Motorrijles: kletsen over lessen #15 Kijk waar je heen wil

Status
Niet open voor verdere reacties.
"want het kan zijn dat op het examen 2 mensen dezelfde motor tegelijkertijd willen en/of dat zomaar die motor een lekke band heeft o.i.d op je examen en dan ben je ook noodgedwongen op een andere te gaan."

Dat is raar. Als de rijschool allemaal dezelfde motoren heeft, dan maakt het niet uit waar je op rijdt. En als je met twee leerlingen naar het examen gaat, ga je op drie motoren. Je mag immers als je je B rijbewijs hebt best met de motor op de weg, mits je instructeur erbij is.
En dan, zelfs als ze allemaal verschillende motoren hebben, laat het dan in ieder geval deugdelijke motoren zijn, zonder slappe rem.
 
Punt is dat de rijschool zich al enigszins heeft ingedekt op de situatie door tijdens de lessen regelmatig te herhalen om op zoveel mogelijk verschillende te lessen met de uitleg: " want het kan zijn dat op het examen 2 mensen dezelfde motor tegelijkertijd willen en/of dat zomaar die motor een lekke band heeft o.i.d op je examen en dan ben je ook noodgedwongen op een andere te gaan."
Ja, noodgedwongen. (En dan nog, trouwens...)

Bij jou was het niet noodgedwongen maar achterstallig-onderhoud-en-lesgeven-op-slechte-motoren-gedwongen.

Ja, als het verhaal zo is zoals we hier nu weten (blijft maar één kant van het verhaal natuurlijk...) dan heb je zeker de goede beslissing genomen om weg te gaan en de rijschool mag blij zijn met zo'n relaxte klant :Y

Klaar ermee en lekker door bij een betere rijschool. Veel succes! :]
 
Dat is raar. Als de rijschool allemaal dezelfde motoren heeft, dan maakt het niet uit waar je op rijdt. En als je met twee leerlingen naar het examen gaat, ga je op drie motoren. Je mag immers als je je B rijbewijs hebt best met de motor op de weg, mits je instructeur erbij is.
En dan, zelfs als ze allemaal verschillende motoren hebben, laat het dan in ieder geval deugdelijke motoren zijn, zonder slappe rem.
Ah had ik misschien erbij moeten zeggen
Het examen is op hetzelfde terrein waar we lessen dus we rijden direct met de auto naar het terrein zelf en daar staan een stuk of 10 verschillende motoren al klaar.
Het is een mix van Suzuki GS500, een aantal Honda CB500 & CBF 500, 2x Hyosung (niet bekend met de types hiervan)

Maar ben het met je eens, de motoren hadden van tevoren gekeurd moeten worden. Niet eerst 1 leerling erop laten slagen en daarna pas afkeuren en de volgende mag er dan niet op
 
Laatst bewerkt:
Ja, noodgedwongen. (En dan nog, trouwens...)

Bij jou was het niet noodgedwongen maar achterstallig-onderhoud-en-lesgeven-op-slechte-motoren-gedwongen.

Ja, als het verhaal zo is zoals we hier nu weten (blijft maar één kant van het verhaal natuurlijk...) dan heb je zeker de goede beslissing genomen om weg te gaan en de rijschool mag blij zijn met zo'n relaxte klant :Y

Klaar ermee en lekker door bij een betere rijschool. Veel succes! :]
Dank je!

Uiteraard is het een kant van het verhaal en gewoon hoe ik het ervaar. Anderen zullen er minder moeite mee hebben om op die motoren te lessen of om te moeten switchen.

Maar daarom benadrukt dat ik geen klachten heb over de rijschool of instructeurs. Dat is allemaal verder gewoon prima. Het is gewoon een situatie die voor mij onwerkbaar is geworden door zowel het materiaal als de reistijd als een incident als deze bij het examen.

Daar kan de rijschool op dat moment zelf weinig aan doen.

Het blijft dan verder in het midden natuurlijk van wat had er aan gedaan moeten worden of wat had er eventueel van tevoren moeten gebeuren om zoiets te voorkomen of wat is acceptabel qua staat van het materiaal of wat zou er moeten veranderen.

Ik ga gewoon verder inderdaad. Maar heb wel veel kennis opgedaan in mijn AVB lessen en ook een lesje geleerd wat betreft lesmotoren
 
Het examen is op hetzelfde terrein waar we lessen dus we rijden direct met de auto naar het terrein zelf en daar staan een stuk of 10 verschillende motoren al klaar.
Het is een mix van Suzuki GS500, een aantal Honda CB500 & CBF 500, 2x Hyosung (niet bekend met de types hiervan)

Als alle motoren ter plaatse aanwezig zijn, waarom kreeg je na het afkeuren dan geen andere? Of hadden ze alle leerlingen op de goede motoren weggestuurd en kreeg jij de brakke? Ik zou het niet nemen, ik zou al mijn lesgeld bij die rijschool terugvragen. Alle redenen waarom je zakt op een rijexamen zijn je eigen schuld, behalve een motor die niet deugt. Dat kan echt niet.
 
Je gaat in Rijswijk lessen? Ik zag vandaag in Rijswijk twee lessers tanken bij de BP, instructeur hield toezicht.
 
Als alle motoren ter plaatse aanwezig zijn, waarom kreeg je na het afkeuren dan geen andere? Of hadden ze alle leerlingen op de goede motoren weggestuurd en kreeg jij de brakke? Ik zou het niet nemen, ik zou al mijn lesgeld bij die rijschool terugvragen. Alle redenen waarom je zakt op een rijexamen zijn je eigen schuld, behalve een motor die niet deugt. Dat kan echt niet.


Mijn mening ook maar slagen is wel motor onafhankelijk zal de rijschool en het CBR aanvoeren.
 
Zoals eerder aangegeven, ik vind het heel raar dat je als leerling, op verschillende motoren lest. Zeker merk en type onderling! Is gewoon niet handig!
Je kan er een leuk verhaal voor verzinnen, maar feit blijft als lessen wil je zo mijn mogelijk variabelen. De omgeving is al dynamisch genoeg, als lesser. Het laatste wat je wilt is nog meer variabelen toevoegen in de vorm van andere merk en type motoren.

Hoe bont moet het maken als een examinator een motor afkeurt??
Ook al is dit verhaal van 1 kant, dan nog geeft het me meer dan genoeg redenen, om een ander te zoeken.
 
Jeetje Full Throttle Twisty, wat een verhaal... Denk dat je er inderdaad goed aan hebt gedaan om over te stappen naar een andere rijschool. En goed om te lezen dat je er ondanks alles nog wel zo positief in staat en je zelfvertrouwen geen deuk heeft opgelopen. Zet 'm op de 31ste, nu gaat het je wel lukken! :t
 
Als alle motoren ter plaatse aanwezig zijn, waarom kreeg je na het afkeuren dan geen andere? Of hadden ze alle leerlingen op de goede motoren weggestuurd en kreeg jij de brakke? Ik zou het niet nemen, ik zou al mijn lesgeld bij die rijschool terugvragen. Alle redenen waarom je zakt op een rijexamen zijn je eigen schuld, behalve een motor die niet deugt. Dat kan echt niet.

Nou die motoren staan daar dus in een container op het oefen terrein en worden 's ochtends eruit gehaald afhankelijk van de groepsgrootte voor de les. Soms staan er 2 meer dan nodig, dus heb je nog enige keuze vrijheid
Dan mag iedereen zelf een motor kiezen om mee te oefenen tijdens de les. Als iemand dus iets eerder aanwezig is of sneller op een bepaalde motor springt ben je genoodzaakt een andere te kiezen.
Mede hierdoor heb ik zo'n beetje alle motoren al een keer tijdens de les mee gereden. Soms heb ik tijdens de les ook gewisseld van motor wanneer het kon omdat de motor die ik in eerste instantie had gekozen gewoon niet lekker reed voor mij.

Nu was het vóór het examen precies dezelfde situatie. Ik heb ditmaal de motor gekozen die ik 2 weken geleden voor het laatst op gelest had omdat ik die toen lekker vond rijden en het belangrijkste: de oefeningen gingen er super mee.
Ik had dus het kenteken onthouden zodat ik die gister opnieuw kon pakken want ik dacht: "Met deze motor wordt dat examen een eitje!"
Ik ben dus een beetje asociaal al gelijk bij die motor gaan staan om het soort van te claimen zodat anderen er niet mee vandoor gingen.

Vervolgens 2 uur lang daarop nog 'gelest' en de oefeningen allemaal goed doorlopen, helemaal gewend aan hoe deze motor reed. Zelfs de langzame slalom ging een paar keer achter elkaar goed terwijl dat mijn zwakke punt was van alle oefeningen.

Toen kwamen de 2 examinatoren aan en moesten wij alle motoren terugzetten. Er werd een verdeling gemaakt in de groep wie bij welke examinator zou zitten en er zouden dan 2 leerlingen tegelijk examen afnemen.
Men mocht dus elke motor kiezen die zij wilde die er op dat moment stonden. Mocht het echter zo zijn dat iemand jouw voorkeursmotor kiest en jij moet tegelijkertijd ook op voor het examen, dan heb je dus pech (zoals de rijschool het uitlegde) en zal 1 van jullie toch een andere moeten kiezen.

Dit gebeurde in principe ook bij mij, 2 leerlingen moesten beginnen en 1 daarvan koos mijn voorkeursmotor waar ik net 2 uur op gelest had.
Ik moest pas daarna op voor examen, dus heb ik die jongen expliciet gevraagd om de motor naar mij direct terug te brengen zodat niet een ander het voor mijn neus kon wegkapen.

Vervolgens komt die jongen terug op 'mijn' motor. Hij was geslaagd ermee. En nog voordat ik kon opstappen zei hij dat ik die niet meer mocht gebruiken want de examinator had het afgekeurd vanwege de remmen.
Ik zei eerst nog tegen hem: je maakt een grapje zeker?
Hij zei nee, het mag echt niet.

Dat is nou het bizarre eigenlijk. Die jongen, omdat die dus als eerste moest, mocht wel zijn examen doen & afmaken op die motor (en slagen!!) en vervolgens mag niemand die meer gebruiken. :?

Waarom stuurt die examinator hem niet gewoon terug vóórdat hij het examen afmaakt om te wisselen van motor? Waarom checkt die examinator niet even van tevoren welke motoren wel/niet geschikt zijn?
En ja, waarom zorgt de rijschool ook niet inderdaad dat die motoren op de dag van examens even goed nagelopen worden?
Dat zijn echter alleen maar achteraf dingen en zullen helemaal niks voor mij oplossen.

Lang verhaal kort: Het is zuur, maar het leven gaat verder en het had iedereen kunnen overkomen.
Ik ben nu eenmaal niet goed in het laatste moment moeten switchen van motor. Een ander zou daar misschien totaal geen moeite mee hebben. C'est la vie!

Je gaat in Rijswijk lessen? Ik zag vandaag in Rijswijk twee lessers tanken bij de BP, instructeur hield toezicht.
Ja in Rijswijk. Nu is het alleen even afwachten welke dag het wordt, want ze hadden een AVD les geboekt voor donderdag met een AVB examen op 31 mei _O- Daar is dus iets mis gegaan. Zijn nu aan het kijken voor een AVB les in te plannen dus

Hij heeft iets geregeld met die AVD waardoor de les van morgen gewoon doorgaat en dan uiteraard als AVB. Top! :t

Mijn mening ook maar slagen is wel motor onafhankelijk zal de rijschool en het CBR aanvoeren.
Ja precies dit. Kan hoog of laag springen, gaan ze toch niet op in.

Zoals eerder aangegeven, ik vind het heel raar dat je als leerling, op verschillende motoren lest. Zeker merk en type onderling! Is gewoon niet handig!
Je kan er een leuk verhaal voor verzinnen, maar feit blijft als lessen wil je zo mijn mogelijk variabelen. De omgeving is al dynamisch genoeg, als lesser. Het laatste wat je wilt is nog meer variabelen toevoegen in de vorm van andere merk en type motoren.

Hoe bont moet het maken als een examinator een motor afkeurt??
Ook al is dit verhaal van 1 kant, dan nog geeft het me meer dan genoeg redenen, om een ander te zoeken.
Je hebt daar zeker gelijk in. Ik was erg naïef hierin toen ik eraan begon, maar achteraf gezien is het voor mij persoonlijk echt niet werkbaar om in zo'n omgeving te lessen. En ja zoals eerder gezegd, prima voor de mensen die daarmee om kunnen gaan. Maar daar ben ik er dus blijkbaar niet één van. Ik moet gewoon heel erg wennen aan de motor


Jeetje Full Throttle Twisty, wat een verhaal... Denk dat je er inderdaad goed aan hebt gedaan om over te stappen naar een andere rijschool. En goed om te lezen dat je er ondanks alles nog wel zo positief in staat en je zelfvertrouwen geen deuk heeft opgelopen. Zet 'm op de 31ste, nu gaat het je wel lukken! :t
Daar ben ik wel van overtuigd ja, ik heb gewoon gezien dat ik het kan dus ik zie geen reden dat het dit keer niet zou lukken. Alle steun hier heeft me wel doen inzien dat ik de juiste keus heb gemaakt voor mijzelf!
 
Laatst bewerkt:
Nou nu 45 min wachten bij het cbr .... eerst een medeleerling die gaat afrijden .... hierna mag ik.
Zenuwen allom aanwezig .... en het wachten werkt ook niet mee.
 
Ik werk maandags en dinsdags in Rijswijk, soms ook andere dagen. Maar dan rij ik alleen het stukje van de snelweg naar de Patentlaan, en omgekeerd. Ik zal zwaaien als ik lessers zie.
Dat zou best kunnen, ik weet de routes nog niet. De rijschool zelf zit op Geestbrugweg, ca. 10 minuten van de Patentlaan
Maar staat mij bij dat de Patentlaan een geliefde lesplek is voor auto instructeurs in ieder geval
 
Heel Rijswijk / Plaspoelpolder is een geliefde lesplek :+ Heb daar veel mogen lessen en daarna in Voorburg mogen afrijden, waar ik nooit had gelest :')
 
Heel Rijswijk / Plaspoelpolder is een geliefde lesplek :+ Heb daar veel mogen lessen en daarna in Voorburg mogen afrijden, waar ik nooit had gelest :')
Komt zeker omdat Rijswijk lekker overdreven veel bijzondere verkeerssituaties heeft en allerlei soorten verkeer van alle kanten. Om gek van te worden :+
Wel lullig dan dat je daar lest en dan examen in Voorburg moet doen! Maar ja, vergeleken met Rijswijk is Voorburg dan een makkie qua situaties al zeg ik dat misschien alleen maar omdat ik daar zelf woon :P
 
Laatst bewerkt:
Het was er wel heel rustig. Dus had helemaal geen gekke situaties meegemaakt. Rijswijk is wel drukker ja, vooral bij het CBR. Ik reed daar het trambaan op omdat ik de rijbaan had gemist :+
 
Haha ja dat is daar soms erg verwarrend! Heb ik toen ook een keer bijna gedaan met de auto rijlessen ook in Rijswijk, maar instructeur greep in
 
Ik mag eindelijk zonder oortje de weg op.
Afrijden in de regen terwijl ik daarvoor nog nooit in de regen had gereden.
Was wel apart maar goed.
Nu een aantal pasfoto's laten maken en dan vanmiddag naar het stadskantoor.
 
Ik mag eindelijk zonder oortje de weg op.
Afrijden in de regen terwijl ik daarvoor nog nooit in de regen had gereden.
Was wel apart maar goed.
Nu een aantal pasfoto's laten maken en dan vanmiddag naar het stadskantoor.

Gefeliciteerd!
 
Gefeliciteerd! *O*
Hoe was de rit zelf?


Aangezien het erg druk was op de snelweg (wist ik niet) bij mijn voorganger hebben we deze overgeslagen.
Maar daardoor begon ik op de terugweg erg te twijfelen wat het zou zijn.
Ik had naar mijn idee geen grote fouten gemaakt behalve een paar putdeksels die lastig waren te ontwijken en 1 keer een onhandige positie met voorsorteren waardoor ik mezelf in de moeilijkheden had gebracht.
Al met al dacht ik als het zo verder gaat lukt het wel.
Maar gelukkig gaf de examinator mij al een hand voordat deze ging zitten.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan