Motor op de stoep toch echt verboden

MrOi

MF veteraan
20 sep 2006
3.645
2
Arnhem
Hoewel het zowat overal gedoogd word heb ik vandaag een briefje van de opsporings ambtenaar van de gemeente Arnhem dat mijn motoren niet meer op de stoep mogen staan maar in het parkeervak moeten. Fijn, want er is al niet zoveel parkeerruimte in de straat maargoed, ik zet ze er wel neer.

Ik mis nu wel een paal om de motor aan vast te maken, en ik zal binnenkort wel geklaag krijgen van de buren maargoed, zo willen ze het.

Het is imho een beetje onzin, de stoep is namelijk net zo breed als de straat en met de 2 motoren naast mekaar kan er aan beiden kanten een brede kinderwagen langs, dus wat de reden is.. :? Ik hoop nu alleen dat er geen auto is die denkt dat dat parkeervak leeg is en zo m'n motoren omver rijd.

Wou het even mededelen :)
 
Laatst bewerkt:
Wat staat er in de apv van Arnhem hierover? Misschien even nakijken? Je weet maar nooit, misschien heeft de goede man het mis.
 
FF de APV opvragen. Dienders weten ook niet altijd alles en in diverse APV's zijn afwijkende of aanvullende regels voor het parkeren van motorfietsen opgesteld.

Onkert was me nét voor! Maar ff doen dus...
 
Laatst bewerkt:
De verkeerswetgeving verbiedt het niet om met een motor op de stoep te komen (mits je die aan de hand meeneemt). Maar net zoals in veel gemeentes het parkeren van fietsen gereguleerd is in de APV, kan dat voor motoren ook het geval zijn.

Hoewel dat nog wel een interessante discussie kan zijn, want het RVV geeft de gemeente wel expliciet de ruimte het voor fietsen en bromfietsen te reguleren, maar niet voor motoren.


Artikel 27

Fietsen en bromfietsen worden geplaatst op het trottoir, op het voetpad of in de berm dan wel op andere door het bevoegde gezag aangewezen plaatsen.
 
Laatst bewerkt:
Leuk man, ik ben juist door parkeeragenten weggestuurd van een parkeerplaats waar ik al een kaartje voor had gekocht met de melding dat ik in mijn eentje de plaats in nam waar iemand met 4 personen een auto kon plaatsen..

Aan mijn mededeling dat 80% van de automobilisten ook alleen in de auto zit kwam enkel de vraag waar ik dan dacht mijn kaartje uit het automaat wilde plaatsen.

Toen maar gewoon met de motor naar de deur van de winkel gereden..
 
Leuk man, ik ben juist door parkeeragenten weggestuurd van een parkeerplaats waar ik al een kaartje voor had gekocht met de melding dat ik in mijn eentje de plaats in nam waar iemand met 4 personen een auto kon plaatsen..

Aan mijn mededeling dat 80% van de automobilisten ook alleen in de auto zit kwam enkel de vraag waar ik dan dacht mijn kaartje uit het automaat wilde plaatsen.

Toen maar gewoon met de motor naar de deur van de winkel gereden..

je kocht serieus een kaartje voor een motor? _O-
 
Ik was ruim tien jaar geleden in Utrecht en parkeerde mijn motor op de stoep bij McDonalds naast de Bijenkorf.
Komt er een als agent uitziende meneer aan en die zegt tegen mij: "dat kentekenplaatje mag niet."
(zat idd zo'n heel klein amerikaans plaatje op)
Dus ik zeg : "ja , en?"
Als ik jou nog een keer zie hier met dit plaatje laat ik 'm gelijk in beslag nemen!

Ik schrok eigenlijk (wist dat het plaatje niet mocht) en keek op de epoulette op zijn schouder , daar zat zo'n blikken plaatje met de de tekst "parkeerwacht".

"Volgens mij bent u aangesteld om parkeerbonnen uit te schrijven en kunt u helemaal geen motoren in beslag nemen."

Ja, maar uh uh, dan laat ik collega's komen die dat wel mogen...............................

Weetjewat ik ga ff eten, goeiedag.

Tja, dat was ruim 10 jaar geleden..................................................................

Tegenwoordig ga ik niet meer in discussie met dat soort figuren.

Maar parkeren van motoren in een parkeervak vind ik zonde van de parkeerruimte voor auto's.
Zeker als je een motor fatsoenlijk, zonder de doorloop te belemmeren, kan parkeren op de stoep.
 
De verkeerswetgeving verbiedt het niet om met een motor op de stoep te komen (mits tenzij je die aan de hand meeneemt).
Ik heb de gemeente Leiden afgelopen zomer gevraagd hoe het zit, en hier wordt parkeren van motoren op de stoep gedoogd, zolang er voldoende ruimte overblijft. Deze brief bewaar ik dan ook heel netjes, wellicht is het ooit nodig.
Offtopic: hoe kan het toch dat zoveel mensen het woord "mits" precies verkeerdom gebruiken?

Fietsen en bromfietsen worden geplaatst op het trottoir, op het voetpad of in de berm dan wel op andere door het bevoegde gezag aangewezen plaatsen.
Het zou goed zijn om de landelijke "motoren mogen niet op de stoep"-regel eens op de schop te nemen. Een motor neemt nauwelijks meer ruimte in dan een brommertje, en zolang er ruimte overblijft, is een motor op de stoep een prima oplossing voor parkeerproblemen.
Als het moet/kan zet ik mijn motor trouwens zoveel mogelijk in een parkeervak. Bij betaald parkeren wordt dat dan wel weer lastig.

Leuk man, ik ben juist door parkeeragenten weggestuurd van een parkeerplaats waar ik al een kaartje voor had gekocht met de melding dat ik in mijn eentje de plaats in nam waar iemand met 4 personen een auto kon plaatsen..
Leuk he, die tegenstrijdige berichten...
Verder moet je inderdaad doen wat agenten je opdragen, maar je mag er wel achteraf bezwaar tegen maken :)

Aan mijn mededeling dat 80% van de automobilisten ook alleen in de auto zit kwam enkel de vraag waar ik dan dacht mijn kaartje uit het automaat wilde plaatsen.
Zelfs het ANWB Theorieboek zegt: koop wel een kaartje, maar neem het kaartje mee, zodat je achteraf kan aantonen dat je de parkeerbelasting hebt betaald. Erg omslachtig dus!
 
Laatst bewerkt:
Ik was ruim tien jaar geleden in Utrecht en parkeerde mijn motor op de stoep bij McDonalds naast de Bijenkorf.
Komt er een als agent uitziende meneer aan en die zegt tegen mij: "dat kentekenplaatje mag niet."
(zat idd zo'n heel klein amerikaans plaatje op)
Dus ik zeg : "ja , en?"
Als ik jou nog een keer zie hier met dit plaatje laat ik 'm gelijk in beslag nemen!

Ik schrok eigenlijk (wist dat het plaatje niet mocht) en keek op de epoulette op zijn schouder , daar zat zo'n blikken plaatje met de de tekst "parkeerwacht".

"Volgens mij bent u aangesteld om parkeerbonnen uit te schrijven en kunt u helemaal geen motoren in beslag nemen."

Ja, maar uh uh, dan laat ik collega's komen die dat wel mogen...............................

Weetjewat ik ga ff eten, goeiedag.

Tja, dat was ruim 10 jaar geleden..................................................................

Tegenwoordig ga ik niet meer in discussie met dat soort figuren.

Maar parkeren van motoren in een parkeervak vind ik zonde van de parkeerruimte voor auto's.
Zeker als je een motor fatsoenlijk, zonder de doorloop te belemmeren, kan parkeren op de stoep.

