Natte motorkleding

GRRG

Zero DSR/X 2023
26 jun 2019
319
111
Hi All,

Ik ben opnaar een geschikt oplossing voor mijn probleem. Ik rij het hele jaar door met als voorbeeld het weer van vandaag waarbij het maar niet stop met regenen.
Als ik thuis kom zet ik mijn motor neer in een afgesloten maar niet geisoleerde/verwarmde garage.
Hier trek ik dan mijn motorkleding uit welke zeiknat is en hang deze op.

Het probleem is dat de volgende dag de kleding nog niet droog is. Als ik het in de garage laat hangen wordt het hellemaal niet droog, ook niet na een paar dagen, omdat het er gewoon te vochtig is. Ik laat het nu uitlekken in de garage en hang het daarna in onze hal neer. De volgende dag is het dan overigens nog steeds niet hellemaal droog waardoor je met natte kleding vertrekt en het binnen een paar minuten koud hebt.

In het kort: Als ik savonds zeiknat thuis kom wil ik de volgende ochtend droog weer kunnen vertrekken.

Hoe doen jullie dat?
 
Ik rijd geen woon-werk, maar als ik dat wel deed zou ik een gelamineerd pak kopen, daar trekt het water niet in.
Voor laarzen en handschoenen heb ik sinds kort een laarzendroger, maar die is eigenlijk voor de schoenen van mijn zoontje.
Waarschijnlijk werkt een ventilatorkachel van een paar tientjes wel om het pak sneller droog te krijgen. Als je deze plaatst in de kamer waar de thermostaat is gemonteerd, heb je geen extra energieverbruik.
 
Op mijn werk is er een droogkamer, thuis en op mijn werk heb ik droge spullen. Gewoon in de hal is het de volgende dag weer droog en bruikbaar trouwens.
 
Als je een ventilator hebt staan, zou ik beginnen om die in de hal te zetten zodat de vochtige lucht sneller wordt weggeblazen bij je pak. Als dat niet werkt een kacheltje. Of ophangen in de ruimte waar de CV of was droger staan.
 
Zoals hierboven al genoemd heb al zoveel pakken uitgetest.
Wat niet werkt bmw Rallye.
Wat wel werkt bmw Streetguard.
Volgens mij is dat laatste pak gelamineerd zoals ze hier zeggen.
En dat moet je hebben.
Wil nooit meer anders.heb Klim kleding allemaal met de goretex in de buitenstof gelijmd.
 
impregneren met motorex protex

dat werkt echter alleen op echt schone kleding, dus eerst goed wassen met een product dat niet je pak en eventueel membraam aantast
 
Laatst bewerkt:
Ik heb meerdere motorpakken.
Als ze op een hangertje hangen slijten ze niet.
m.a.w. je afschrijving voor 2 pakken is net zoveel als 1
Hier de zelfde tactiek. twee jassen en drie(twee was genoeg, maar die ene extra broek wil maar niet verslijten ;) ) broeken, twee paar laarsen-met-goretex en een stuk of wat paren handschoenen per soort.

Tot dusver heeft het hele spul een "Klassiek" membraan binnen in. Misschien dat ik voor een volgende jas eens een gelamineerde ga proberen, maar zolang het bestaande niet verslijt of doorlekt heb ik daar geen mening over bij gebrek aan ervaring er mee. Wat me echt niet beviel: jas met uitneembaar regenmembraan, want die ligt òf thuis als je hem nodig hebt, òf laat je er in zitten (en dan heb je betaald voor iets wat je niet gebruikt) en in mijn geval gas het membraan het nog eerder op ook (maar het is mij niet duidelijk of dat representatief is)
 
Heb een keer met een bmw ralkye pak in de stromende regen gereden.
Was helemaal verkleumd niet nat.
Maar doordat het pak iets van 4 kg/ltr water opzoog. Rij je wel rond als een koelelement.
Voor mij nooit meer een los goretex membraam.
 
Hi All,

Ik ben opnaar een geschikt oplossing voor mijn probleem. Ik rij het hele jaar door met als voorbeeld het weer van vandaag waarbij het maar niet stop met regenen.
Als ik thuis kom zet ik mijn motor neer in een afgesloten maar niet geisoleerde/verwarmde garage.
Hier trek ik dan mijn motorkleding uit welke zeiknat is en hang deze op.

Het probleem is dat de volgende dag de kleding nog niet droog is. Als ik het in de garage laat hangen wordt het hellemaal niet droog, ook niet na een paar dagen, omdat het er gewoon te vochtig is. Ik laat het nu uitlekken in de garage en hang het daarna in onze hal neer. De volgende dag is het dan overigens nog steeds niet hellemaal droog waardoor je met natte kleding vertrekt en het binnen een paar minuten koud hebt.

In het kort: Als ik savonds zeiknat thuis kom wil ik de volgende ochtend droog weer kunnen vertrekken.

Hoe doen jullie dat?
Kleding binnenshuis dicht bij een radiator, boven een wasmachine lekbak hangen. Heb trouwens alles van Rukka; snel weer droog.
 
Hier de zelfde tactiek. twee jassen en drie(twee was genoeg, maar die ene extra broek wil maar niet verslijten ;) ) broeken, twee paar laarsen-met-goretex en een stuk of wat paren handschoenen per soort.

Tot dusver heeft het hele spul een "Klassiek" membraan binnen in. Misschien dat ik voor een volgende jas eens een gelamineerde ga proberen, maar zolang het bestaande niet verslijt of doorlekt heb ik daar geen mening over bij gebrek aan ervaring er mee. Wat me echt niet beviel: jas met uitneembaar regenmembraan, want die ligt òf thuis als je hem nodig hebt, òf laat je er in zitten (en dan heb je betaald voor iets wat je niet gebruikt) en in mijn geval gas het membraan het nog eerder op ook (maar het is mij niet duidelijk of dat representatief is)
Het nut van een uitneembaar membraan is inderdaad beperkt. Als het onderweg gaat regenen moet je je uitkleden langs de weg om het aan te trekken. Toch was het afgelopen zomervakantie in Frankrijk wel handig: mijn pak met uitgeritst membraan heeft zoveel ventilatie dat het bijna even koel is als een doorwaaipak. Met een vast membraan was ik waarschijnlijk overleden.:P Een doorwaaipak of geperforeerd leren pak met regenpak in de bagage is dan eigenlijk wel meer logisch.
 
Ik zou een los regenpak kopen.

Dat kost het minste, is makkelijk mee te nemen, super snel droog
Inderdaad een goedkope makkelijke oplossing bij heel veel regen.
Je normale pak blijft droog (en proper) en een regenpak is droog op een half uur.
Anders een duur gelamineerd Goretex pak.
En leren handschoenen en laarzen nooit drogen bij een verwarmingselement als je wil dat ze lang meegaan,leer moet langzaam drogen of het wordt hard.
 
Het is al een paar keer genoemd, maar ik zou ook gaan voor een extra pak, of een los regenpak.
Voordeel van een los regenpak is dat je eigen pak niet nat wordt. Heb ook ervaring met het door de regen rijden met een motorpak met losse lagen. Je wordt zelf dan weliswaar niet nat, maar je pak zuigt veel water op, waardoor het zwaar wordt en maar langzaam droogt. Kortom, niet fijn.
Daarom heb ik nu ook een los regenpak gekocht voor als het flink regent en toch moet rijden.
 
Het is persoonlijk, maar Ik vind het nadeel van het regenpak dat het niet ventileert en dus bij lange ritte vochtig wordt van binnenuit. Zeker in deze tijd van het jaar en ook dan droogt je pak bij dagelijks gebruik onvoldoende op (en gaat heel vies aanvoelen/ruiken...). Of je nu nat wordt van de regen of van gecondenseerd zweet, als je pak vochtig is, is dat niet lekker cq krijg je het koud.
Het losse regenpak zie ik als een echte noodoplossing die mee gaat als back-up voor het geval ik onderweg ben met een niet-dicht pak en het weer kan onderweg omslaan. Voor langere of dagelijkse ritten in voorjaar, najaar of winter zou ik altijd voor een "membraanpak" gaan.
 
Heb Klim jas en broek.
Daar zitten veel ritsen op die je open kan gooien.ikzelf heb het eerder te koud als te warm.
Een doorwaaipak bezorgd me rillingen op de motor.
Maar ik rij wel altijd in volledige offroad uitrusting.
En een protectievest is ook best warm'
 
... Heb trouwens alles van Rukka; snel weer droog.
Ik heb ook een Rukka gelamineerde jas/broek en die is inderdaad redelijk snel droog.
Maar dat is bij normale buien.

Echter met dagen zoals vandaag heb ik precies hetzelfde probleem als @GRRG in de garage uitlekken, daarna in de hal.
Volgende ochtend echt nog wel behoorlijk koud en vochtig.
Met die harde en vele regen werkt denk ik alleen een tweede pak.

Nu na een paar jaar Rukka ervaring durf ik ook wel te stellen dat ze te duur zijn voor de kwaliteit die ze nu leveren.
 
Alle dure pakken zijn te duur in verhouding :Y
Klim jas €1200 je valt één keer om bij off road hatseflats pak kapot:)
Daarom koop ik die dure zooi gewoon gebruikt
 
Ik heb ook een Rukka gelamineerde jas/broek en die is inderdaad redelijk snel droog.
Maar dat is bij normale buien.

Echter met dagen zoals vandaag heb ik precies hetzelfde probleem als @GRRG in de garage uitlekken, daarna in de hal.
Volgende ochtend echt nog wel behoorlijk koud en vochtig.
Met die harde en vele regen werkt denk ik alleen een tweede pak.

Nu na een paar jaar Rukka ervaring durf ik ook wel te stellen dat ze te duur zijn voor de kwaliteit die ze nu leveren.
Het is toch niet gek dat ik als professionele rijder als back up een regenoverall heb voor dit soort weer? Uren lang zo hard en lang regenen gaat elk pak vol laten lopen en loodzwaar maken. Ik heb dan weer geluk met een speciale droogkamer.
 
In de tocht hangen. Evt met een ventilator. En de ruimte zelf ventileren zodat het vocht weg kan.
 
Laarzen op de shoefresh kan trouwens prima. Die blaast geen hete lucht. Wel ozon aan het eind zodat je laarzen niet gaan meuren. Handschoenen lukt ook wel op dat ding is mijn ervaring.
Laminaat pak beperkt het volzuigen heel erg idd. Scheelt enorm in de droogtijd.
Als het heeel erg heeft geregend zijn bij mij alleen de mouweinden en de zakken nog vochtig.
Ik zou een pak zeker niet enkele dagen in een ongeisoleerde garage laten hangen. Veel te veel kans op schimmel.
 
Terug
Bovenaan Onderaan