Motorblok FZR 400RR ingeslagen klep???

M10000

Die hard MF'er
13 mrt 2009
512
62
hellevoetsluis
Beste foromleden,

ik zit met mijn handen in het haar, want dit is de volgende financiële tegenslag.

Twee weken geleden heb ik motorpech gekregen met mijn fzr 400rr uit 92.
Hij liep al niet helemaal lekker en op een gegeven moment viel ik in 1x terug en wou die niet meer starten. Staat inmiddels al 2 weken bij de motorzaak en we zijn nu op het do of don't punt gekomen:

cilinder 1 en 2 zijn gewoon helemaal goed, 3 en 4 niet want die blazen hun druk terug.
bijna alle klepplaatjes zijn 0,12 (tussen 0,11 en 0,20 moet het zitten) behalve 2, die zitten op minder dan 0.05. En dit verklaard ook waarom de motor met nieuwe bougies, gereinigde carbs etc. zo slecht loopt. Nou paste geen van de drie aanwezige compressiemeters op het blok, omdat deze een rare hoek heeft. Nu wordt het morgen nog een keer geprobeerd met een oliedrukmeter met een flexibele slang, maar het schijnt niks aan het probleem af te doen. Er is al een test gedaan met water en dat loopt er op een gegeven moment alsnog doorheen, lekke klep dus.

Het volgende is het dilemma:

1: De nokassen gaan eruit, kleppen worden dan dus gecontroleerd en gesteld met (hopelijk beschikbare) klepplaatjes. Als dan blijft dat de klep toch doorgeslagen is, dan is het blok economisch gezien afgeschreven omdat de arbeidsuren ontzettend hoog zijn.

2: De nokassen gaan eruit. De 0,05 kleppen kunnen d.m.v. een kleiner plaatje weer goed worden gemaakt en het blok loopt na afstellen weer goed = kleine kans

3: Blok eruit halen, nieuw blok zoeken en hopen dat het donor blok goed is.

Mij werd nu keus opgelegd het nog te proberen voor 200 euro (optie 1 en 2) of de motor mee terug te nemen en proberen zelf de kleppen te stellen of een ander blok te zoeken. Kleppen stellen kan ik echter niet en een nieuw blok zoeken is ook een heel gedoe.

Voor de rest ziet het blok er nog goed uit. Alle inlaat en uitlaatporten zijn goed, carbs zijn mooi dus het blok is eigenlijk het redden waard....


Wat is jullie mening hierover en heeft iemand dit of iets soortgelijks meegemaakt?


Alvast bedankt!
 
Laatst bewerkt:
Wie draait er aan die luchtschroef?
Wie heeft de kop terug geplaatst?
Wie heeft de nokkenassen op tijd gezet?
Wie heeft de kleppen gesteld?
Wie laat hem zo brullen als deze net aan de gang is gebracht?

Jij of de werkplaats?
 
update:

helaas geen foto's gemaakt, maar wel een opluchting dat er eigenlijk * niks* aan de hand was.
De kleppen zijn ingeslepen, nieuwe koppakking geplaatst, kleppen zijn gesteld, de carbs waren al door de motorzaak schoongemaakt.

Eenmaal de motor weer helemaal in elkaar, hij startte na een hoop aanduwen en brulde als nooit te voren, maar...
Motor wilt echt 0,0 stationair draaien, draaien aan de luchtschroef helpt niet.
Ook hapert die in het 5-6 duizend gebied en komt er soms zwarte (geen blauwe) rook uit de uitlaat. Een te rijk mengsel zo lijkt het. Moet ik eigenlijk weer eerst de bougies eruit halen om die schoon te maken? (het waren nieuwe bougies voor de testritjes)

Zijn er nog tips voor ik weer alles uit elkaar trek?


Alvast bedankt!

stationairsproeier~ verstopt?
 
Alle technische dingen heeft mijn pro deo monteur gedaan. (oud motor monteur en huidig monteur bij een bouwbedrijf) Brullen is niet de toeren in jagen, maar gewoon een dieper geluid hebben als voorheen. Ik heb de motor dus zelf weer compleet gemaakt (carbs terug plaatsen, alle draden verbinden) en gestart.
 
Laatst bewerkt:
Na die reparatie heb je toen nog eens compr. Gemeten of te zien dat t nu wel goed is?
Je zult je carbs nu wel op nieuw moeten afstellen , synchroon en co.
en laat m ff rustig draaien om ff de evt vervuiling er uit te branden, ik neem aan dat er kleppen zijn ingeslepen .?
 
