Motorblok opschonen

samichan

Rookie
3 feb 2014
5
0
Ik ben op dit moment bezig om het motorblok "schoon" te maken.
(Dit motorblok heeft een tijdje uit elkaar gelegen en zit daarom onder de troep)

Nou kreeg ik als tip reinigen met rijmreiniger.
Maar waarmee kan ik nou het beste de motor insmeren?
Kogellager vet?
Ook hoorde ik over de motor insmeren met 2takt?

Alle tips zijn welkom!
Alvast bedankt

Sander
 
Ik ben op dit moment bezig om het motorblok "schoon" te maken.
(Dit motorblok heeft een tijdje uit elkaar gelegen en zit daarom onder de troep)

Nou kreeg ik als tip reinigen met rijmreiniger.
Maar waarmee kan ik nou het beste de motor insmeren?
Kogellager vet?
Ook hoorde ik over de motor insmeren met 2takt?

Alle tips zijn welkom!
Alvast bedankt

Sander

Zomaar wat vragen om je op weg te helpen;
Hoe schoon is "schoon", in jou w beleving????

Nieuwstaat? Wat is de huidige staat? Wil je het blok gaan spuiten? Stralen? Ligt het blok nu uit elkaar, of zit het in elkaar? Zit het blok nog in het frame?

Remmenreiniger kun je mee reinigen idd, maar vervliegt heel snel en werkt daardoor niet fijn op grote oppervlaktes. Voor echt vieze en vette troep gebruik ik meestal WD40, om de grove zooi weg te krijgen.

Blokje inspuiten met Dasty (Wibra) en goed (!!) naspoelen.
Verder kun je gaan poetsen met van alles wat er maar op de markt is, je kunt ook allerlei schijven en weet ik wat voor op boormachines gebruiken. Maar dat is allemaal afhankelijk van wat je wil.


Als je een blok schoon wil krijgen helpt het niet echt als je deze weer in gaat smeren met vette zooi als kogellagervet (?)
Maar misschien is het een klok/klepel verhaal en wordt er diesel bedoelt. Je kunt telkens spraaien met diesel, en dan stukken gaan rijden, op den duur laat al het vuil vanzelf los (stinkt wel, dus niet binnen spraaien)
De 'Willem-methode'
 
Laatst bewerkt:
net mijn hele blok met pindakaas van de aldi in zitten smeren blijkt dat je de dure van de motorzaak moet hebben!
ff topic starten hoe ik die goedkope troep er weer af krijg.

Mensen komen op dit forum voor hun plezier en staan niet ergens op de loonlijst ofzo om hier mensen a-la-minute en bloedserieus te woord te staan.
Als er een topic voorbij komt waar wat 'typische' dingen in staan, dan wordt daar vaak een geintje van gemaakt (tenzij je een vrouw zou zijn :+ )

Gaan roepen dat je een serieus antwoord verwacht, helpt meestal niet echt.

Er stonden/staan trouwens wel wat serieuze reacties in dit topic. Misschien kun je e.e.a. nog een beetje verduidelijken, of een foto plaatsen (nog beter). Ik weet zeker dat je (tussen de flauwekul door) heus wel serieuze antwoorden krijgt.

En hé, het echte leven is al serieus genoeg, een geintje moet ook kunnen toch?
 
Meestal geloof ik niet zo snel dingen, maar als ik zo'n test zie ben ik om. Ik ga vanaf nu al m'n boodschappen bij de Calvé doen! WC papier schijnt er ook boterzacht voor de billentjes te zijn.
 
Als je blok "uit elkaar" ligt, zijn je lagers er dan ook uit? Als er vuil in je lagers zit dan kun je deze misschien beter vervangen dan schoonmaken... En als je dan toch je lagers gaat vervangen dan kun je prima je carters (laten) stralen. Daarna goed schoonmaken zodat er absoluut geen straalmiddel meer achterblijft. Nieuwe lagers erin en dan kan de boel weer dicht....
 
Pindakaas is serieus een goede reiniger ...zit bomvol plantaardige olie, en de pindadeeltjes schuren daarbij het oppervlakte licht....en is met warm water weer te verwijderen....
ook prima als handenreiniger, net als gehakt kneden....

Een hele boel reinigingsmiddelen worden van dierlijke of plantaardige vetten gemaakt
 
Pindakaas is serieus een goede reiniger ...zit bomvol plantaardige olie, en de pindadeeltjes schuren daarbij het oppervlakte licht....en is met warm water weer te verwijderen....
ook prima als handenreiniger, net als gehakt kneden....

Een hele boel reinigingsmiddelen worden van dierlijke of plantaardige vetten gemaakt


Schijnt ook goed te wezen voor een actievere darmwerking. Zelfde principe als koffieprut in de afvoer.
 
Mensen komen op dit forum voor hun plezier en staan niet ergens op de loonlijst ofzo om hier mensen a-la-minute en bloedserieus te woord te staan.
Als er een topic voorbij komt waar wat 'typische' dingen in staan, dan wordt daar vaak een geintje van gemaakt (tenzij je een vrouw zou zijn :+ )

Gaan roepen dat je een serieus antwoord verwacht, helpt meestal niet echt.

Als je zo gaat redeneren kan je het techniek gedeelte van dit forum beter sluiten. Waarom zou iemand nog zijn probleem gaan posten als er alleen maar gereageerd wordt om plezier te maken? Wat is er mis mee om iemand te helpen zonder gelijk de clown uit te gaan lopen hangen?
 
Als je zo gaat redeneren kan je het techniek gedeelte van dit forum beter sluiten. Waarom zou iemand nog zijn probleem gaan posten als er alleen maar gereageerd wordt om plezier te maken? Wat is er mis mee om iemand te helpen zonder gelijk de clown uit te gaan lopen hangen?

Staan toch ook serieuze reacties tussen :?
 
Als je zo gaat redeneren kan je het techniek gedeelte van dit forum beter sluiten. Waarom zou iemand nog zijn probleem gaan posten als er alleen maar gereageerd wordt om plezier te maken? Wat is er mis mee om iemand te helpen zonder gelijk de clown uit te gaan lopen hangen?

Op ieder forum is het gebruikelijk om eerst de zoekfunctie te gebruiken voor je een vraag post. Daarnaast lopen er nogal eens mensen te trollen waardoor TS zijn vraagstelling in combinatie met de voorgestelde oplossingen nou niet echt meteen in zijn voordeel spreken. Maar zoals gezegd zijn er ook serieuze reacties geplaatst.
 
Terug
Bovenaan Onderaan