Parkeerwachters :')

Ik parkeerde ook een keer fout en toen kwam er net een brandweerwagen langs. Die draaide z'n raampje open en zei dat ik daar niet mocht staan
 
Het zou goed zijn om de landelijke "motoren mogen niet op de stoep"-regel eens op de schop te nemen. Een motor neemt nauwelijks meer ruimte in dan een brommertje, en zolang er ruimte overblijft, is een motor op de stoep een prima oplossing voor parkeerproblemen.
Als het moet/kan zet ik mijn motor trouwens zoveel mogelijk in een parkeervak. Bij betaald parkeren wordt dat dan wel weer lastig.

Er is geen landelijke "motoren mogen niet op de stoep"-regel. En het RVV geeft de gemeente ook geen ruimte plaatsen aan te wijzen waar motoren moeten parkeren. Het enige wat dan nog over blijft is het reguleren in de APV alsof het om voorwerpen gaat. En dat lijkt in Arnhem aan de hand te zijn, volgens www.arnhem.nl is er een nieuwe APV die per 1/1/2010 ingaat en waar o.a. zaken zijn geregeld ten aanzien van wat wel en niet op het trottoir mag worden geplaatst. @TS misschien is er nog tijd om bezwaar in te dienen.
 
Hoewel het zowat overal gedoogd word heb ik vandaag een briefje van de opsporings ambtenaar van de gemeente Arnhem dat mijn motoren niet meer op de stoep mogen staan maar in het parkeervak moeten. Fijn, want er is al niet zoveel parkeerruimte in de straat maargoed, ik zet ze er wel neer.

Ik mis nu wel een paal om de motor aan vast te maken, en ik zal binnenkort wel geklaag krijgen van de buren maargoed, zo willen ze het.

Het is imho een beetje onzin, de stoep is namelijk net zo breed als de straat en met de 2 motoren naast mekaar kan er aan beiden kanten een brede kinderwagen langs, dus wat de reden is.. :? Ik hoop nu alleen dat er geen auto is die denkt dat dat parkeervak leeg is en zo m'n motoren omver rijd.

Wou het even mededelen :)
En is dat een parkeervak ééntje waarvoor je moet betalen?
 
In het Theorie boek staat dat het verboden is, maar goed wel gedoogd.
Maarja ome agent doet er niet zo moeilijk over voor zover ik weet. En anders vraag ik wel voor 20 euro per kwartaal een parkeer vergunning aan en rot mn motor op een parkeer vak neer waar al extreme schaarste is :)
 
Ik heb de gemeente Leiden afgelopen zomer gevraagd hoe het zit, en hier wordt parkeren van motoren op de stoep gedoogd, zolang er voldoende ruimte overblijft. Deze brief bewaar ik dan ook heel netjes, wellicht is het ooit nodig.
Offtopic: hoe kan het toch dat zoveel mensen het woord "mits" precies verkeerdom gebruiken?Het zou goed zijn om de landelijke "motoren mogen niet op de stoep"-regel eens op de schop te nemen. Een motor neemt nauwelijks meer ruimte in dan een brommertje, en zolang er ruimte overblijft, is een motor op de stoep een prima oplossing voor parkeerproblemen.
Als het moet/kan zet ik mijn motor trouwens zoveel mogelijk in een parkeervak. Bij betaald parkeren wordt dat dan wel weer lastig.Leuk he, die tegenstrijdige berichten...
Verder moet je inderdaad doen wat agenten je opdragen, maar je mag er wel achteraf bezwaar tegen maken :)Zelfs het ANWB Theorieboek zegt: koop wel een kaartje, maar neem het kaartje mee, zodat je achteraf kan aantonen dat je de parkeerbelasting hebt betaald. Erg omslachtig dus!
Ik geloof dat het woord 'mits' hier wel op zijn plek is, en niet 'tenzij' :N

Als je het woord 'mits' gebruik staat er: Je mag de motor op de stoep zetten, maar dan moet je hem daar wel aan de hand mee naar toe nemen.
Dat komt omdat je niet op de stoep mag rijden.

Als je het woord 'tenzij' gebruikt staat er: Je mag de motor op de stoep zetten, maar niet als je hem met de hand er mee naar toe heb genomen.
Dus zeg jij eigenlijk, je moet op de stoep rijden. Wat dus niet mag :N

Of ben ik nou gek :?
 
Ik geloof dat het woord 'mits' hier wel op zijn plek is, en niet 'tenzij' :N
Als je het woord 'mits' gebruik staat er: Je mag de motor op de stoep zetten, maar dan moet je hem daar wel aan de hand mee naar toe nemen.
Dat komt omdat je niet op de stoep mag rijden.
Als je het woord 'tenzij' gebruikt staat er: Je mag de motor op de stoep zetten, maar niet als je hem met de hand er mee naar toe heb genomen.
Dus zeg jij eigenlijk, je moet op de stoep rijden. Wat dus niet mag :N

Of ben ik nou gek :?

Dat laatste kan ik niet weten, maar je hebt wel gelijk...... :Y :Y

"mits" is een tegengestelde van "tenzij".
 
Ruim 20 jaar geleden in Rotterdam West:
In het parkeervak voor mijn deur stond een dikke boom met als gevolg dat er net een Smart zou kunnen parkeren zonder dat het langsrazende verkeer de bumper eraf zou rijden, ware het niet dat een Smart toen nog niet bestond, maar mijn Fiat Panda paste er echt niet in. Mijn motor wel en dus parkeerde ik die regelmatig in dat vak.
Op een gegeven moment loopt er een lelijke proleet met een zo mogelijk nog lelijkere hond langs op het moment dat ik mijn beamert aan het parkeren ben. Begint de proleet tegen me aan te zeiken dat als ik mijn motor in dat "parkeervak" zou parkeren hij deze hoogstpersoonlijk zou omsodemieteren. Volgens hem moest een motor op de stoep geparkeerd worden en hij zou het voortaan in de gaten houden. In discussie gaan met deze non valeur van het jaar nul zag ik, mede gezien zijn postuur en vervaarlijk uitziende, nogal uit de kluiten gewassen hond, niet zitten. Voortaan maar op de stoep geparkeerd.....
Dit soort figuren wens ik overigens uit principe geen terminale ziekte toe, daar een behandeling in de papieren gaat lopen en dat is zonde van het geld.

Een jaar of 2 geleden werd betaald parkeren ingevoerd in mijn wijk.
Ik heb de gemeente "officieel" gevraagd hoe ik nu mijn motor legaal kon parkeren: Na wat heen en weer gebel bleek dat dat alleen in een gemeentelijke parkeergarage of anders buiten de betaald parkeerzone zou kunnen. Gelukkig weet de wijkagent niet dat een motor op de stoep parkeren eigenlijk niet mag, maar het wachten is op een helder moment en dan kan ik dokken.

RVV Artkel 1 z:
Motorvoertuigen: alle gemotoriseerde voertuigen behalve bromfietsen, fietsen met trapondersteuning en gehandicaptenvoertuigen, bestemd om anders dan over spoor te worden voortbewogen.

RVV Artkel 1 y:
motorfiets: motorvoertuig op twee wielen al dan niet met zijspan of aanhangwagen;

RVV Artkel 1 ac:
parkeren: het laten stilstaan van een voertuig anders dan gedurende de tijd die nodig is voor en gebruikt wordt tot het onmiddellijk in- of uitstappen van passagiers of voor het onmiddellijk laden of lossen van goederen.

RVV Artikel 10:
Andere bestuurders dan die genoemd in de artikelen 5 tot en met 8 (zoals daar zijn: (brom-/snor-)fietsers, bestuurders van een gehandicaptenvoertuig en ruiters) gebruiken de rijbaan. Deze bestuurders en voetgangers die een aanhangwagen voortbewegen die kennelijk bestemd is om door een motorvoertuig te worden voortbewogen, mogen voor het parkeren van hun voertuig tevens andere weggedeelten gebruiken, behalve het trottoir, het voetpad, het fiets/bromfietspad en het ruiterpad.