De kleppen zijn inderdaad ingeslepen. Ik heb hem op de oude olie en water laten *proefdraaien*, daarna een rondje gereden maar merkte dat tijdens het rijden bij 5-6k dat hij inhield, zowel met choke als zonder choke. Zonder Choke kwam die benzine te kort, met choke liep die ook niet goed. Daarna binnen gezet, olie + oliefilter vervangen en meteen nieuw koelvloeistof erin gedaan (moest nog gebeuren). Hij start nu wel gewoon in 1-2x, alleen dat niet stationair draaien en zwarte rook blijft. Waarschijnlijk dus pure afstelling. Ik heb nog geen compressie gemeten, maar eigenlijk zou ik dat nog wel moeten doen...

Synchroon afstellen kan ik niet zelf, in ieder geval heb ik de apparatuur daar niet voor. Ik zal mij er even wat in verdiepen.
 
Laatst bewerkt:
Niet zo handig om met die ouwe meuk erin te rijden, spuit ook ff wat remmenreiniger op je inlaattraject om te zien of alles dicht is. Dit had je eigelik alles al moeten doen voor je m opbouwde, nu kun je bijna nergens aan.
 
"Brullen is niet de toeren in jagen, maar gewoon een dieper geluid hebben als voorheen."

Je hebt toch niets aan je uitlaat gedaan?

Ik ben geen techneut maar als hij een ander geluid maakt als eerst zou ik zelf eerst aan de kant van de luchtinlaat gaan kijken.
 
Van de week nog effe een boete van 330 euro binnen gekregen voor het vergeten te schorsen van mijn solex, dus alles wat ik kan besparen is mooi meegenomen
Check even welke verbalisant er op de bekeuring staat. Als deze automatisch is gegenereerd (weet het verbalisant nummer niet meer uit mijn hoofd), dan is deze ongeldig.

Ik heb dit voor mijn motorfiets voor laten komen, en ben in het gelijk gesteld door de kantonrechter. Zie ook onderstaande link.

Gerechtshof vernietigt boete van computer : Media • Flitsservice.nl
 
@ ruudje: de exup kabels zijn er inderdaad af geweest (uitlaat gespoten) en daarna weer afgesteld.
Ik weet niet of alle pijpen warm worden, maar dit zal ik morgen dan even controleren.

@SP1R: ja ik was sowieso al van plan in beroep te gaan. Ik heb de boete nog niet binnen, wel een brief van het rdw dat ik niet verzekerd was en daarom een boete kan verwachten. Ik zal je stuk even (opnieuw) lezen, bedankt!
 
Vandaag carbs eraf gehaald en bougies getest. beide vonken prima (ook aan den lijve ondervonden...) maar ze waren idd behoorlijk zwart. Toen de carbs los gehaald, open gemaakt en schoongemaakt.
Waarschijnlijk de oorzaak gevonden: vlotternaald 3 miste dat kleine veertje en O-ring, vlotternaald 4 was dat veertje helemaal verkeerd terecht gekomen, namelijk onderin de gasschuif. Waarschijnlijk bleef de vlotternaald open staan door dit....

Nu dus morgen maar een veertje en o-ring halen en hopelijk is alles opgelost :)
 
Nog even een finale update, omdat de motor weer helemaal goed is en inmiddels te koop staat:

Na het in elkaar zetten liep de motor dus inderdaad niet stationair en liep die ook niet lekker,
dus de motor weggebracht bij Tec motors en die heeft hem nog eens nagelopen.
Timing was goed, alles zat er goed in, maar.... De carburateurs hadden lekke pakkingen, hierdoor verzoop hij en liep die dus niet goed.
Dit was zo goed als zeker al het probleem vanaf het begin, maar nou heeft iig de volgende eigenaar
een volledig nagekeken brommer die motorisch helemaal goed is. Het is nu een kwestie van 1x drukken en wegrijden maar :)

En grootste dank aan Ruud, hij heeft de kleppen gesteld en ingeslepen.

Iedereen nog bedankt voor het meedenken!
 
Laatst bewerkt:
Nog even een finale update, omdat de motor weer helemaal goed is en inmiddels te koop staat:

Na het in elkaar zetten liep de motor dus inderdaad niet stationair en liep die ook niet lekker,
dus de motor weggebracht bij Tec motors en die heeft hem nog eens nagelopen.
Timing was goed, alles zat er goed in, maar.... De carburateurs hadden lekke pakkingen, hierdoor verzoop hij en liep die dus niet goed.
Dit was zo goed als zeker al het probleem vanaf het begin, maar nou heeft iig de volgende eigenaar
een volledig nagekeken brommer die motorisch helemaal goed is. Het is nu een kwestie van 1x drukken en wegrijden maar :)

En grootste dank aan Ruud, hij heeft de kleppen gesteld en ingeslepen.

Iedereen nog bedankt voor het meedenken!

andersom mag ik hopen, :+
 
Terug
Bovenaan Onderaan