Motobécane Mobylette: cilinderpoorten

Status
Niet open voor verdere reacties.

RenaatXS

Die hard MF'er
Hello,

Ik heb nog een oud (1971) mobyletje staan in de tuin. Nu is er volgende maand een brommercross voor de fun, en ik zou graag meedoen met dat ding :P
Starten zal wel geen probleem zijn, met de carburator van een briggs & stratton grasmaaier kon ik hem "kicken" door met mn voet aan het vliegwiel te draaien. Maar ik zou hem graag wat opdrijven! Met name de poorten zouden wel wat groter mogen.

Hoe vijl ik die poorten uit? Let op, de carburator zit op de cilinder, en niet op het carter zoals bij de meeste modernere 2Takts. Volstaat het om de poorten breder te maken of mag ik ze ook lager/hoger vijlen?
 
Eerst naar de zijkant uitvijlen, naar boven kan averechts werken door de terug puls van je uitlaat.
Als de kop er af kan kun je ook de kop nog wat vlakken zodat je de compressie wat verhoogd. Een goede carburateur en uitlaat brengen je het meeste. Een Bing 15mm en een goed ontworpen expansiepijp doen wonderen voor een simpel 50cc blokje. Die B&S carb is gemaakt voor een grasmaaier niet voor een brommer, ik verwacht daar geen erg nette motor loop door op hogere toeren tallen. Best kans trouwens dat die B&S een 4 takt is, dan is de flow door de carb niet bedacht voor de hogere toerentallen die een 2T draait.

En trouwens. Tis minder dan 50cc dus eigenlijk hoort het niet op een Motor Forum thuis.
 
Uitlaat poort breder maken en wat hoger.(naar de kop toe uitvijlen)
Een vulplaat van 2 mm onder de cilinder zetten.
Cilinderkop afvlakken.
En inderdaad een bing 15 mm erop zetten.(wel het inlaat spruitstuk aanpassen)
En een ander expansie uitlaat.(uitlaten van een peugeot 103 en fox passen)

Dan zou deze minimaal 70 moeten lopen.

Tenminste zo heb ik jaren op een motobecane mobylette rond gereden.
 
Laatst bewerkt:
Was het allemaal maar zo simpel,zomaar wat uitvijlen of compressie verhogen heeft geen nut,
de timing van de poorten zal moeten kloppen,daarnaast zal de carb de juiste diameter moeten hebben,te klein en je kan vijlen wat je wil aan de poorten het zal je weinig tot niets opleveren,
te groot dan krijg je hem nooit goed lopend,uitlaat is zeer belangrijk bij een 2takt,maar die
moet de juiste maat zijn om enig vermogenswinst te krijgen,dan is er ook nog de ontsteking
die goed afgesteld moet zijn om het spul goed te laten lopen.
Mijn advies is als je er geen verstand van heb blijf er dan van af ,anders is de kans groot dat
het eerder langzamer gaat lopen dan sneller.
 
De uitlaat eens goed ontkolen (uitbranden) heeft vaak al wat meer kilometers tot gevolg. Evt. de zuigerveertjes vervangen. De ontsteking iets vroeger zetten wil ook wel eens helpen.

Zaken als poortjes uitvijlen en zuigers inkorten alleen doen als je weet waarmee je bezig bent.
 
Uitlaat poort breder maken en wat hoger.(naar de kop toe uitvijlen)
Een vulplaat van 2 mm onder de cilinder zetten.
Cilinderkop afvlakken.
En inderdaad een bing 15 mm erop zetten.(wel het inlaat spruitstuk aanpassen)
En een ander expansie uitlaat.(uitlaten van een peugeot 103 en fox passen)

Dan zou deze minimaal 70 moeten lopen.

Tenminste zo heb ik jaren op een motobecane mobylette rond gereden.
Dat is wel heel erg simpel.
Alleen de vulplaat en de kop net zoveel vlakken zou ik zomaar doen. Dat werkt ook echt.
Met vijlen aan de poorten kan je alles verpesten. Hoever kan je opzij voordat je bij de zuigerveer slotjes komt?
Hoeveel hoger met de uitlaatpoort voordat je meer mengsel door de poort perst als je binnen houdt?

Naast de vulplaat zou ik het aan de onderkant zoeken:
Alle belemmeringen uit de inlaat en de spoelpoorten halen. Het hemd van de zuiger kan je ook minstens 2mm inkorten (de vulplaat) Daarnaast moeten de poorten zo lang mogelijk open blijven.
 
Uitlaat poort breder maken en wat hoger.(naar de kop toe uitvijlen)
Een vulplaat van 2 mm onder de cilinder zetten.
Cilinderkop afvlakken.
En inderdaad een bing 15 mm erop zetten.(wel het inlaat spruitstuk aanpassen)
En een ander expansie uitlaat.(uitlaten van een peugeot 103 en fox passen)

Dan zou deze minimaal 70 moeten lopen.

Tenminste zo heb ik jaren op een motobecane mobylette rond gereden.

als je de cilinder omhoog haalt[2mm] dan word de inlaatpoort eerder gesloten door de zuiger, en komt er minder mengsel in het carter.
ik zou gewoon de inlaat 2 mm naar beneden vijlen,de uitlaat 2mm omhoog,spoelpoorten 2mm omhoog [als je erbij kunt] grotere carb erop,uitlaat met een dikke aansluiting/voorpijp en rijden maar.
ging vroeger prima en zou niet weten waarom dat nu niet meer kan.
 
Dit alles is niet "plug en play" ,
De fine tuning is echt "fingerspitzengefühl" .

Hmja. Wij trokken destijds een slijptolletje of frees door de cilinderpoorten en dan was het maar afwachten of de brommer daarna beter liep. Vooral het vergroten van de uitlaatpoort zonder dat je wist wat je deed bleek een absolute no-no.
Maar er waren wel degelijk mensen die wisten hoe dat moest en het blijft een vak apart.
 
boutje is misschien niet precies geweest in de mate van vijlen, maar neem gerust aan dat hij weet hoe je brommers moet kietelen.

maar ik begrijp ook zeker dat het jullie aan het hart gaat, wanneer deze mobylette mogelijk om zeep wordt geholpen.


voor de rest is het een brommer topic, dus doe ik nog ik even snel :W
 
Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan