TijnOnlijn
MF veteraan
Nadat ik al eerder in het CB Twintopic wat genoemd had open ik nu een eigen topic voor de revisie omdat ik volgens mij wel wat goede tips kan gaan gebruiken en het zo ook aandacht van niet-twinners krijgt.
Fiets: in 1978 begonnen als cb250t, ondertussen een cb400n
Ik had het blok gekocht als zijnde "lopend uitgebouwd, geen idee hoe het er nu aan toe is". Bij nader onderzoek bleek het er op het eerste gezicht vrij slecht aan toe te zijn, er zat aardig wat gruis onderin en alle kettingen hadden nogal wat speling. Ik vreesde het ergste, maar bijvoorbeeld de nokkenas, tuimelaar, cilinders e.d. zagen er toch wel weer netjes uit.
Blokje is ondertussen uit elkaar. Het kostte nogal wat moeite, de rode draad was toch wel dat alles muur- en muurvast zat. Gelukkig heeft een automonteur in de familie met luchtdrukgeweld een paar dingen los kunnen maken. Maar bijvoorbeeld de cilinderkop of die klem die de krukas op z'n plaat hield.. ik heb een wrikijzer met een stang van 70cm moeten gebruiken om beweging in de bouten te krijgen. Is dat normaal?
Vettigheid komt trouwens waarschijnlijk van de olie die ik in de cilinders heb gespoten toen ik hem uit wilde proberen. Helaas sloeg hij niet aan, achteraf bleek dat door een verkeerd vlotterniveau te komen. Maar toen was hij er ondertussen al weer onderuit, ik heb hem dus niet horen lopen.
Zojuist heb ik de laatste dingen dus uit elkaar gedraaid, maar ik zit nu een beetje op een "wat nu??" punt. Het zit me namelijk niet lekker dat ik niet heb kunnen vinden waar het gruis vandaan komt. Het is volgens mij wel metaal, maar ik zie niets van kapotte tandwielen, verkruimelde zuigerveren en dat soort ellende. Ik neig ernaar de zaak schoon te maken, glijlagers op te meten en indien nodig te vervangen, en dan weer het zaakje met nieuwe pakkingen e.d. in elkaar zetten.
Daarnaast vraag ik me af wat ik met de kop moet doen. Ik ben nog een beetje op zoek naar het evenwicht wat wel en wat niet gedaan moet worden.. als ik werkelijk alles vervang wordt het wel heel erg kostbaar. Kan een revisiebedrijf redelijk makkelijk zien hoe zo'n kop eraan toe is? Klepsteelrubbers vervangen zal nog wel lukken.. Is het over het algemeen nodig om aan kleppen te gaan slijpen?
Fiets: in 1978 begonnen als cb250t, ondertussen een cb400n
Ik had het blok gekocht als zijnde "lopend uitgebouwd, geen idee hoe het er nu aan toe is". Bij nader onderzoek bleek het er op het eerste gezicht vrij slecht aan toe te zijn, er zat aardig wat gruis onderin en alle kettingen hadden nogal wat speling. Ik vreesde het ergste, maar bijvoorbeeld de nokkenas, tuimelaar, cilinders e.d. zagen er toch wel weer netjes uit.
Blokje is ondertussen uit elkaar. Het kostte nogal wat moeite, de rode draad was toch wel dat alles muur- en muurvast zat. Gelukkig heeft een automonteur in de familie met luchtdrukgeweld een paar dingen los kunnen maken. Maar bijvoorbeeld de cilinderkop of die klem die de krukas op z'n plaat hield.. ik heb een wrikijzer met een stang van 70cm moeten gebruiken om beweging in de bouten te krijgen. Is dat normaal?
Vettigheid komt trouwens waarschijnlijk van de olie die ik in de cilinders heb gespoten toen ik hem uit wilde proberen. Helaas sloeg hij niet aan, achteraf bleek dat door een verkeerd vlotterniveau te komen. Maar toen was hij er ondertussen al weer onderuit, ik heb hem dus niet horen lopen.
Zojuist heb ik de laatste dingen dus uit elkaar gedraaid, maar ik zit nu een beetje op een "wat nu??" punt. Het zit me namelijk niet lekker dat ik niet heb kunnen vinden waar het gruis vandaan komt. Het is volgens mij wel metaal, maar ik zie niets van kapotte tandwielen, verkruimelde zuigerveren en dat soort ellende. Ik neig ernaar de zaak schoon te maken, glijlagers op te meten en indien nodig te vervangen, en dan weer het zaakje met nieuwe pakkingen e.d. in elkaar zetten.
Daarnaast vraag ik me af wat ik met de kop moet doen. Ik ben nog een beetje op zoek naar het evenwicht wat wel en wat niet gedaan moet worden.. als ik werkelijk alles vervang wordt het wel heel erg kostbaar. Kan een revisiebedrijf redelijk makkelijk zien hoe zo'n kop eraan toe is? Klepsteelrubbers vervangen zal nog wel lukken.. Is het over het algemeen nodig om aan kleppen te gaan slijpen?
Laatst bewerkt: