Motorrijders vragen EU om veiligheid (nu.nl)

2d0

MF veteraan
16 apr 2007
1.379
2
Europa
[qoute]
Motorrijders vragen EU om veiligheid
Uitgegeven: 6 september 2007 13:26
Laatst gewijzigd: 6 september 2007 13:26

STRAATSBURG - Motorrijders vragen de EU-instanties om meer maatregelen voor hun veiligheid. Zo moeten vangrails in heel Europa worden aangepast voor de motorberijders.

Voor veiligheidsmateriaal zoals helmen en motorkleding moet het lage BTW-tarief gelden.

Voorzitter Kees Meijer van de Federatie Europese Motorrijders Associaties (FEMA) heeft dat gezegd bij het Europees Parlement in Straatsburg. Zo'n zeventig motorrijders uit de hele EU namen woensdagavond Europarlementsleden achterop voor een ritje in de regio-Straatsburg.

Files

De Nederlander Meijer, toerend met een luxe Honda Goldwing-zijspan, merkt dat de EU de motorrijders nu helemaal niet ziet staan. "We worden gewoon overgeslagen in rapporten over het verkeer en files. Terwijl we toch bijdragen aan het oplossen van files."

Meijer somt de voordelen op: op een parkeervak passen makkelijk drie motoren, ze zijn 50 tot 80 procent zuiniger met brandstof dan auto's en kosten maar een zevende van de energie om te maken. Ze verslijten het wegdek maar voor een fractie van wat auto's en bussen doen.

Hobbyisten

De Europese motorrijdersvoorman vindt dat Europese beleidsmakers de motorrijders nog te veel als hobbyisten zien. "Nu er geen echte winters meer zijn, komen er meer motoren op de weg. Wij zeggen dan tegen de EU: moedig de veiligheid aan."

Vooral de bijna 20 procent BTW op valhelmen en beschermende kleding stoort Meijer. Volgens hem leidt een lager tarief tot de aankoop van beter materiaal.

"Een jongere die net een motor heeft gekocht, heeft nu soms geen 400 euro meer voor een goede helm. En van een bouwhelm kan een ondernemer wel de BTW aftrekken."

Voor betere vangrails overlegt de Europese Motorfederatie, met 500.000 leden, inmiddels over de precieze normen voor alle 27 EU-landen.

(c) ANP
~[/quote]

Klinkt als een goede ontwikkeling. *O*
 
Ja... Eindelijk! Ik vind dat de kleding ook wel een stuk goedkoper mag! Als ze dan gelijk de motoren kunnen afprijzen *O*
 
Laatst bewerkt:
Goeie actie! Motorrijders worden mijns inziens veel te vaak gezien als een lastig en snel equivalent van de zondagsrijder. Terwijl er inderdaad steeds meer motorrijders komen die ook doordeweeks regelmatig op die fiets stappen. En dat heeft een heleboel voordelen.

Ik snap dat mensen zich ergeren aan de motorrijders die met veel lawaai en soms belachelijk hoge snelheden in grote groepen over hun mooie rustige polderweggetjes komen scheuren. Vooral als die mensen zelf niet kunnen begrijpen wat wij daar zo leuk aan vinden. Maar wat veel te weinig beseft wordt is dat niet alle motorrijders lawaaiige, levensgevaarlijke, onruststokende, onguur uitziende zondagsrijders zijn!
 
beschermende kleding mag wat mij betreft idd goedkoper.. hoe vaak zie je niet dat mensen hierop bezuinigen omdat het zo duur is en dus het goedkoopste nemen wat er voor handen is, terwijl beschermende kleding (incl. helm) juist datgene is waar niet op bezuinigd zou MOGEN worden...

wie weet :) :Y
 
Als de EU de motorfiets in het vizier krijgt krijgen we:

- 100PK grens
- APK
- Kleding met verplicht keurmerk
- (vervolg) ontmoedingsbeleid kwa rijbewijs
- Verplicht ABS (niet echt fout) :X
- verbod andere uitlaat dan origineel
- verbod zelfbouw
 
Laatst bewerkt:
[qoute]
Motorrijders vragen EU om veiligheid
Uitgegeven: 6 september 2007 13:26
Laatst gewijzigd: 6 september 2007 13:26


De Nederlander Meijer, toerend met een luxe Honda Goldwing-zijspan, merkt dat de EU de motorrijders nu helemaal niet ziet staan. "We worden gewoon overgeslagen in rapporten over het verkeer en files. Terwijl we toch bijdragen aan het oplossen van files."



(c) ANP
\

Klinkt als een goede ontwikkeling. *O*[/quote]


_O- :W
 
Laatst bewerkt:
Als de EU de motorfiets in het vizier krijgt krijgen we:

- 100PK grens
- APK
- Kleding met verplicht keurmerk
- (vervolg) ontmoedingsbeleid kwa rijbewijs
- Verplicht ABS (niet echt fout) :X
- verbod andere uitlaat dan origineel
- verbod zelfbouw

:^
Met dat rekening rijden worden we ook alweer een keer goed genaaid.
nee hoe minder de eu over motorrijders nadenkt hoe beter.
dan krijgen we motorvriendelijke vangrails.
lijkt me super....
maar dan ook alle bovengenoemde zeik voor de 'veiligheid'
 
Was APK geen Nederlandse aangelegenheid die eigenlijk in strijd is met Europese regelgeving? Er staat me zoiets van bij..........
 
mwah, mijn auto doet 1:5, mijn motor 1:18

Overigens lijkt het mij een nogal volkomen kansloze actie om in te zetten om de BTW op motorkleding op BTW-laag te krijgen..

t*ring

niet bepaald zuinig :)

maar laten ze lekker het motor rijden met rust laten, zal er niet beter op worden.
dan maar liever 100 euro meer betalen voor een helm en " alle " vrijheid.
 
Was APK geen Nederlandse aangelegenheid die eigenlijk in strijd is met Europese regelgeving? Er staat me zoiets van bij..........
Geloof ik niets van. Is misschien wel zo gestart, maar iig in Duiitsland hebben ze inmiddels al heel lang een vergelijkbare periodieke keuring. Iig wel voor de vrachtwagens. Personenwagens ben ik niet geheel zeker van.
 
APK keuring invoeren en als tegenprestatie mogen motorrijders (met de moto) de busstroken gebruiken.


Heel graag zelfs, heeft me onlangs 75,--€ gekost!! :r :r
Gebruikte voor rechts af te gaan de busbaan, staan daar om de hoek 2 agenten; waarvan 1 stagiaire en toen was het bingo voor de Nederlandse staatskas. :(
 
maar wel elk jaar die keuring willen betalen.... :X :N










btw:
Dan mag je nog geen ander knipperlichtje erop zetten of je bent al de lul
elke zichzelf respecterende motorrijder rijd op een motor die technisch goed is.
De motorrijders die dat niet doen ruimen zichzelf uiteindelijk toch wel op...
 
Terug
Bovenaan Onderaan