Momentsleutel

Bugboy

Die hard MF'er
6 mei 2003
521
2
Enschede
Niet helemaal direct motor gerelateerd, maar ik weet niet waar ik de vraag anders moet stellen. Ik wil wat meer onderhoud aan de motor zelf doen en dan zijn momentsleutels denk ik onmisbaar. Ik heb er nu nog geen, maar ik heb al wel een 1/4" en 1/2" doppendoos. Ik wil wel graag een beetje goed spul, dus ik zit te denken aan Hazet (zelfde als de doppendoos). Wat zijn een beetje handige sleutels om te hebben?

Zelf zit ik te denken aan 4-40Nm (1/4") en een 40-200Nm (1/2") sleutel. Daar zou ik zo ongeveer alles wel netjes mee moeten kunnen aandraaien. Zijn dat een beetje handige range of is het beter om wat meer overlap te hebben? Ik wil eigenlijk maar 2 sleutels hebben, anders wordt het helemaal zo prijzig en een 3/8" doppenset heb ik niet en daar wil ik eigenlijk ook niet aan.

Iemand tips? Oh ja, als je nog een goed adres weet dan houd ik me aanbevolen...
 
Voor de benodigde range moet je ff je werkplaatshandboek checken, maar als je Hazet neemt hoef je imho niet veel overlap te hebben. Die zijn namelijk wel goed hoor.

Over een 3/8" doppenset hoef je al helemaal niet na te denken, want er zijn prachtige verloopjes in de handel van 3/8" naar 1/4" naar 1/2" ... en andersom!
 
Zijn die van Teng Tools? Ik zoek n.l. nog een goede van 5 tot 25 (alleen voor het moment 10, want draai alles aan gort op de hand, voor kleppendeksel) en dat zwakke moment gaat me op de hand altijd mis
 
Zijn die van Teng Tools? Ik zoek n.l. nog een goede van 5 tot 25 (alleen voor het moment 10, want draai alles aan gort op de hand, voor kleppendeksel) en dat zwakke moment gaat me op de hand altijd mis
Teng tools is wel goed hoor! Ben er zeer tevreden over!

Mijn lievelingsgereedschap is ook van Teng ... een slagschroevedraaier!
Fantastisch ding, en gaat al jaren mee, en dat wil wat zeggen bij mij hoor!
 
Moment sleutel van ca 20 tot 60m heb je genoeg aan.

0 - 20 kun je op gevoel.

Er zijn niet veel bouten/moeren die precies op moment worden aangezet.
Gevoel ?? dat doe je op met veel sleutelen.

:?

Zet altijd het voor en achterwiel ook altijd op moment en die zijn toch echt 75nm en 150nm. Kan wel als een bezetene aan een sleutel trekken, maar die 150nm doe je echt niet meer op het "gevoel"
 
Moment sleutel van ca 20 tot 60m heb je genoeg aan.

0 - 20 kun je op gevoel.

Er zijn niet veel bouten/moeren die precies op moment worden aangezet.
Gevoel ?? dat doe je op met veel sleutelen.

Zelf 2 van Geodore, 0,8 - 60 Nm en van 50 tot 130 Nm. Vooral de kleine boutjes draai je snel stuk, wanneer ik moest kiezen kocht ik zeker de 0,8-50 Nm.; de grote moeren/bouten zijn veel beter bestand tegen te zwaar aandraaien.
 
Teng tools is wel goed hoor! Ben er zeer tevreden over!

Mijn lievelingsgereedschap is ook van Teng ... een slagschroevedraaier!
Fantastisch ding, en gaat al jaren mee, en dat wil wat zeggen bij mij hoor!

Die van 5Nm t/m 25Nm heb ik ook van TengTools, goed ding iig.Zware heb ik van Gedore, 20 t/m 200Nm
Slagschroevendraaier van TengTools echter heb ik echter al 3X opnieuw gangbaar moeten maken omdat hij blokkeerde :(
Ding is nog géén jaar oud terwijl mijn vorige pas na 20 jaar "misbruik" de geest heeft gegeven |( (Was een "kijkshopprul" :P )
 
Laatst bewerkt:
Die van 5Nm t/m 25Nm heb ik ook van TengTools, goed ding iig.Zware heb ik van Gedore, 20 t/m 200Nm
Slagschroevendraaier van TengTools echter heb ik echter al 3X opnieuw gangbaar moeten maken omdat hij blokkeerde :(
Ding is nog géén jaar oud terwijl mijn vorige pas na 20 jaar "misbruik" de geest heeft gegeven |( (Was een "kijkshopprul" :P )

Hmmm, ik heb het ding al aan diverse mensen geadviseerd ... nooit klachten over gehoord. Ik heb deze:
full


Erg praktisch is ook het verloop naar 3/8" en 1/2" doppen!!!
 
Hmmm, ik heb het ding al aan diverse mensen geadviseerd ... nooit klachten over gehoord. Ik heb deze:
(Afbeelding)

Erg praktisch is ook het verloop naar 3/8" en 1/2" doppen!!!


Helaas blijkt er dus wel degelijk kwaliteitsverschil tussen te zitten :(
Die van jou lijkt anders akelig veel op die ik zelf heb, deze namelijk;

full


Kan natuurlijk ook een kwestie zijn van té lomp hard op dat ding rammen met een koperen hamer van 1 kilo+ :P (Vorige is ook pas na inzet van de koperen versie overleden :X )
 
de planning is om vanmiddag het eea aan te schaffen bij de groothandel via de zaak ;)
Ff ratelsetje, sleutels dat soort dingen :)
Tis een heel eind uit de buurt voor je ... maar misschien kom je er eens in de buurt en dan is 't wel interessant. In Etten-Leur zit Bagijn, officieel dealer van Teng Tools en Beta enz. Die heeft altijd hele schappelijke prijzen hoor.

Voor dat Teng setje hierboven hebt ik ong 25 euro betaald ...
 
Terug
Bovenaan Onderaan