Op de stoep parkeren is dus ech wel niet toegestaan volgens het RVV :N
 
Laatst bewerkt:
RVV Artikel 10:
Andere bestuurders dan die genoemd in de artikelen 5 tot en met 8 (zoals daar zijn: (brom-/snor-)fietsers, bestuurders van een gehandicaptenvoertuig en ruiters) gebruiken de rijbaan. Deze bestuurders en voetgangers die een aanhangwagen voortbewegen die kennelijk bestemd is om door een motorvoertuig te worden voortbewogen, mogen voor het parkeren van hun voertuig tevens andere weggedeelten gebruiken, behalve het trottoir, het voetpad, het fiets/bromfietspad en het ruiterpad.

Op de stoep parkeren is dus ech wel niet toegestaan volgens het RVV :N

Op het moment dat je een motor aan de hand meevoert, moet je de RVV regels voor voetgangers volgen. Je bent dan geen bestuurder meer. En aangezien een motor geen aanhangwagen is, geldt dit artikel niet voor de voetganger met een motor aan de hand.

Sterker, aangezien er expliciet is geregeld dat je als voetganger geen aanhangwagen op het trottoir parkeert, lijkt het ook de bedoeling van de wetgever dat een voetganger wel een motorfiets mag parkeren op het trottoir, anders was daarvoor ook wel een expliciete vermelding gemaakt.
 
Op het moment dat je een motor aan de hand meevoert, moet je de RVV regels voor voetgangers volgen. Je bent dan geen bestuurder meer. En aangezien een motor geen aanhangwagen is, geldt dit artikel niet voor de voetganger met een motor aan de hand.

Sterker, aangezien er expliciet is geregeld dat je als voetganger geen aanhangwagen op het trottoir parkeert, lijkt het ook de bedoeling van de wetgever dat een voetganger wel een motorfiets mag parkeren op het trottoir, anders was daarvoor ook wel een expliciete vermelding gemaakt.
Het ANWB Theorieboek had een oefenvraag in deze trant: je loopt met de motor een "verboden in te rijden" in: mag je hier parkeren? Antwoord: Nee, dat mag niet, want parkeren is een bestuurdershandeling.
Een piano neerzetten zou dus wel mogen ;)
 
Op het moment dat je een motor aan de hand meevoert, moet je de RVV regels voor voetgangers volgen. Je bent dan geen bestuurder meer. En aangezien een motor geen aanhangwagen is, geldt dit artikel niet voor de voetganger met een motor aan de hand.

Sterker, aangezien er expliciet is geregeld dat je als voetganger geen aanhangwagen op het trottoir parkeert, lijkt het ook de bedoeling van de wetgever dat een voetganger wel een motorfiets mag parkeren op het trottoir, anders was daarvoor ook wel een expliciete vermelding gemaakt.

Dit lijkt me een beetje naar onzin ruiken, maar als ik je (absurde) redenering tot het absurde doorredeneer dan lijkt de wetgever te bedoelen dat als ik mijn auto de stoep op duw, ik daar mijn auto dan mag parkeren???!!!

(zolang er maar geen aanhangwagen aan vast, want dan wordt de wijkagent heel boos :+ )
 
Dit lijkt me een beetje naar onzin ruiken, maar als ik je (absurde) redenering tot het absurde doorredeneer dan lijkt de wetgever te bedoelen dat als ik mijn auto de stoep op duw, ik daar mijn auto dan mag parkeren???!!!

RVV Art 2, lid 2
2. De regels van dit besluit betreffende voetgangers zijn voorts mede van toepassing op personen die te voet een motorfiets, bromfiets of fiets aan de hand meevoeren, alsmede op personen die zich verplaatsen met behulp van voorwerpen, niet zijnde voertuigen.


Met een motor aan de hand mag je dus op de stoep komen. Een auto de stoep opduwen mag niet.
 
Terug
Bovenaan Onderaan