Motor afstellen met stroboscoop ?

Lamp werkt heel goed met een aparte accu maar heb je ook afstelgegevens voor jouw motor
Hoeveel voorontsteking bij hoeveel toeren is bv wel handig om te weten (bij welk toerental klopt het F merkteken?)

Ik zou nieuwe originele contactpunten,nieuwe veren voor de vervroeger en een nieuwe condensator monteren en dan de lichthoogte op de gewenste maat zetten en met een lampje de ontsteking op tijd zetten
 
Laatst bewerkt:
als de voorgeschreven curve goed gedocumenteerd is kun je zeker baat hebben bij een stroboscooplamp maar zelf zou ik ook eerder doen wat Gixxer-harry voorstelt en als ie dan goed loopt; niks meer aan doen :)
 
Even de accu uit je auto pakken en naast de motor zetten, of met je motor naast de auto gaan staan en klemmen op de accu. :)

Afstellen met lopende motor op F , en even kijken als je gas geeft (4000toeren ofzo) of hij dan vervroegd.

Is een eitje als je af gaat stellen met de stroboscoop, en lekker precies.

Maar ik neem aan dat je het werkplaats handboek wel hebt, daar staat alles mooi in beschreven.

Afstand van de puntjes (meestal tussen 0.35~0.40mm) , is niet heel super belangrijk, als hij het gewoon doet zou ik daar niks aan doen, hooguit even checken of de speling niet te groot is. Maar meestal hoef je daar eigenlijk niets aan te doen.

Timing even checken is altijd zo klaar, laatst toevallig nog de XT gedaan (2jaar ofzo niet naar gekeken :+ ) , ding stond iets van 20graden verkeerd leek het wel (in ieder geval echt veel) , ding liep wel prima verder, maar na het afstellen merkte ik wel dat hij wat makkelijker aan te slingeren was :+

Voor het mooie gewoon eens per jaar ff checken, en zo nodig afstellen. :)
 
Even de accu uit je auto pakken en naast de motor zetten, of met je motor naast de auto gaan staan en klemmen op de accu. :)

Afstellen met lopende motor op F , en even kijken als je gas geeft (4000toeren ofzo) of hij dan vervroegd.

Is een eitje als je af gaat stellen met de stroboscoop, en lekker precies.

Maar ik neem aan dat je het werkplaats handboek wel hebt, daar staat alles mooi in beschreven.

Afstand van de puntjes (meestal tussen 0.35~0.40mm) , is niet heel super belangrijk, als hij het gewoon doet zou ik daar niks aan doen, hooguit even checken of de speling niet te groot is. Maar meestal hoef je daar eigenlijk niets aan te doen.

Timing even checken is altijd zo klaar, laatst toevallig nog de XT gedaan (2jaar ofzo niet naar gekeken :+ ) , ding stond iets van 20graden verkeerd leek het wel (in ieder geval echt veel) , ding liep wel prima verder, maar na het afstellen merkte ik wel dat hij wat makkelijker aan te slingeren was :+

Voor het mooie gewoon eens per jaar ff checken, en zo nodig afstellen. :)
Juist wel belangrijk, beste kun je een contacthoekmeter gebruiken voor het afstellen.
 
Laatst bewerkt:
Juist wel belangrijk, beste kun je een contacthoekmeter gebruiken voor het afstellen.

haha, schei toch uit man, doe al sinds me brommertijd met contactpuntjes werken, de keren dat ik ze op afstand heb afgesteld is op 1 hand te tellen.

Bij me 1e brommer kwam het alleen akelig precies, maar dat was omdat de timing (vervroeg/laat) van de ontsteking niet af te stellen was. Dat moest dus met de afstand van de contactpuntjes bepaald worden...

7jaar met een oude V8 rond getuft (een kleine V8 die wel van rpm's hielt), precies 2x de ontsteking daarvan afgesteld, waarvan 1x de afstand tussen de puntjes.

Motoren eigenlijk precies hetzelfde verhaal.

Kan wel zeggen dat ik zat ervaring heb met puntjes, wanneer de afstand voor geen ruk meer klopt zie ik dat overigens ook wel met het oog. Maar mijn ervaring is dat de afstand echt geen grote rol speelt.
De juiste timing is 90% van het ontstekings verhaal.
 
En niet vergeten om het fiber of plastic nokje van de contactpunten even in te vetten met wat kogellagervet oid. gewoon dikke klodder achter smeren. Dan gaan je punten vele malen langer mee.
 
De heren hebben beide gelijk
Contakthoek komt bij deze motor niet echt nauw maar bij een v8 is het wel van belang dat de contakthoek niet te klein is

Vergeet ook niet om even een schone lap tussen de punten door te halen
 
42 jaar kennis bedoel ik ermee en juist van de oudere techniek, broodbakken weet ik weer niets vanaf contacthoek is belangrijk voor de laadtijd van de bobine en ook voor de sterkte van de vonk.
En wie is er ouder? Diegene heeft sowiesow meer gelijk, want leeftijd zegt iets over je kennis hoor ik altijd, al weet ik niet wat.
 
X7 heeft wel degelijk gelijk, normaliter gesproken zal je niet veel merken van een verkeerde contacthoek, maar als je echt het vakkundig en goed wilt doen zal je zeker met de juiste contacthoek de beste resultaten behalen.
Blijft leuk puntjes :-)
 
Ik heb GEEN 42 jaar ervaring, ik ben meerdere jaren stevig eigenwijs.


Maar ik heb in praktijk (vooral in auto's) gemerkt dat de contacthoek heel belangrijk is. Die afstand tussen de puntjes kan je bijna vergeten. En dat klopt ook met de theorie van transformatoren.

Tip (als de oude ontsteking goed stond): zet de motor op het punt dat de puntjes net open horen te gaan. Zet de nieuwe puntjes er in zodanig dat ze net tegen elkaar zitten. Dan meten met "het lampje" of het tijdstip ongeveer goed staat. Daarna starten en afstelling met stroboscoop en contacthoekmeter controleren / afstellen. Tijdstip door de grondplaat te verdraaien en contacthoek door de afstand tussen de puntjes te vergroten / verkleinen.
 
Hoe groot is de contakthoek die wordt opgegeven door Honda ?
Bij welk toerental hoort het merkteken F te kloppen? (bij welktoerental stel ik de motor af met de lamp?)
En als laatste bij welk toerental meet je de maximale vervroeging?
Die gegevens kan ik niet vinden en zo te lezen hebben jullie die gegevens wel kunnen vinden

Ik dacht dat de laadtijd van de condensator van belang was maar het is dus de laadtijd van de bobine zo te lezen
 
haha, schei toch uit man, doe al sinds me brommertijd met contactpuntjes werken, de keren dat ik ze op afstand heb afgesteld is op 1 hand te tellen.

Bij me 1e brommer kwam het alleen akelig precies, maar dat was omdat de timing (vervroeg/laat) van de ontsteking niet af te stellen was. Dat moest dus met de afstand van de contactpuntjes bepaald worden...

7jaar met een oude V8 rond getuft (een kleine V8 die wel van rpm's hielt), precies 2x de ontsteking daarvan afgesteld, waarvan 1x de afstand tussen de puntjes.

Motoren eigenlijk precies hetzelfde verhaal.

Kan wel zeggen dat ik zat ervaring heb met puntjes, wanneer de afstand voor geen ruk meer klopt zie ik dat overigens ook wel met het oog. Maar mijn ervaring is dat de afstand echt geen grote rol speelt.
De juiste timing is 90% van het ontstekings verhaal.

Dat was met mijn oude (1972) V8 wel goed te merken, of je het op de gok deed of met de juiste contacthoek...

Maar goed, als je het altijd op de gok doet zul je nooit weten hoe ie loopt als ie echt goed staat....
 
Laatst bewerkt:
een auto en zeker een v8 is wel iets anders dan een motorfiets zonder verdeelkap. De laadtijd voor de bobine met een verdeelkap is veel kritischer.
 
Hoe groot is de contakthoek die wordt opgegeven door Honda ?
Bij welk toerental hoort het merkteken F te kloppen? (bij welktoerental stel ik de motor af met de lamp?)
En als laatste bij welk toerental meet je de maximale vervroeging?
Die gegevens kan ik niet vinden en zo te lezen hebben jullie die gegevens wel kunnen vinden

Ik dacht dat de laadtijd van de condensator van belang was maar het is dus de laadtijd van de bobine zo te lezen

Een viercilinder automotor zal rond de 50 graden zitten, een viercilinder motorfiets heeft vaak twee bobines en zal dus een grotere contacthoek hebben. De juiste waarde staat vrijwel zeker in het werkplaatshandboek, maar vergelijkbare motoren (viercilinder, iedere krukasomwenteling een vonk per bobine ? ) hebben een vergelijkbare contacthoek.

In principe zet je een blokspanning op de primaire spoel van de bobine. De condensator rondt deze blokspanning af (hogere harmonischen worden uitgefilterd) waardoor de transformator (bobine) de wisselspanning naar hoge spanningen kan transformeren.
Als je in plaats van een blokgolf die de bobine gaat voeden met piekspanningen (kleine contacthoek) zal de secundaire spanning veel lager zijn.
De uitleg hierachter is erg complex, dat laat ik graag aan een goede elektro-boer over.
 
Hoe groot is de contakthoek die wordt opgegeven door Honda ?
Bij welk toerental hoort het merkteken F te kloppen? (bij welktoerental stel ik de motor af met de lamp?)
En als laatste bij welk toerental meet je de maximale vervroeging?
Die gegevens kan ik niet vinden en zo te lezen hebben jullie die gegevens wel kunnen vinden

Ik dacht dat de laadtijd van de condensator van belang was maar het is dus de laadtijd van de bobine zo te lezen

Op F afstellen met een stationair draaiende motor.

Maximale vervroeging treed meestal op bij 3000~3500rpm, eigenlijk schiet hij direct door naar de maximale vervroeging, kan je niets aan veranderen.

Gewoon afstellen met de lamp op het vliegwiel gericht bij stationair, en als die mooi op F staat, even gas geven, en controleren of de vervroeging het doet, zie je vanzelf wel :)
 
Met de contact hoek wordt simpel gezegd de tijd gemaakt om de bobine op te laden of ontladen, dus is wel degelijk belangrijk, die zorgt voor meer of minder spanning bij ontsteken, en ja met een kleinere CH kan de motor ook vonken, en kan onbelangrijk lijken, maar kan ook heel veel wazige problemen geven
 
Terug
Bovenaan Onderaan