Natuurkunde - bochten insturen <> toerental

Wie heeft gelijk?!?

  • Gizmo73

    Stemmen: 10 9,1%
  • Rage

    Stemmen: 97 88,2%
  • Allebei (deels)

    Stemmen: 3 2,7%

  • Totaal aantal stemmers
    110

Rage

MF veteraan
23 dec 2001
4.808
1
Emmen
Gizmo73 en ik hadden een klein meningsverschilletje;

Ik zei tegen em, als ik met mijn gas constant over een rotonde rij, hoor ik dat het toerental stijgt zogauw ik instuur, nu zegt hij; dat kan niet want om het toerental te laten stijgen heb je energie nodig en daarvoor moet je gas geven.

Ok, dus nogmaals ff de situatie; ik kom aanrijden met 40kmu en heb mn gas constant, ik maak de bocht naar rechts om de rotonde op te sturen, hierdoor stijgt mijn toerental bijv 1000 RPM (afhankelijk van de versnelling) en direct stuur ik weer naar links (op het asfalt blijven) en het toerental zakt en stijgt ook weer, ik blijf de rotonde ff volgen dus blijft mijn toerental constant. Nu rij ik de rotonde weer af dus weer rechtop en naar rechts sturen, het toerental zakt eerst en stijgt daarna weer... nu is mijn bocht klaar en wil ik weer rechtdoor dus zet de motor weer rechtop waardoor mijn toerental weer zakt. De hele tijd heb ik met het gas constant gereden om de snelheid constant te houden.

Dit heeft natuurlijk alles te maken met de omtrek van de band, de omtreksnelheid (bochtsnelheid), toerental en gasstand. De reden dat ik de rotonde als voorbeeld nam is omdat je dan minder last van windruis hebt door de lage snelheid.

Magoed, ik hoor dat dus (dat toerental) en Gizmo73 zegt dat ik ongelijk heb, wie legt het hem (of mij ;) ) ff uit?

Ik heb het al geprobeerd, maar wou nog niet echt lukken... :Z
 
Rage heeft gelijk :+ ....ik stem op rage... :P



voor iemand me voor mongool uitmaakt.. :+
 
Als je zegt dat de snelheid constant blijft moet de band dus sneller rond gaan draaien doordat de band aan de buitenkant kleiner is.

(iemand die kortere benen heeft moet ook harder lopen)

De motor moet dus HARDER werken en zal dus meer toeren gaan maken.

Dus ik stem op rage.
 
Als je zegt dat de snelheid constant blijft moet de band dus sneller rond gaan draaien doordat de band aan de buitenkant kleiner is.

(iemand die kortere benen heeft moet ook harder lopen)

De motor moet dus HARDER werken en zal dus meer toeren gaan maken.

Dus ik stem op rage.

Band wordt toch "kleiner" dus heeft de motor het toch makkelijker?
 
Rage heeft gelijk

Straal van de band wordt kleiner naarmate de motor platter gelegd wordt. Straal = afstand van het loopvlak tot de as, loodrecht op de hartlijn van de as. Omdat je dezelfde snelheid houdt, neemt het toerental toe.

Dit kun je erg goed merken in het Meeuwenmeer :9 :9~ :} 8-)
 
Quote uit "A twist of the wrist":

"Als je bij een voluit topversnellingsbocht de motor eenmaal in zijn hellingshoek hebt gekregen, dan zal het toerental met ongeveer 500 toeren STIJGEN, omdat je terecht gekomen bent op het gedeelte van de band dat een KLEINERE diameter heeft, hetgeen een kortere overbrenging als resultaat heeft!"

Lijkt me dus duidelijk, Rage heeft gelijk.
 
Dit kun je erg goed merken in het Meeuwenmeer :9 :9~ :} 8-)
Ga jij daar ook wel eens zwemmen??? Met je motor? :? :?

;)

Maarre, tuurlijk klopt je uitleg prima en heeft Rage ook gelijk. Wat nog wel kan is dat als je niet veel gas geeft, je door de compressie afremt en het toerental dus niet stijgt omdat de snelheid (onbewust) daalt.
 
mja, de richting van je snelheid verandert ook steeds, omdat je dus een rondje maakt, het ligt niet alleen aan een kleinere omtrek van de band, waardoor je toeren omhoog gaan, maar volgens mij vooral hieraan:
je zwaartepunt ligt middenin je motor en dus boven je banden als je rechtop rijdt, hang je in een bocht dan ligt je zwaartepunt naast je banden, maar dit heeft nog steeds dezelfde snelheid, je wielen draaien een groter rondje dus krijgen die meer snelheid om op dezelfde positie tov het zwaartepunt te blijven, jijzelf als berijder krijgt dus minder snelheid, omdat jij een wat kleiner rondje draait dan het zwaartepunt van je motor...

als je het zo bekijkt hebben jullie allebei gelijk :+ , de snelheid van de motor (zwaartepunt) verandert niet, maar je tellers geven wel zoiets aan omdat je wielen harder ronddraaien *D

[edit]tuurlijk heeft rage gelijk met het verhaal over de omtrek van de band, maar ik denk dat het grootste deel van snelheids- en dus ook toerenverschil door het hangen wordt veroorzaakt :Z [/edit]
 
Laatst bewerkt:
Ga jij daar ook wel eens zwemmen??? Met je motor? :? :?

;)

Maarre, tuurlijk klopt je uitleg prima en heeft Rage ook gelijk. Wat nog wel kan is dat als je niet veel gas geeft, je door de compressie afremt en het toerental dus niet stijgt omdat de snelheid (onbewust) daalt.

heb ik toch gelijk?.... :? ....of stem ik nu tegen mezelf?
 
ik vond het zo zielig voor gizmo dat niemand op hem stemt dus heb ik het maar gedaan.

maar rage heeft gelijk :X
 
Nu hebben we dus na de wheelies, de knietjes en de stoppies:
wie krijgt op een rotonde zijn toerental het meeste omhoog... :?

btw. leuk van gizmo73 om op die manier deze discussie op te starten, maar natuurlijk wist hij ook dat Rage gelijk had 8-)

Westerwolde is geen retard-area, hoor... :}
 
Nu hebben we dus na de wheelies, de knietjes en de stoppies:
wie krijgt op een rotonde zijn toerental het meeste omhoog... :?

btw. leuk van gizmo73 om op die manier deze discussie op te starten, maar natuurlijk wist hij ook dat Rage gelijk had 8-)

Westerwolde is geen retard-area, hoor... :}

ik heb halverwege onze discussie Rage gelijk moeten geven.....dus de volgende die zegt dat groningers stug zijn....krijgt een verhoging van zijn toerental... :+
Maar idd hebben we dit gepost om ff een discussie op gang te brengen, ter lering ende vermaeck....
 
Billybob heeft gelijk, het is idd de combo van bandenomtrek samen met de omtrek van de cirkel die je wielen moeten lopen.

Kwestie van krachten voortgebracht door trage massa die aangrijpt op je zwaartepunt :)
 

Dat zeg ik......
logo_top.gif
 
Terug
Bovenaan Onderaan