Motorblok is tijdens het rijden uitgevallen en start niet meer.

Ianvw27

Rookie
16 jun 2023
15
15
Hallo iedereen!

Ik heb een technisch probleem met mijn motor. Het gaat om een BMW F800GS Adventure uit 2017.

Na ongeveer een halfuur rijden is mijn motor ermee gestopt. Nadat ik hem aan de kant had gezet kreeg ik hem ook niet meer aan. Hij maakt een tikkend geluid. Maar ik zie geen melding of lichtjes die knipperen.

De motor is opgehaald door de ANWB en wordt na het weekend bij mijn plaatselijke bmw dealer afgezet. Dus ik kan er niet zelf aan “sleutelen”.

Maar ik kan niet slapen totdat ik weet wat er nou precies is gebeurd. Ik ben zelf tot op een zekere hoogte technisch, maar ik rij nu pas 5 maanden motor dus alles is nog nieuw voor mij.

Ik heb een video bijgevoegd waarin het probleem is te horen en te zien (rook).

Misschien dat jullie hier iets uit kunnen halen. Alvast bedankt voor de reactie(s)!
 

Bijlagen

  • Motor.mov
    34,9 MB
Hallo iedereen!

Ik heb een technisch probleem met mijn motor. Het gaat om een BMW F800GS Adventure uit 2017.

Na ongeveer een halfuur rijden is mijn motor ermee gestopt. Nadat ik hem aan de kant had gezet kreeg ik hem ook niet meer aan. Hij maakt een tikkend geluid. Maar ik zie geen melding of lichtjes die knipperen.

De motor is opgehaald door de ANWB en wordt na het weekend bij mijn plaatselijke bmw dealer afgezet. Dus ik kan er niet zelf aan “sleutelen”.

Maar ik kan niet slapen totdat ik weet wat er nou precies is gebeurd. Ik ben zelf tot op een zekere hoogte technisch, maar ik rij nu pas 5 maanden motor dus alles is nog nieuw voor mij.

Ik heb een video bijgevoegd waarin het probleem is te horen en te zien (rook).

Misschien dat jullie hier iets uit kunnen halen. Alvast bedankt voor de reactie(s)!
:X

Ik denk dat je de komende nachten niet beter gaat slapen :/
 
Holy moses. -O-
De video is wel bewijs dat je niet aan een snelheidsevenement mee deed en ook direct gestopt bent.
Hoorde pas een rijder (ander merk) die kon fluiten naar garantie bij een enduro training.

Mits deze überhaupt nog garantie heeft (occasion?) en ook dealer onderhouden is.
Twee jaar garantie en sinds eind 2018 is het drie jaar (vijf jaar mobiliteit :} ).
 
Vandaag is de motor afgeleverd bij de BMW dealer. Zonder onderzoek hebben we de schade vanaf buiten al kunnen zien. Zie foto. Te zien is een groot gat aan de onderkant en bovenkant.

Motor is bij de dealer onderhouden en gekocht (niet door mij). Video toont inderdaad aan dat ik geen gekke dingen heb gedaan en direct actie ondernam.

Probleem is wel dat ik geen garantie meer heb aangezien hij in 2017 is verkocht. Echter las ik wel op internet dat een verkoper wettelijk gezien een degelijk product moet leveren, en dat hij ook na de garantie (mits goed onderhouden en niet door eigen toedoen) moet blijven werken. Maar dit moet ik juridisch nog helemaal uitzoeken. Ik moet sowieso aantonen dat ik dit zelf niet heb kunnen veroorzaken. Olie pijl was in orde toen ik wegreed, verder ook geen melding gezien op het dashboard.

Ik zag in het blok een stukje van een lager liggen die helemaal kapot was met meerdere gaten. Dus die kan van de krukas of van de zuiger zijn.

Ik vermoed dat de olie pomp het begeven heeft waardoor er geen juiste olie toevoer meer was. Het geluid klinkt mechanisch wat aantoont dat de er geen smering tussen de lagers zat. Maar ik kreeg geen melding op mijn dashboard dus het blijft een raadsel…..
 

Bijlagen

  • IMG_5799.jpeg
    IMG_5799.jpeg
    157,8 KB · Weergaven: 241
Vandaag is de motor afgeleverd bij de BMW dealer. Zonder onderzoek hebben we de schade vanaf buiten al kunnen zien. Zie foto. Te zien is een groot gat aan de onderkant en bovenkant.

Motor is bij de dealer onderhouden en gekocht (niet door mij). Video toont inderdaad aan dat ik geen gekke dingen heb gedaan en direct actie ondernam.

Probleem is wel dat ik geen garantie meer heb aangezien hij in 2017 is verkocht. Echter las ik wel op internet dat een verkoper wettelijk gezien een degelijk product moet leveren, en dat hij ook na de garantie (mits goed onderhouden en niet door eigen toedoen) moet blijven werken. Maar dit moet ik juridisch nog helemaal uitzoeken. Ik moet sowieso aantonen dat ik dit zelf niet heb kunnen veroorzaken. Olie pijl was in orde toen ik wegreed, verder ook geen melding gezien op het dashboard.

Ik zag in het blok een stukje van een lager liggen die helemaal kapot was met meerdere gaten. Dus die kan van de krukas of van de zuiger zijn.

