Motorrijden en mobiliteit in de (nabije) toekomst

Ja…dikke frustratie rant:

Ik haat ben geen fan van die elektrische shit voertuigen het is helemaal niet milieuvriendelijker ( in de toekomst veranderd dit wellicht als ze de batterijen kunnen recyclen voor een schappelijke prijs ) en stroom opwekken gebeurd ook niet milieuvriendelijk over het algemeen ( ook dit veranderd wellicht in de toekomst), voor mijn gevoel is het een farce en valt onder het inmiddels voor mij misselijk makende beleid wat er gevoerd wat van gender, woke en anti vlees, alles delen en tegelijkertijd alles inperken, afpakken of verplichten, ik heb niets met elektrische voertuigen puur om reden dat het door je strot geduwd wordt, ik vind er geen ruk aan en motorrijden zonder het geluid ( hoeft niet per definitie hard geluid te zijn) en de geur vind ik ook niets..

Ieder zijn meug en er onderuit komen zal ook ik niet want het zal onbetaalbaar worden en je zal vast wel een speciale behandeling krijgen( lees verketterd en bestempeld) worden uiteindelijk, daarbij zal er toch woon werk gedaan moeten worden( vooralsnog)

Ik vind het niets, zal het nooit wat vinden en zodra het moet zal het nooit liefde van me krijgen zoals mijn bike nu, vandaar een tourmotor, ik geniet met volle teugen nu het nog kan.
Dat MAG je vinden.
Zie je wel dat er niets door je strot wordt geduwd? Je hoeft namelijk niet.....
 
Dit wordt ook wel interessant voor auto's en motoren als het verder in ontwikkeling is. Of komt er eerder een waterstof motor?


 
Ik hoop het, verder lijkt me het zelf wel schitterend om naast mijn mt-01, vfr en monkey zometeen een elektrische toerbuffel te hebben. Lijkt me in haarspeldbochten geniaal.
Wat ik in reviews lees is dat E-bikes aanzienlijk zwaarder zijn dan hun brandstof-aangedreven tegenhangers. Dit schijn je in de bochten wel te merken. E-bikes lijken veelal wat wijd te lopen in de bochten vanwege dat gewicht.

(Niet uit eigen ervaring, overigens)
 
Waarschijnlijk moet je het wb rijden vergelijken met een motor met verbrandingsmotor met hetzelfde totaalgewicht.
 
We vergeten gemakshalve dat het electriciteitsnet nu al nauwelijks alle nieuwe zonnepanelen aan kan en met enorme pieken te maken krijgt. Ik heb mijn twijfels of electrisch rijden wel op korte termijn de toekomst wordt want:

1) Iedereen gaat tegelijk koken op inductie. Gevolg een enorme piek in het electriciteitsnet. Nu al weet ik dat er een nieuwbouwwijk was waar alles was uitgevallen en ze massaal in de rij stonden bij de uitgang van de wijk naar de snackbar ;-)
2) In de winter zetten we tegelijkertijd ook bij thuiskomst de warmtepomp aan (hopelijk al deels voorverwarmd) ,want het is koud in huis.
3) Vervolgens ook nog even allemaal in de straat de auto opladen, het is niet meer mogelijk om op benzine te rijden.

Gevolg: grote pieken bij thuiskomst en zolang het alectriciteitsnet niet is versterkt kan dit nog niet allemaal. Probleem is dat het net versterken niet zo heel snel gaat.

Oplossing: iedereen aan de thuisbatterij. Wordt 'verplicht' anders ga je net als nu toptarieven betalen voor variabele stroom rondom het avondeten en avond. Valt weer deels op te lossen met 'slim' opladen, dus 's nachts als de stroom weer goedkoper is dat inteligente software aangeeft dat er dan pas mag worden geladen.
Maar al die batterijen en zogenaamd 'groen' opgewekte stroom is die goed voor het milieu? Die batterijen en zonnepanelen moeten op den duur allemaal weer worden vervangen (technisch of economisch op) en zo blijft de 'groene' economie draaien.....
 
Je moet op je elektrische bike ook defensiever gaan rijden. Automobilisten horen je namelijk niet meer aankomen.
 
Is volgens mij nog niet zeker dat het al gaat komen in 2030. Het staat in het regeerakkoord maar de wetgeving is er nog niet?
Er zou deze zomer een test komen om te kijken hoe de registratie moet gaan, dat zal wel weer een inbreuk op onze privacy worden maar alles voor de centjes.
Waarschijnlijk is het dadelijk goedkoper om ergens naar toe te vliegen en daar een motor te huren....is ook beter voor het milieu ;)
 
Rekeningrijden gaat mogelijk 7 à 8 cent per kilometer kosten
Het gaat over Koekblik dus nog niet voor motoren, maar het laatste woord is er nog niet over gezegd. Bij 8ct per km maakt het eigenlijk niet meer uit wat benzine kost of de auto verbruikt. Een schoon bakkie kost je net zoveel extra (in verhouding dus meer) als een dikke Hummer.
Dat is nog wel de vraag......er bestaat nog de mogelijkheid dat rekeningrijden ook op gewicht gaat, het is nog onduidelijk hoe de uitvoering wordt gedaan.
 
Het is goed uitgelegd, en ook echt compleet anders rijden (bedienen)
Test 2024 Kawasaki Ninja 7 Hybrid: 's werelds eerste hybride motorfiets
Ik ben benieuwd of het een succes gaat worden ‘t Zal deels afhangen van de subsidie op hybride. De motor zelf is grappig door ander concept, maar er zijn heel veel fossiele motoren die hetzelfde in huis hebben en ook geen benzine slurpende bakken zijn. Aangezien de motorfiets door de beleidsmakers meer als hobby dan als vervoersmiddel gezien wordt weet ik niet of subsidie echt van de grond gaat komen. Temeer omdat het verschil in brandstofverbruik tov fossiel niet zo groot is. Zonder subsidie zouden we waarschijnlijk ook nog nooit een Prius in het wild hebben gezien.
Maar ik ben benieuwd. Lang is ie wel.
 
Laatst bewerkt:
Stilstaan is achter lopen, kan ook niet geloven dat dit de visie van Yamaha is.
 
eerste indruk die ik krijg is een fabrikant die het simpelweg niet meer ziet zitten a.g.v. al die betutteling richting anti ICE vanuit brussel.
technologie die nog niet volwassen genoeg is om aan de eisen te voldoen, en wensdenken vanuit het beleid.
kort door de bocht: VW kon het achteraf eveneens niet, en besloot met sjoemel software verder te gaan, i.p.v. aan te geven dat die plannen uit brussel niet (goed) van de grond zullen komen.
yamaha is daar gezien dit artikel een stuk eerlijker in...
 
Laatst bewerkt:
Ik kreeg bij het lezen van het artikel ook een beetje het gevoel van een wat realistischer kijk op de werkelijkheid. Er zijn zeker alternatieven en dat is prima. Ook prima dat investering in alternatieven (lees: vééél lichtere accu's voor motoren) door blijven gaan. Ze zijn voor een deel haalbaar en bruikbaar, maar hebben nu nog duidelijk veel beperkingen om voor iedereen een geschikt alternatief te kunnen zijn.
Op alternatieve brandstof (niet fossiel, maar wel geschikt om een benzinemotor op te kunnen laten lopen) had ik meer hoop gehad. Nog niet gezegd dat het er nooit gaat komen, maar daarmee zou alles dat nu rijdt in principe hebben kunnen blijven rijden. Ik zie wel in dat het een bijna onmogelijke opgave is om al die miljarden liters benzine CO2-neutraal te maken.
 
Na 2035 geen brandstof voertuigen (fossiele) meer nieuw te koop.

2050 ook niets meer 2e hands.

