Motor vakantie Zweden 2009

Rijmend_Paard

Die hard MF'er
24 apr 2007
474
7
Lekkerkerk
Hallo,

Ik wil samen met een vriend met de motor op vakantie gaan naar Zweden in 2009. Zo om en nabij de maand juli. We zullen ongeveer 2 weken gaan.

Vooralsnog is het de bedoeling dat we met de tent gaan. We hebben beiden een sportieve motor, die vriend heeft een kawasaki zx6r uit 96 en ik een yamaha thundercat uit 98.
Omdat we met de tent gaan moeten we ook wat spullen mee sjouwen.
  • Tent
  • Slaapzakken
  • Lucht bedden
  • Kookgerei
  • Bestek
  • Kleding
  • Verzorging
  • Kaarten
  • Telefoon
  • Laders
  • Camera
  • Ketting spray
  • Banden reparatie set
  • Gereedschap setje
  • Muggen spul (daar kopen)
  • Zaklamp

Dit is een lijstje wat ik tot nu toe zelf bedacht heb. We willen een aantal maal wild kamperen en wat daagjes op een camping overnachten.
Om al die spullen mee te nemen hebben we allebei een goede tassen set nodig. Dus daar zou ik graag wat advies/ervaringen over willen krijgen.

Verder moeten we ook alle kampeer spullen nog aanschaffen. Dus daar kan ik ook wat tips voor gebruiken. Wat is een goede tent om op de motor mee te nemen. Of winkels waar ik langs kan gaan waar ze kampeer spullen voor motorrijders verkopen. Of kan je bij normale kampeer winkels ook goed terecht?

Ik heb ook gelezen over de Scandinavian Camping Card. Deze heb je nodig om bij de meeste campings in te checken. Je kan bij de camping een tijdelijke kaart kopen, maar je kan ook een originele kaart aanvragen. Kan ik deze originele kaart gewoon kosteloos aanvragen en dan op zo'n camping een jaar stikker halen? Of krijg ik bij de kaart direct een rekening gepresenteerd?

Nu lijkt het mij ook leuk om een aantal daagjes te gaan offroaden in Zweden. Ik heb wat ervaringen gelezen en sites gevonden die offroad trips organiseren. Dit lijkt mij super, maar ik wil ook graag de mogelijkheid bekijken om zelf een offroad motor te huren in Zweden en mijn eigen weg te kiezen.
Ik moet wel vermelden dat ik 0,0 ervaring heb met het offroad rijden.
Zijn er mensen die zelf zijn gaan offroaden in Zweden en die een goed adres weten om een motor te huren?

Oké, dit zijn mijn vragen even voor nu. Ik hoop dat er mensen zijn die wat van mijn vragen kunnen en willen beantwoorden. En als je zelf nog iets toe te voegen hebt, graag.

Bedankt.
 
Laatst bewerkt:
Wat een goede tent is hangt af van wat je wilt en hoeveel ruimte jezelf op je motor ervoor hebt. Daarnaast is nylon vrij licht qua gewicht ipv katoen. Een simpel iglo-tentje neemt niet veel ruimte in en weegt niet veel.
 
Wat een goede tent is hangt af van wat je wilt en hoeveel ruimte jezelf op je motor ervoor hebt. Daarnaast is nylon vrij licht qua gewicht ipv katoen. Een simpel iglo-tentje neemt niet veel ruimte in en weegt niet veel.

Hoeveel ruimte ik ervoor heb op mijn motor weet ik nog niet. Dat moet ik allemaal nog onvervinden. Dit zal namelijk de eerste keer zijn dat ik zo op vakantie ga.
Maar het liefst heb ik een tent die ingepakt niet al te groot is, makkelijk op en af te breken is en genoeg ruimte bied om spullen in op te bergen als hij opgezet is.
Ik weet nog niet of we met 1 tent gaan of dat we allebei een tent meenemen.
 
Hoeveel ruimte ik ervoor heb op mijn motor weet ik nog niet. Dat moet ik allemaal nog onvervinden. Dit zal namelijk de eerste keer zijn dat ik zo op vakantie ga.
Maar het liefst heb ik een tent die ingepakt niet al te groot is, makkelijk op en af te breken is en genoeg ruimte bied om spullen in op te bergen als hij opgezet is.
Ik weet nog niet of we met 1 tent gaan of dat we allebei een tent meenemen.
Ga gewoon eens kijken bij een kampeer-zaak, daar hebben ze ook de tenten kant en klaar liggen, kan je gelijk zien hoe groot ze zijn en/of het jou past.
Zelf ga ik met een 4 persoons tent, heb je lekker de ruimte en kan je ook in staan, da's wel prettig. Maar goed, keerzijde is het gewicht (10kg) en het volume, maar met 2 motors past dat gemakkelijk.
 
- camping card: in principe aan te schaffen op de eerste camping waar je overnacht, als die lid is. We hebben gemerkt dat er steeds meer campings geen lid meer zijn, of lid van de andere organisatie. Je kan de campinggids online aanvragen. Is een handig boekje.
- bereken eens wat tent en matrassen zouden kosten. Vergelijk dan met wat je voor hutjes zou betalen. Misschien slaat de balans dan door.
- tent: misschein moet je eens naar een tent voor fietsers kijken. Of een tipi-model (slechts 1 paal)
- koken kan je op de meeste campings, indien niet alle. Als je wild wil kamperen, ja dan heb je wel vuur nodig. Afhnakleijk van de regio zal wild kamperen makkelijker of moeilijker gaan. Heb er in Zweden nog niet echt veel zien wild kamperen. In Noorwegen iets meer.
- Kijk op de Adac site voor de files. Zaterdag Duitsland doen is meestal een ramp.
 
Laatst bewerkt:
Hallo,

Ik wil samen met een vriend met de motor op vakantie gaan naar Zweden in 2009. Zo om en nabij de maand juli. We zullen ongeveer 2 weken gaan.

Vooralsnog is het de bedoeling dat we met de tent gaan. We hebben beiden een sportieve motor, die vriend heeft een kawasaki zx6r uit 96 en ik een yamaha thundercat uit 98.
Omdat we met de tent gaan moeten we ook wat spullen mee sjouwen.
  • Tent
  • Slaapzakken
  • Lucht bedden
  • Kookgerei
  • Bestek
  • Kleding
  • Verzorging
  • Kaarten
  • Telefoon
  • Laders
  • Camera
  • Ketting spray
  • Banden reparatie set
  • Gereedschap setje
  • Muggen spul (daar kopen)
In grote lijnen klopt dit lijstje wel.
Dit is een lijstje wat ik tot nu toe zelf bedacht heb. We willen een aantal maal wild kamperen en wat daagjes op een camping overnachten.
Om al die spullen mee te nemen hebben we allebei een goede tassen set nodig. Dus daar zou ik graag wat advies/ervaringen over willen krijgen.

Verder moeten we ook alle kampeer spullen nog aanschaffen. Dus daar kan ik ook wat tips voor gebruiken. Wat is een goede tent om op de motor mee te nemen. Of winkels waar ik langs kan gaan waar ze kampeer spullen voor motorrijders verkopen. Of kan je bij normale kampeer winkels ook goed terecht?
Voor 2 personen+bagage heb je een 3-persoons tent nodig. Je kan kijken bij outdoor-zaken (Zwerfkei, Bever) maar in een gewone kampeerwinkel (Vrijbuiter in Roden, Obelink in Winterswijk, de Wit in Schijndel) heb je ook veel keuze en die zijn meestal een stuk goedkoper.
Ik heb ook gelezen over de Scandinavian Camping Card. Deze heb je nodig om bij de meeste campings in te checken. Je kan bij de camping een tijdelijke kaart kopen, maar je kan ook een originele kaart aanvragen. Kan ik deze originele kaart gewoon kosteloos aanvragen en dan op zo'n camping een jaar stikker halen? Of krijg ik bij de kaart direct een rekening gepresenteerd?
Gewoon de gok nemen en dat ding niet van te voren aanschaffen. Afgelopen zomer is mij nooit naar die Card gevraagd, en anders kan je die gewoon op de camping krijgen.
Nu lijkt het mij ook leuk om een aantal daagjes te gaan offroaden in Zweden. Ik heb wat ervaringen gelezen en sites gevonden die offroad trips organiseren. Dit lijkt mij super, maar ik wil ook graag de mogelijkheid bekijken om zelf een offroad motor te huren in Zweden en mijn eigen weg te kiezen.
Ik moet wel vermelden dat ik 0,0 ervaring heb met het offroad rijden.
Zijn er mensen die zelf zijn gaan offroaden in Zweden en die een goed adres weten om een motor te huren?
Geen ervaring mee, maar er zijn zat onverharde wegen in Zweden om met je eigen motor off-road te gaan :P
Oké, dit zijn mijn vragen even voor nu. Ik hoop dat er mensen zijn die wat van mijn vragen kunnen en willen beantwoorden. En als je zelf nog iets toe te voegen hebt, graag.

