Hallo,
mijn Z1000 uit 2004 heeft regelmatig startproblemen door een lege accu. Dat begon na de winter toen ik de accu niet aan de druppellader had gehangen. Ik heb een nieuwe accu gekocht en deze wel aan de druppellader gehangen. Dit ging even goed. Nu heb ik echter weer hetzelfde probleem als hiervoor. De accu is vol als ik start want hij is dan net losgekoppeld van de lader. Na een stuk rijden is het dan spannend of hij nog wel wil starten. De accu is dan vaak niet meer krachtig genoeg. Ik heb begrepen dat het kan liggen aan de spanningsregelaar of de dynamo. Ik heb wat spanningswaardes genoteerd:
Tijdens het rijden geeft de multimeter bij de accu 13.8 V aan. Zet ik het Xenon licht aan schiet de waarde iets omhoog (richting 14.2 V). Stationair loopt het iets terug naar 13.4 V. Dit lijkt me toch ok?
Wanneer ik stop en mijn contact uitzet heeft de accu nog tussen de 13.14 en 13.4 V over. Dit is niet voldoende om te starten. Inmiddels ben ik wel handig geworden in het aanduwen maar doe het liever met startmotor . Wat zou het kunnen zijn? De waardes lijken mij wel goed. Ook voor de spanningsregelaar of dynamo. Of zit ik er helemaal naast? Is het meten van de waardes bij de accu wel de goede plek?
Waar zou ik eventuele lekstroom kunnen meten?
Gr,
Peter
mijn Z1000 uit 2004 heeft regelmatig startproblemen door een lege accu. Dat begon na de winter toen ik de accu niet aan de druppellader had gehangen. Ik heb een nieuwe accu gekocht en deze wel aan de druppellader gehangen. Dit ging even goed. Nu heb ik echter weer hetzelfde probleem als hiervoor. De accu is vol als ik start want hij is dan net losgekoppeld van de lader. Na een stuk rijden is het dan spannend of hij nog wel wil starten. De accu is dan vaak niet meer krachtig genoeg. Ik heb begrepen dat het kan liggen aan de spanningsregelaar of de dynamo. Ik heb wat spanningswaardes genoteerd:
Tijdens het rijden geeft de multimeter bij de accu 13.8 V aan. Zet ik het Xenon licht aan schiet de waarde iets omhoog (richting 14.2 V). Stationair loopt het iets terug naar 13.4 V. Dit lijkt me toch ok?
Wanneer ik stop en mijn contact uitzet heeft de accu nog tussen de 13.14 en 13.4 V over. Dit is niet voldoende om te starten. Inmiddels ben ik wel handig geworden in het aanduwen maar doe het liever met startmotor . Wat zou het kunnen zijn? De waardes lijken mij wel goed. Ook voor de spanningsregelaar of dynamo. Of zit ik er helemaal naast? Is het meten van de waardes bij de accu wel de goede plek?
Waar zou ik eventuele lekstroom kunnen meten?
Gr,
Peter