Motorverzekering icm autoverzekering

TBone

Die hard MF'er
21 jan 2004
599
0
Delft
Ik heb een vraagje over het overzetten van schadevrije jaren die je hebt opgebouwd op de motor bij het afsluiten van een autoverzekering.

Ik heb de search optie gebruikt en er zijn HEEL VEEL topics over motorverzekeringen maar een antwoord op mijn vraag heb ik niet kunnen vinden.

Dus: Hoe zit het nou precies met auto- en motorverzekeringen en schadevrije jaren (no-claim) ?

Meestal heeft iemand eerst een paar jaar een auto en hij bouwt dan zogenaamde schadevrije jaren op. Als hij daarna een motor koopt dan is het vaak mogelijk om de motor bij dezelfde maatschappij te verzekeren, de schadevrije jaren gaan dan ook gelden voor je motor. Heb je dus bvb 70 % no-claim voor je auto dan geldt dat ook voor je motor, ook al heb je eigenlijk nog geen schadevrije jaren op je motor.

Maar hoe zit het als het andersom is ? Wat als je al 10 jaar schadevrij rijdt op je motor en dan pas een auto aanschaft ? Kun je dan ook je schadevrije jaren van je motor 'meenemen' naar je autoverzekering ? Zo ja, hoe gaat dat dan met die royamentsverklaring ? Die heb je immers nodig om aan te tonen dat ik idd zoveel schadevrije jaren hebt. Of ben ik nu verplicht mijn auto te verzekeren bij de maatschappij waar ik ook mijn motor verzekerd heb ?

Iemand ervaring hiermee ?
_________________
 
Ik heb effe tussendoor een tweede auto op mijn naam gehad en daar kreeg ik dezelfde no-claim op als mijn motor.
Nu staat zowel de auto als motor onder mijn vrouw in de verzekering die rijd namenlijk al een par jaar langer als mij dus weer wat goedkoper.
 
bij de anwb ging begin je met de auto op nul. bij unive neem je vanaf 4 jaar schadevrij motor diezelfde 4 jaar pas over op een auto.

zelfde probleem. net nieuwe motor, na drie schadevrije jaren, nu maar eens over op een andere verzekering met in het achterhoofd dat er dit jaar een auto bij komt...en dan wil ik niet op nul schadevrije jaren beginnen. Ook omdat ik via de zaak al evenveel jaren auto rij...(helaas niet via lease).

Frank
 
http://www.unigarant.nl

Auto Motor Bonus Plan
Verzekert u zowel uw auto als uw motor bij Unigarant, dan is op beide verzekeringen het hoogst aantal verdiende schadevrije jaren van toepassing. Dus rijdt u met de auto al acht jaar zonder brokken, en heeft u pas twee jaar een motor? Dan krijgt u ook bij uw motorverzekering het voordeel van acht schadevrije jaren. Deze premiekorting kan oplopen tot honderden euro's!
 
Bij de KNMV krijg je gewoon je schade vrije jaren die je met de motor ook al had, en zelfs als je je motor eerst ergens anders verzekerd had.
Ik heb sinds 2,5 jaar een auto en al 9 jaar een motor. En allebei dezelfde No-claim (trede 12). Weet alleen niet hoe het zit met eventuele terugval bij schade, of dat ook voor allebei opgaat :? Maar daar kan ik je snel meer over vertellen ;(
 
Bedankt voor de reacties, echter waar jullie volgens mij allemaal vanuit gaan is dat de auto die ik ga kopen bij dezelfde maatschappij wordt ondergebracht als waar ik mijn motor verzekerd heb.

Klopt het dan dat ik maar drie opties heb:
1) ik verzeker mijn auto bij de maatschappij waar ik ook mijn motor heb verzekerd. Waarschijnlijk ben ik dan duurder uit omdat ik niet kan kiezen voor de maatschappij met de goedkoopste autoverzekering.
2) ik zeg de verzekering van mijn motor op en verzeker zowel mijn motor als mijn auto bij een andere maatschappij. In dat geval kan ik wel gaan voor de goedkoopste maatschappij maar ben ik verplicht om rekening te houden met de opzegtermijn van mijn huidige verzekering wat betekent dat ik pas per 1 januari een auto zou kunnen verzekeren
3) ik verzeker mijn auto bij de goedkoopste/beste verzekeringsmaatschappij en betaal tot 1 januari gewoon mijn premie zonder no-claim korting. Vanaf 1 januari breng ik mijn motor ook onder bij die maatschappij en krijg ik op zowel auto als motor mijn no-claim korting.

Of is er nog een vierde optie ?
Is er een mogelijkheid om de auto te verzekeren bij een andere maatschappij met de no-claim korting van mijn motor zonder mijn huidige verzekering op te zeggen en dus zonder royamentsverklaring ?
 
Terug
Bovenaan Onderaan