Ik vermoed dat de olie pomp het begeven heeft waardoor er geen juiste olie toevoer meer was. Het geluid klinkt mechanisch wat aantoont dat de er geen smering tussen de lagers zat. Maar ik kreeg geen melding op mijn dashboard dus het blijft een raadsel…..
Als je dat door een BMW dealer laat maken is die economisch total loss. Bedenk even wat je gaat doen.
 
Wat is de gang van zaken in zo'n geval? Ik zou bij God niet weten wat ik zou moeten doen. Motor naar de sloop? Of kan je met een berg motivatie het blok op de een of andere manier toch nog proberen te fixen?

In elk geval: veel succes @Ianvw27 !! Het had veel erger kunnen aflopen als ik het filmpje zo bekijk 🤯
Gebruikt blok zoeken of in onderdelen verkopen
 
Misschien dat de dealer een ander blok kan krijgen, kan ze in Europa niet zo snel vinden.
Op een leeg blok in Italië voor €750 na.
(maar dan moet je de interne schade delen nog vervangen)

In onderdelen verkopen brengt weinig op, de gangbare delen ben je zo kwijt en met de rest blijf je zitten.
Of je verlies nemen en verkopen voor weinig of veel geduld tot er een blokje te koop komt.
 
Misschien dat de dealer een ander blok kan krijgen, kan ze in Europa niet zo snel vinden.
Op een leeg blok in Italië voor €750 na.
(maar dan moet je de interne schade delen nog vervangen)

In onderdelen verkopen brengt weinig op, de gangbare delen ben je zo kwijt en met de rest blijf je zitten.
Of je verlies nemen en verkopen voor weinig of veel geduld tot er een blokje te koop komt.
Als je bereid bent om te sleutelen, is dit een optie. Maar de vraag is, hoe gehecht ben je aan deze motor. Een gat in je blok is niet niks. Zag in je eerdere reacties over eventuele juridische stappen, neem ze. Nee heb je, ja kun je krijgen. Ook op een tweedehands motor heb je garantie.
Als bovenstaande niet de oplossing is, dan sparen voor een nieuwe (tweedehands) alleen seizoen is net begonnen, dus iedereen vraagt nu de hoofdprijs. Die zakt pas na November.
Echt klote man, gelukkig stond je snel en veilig stil.
Succes!!
 
Ik zou eerst eens een biertje nemen en rechtvooruit staren zonder die stem in je hoofd. Dit is zeker niet leuk om mee te beginnen in de eerste 5 maanden.(later ook niet)
Dan de recap: Ga je proberen te claimen kan je niets aan je motor doen, iemand wil het zien alvorens ze iets gaan uitbetalen als dat al zo komt. Duurt lang en het is nu mooi weer.
Heb je nog de centen , dan kan je iets tijdelijks kopen om verder weer plezier te maken.
Dit blok wordt niks meer, mischien wat onderdelen van het blok.
Een ruilblok geven ze ook niet weg, en dan moet alles nog over, prima te doen maar is morgen ook niet klaar.
Je kon mooi naar de kant rijden, hij kon ook vastslaan met alle gevolgen van dien.
Fuck it, komt altijd linksom of rechtsom wel weer goed en wordt dan een goed verhaal.
einde recap , drink er een biertje op.
sucses.
 
Ontzettend balen, dat voorop gesteld.
Snap alleen de juridische adviezen niet zo. Denk dat zelfs Moskowicz een rechter niet had kunnen overtuigen dat er recht op compensatie is na een defect dat maar liefst 6 jaar na aankoop optreedt, op een motor die een ton heeft gelopen (moet kunnen, maar is ook weer niet niks) en nèt vóór z’n onderhoudsbeurt zit. Er is misschien wel 15k km gereden na het laatste onderhoud, dus het is ook niet aannemelijk dat er daarbij een grove fout is gemaakt.

Persoonlijk ben ik niet te beroerd om mijn recht te halen als dat kan ( 2x moeten doen: bouwtechnisch aannemersgezeur en een keer een verkeersongeluk waarbij de tegenpartij opeens de schuldkeutel introk), maar dit zou meer zoeken zijn naar wie de zwarte Piet kan worden toegeschoven.
 
Laatst bewerkt:
Ontzettend balen, dat voorop gesteld.
Snap alleen de juridische adviezen niet zo. Denk dat zelfs Moskowicz een rechter niet had kunnen overtuigen dat er recht op compensatie is na een defect dat maar liefst 6 jaar na aankoop optreedt, op een motor die een ton heeft gelopen (moet kunnen, maar is ook weer niet niks) en nèt vóór z’n onderhoudsbeurt zit. Er is misschien wel 15k km gereden na het laatste onderhoud, dus het is ook niet aannemelijk dat er daarbij een grove fout is gemaakt.

Persoonlijk ben ik niet te beroerd om mijn recht te halen als dat kan ( 2x moeten doen: bouwtechnisch aannemersgezeur en een keer een verkeersongeluk waarbij de tegenpartij opeens de schuldkeutel introk), maar dit zou meer zoeken zijn naar wie de zwarte Piet kan worden toegeschoven.
Eens, dit kun je op niemand verhalen. 100000 km kan dus best het einde zijn van de motorfiets. Het zou anders zijn als je de motor een paar maanden geleden gekocht zou hebben met garantie maar dat is helemaal niet aan de orde, De motor is nu dus totall loss.
 
Terug
Bovenaan Onderaan