Motorbus/camper

-XX-

MF veteraan
24 okt 2006
19.981
34
New York
Hola,

Ik ben op zoek naar een busje om m’n motoren mee te vervoeren en om in te overnachten. Qua formaat zoek ik een L2H2. Ik twijfel tussen een busje op grijs kenteken of een campertje. Aan beide zitten voor- en nadelen.

Echter neig ik meer naar een busje op grijs kenteken i.v.m. meer laadruimte, makkelijker parkeren en mogelijk iets goedkoper?

Ik heb helemaal geen verstand van bussen en ik heb dus geen idee waar ik op moet letten bij de aanschaf hiervan. Welk merk en type hebben jullie goede ervaringen mee en met welke minder?

Alle tips en adviezen zijn welkom! 😊

Groetjes

-XX-
 
Eerst en vooral: koop je als een particulier een bestelauto, dan komt er nog btw bij de aankoopprijs (de meeste busjes worden ex btw aangeboden) en je betaalt ook een aardig bedrag aan motorrijtuigenbelasting. Voor 2.000 kg kom je dan op 478 euro per kwartaal (diesel). Dat is wat een heel modale Fiat Ducato van een jaar of tien oud weegt. Een camper is in de belasting voordeliger, mits het ding aan de inrichtingseisen voldoet. Het interieur helemaal leegtrekken heeft dan geen zin, want dan is het geen camper meer.

Er zijn genoeg fabrikanten die kant-en-klare (nieuwe) campers aanbieden die speciaal voor het laden van motorfietsen geschikt zijn. (zoals Motorrad-Camper). Kost nieuw een paar centen, maar dan heb je in ieder geval een idee van het formaat bus dat je nodig hebt.
 
En als aanvulling op boven staand zoek onder afbeeldingen Carrying a motorbike in a camper van Carrying a motorbike in a camper - Google Suche komen er hoop ideeën .
wil meerdere motorfietsen meenemen en word het een camper kan de slaap indeling een probleem worden
mijn motor fiets staat tussen 2 banken ik wilde wel binnen zitten op een normale bank als het even kan zeker avonds of als het minder weer is :)
 

Bijlagen

  • 68540823_2338330626215630_1076766636322586624_n.jpg
    68540823_2338330626215630_1076766636322586624_n.jpg
    94,4 KB · Weergaven: 107
  • 68647195_2338330582882301_2426636623656517632_n.jpg
    68647195_2338330582882301_2426636623656517632_n.jpg
    98,4 KB · Weergaven: 104
Laatst bewerkt:
Op dit moment zit je wel tegen veel hogere prijzen aan te kijken. Veel vraag en te weinig aanbod.
Heel veel mensen hebben bedacht dat het nu het moment is om een busje te kopen en te verbouwen naar kampeerbus.
Daarbij heb je natuurlijk te maken met de beperkingen van particulier die een bedrijfsauto wil kopen.
Inrichtingseisen van RDW en Belastingdienst lijken op elkaar, maar zijn niet helemaal het zelfde.

Soms zitten ze op het oog op 1 lijn, maar heb jij er als bouwer/gebruiker last van.
Simpel voorbeeld.
De Belastingdienst geeft aan minimaal 2 vaste zitplaatsen, eventueel in de vorm van draaibare zitplaatsen voor de bestuurder en bijrijder, de Belastingdienst kijkt hier praktisch/pragmatisch tegen aan. Bij de RDW is het bijna onmogelijk om die draaibare stoelen voor bestuurder en bijrijder goedgekeurd te krijgen, want dat moeten bepaalde merk draaiplateaus zijn en geïnstalleerd door een erkende inbouwer, dit ivm (verkeers)veiligheid van die stoelen op draaiplateau.
Op het camperforum hebben ze legio topics over de uitdagingen en dilemma's van het zelfbouwen.
 
Laatst bewerkt:
Misschien een gekke vraag van mij. Ik denk er ook wel eens aan om zoiets te doen. Maar stinkt dit dan niet naar de benzine / olie en uitlaatgas als je de motor in je leefruimte hebt staan? Is een losse, al dan niet afsluitbare trailer in zo'n geval niet beter?
 
Beekberger
je begint de camperombouw zonder de draaistoelen daar is heel veel over geschreven om het bij de camper ombouw niet te doen !! is (ook niet nodig voor de keuring) dus even achterwege laten om te beginnen daarna zou kunnen doen dan is de goedkeuring een feit

Klikoo
l2h2 kun niet eens de motor laten staan in de auto daarom zet je als je aankomt de motor buiten al was het alleen om de ruimte ;) beweging en keuken
Een losse trailer of aanhanger ja dat kan ( en ook in bezit ) maar je moet willen ook vanwege de snelheid 90 km en vooral de lengte in mij geval totaal dan 11 m ook dat kan een dingetje zijn alles heeft zijn voor en tegen ik als ik allen ga de motor erin met meerdere tja dan de aanhanger erachter

De foto's boven zijn even als een voorbeeld niet mijn gebeuren
 
Knip... kun niet eens de motor laten staan in de auto daarom zet je als je aankomt de motor buiten al was het alleen om de ruimte ;) beweging en keuken Knip...
Ja, dat begrijp ik wel dat je de bewegingsruimte nodig hebt. En dat je hem er zo snel mogelijk eruit haalt. Maar onderweg als hij erin staat met rijden, je hebt klotsende benzine in je tank zitten die via de ontluchting eruit dampt. De ruimte is best klein. Dus trekt die reuk van benzine/olie/uitlaat/motorlucht dan niet in je interieur?
 
ik heb 3 motoren opgehaald in mijn camper bus 1 over afstand van 65 km en 1 over 45 km en 1 afstand 30 km in alle gevallen geen geurtje
moet ook zeggen alle hebben niet gelopen
maar 2 daarvan waren tot de rand gevuld aan benzine het valt in mijn geval enorm mee word natuurlijk ander als gelopen hebben ja dan ruik je natuurlijk ;)
 
Laatst bewerkt:
Als minimale maat kun je een caddy maxi (2008) aanhouden, daar past mijn sevenfifty in, als ik de spiegels er af draai. De VF750F en VFR750 heb ik er nog niet in gehad omdat ik dan de topkuip en de spiegels moet verwijderen en dan weet ik nog niet of het in de lengte past. Bij de SF had ik ook een kofferplaat achter op zitten maar dan konden de deuren niet meer dicht, aangezien ik de koffer er toch zelden op had zitten heb ik die dus er af gehaald.

Ik zet de motor er in met een plaat hout tussen de grijskenteken scherm en het wiel om het steunoppervlak te vergroten en dan trek ik de motor vast vanaf het stuur naar de oogjes in de auto en snoer hem naar beneden vast. De achterkant trek ik schuin naar achteren naar beneden.

Het is een beetje een rotklus om de motor er in te krijgen want er is eigenlijk niet genoeg ruimte voor motor en Dirtbag samen dus het is een beetje kruipen half over de motor heen en zorgen dat de voorste spanbandjes al zo ver mogelijk klaar liggen door de oogjes van de laadvloer hen gelust.

db

IMG_20201113_131230_1~2.jpg
 
Als minimale maat kun je een caddy maxi (2008) aanhouden, daar past mijn sevenfifty in, als ik de spiegels er af draai. De VF750F en VFR750 heb ik er nog niet in gehad omdat ik dan de topkuip en de spiegels moet verwijderen en dan weet ik nog niet of het in de lengte past. Bij de SF had ik ook een kofferplaat achter op zitten maar dan konden de deuren niet meer dicht, aangezien ik de koffer er toch zelden op had zitten heb ik die dus er af gehaald.

Ik zet de motor er in met een plaat hout tussen de grijskenteken scherm en het wiel om het steunoppervlak te vergroten en dan trek ik de motor vast vanaf het stuur naar de oogjes in de auto en snoer hem naar beneden vast. De achterkant trek ik schuin naar achteren naar beneden.

Het is een beetje een rotklus om de motor er in te krijgen want er is eigenlijk niet genoeg ruimte voor motor en Dirtbag samen dus het is een beetje kruipen half over de motor heen en zorgen dat de voorste spanbandjes al zo ver mogelijk klaar liggen door de oogjes van de laadvloer hen gelust.

db

Bekijk bijlage 1658317

Waarom ligt er een grasmat in je bus?
 
We hebben een 2009 ducato omgebouwd naar kampeerbus met een slaapdak, je kan dan de vloer vrijhouden voor een motor.
Ik vond het een zenuwslopend proces, info over de procedure met rdw en bd is moeilijk op een rijtje te krijgen, ik moest foto's en een verklaring opsturen, en het enige wat je uiteindelijk krijgt is: u heeft verklaard dit en dat en daarom krijgt u vrijstelling. Als ze je na een paar jaar staande houden en ze keuren je inrichting af krijg je een boete van duizenden euro's.
Ze willen je bepaald niet helpen natuurlijk.
 
Hola,

Ik ben op zoek naar een busje om m’n motoren mee te vervoeren en om in te overnachten. Qua formaat zoek ik een L2H2. Ik twijfel tussen een busje op grijs kenteken of een campertje. Aan beide zitten voor- en nadelen.

Echter neig ik meer naar een busje op grijs kenteken i.v.m. meer laadruimte, makkelijker parkeren en mogelijk iets goedkoper?

Ik heb helemaal geen verstand van bussen en ik heb dus geen idee waar ik op moet letten bij de aanschaf hiervan. Welk merk en type hebben jullie goede ervaringen mee en met welke minder?

Alle tips en adviezen zijn welkom! 😊

Groetjes

-XX-
Heb je een bedrijf trouwens?
En ik neem aan dat we hier niet een discussie gaan hebben over diesel en milieuzones?
 