Bedankt.
Have fun :W
 
je kan veeel mee nemen achterop je motor hoor :Y
vroeger had ik gewoon een sporttas met daarop men tent en luchtbed , maar dit was niet waterdicht :N
full
 
nu heb ik deze tas en daar gaat de tent enzo bij in en is wel waterdicht :Y
eventueel zou je er nog dingen bovenop kunnen binden :Y en je kan ook nog eens zijtassen hangen , plaats genoeg dus :Y
full
 
voor lange afstanden vind ik het best zo weinig mogelijk in de tanktas te steken en zoveel mogelijk achterop , als je dan eens wat sneller gaat rijden kan je beter achter het ruitje kruipen :P
 
  • Tent
  • Slaapzakken
  • Lucht bedden
  • Kookgerei
  • Bestek
  • Kleding
  • Verzorging
  • Kaarten
  • Telefoon
  • Laders
  • Camera
  • Ketting spray
  • Banden reparatie set
  • Gereedschap setje
  • Muggen spul (daar kopen)

.
een zaklamp (best een dat op je hoofd past) is ook handig als je je tent eens moest opstellen in het donker
 
Laatst bewerkt:
klopt , als je helemaal bovenaan bent wordt het zelfs niet donker |( niet aan gedacht :N
:+

maar een zaklamp is in zuid zweden overigens toch best handig, als het daar donker wordt is het ook een stuk donkerder dan in Nederland omdat er veel minder lichtvervuiling is.
 
- camping card: in principe aan te schaffen op de eerste camping waar je overnacht, als die lid is. We hebben gemerkt dat er steeds meer campings geen lid meer zijn, of lid van de andere organisatie. Je kan de campinggids online aanvragen. Is een handig boekje.
- bereken eens wat tent en matrassen zouden kosten. Vergelijk dan met wat je voor hutjes zou betalen. Misschien slaat de balans dan door.
- tent: misschein moet je eens naar een tent voor fietsers kijken. Of een tipi-model (slechts 1 paal)
- koken kan je op de meeste campings, indien niet alle. Als je wild wil kamperen, ja dan heb je wel vuur nodig. Afhnakleijk van de regio zal wild kamperen makkelijker of moeilijker gaan. Heb er in Zweden nog niet echt veel zien wild kamperen. In Noorwegen iets meer.
- Kijk op de Adac site voor de files. Zaterdag Duitsland doen is meestal een ramp.

Oke camping card is dus niet iets waar ik mij druk om moet gaan maken :)

Hutjes zal misschien wel goedkoper zijn, maar vooralsnog wil ik graag met de tent. Ach en het is een vakantie he, dan vind ik het meestal ook niet echt nodig om geld te gaan besparen. Maar ik zal het wel in mijn achterhoofd houden als het echt duur lijkt te gaan worden. :)

Ik heb die duitse drukte al wel meegemaakt ja. Dat is meestal geen pretje!
 
In grote lijnen klopt dit lijstje wel.Voor 2 personen+bagage heb je een 3-persoons tent nodig. Je kan kijken bij outdoor-zaken (Zwerfkei, Bever) maar in een gewone kampeerwinkel (Vrijbuiter in Roden, Obelink in Winterswijk, de Wit in Schijndel) heb je ook veel keuze en die zijn meestal een stuk goedkoper.Gewoon de gok nemen en dat ding niet van te voren aanschaffen. Afgelopen zomer is mij nooit naar die Card gevraagd, en anders kan je die gewoon op de camping krijgen.Geen ervaring mee, maar er zijn zat onverharde wegen in Zweden om met je eigen motor off-road te gaan :PHave fun :W

Zal is een leuk ritje plannen om deze zaken aan te doen. Bij zwerfkei heb ik online gekeken, maar die vond ik aan de prijzige kant.
En obelink, bedankt, die zaak zat al in mijn gedachten, maar kon de naam niet voor me halen :)

We hebben het er vanavond ook nog even over gehad, of we allebei apart een tent wilden of samen 1 tent. Lijkt me het verstandigst ivm beperkte ruimte om het met 1 tent te gaan doen. Zal naar alle waarschijnlijkheid een 3 persoons tent worden dan ja.

Bedankt :)
 
nu heb ik deze tas en daar gaat de tent enzo bij in en is wel waterdicht :Y
eventueel zou je er nog dingen bovenop kunnen binden :Y en je kan ook nog eens zijtassen hangen , plaats genoeg dus :Y
[afbeelding]

Ziet er goed uit die tas, heb je die bij een motorzaak gekocht?

En zaklamp staat erbij. Heb zo'n soort mijnwerkers lamp met een band om je hoofd met led verlichting. Gebruik ik normaal als ik snachts op zee ga vissen. Geeft genoeg licht :)
 
Ziet er goed uit die tas, heb je die bij een motorzaak gekocht?

En zaklamp staat erbij. Heb zo'n soort mijnwerkers lamp met een band om je hoofd met led verlichting. Gebruik ik normaal als ik snachts op zee ga vissen. Geeft genoeg licht :)
de tas komt van een motorzaak uit belgie , ik kan niet op de naam komen :N
maar hier vin je zeker wat Motorkleding, helmen en accessoires voor motorfietsen en motorscooters | Motozoom :Y

btw , is noorwegen niet veel mooier dan zweden :?
 
de tas komt van een motorzaak uit belgie , ik kan niet op de naam komen :N
maar hier vin je zeker wat Motorkleding, helmen en accessoires voor motorfietsen en motorscooters | Motozoom :Y

btw , is noorwegen niet veel mooier dan zweden :?

Op motozoom had ik wel wat leuke tassen gezien ja. Maar als ik een aantal comments lees dan is het niet altijd van de beste kwaliteit. Moet ze eens bekijken in het echt.

En of Noorwegen mooier is dan Zweden? Grote kans van wel ja. Maar Zweden heb ik nog nooit gezien en Noorwegen wel. En al bevalt Zweden mij niet kan ik altijd een route naar Noorwegen uitstippelen. Ben niet van plan om dingen te reserveren, behalve boottochten.
 
ben pas in zweden geweest , is niet echt een motorlandje .
veel lange rechtdoorwegen , denk dat noorwegen met de bergen en fjorden leuker is om te sturen.
kamperen is wel leuk .
als je langs het Vattern meer komt bij Granna neem dan het pontje es naar dat eiland in het midden...... *D
wel je moto goed vastzetten :P


 
Laatst bewerkt:
Ben dit jaar naar Zweden geweest, en inderdaad alle Campings hebben kooktoestellen, en voor tenten kan je ook nog naar de motorbeurs in Utrecht, in het begin van het nieuwe jaar.
Wil je doorrijden naar Noorwegen, let dan op dat daar veel meer rotsgebieden zijn, en je niet overal de haringen in de grond kan slaan, neem echt muggenspray mee, en dan een voor tropische, Juli en Augustus zijn de maanden van de muggen, zorg ook dat je spul bij je hebt om je vizier goed schoon te maken, anders zie je na 100 km niks meer.
Heel veel plezier, en komen we elkaar misschien wel tegen, want ik ga ook weer.
 
Off-roaden ervaring doe je vanzelf op, als je een steile helling oprijdt en net achter het hoogste punt het asfalt ophoud en losse steentjes verder gaan(dawas effe spannend op een vol belanden enfield met passagier :o )

Verder kun je bij iedere camping 'stugor' -hutjes huren vanaf 20euro/nacht waar je meestal met 4 personen in kan bivakkeren.
Zoek de kleinere campings, die zijn leuker. Kookspul is meestal op de campings aanwezig, die er goedkoper en beter zijn dan in NL. Campingkaart kun je gratis aanvragen.

De stempel kost wat geld. Bij veel campings vragen ze om de kaart.
Het is mooi rijden daar, maar een supersportmotor zou niet mijn 1ste keus daar zijn..
Pas op met in de schemering/ochtend vroeg rijden.!! Het wild is niet schuw en grazen overdag vlak langs de weg(en blijven dat ook op 5m afstand doen terwijl wij op de diesel langs takkelden)
en, je hebt er erg groot wild.
Toen ik vroeg waarom 3/4 van de auto's daar een grote volvo was, kreeg ik het antwoord ' because of the elch'..
Mocht je een kleine eland zien(erg leuk) let dan op waar de moeder is!
Als je daartussen komt, of de moeder besluit alsnog dat je een bedreiging bent, heb je 'big problem' )

De meeste mensen praten gebrekkig engels. Sommige hoger opgeleide mensen goed engels.
De oudere generatie helemaal niet.
Over het algemeen zijn de mensen erg aardig en iedereen praat als de zweedse chef uit de muppet show..
 
full

Elanden zijn niet zo'n groot probleem, rendieren wel :)

full

Wegwerkzaamheden op z'n Zweeds: wegdek weghalen en 30 km grind storten :X

Verwacht in Zweden geen superstuurweggetjes (al kan je er best leuk rijden), de charme van Zweden zit vooral in de uitgestrektheid en de leegheid. Daarnaast is het een stuk goedkoper dan Noorwegen (benzine in Noorwegen afgelopen zomer €1,75, in Zweden €1,50) en zijn de mensen wat vriendelijker. En het weer is er meestal beter :)
 
Toch hebben ze daar ook wel humor, een landweggetje van 3 meter breed, onverhard(zand en stenen) en een aangegevenmax. snelheid van 90km/h..

Heel veel leuke dnepr-met-zijspan-weggetjes

helaas sinds een paar mnd geen dnepr met span meer '(
 
Off-roaden ervaring doe je vanzelf op, als je een steile helling oprijdt en net achter het hoogste punt het asfalt ophoud en losse steentjes verder gaan(dawas effe spannend op een vol belanden enfield met passagier :o )

Verder kun je bij iedere camping 'stugor' -hutjes huren vanaf 20euro/nacht waar je meestal met 4 personen in kan bivakkeren.
Zoek de kleinere campings, die zijn leuker. Kookspul is meestal op de campings aanwezig, die er goedkoper en beter zijn dan in NL. Campingkaart kun je gratis aanvragen.

De stempel kost wat geld. Bij veel campings vragen ze om de kaart.
Het is mooi rijden daar, maar een supersportmotor zou niet mijn 1ste keus daar zijn..
Pas op met in de schemering/ochtend vroeg rijden.!! Het wild is niet schuw en grazen overdag vlak langs de weg(en blijven dat ook op 5m afstand doen terwijl wij op de diesel langs takkelden)
en, je hebt er erg groot wild.
Toen ik vroeg waarom 3/4 van de auto's daar een grote volvo was, kreeg ik het antwoord ' because of the elch'..
Mocht je een kleine eland zien(erg leuk) let dan op waar de moeder is!
Als je daartussen komt, of de moeder besluit alsnog dat je een bedreiging bent, heb je 'big problem' )

De meeste mensen praten gebrekkig engels. Sommige hoger opgeleide mensen goed engels.
De oudere generatie helemaal niet.
Over het algemeen zijn de mensen erg aardig en iedereen praat als de zweedse chef uit de muppet show..

Oke dus die kaart kan ik wel gewoon aanvragen dus. En de stempel gewoon halen op een camping mocht ik hem nodig hebben.

Dat ik er offroad ervaring op zal doen daar twijfel ik niet aan :+
Alleen hoop ik niet dat het met mijn sport motor is. Tot op een bepaalde hoogte gaat het nog wel, in Oostenrijk ook op grindwegen en bospaden bergen op gereden. Maar ideaal was het verre van. Had dan toch liever een andere motor bij mij gehad. Maar daarom wil ik in Zweden ook wat huren voor een aantal dagen.

Dus goed uitkijken voor de Elanden daar. Het lijkt mij wel helemaal geweldig om zo dicht bij de natuur te zijn.
 
Terug
Bovenaan Onderaan