Wat gaan al die dure oldtimers dan doen?
Dat worden dan museum stukken en mogen niet meer gestart worden. Ten minste, lijkt mij dat je ze ook niet privé mag rijden op eigen terrein.

Anders kan iemand met veel geld een enorm stuk land kopen met parcours enz voor brandstof auto’s. Kun je daar lekker stinken. Klinkt wel als een verdien model:)
 
Na 2035 geen brandstof voertuigen (fossiele) meer nieuw te koop.

2050 ook niets meer 2e hands.

Wat gaan al die dure oldtimers dan doen?
Dat worden dan museum stukken en mogen niet meer gestart worden. Ten minste, lijkt mij dat je ze ook niet privé mag rijden op eigen terrein.

Anders kan iemand met veel geld een enorm stuk land kopen met parcours enz voor brandstof auto’s. Kun je daar lekker stinken. Klinkt wel als een verdien model:)
Na 2035 geen nieuwe fossiele voertuigen meer te koop.
Dat betekent dat deze tot ZEKER 2060 op de weg gaan blijven.
Mijn huidige auto is nu net 20jr geworden. Die kan nog makkelijk 5 jr mee. <verwacht ik>
Dus minimaal te verwachten levensduur is 25 jr.

Na 2035 niet meer verkocht en na 2050 niets meer 2e hands?
Als je na die datum besluit om elektrisch te gaan rijden, waar blijft je oude CO2-voertuig.
Mag niet meer 2e hands? Tsja dan gaat ie wrs naar Nigeria en blijft dan alsnog vele jaren vervuilen.

Ook voor alle old-timers, wat tegen die tijd een heel laag aantal zal zijn, zal toch wel een regeling moeten worden bedacht.
Of mogen die alleen nog in een museum worden tentoongesteld. Zoiets als nu een oude Griekse Vaas.
 
Na 2035 geen nieuwe fossiele voertuigen meer te koop.
Dat betekent dat deze tot ZEKER 2060 op de weg gaan blijven.
Mijn huidige auto is nu net 20jr geworden. Die kan nog makkelijk 5 jr mee. <verwacht ik>
Dus minimaal te verwachten levensduur is 25 jr.

Na 2035 niet meer verkocht en na 2050 niets meer 2e hands?
Als je na die datum besluit om elektrisch te gaan rijden, waar blijft je oude CO2-voertuig.
Mag niet meer 2e hands? Tsja dan gaat ie wrs naar Nigeria en blijft dan alsnog vele jaren vervuilen.

Ook voor alle old-timers, wat tegen die tijd een heel laag aantal zal zijn, zal toch wel een regeling moeten worden bedacht.
Of mogen die alleen nog in een museum worden tentoongesteld. Zoiets als nu een oude Griekse Vaas.
Het is geen discussie hoor. Het is namelijk ook niet mijn verhaal.

Geen fossiele brandstoffen meer

De Europese Commissie, het Europees Parlement en de verschillende lidstaten zijn het eens geworden over de regelgeving voor het produceren van auto’s en kleine bedrijfswagens. Vanaf 2035 mogen er geen nieuwe CO2-uitstotende varianten van de fabrieksbanden rollen en moeten de nieuwe auto’s allemaal werken op bijvoorbeeld elektriciteit en waterstof. Dit is goed nieuws voor iedereen die elektrische auto’s een warm hart toedraagt.

‘De Europese markt is er klaar voor’

VVD-Europarlementariër Jan Huitema is blij met het besluit. Hij was nauw betrokken bij het sluiten van deze deal en vindt dat de Europese markt klaar is voor deze regelgeving. Bovendien moest er volgens hem snel actie ondernomen worden, omdat nieuwe auto’s gemiddeld 15 jaar lang op de weg blijven. In 2050 wil de Europese Unie namelijk helemaal af van auto’s die rijden op fossiele brandstoffen.
 
Terug
Bovenaan Onderaan