We hebben een 2009 ducato omgebouwd naar kampeerbus met een slaapdak, je kan dan de vloer vrijhouden voor een motor.
Ik vond het een zenuwslopend proces, info over de procedure met rdw en bd is moeilijk op een rijtje te krijgen, ik moest foto's en een verklaring opsturen, en het enige wat je uiteindelijk krijgt is: u heeft verklaard dit en dat en daarom krijgt u vrijstelling. Als ze je na een paar jaar staande houden en ze keuren je inrichting af krijg je een boete van duizenden euro's.
Ze willen je bepaald niet helpen natuurlijk.
Als de inrichting dan gelijk is aan de foto's kun je bezwaar maken, maar het gaat vaak fout omdat de inrichting inmiddels anders is en niet (meer) voldoet aan de eisen. Ik heb zelf ook 9 jaar zo'n bus gehad. Mijn broer heeft zijn tweede omgebouwde bus.
 
Laatst bewerkt:
Beekberger
je begint de camperombouw zonder de draaistoelen daar is heel veel over geschreven om het bij de camper ombouw niet te doen !! is (ook niet nodig voor de keuring) dus even achterwege laten om te beginnen daarna zou kunnen doen dan is de goedkeuring een feit
Daarvoor moet je dan weer wel 2 zitplaatsen maken in het busgedeelte die voldoen aan de eisen.

edit:
Oh, en het tafeltje moet altijd achter de rugleuningen van de voorstoelen geplaatst worden en niet een (klap)tafeltje (van welk formaat ook) tussen de voorstoelen.
 
Laatst bewerkt:
Om geen Babylonische spraak verwarringen en dat de andere op het verkeerde pad :) te sturen lees de algemene regels leest op de RDW eisen en word alles duidelijk is niet moeilijk
heb gewoon de alle eisen gedaan en nog veel meer 👍wat ik toen al wilde zodat ik niet bij een eventueel belasting fuik in de problemen kom omdat ik te zuinig zou zijn om een beetje goed in de wegen belasting te komen je hebt tenslotte een 100 kilo grens

Nu alleen de afwerking nog ik heb 7 zit plaatsen op kenteken staan lengte banken 2x
 
Je kan ook opzoek gaan naar een benzine bus. Ik heb zelf een L2H2 Vivaro, kost geen drol in de wegenbelasting, mag overal rijden en er passen 3 motoren in.
Stinken naar benzine doen motoren alst goed is niet.....mn kart daarintegen wel😋
 
We hebben een 2009 ducato omgebouwd naar kampeerbus met een slaapdak, je kan dan de vloer vrijhouden voor een motor.
Ik vond het een zenuwslopend proces, info over de procedure met rdw en bd is moeilijk op een rijtje te krijgen, ik moest foto's en een verklaring opsturen, en het enige wat je uiteindelijk krijgt is: u heeft verklaard dit en dat en daarom krijgt u vrijstelling. Als ze je na een paar jaar staande houden en ze keuren je inrichting af krijg je een boete van duizenden euro's.
Ze willen je bepaald niet helpen natuurlijk.

Ik vind het van de zotte dat de belastingdienst kennelijk de rdw niet vertrouwd.
De rdw daar moet je heen en dan keuren ze hem goed als camper incl. kentekenaanpassing.
Vervolgens moet je de belastingdienst nog overtuigen dat het echt een camper is.
 
Ik vind het van de zotte dat de belastingdienst kennelijk de rdw niet vertrouwd.
De rdw daar moet je heen en dan keuren ze hem goed als camper incl. kentekenaanpassing.
Vervolgens moet je de belastingdienst nog overtuigen dat het echt een camper is.
ze hanteren beide andere eisen voor een kampeervoertuig, daar gaat t mank, de RDW is een stuk ruimer in wat allemaal kampeervoertuig is dan de BD
 
Ik vind het van de zotte dat de belastingdienst kennelijk de rdw niet vertrouwd.
De rdw daar moet je heen en dan keuren ze hem goed als camper incl. kentekenaanpassing.
Vervolgens moet je de belastingdienst nog overtuigen dat het echt een camper is.
zolang je de inrichting gelijk houd aan hoe die bij de rdw gekeurd is krijg je er nooit problemen mee,
Er geld namelijk een 75% kortingstarief ervan uit gaande dat kampeerwagen in bepaalde seizoenen gebruikt word,
of in het buitenland en niet het gehele jaar door als leeggeruimde goedkoper 25%tarief betalende bestelbus.
 
Waar ik het meeste last mee had is de onzekerheid, de procedure is vooral bij bd wazig.
Ze mogen komen kijken aan huis, zonder afspraak, maar doen ze volgens mij nooit.
Keukentje moet je kunnen gebruiken met deur dicht, maar dat staat er niet bij enz enz.
Maarja als het eenvoudig was, zou ook deze regeling snel uit de klauw gieren dus misschien wel het beste zo.
 
Terug
Bovenaan Onderaan