Gizmo73 en ik hadden een klein meningsverschilletje;
Ik zei tegen em, als ik met mijn gas constant over een rotonde rij, hoor ik dat het toerental stijgt zogauw ik instuur, nu zegt hij; dat kan niet want om het toerental te laten stijgen heb je energie nodig en daarvoor moet je gas geven.
Ok, dus nogmaals ff de situatie; ik kom aanrijden met 40kmu en heb mn gas constant, ik maak de bocht naar rechts om de rotonde op te sturen, hierdoor stijgt mijn toerental bijv 1000 RPM (afhankelijk van de versnelling) en direct stuur ik weer naar links (op het asfalt blijven) en het toerental zakt en stijgt ook weer, ik blijf de rotonde ff volgen dus blijft mijn toerental constant. Nu rij ik de rotonde weer af dus weer rechtop en naar rechts sturen, het toerental zakt eerst en stijgt daarna weer... nu is mijn bocht klaar en wil ik weer rechtdoor dus zet de motor weer rechtop waardoor mijn toerental weer zakt. De hele tijd heb ik met het gas constant gereden om de snelheid constant te houden.
Dit heeft natuurlijk alles te maken met de omtrek van de band, de omtreksnelheid (bochtsnelheid), toerental en gasstand. De reden dat ik de rotonde als voorbeeld nam is omdat je dan minder last van windruis hebt door de lage snelheid.
Magoed, ik hoor dat dus (dat toerental) en Gizmo73 zegt dat ik ongelijk heb, wie legt het hem (of mij ) ff uit?
Ik heb het al geprobeerd, maar wou nog niet echt lukken...
Ik zei tegen em, als ik met mijn gas constant over een rotonde rij, hoor ik dat het toerental stijgt zogauw ik instuur, nu zegt hij; dat kan niet want om het toerental te laten stijgen heb je energie nodig en daarvoor moet je gas geven.
Ok, dus nogmaals ff de situatie; ik kom aanrijden met 40kmu en heb mn gas constant, ik maak de bocht naar rechts om de rotonde op te sturen, hierdoor stijgt mijn toerental bijv 1000 RPM (afhankelijk van de versnelling) en direct stuur ik weer naar links (op het asfalt blijven) en het toerental zakt en stijgt ook weer, ik blijf de rotonde ff volgen dus blijft mijn toerental constant. Nu rij ik de rotonde weer af dus weer rechtop en naar rechts sturen, het toerental zakt eerst en stijgt daarna weer... nu is mijn bocht klaar en wil ik weer rechtdoor dus zet de motor weer rechtop waardoor mijn toerental weer zakt. De hele tijd heb ik met het gas constant gereden om de snelheid constant te houden.
Dit heeft natuurlijk alles te maken met de omtrek van de band, de omtreksnelheid (bochtsnelheid), toerental en gasstand. De reden dat ik de rotonde als voorbeeld nam is omdat je dan minder last van windruis hebt door de lage snelheid.
Magoed, ik hoor dat dus (dat toerental) en Gizmo73 zegt dat ik ongelijk heb, wie legt het hem (of mij ) ff uit?
Ik heb het al geprobeerd, maar wou nog niet echt lukken...