Motorrevisie CB400n

TijnOnlijn

MF veteraan
7 mei 2007
1.324
9
Sittard
Nadat ik al eerder in het CB Twintopic wat genoemd had open ik nu een eigen topic voor de revisie omdat ik volgens mij wel wat goede tips kan gaan gebruiken en het zo ook aandacht van niet-twinners krijgt. :)

Fiets: in 1978 begonnen als cb250t, ondertussen een cb400n
2hmhdmd.jpg


Ik had het blok gekocht als zijnde "lopend uitgebouwd, geen idee hoe het er nu aan toe is". Bij nader onderzoek bleek het er op het eerste gezicht vrij slecht aan toe te zijn, er zat aardig wat gruis onderin en alle kettingen hadden nogal wat speling. Ik vreesde het ergste, maar bijvoorbeeld de nokkenas, tuimelaar, cilinders e.d. zagen er toch wel weer netjes uit.

Blokje is ondertussen uit elkaar. Het kostte nogal wat moeite, de rode draad was toch wel dat alles muur- en muurvast zat. Gelukkig heeft een automonteur in de familie met luchtdrukgeweld een paar dingen los kunnen maken. Maar bijvoorbeeld de cilinderkop of die klem die de krukas op z'n plaat hield.. ik heb een wrikijzer met een stang van 70cm moeten gebruiken om beweging in de bouten te krijgen. Is dat normaal?

29uuhyv.jpg


2u9mtjd.jpg


Vettigheid komt trouwens waarschijnlijk van de olie die ik in de cilinders heb gespoten toen ik hem uit wilde proberen. Helaas sloeg hij niet aan, achteraf bleek dat door een verkeerd vlotterniveau te komen. Maar toen was hij er ondertussen al weer onderuit, ik heb hem dus niet horen lopen.

Zojuist heb ik de laatste dingen dus uit elkaar gedraaid, maar ik zit nu een beetje op een "wat nu??" punt. Het zit me namelijk niet lekker dat ik niet heb kunnen vinden waar het gruis vandaan komt. Het is volgens mij wel metaal, maar ik zie niets van kapotte tandwielen, verkruimelde zuigerveren en dat soort ellende. Ik neig ernaar de zaak schoon te maken, glijlagers op te meten en indien nodig te vervangen, en dan weer het zaakje met nieuwe pakkingen e.d. in elkaar zetten.

29gitft.jpg


1zlym8l.jpg


Daarnaast vraag ik me af wat ik met de kop moet doen. Ik ben nog een beetje op zoek naar het evenwicht wat wel en wat niet gedaan moet worden.. als ik werkelijk alles vervang wordt het wel heel erg kostbaar. Kan een revisiebedrijf redelijk makkelijk zien hoe zo'n kop eraan toe is? Klepsteelrubbers vervangen zal nog wel lukken.. Is het over het algemeen nodig om aan kleppen te gaan slijpen?
 
Laatst bewerkt:
Gruis kan aluminium zijn wat losgekomen is doordat de inwendige kettingen ergens tegenaan gelopen hebben of van een koppelingsplaat.
Kop moet je even droog maken en dan op zijn kant zetten, zoals op de bovenste foto.
Giet wat terpentine in de uitlaat poorten en check of dit via de klep eruit komt. Ook de inlaat kant zo controleren. Komt er niets door, lekker laten zitten. Bij een kleine lekkage kun je deze handmatig inschuren met slijppasta en "schuurhoutje". Te koop bij de betere automateriaal zaken (even de diameter van de klepschotel opmeten) en bij louis.de

10003561_910_anw_04.JPG
 
Laatst bewerkt:
maak voor de zekerheid ook de oliepomp goed schoen en zo te zien heeft de ketting lopen slaan tegen je cilinder, want daar zit een behoorlijk kaal stuk. Dus of de spanner is op, ketting te lang, of gewoon nooit afgesteld.
 
Distributieketting is idd op.. er zit nog een nylon blokje tussen, en de tekening op de cilinder is van waar het blokje het metaal raakte en de cilinder daardoor niet verkleurd is. Scherp gezien, was me nog niet opgevallen.
 
Hmm, dat viel tegen.. ik heb de kop op de kant gezet en er bij gebrek aan terpentine maar wasbenzine in laten lopen. Alle kleppen lekten door. Heeft het zin om het nog eens opnieuw met terpentine te proberen?

Wat wel positief is, is dat vandaag m'n momentsleutels binnengekomen zijn. Nu op zoek naar plastigage, opmeten, spullen bestellen en de opbouwfase kan weer beginnen *O*
 
Laatst bewerkt:
Hmm, dat viel tegen.. ik heb de kop op de kant gezet en er bij gebrek aan terpentine maar wasbenzine in laten lopen. Alle kleppen lekten door. Heeft het zin om het nog eens opnieuw met terpentine te proberen?

Wat wel positief is, is dat vandaag m'n momentsleutels binnengekomen zijn. Nu op zoek naar plastigage, opmeten, spullen bestellen en de opbouwfase kan weer beginnen *O*

Naast klepkeerringen vervangen en misschien inslijpen van de kleppen zou ik de cylinders even laten honen en dan nieuwe zuigerringen plaatsen. Ik heb dat laten doen bij een garage en dat was niet zo duur. Als het blok toch uit elkaar is heeft het weinig zin om half werk te doen :)
 
Naast klepkeerringen vervangen en misschien inslijpen van de kleppen zou ik de cylinders even laten honen en dan nieuwe zuigerringen plaatsen. Ik heb dat laten doen bij een garage en dat was niet zo duur. Als het blok toch uit elkaar is heeft het weinig zin om half werk te doen :)

hangt er helemaal vanaf wat de staat van de cilinder/zuigerveren is. Als het nog gewoon goed is zou ik het niet doen. De zuigerveren moeten dan weer een x aantal kilometer inslijten op de cilinder.

Bij m'n sr zijn de zuigerveren nog goed en is er duidelijk te zien dat de cilinder onlangs gehoond is, dus ik doe het niet :)
 
Hmm, dat viel tegen.. ik heb de kop op de kant gezet en er bij gebrek aan terpentine maar wasbenzine in laten lopen. Alle kleppen lekten door. Heeft het zin om het nog eens opnieuw met terpentine te proberen?

Terpentine of wasbenzine maakt niet uit. Als het er bijna net zo snel uit gaat als het erin ging dan moet je naar een revisie bedrijf of je er is een klep krom. Sijpelt het wat door dan is het alleen maar inschuren, wat je goed zelf kunt doen. Kleppen eruit halen en de zitting/oppervlak "bestuderen". Als je gaat schuren weet je na 10 seconden al waar de schoen wringt.
 
Terpentine of wasbenzine maakt niet uit. Als het er bijna net zo snel uit gaat als het erin ging dan moet je naar een revisie bedrijf of je er is een klep krom. Sijpelt het wat door dan is het alleen maar inschuren, wat je goed zelf kunt doen. Kleppen eruit halen en de zitting/oppervlak "bestuderen". Als je gaat schuren weet je na 10 seconden al waar de schoen wringt.
Ik heb net een tweede kop nagekeken, die had ik ooit ergens bij gekregen. En die is vrijwel dicht, alleen 1 uitlaatklep sijpelt minimaal door als je een minuut geduld hebt. Dat valt zeker wel bij te slijpen. Dat ziet er gunstig uit dus. Het viel me trouwens op dat die setjes zoals van louis.de hierboven tegen de onderkant van de klep opgezet worden.

Nu hebben deze kleppen geen groefjes aan de onderkant, dus zo'n setje zou volgens mij geen grip hebben. Moet je ze dan maar bij het steeltje pakken en ronddraaien?
 
Ik heb net een tweede kop nagekeken, die had ik ooit ergens bij gekregen. En die is vrijwel dicht, alleen 1 uitlaatklep sijpelt minimaal door als je een minuut geduld hebt. Dat valt zeker wel bij te slijpen. Dat ziet er gunstig uit dus. Het viel me trouwens op dat die setjes zoals van louis.de hierboven tegen de onderkant van de klep opgezet worden.

Nu hebben deze kleppen geen groefjes aan de onderkant, dus zo'n setje zou volgens mij geen grip hebben. Moet je ze dan maar bij het steeltje pakken en ronddraaien?

Die setjes zijn eigenlijk zuignapjes op stokjes (simper gezegd ;) ) Je "plakt" een zuignap op de klepschotel en dan kun je hem inslijpen. Als je wil maak ik morgen een paar foto's. Ben zelf nl. ook bezig met kleppen in slijpen :)
 
Foto's zouden erg fijn zijn. Ik zal vanmiddag eens de kleppen opmeten en zo'n setje bestellen.

Oja, heeft iemand nog een kleppentang en/of een vliegwieltrekker in de aanbieding?

En onderdeel nr 3 op onderstaande tekening zoek ik ook nog:
cam-chain-tensioner-cb400n-1978-european-direct-sales_bigma000117e05_a896.gif
 
Vliegwiel kun je misschien wel met de achteras los maken, dat is bij veel honda's het geval.
Kleppentang kun je met een grote lijmtang en een stalen busje makkelijk zelf maken.
 
Nou, het heeft even stilgelegen omdat ik eerst weinig tijd had en daarna de bestelling van zowel plastigage als slijppasta wat vertraging opgelopen had.

Meten:
mher2q.jpg


0.04, ruim binnen de tolerantie *O*

Helaas was het meten eigenlijk alleen nog voor de vorm.. alle lagerschalen bleken namelijk al slijtplekken te hebben. -O-

ix8nlc.jpg


Ze waren niet allemaal zoals deze, sommige waren wat minder.. maar ik was eigenlijk niet van plan het ding binnenkort weer open te maken, dus bij twijfel toch maar vervangen. De hoeveelheid gruis die onder in het blok zat zal tijdens het draaien het zeefje wel wat verstopt hebben waardoor de smering achterbleef. Gelukkig is het geen viercilinder zullen we maar zeggen -O-

Ondertussen heb ik nog een klep ingeslepen. Het terugzetten wilde niet zo want het hulpstukje dat ik gemaakt had bleek van te dunwandige buis te zijn waardoor het geheel ging buigen. Toen het punt van uitschieten van een oog voor m'n gevoel wat te dichtbij gekomen was heb ik het er maar bij gelaten. Eerst een wat steviger hulpstukje maken.

Toch heb ik al gemerkt dat het terugplaatsen van die "schelpjes" die het dekseltje boven op de veer naar beneden gedrukt houden aanmerkelijk lastiger was dan ik dacht. Is er een truckje voor? Ik dacht zelf er aan om vaseline op twee schroevendraaiers te smeren en die schelpjes er zo als het ware aan vast te plakken.

Verder is het een kwestie van even uitzoeken wat ik nu precies allemaal nog moet bestellen, en dan geduld hebben tot de postbode langskomt. En dan kan het blok weer in elkaar :)
 
Laatst bewerkt:
Wel handig.....z'n postbode die komt helpen om het blok weer inelkaar te zetten :+
 
hmm....
ik dacht dat ik foto's had gemaakt van het inslijpen, maar kan ze niet meer vinden :S
Digitale camera heb ik helaas ook niet meer hier liggen, dus ik kan je geen foto's laten zien...
Sorry
 
Ik zet de klepspietjes altijd terug met een juiste pincet, beetje pielen en hoppa weer een avond goed besteed :)

Beetje vet kan zeker geen kwaad maar mijn ervaring is dat zodra je het klepspietje op zijn plaats hebt en je de schroeverdraaien oid weer onhoog haalt , het klepspietje weer vrolijk blijft hangen aan je schroeverdraaier :+
 
Terug
Bovenaan Onderaan