Natuurkundige kennis t.o.v. bochten nemen

Rutg3r

kloon
24 okt 2007
2.277
0
Is het niet zo dat de 'ideale' manier van bochten nemen het volgende is?

De motor zelf zo recht mogelijk houden (hoe rechter de motor 'staat' op de weg, hoe meer contact tussen band en asfalt, hoe meer grip) zelf 'als een aap' naast je motor hangen (om de centrifugaal kracht te misbruiken zodat je hoger op het gas kunt) en zo de bocht dooraccelereren, bij uitkomen gas open trekken en zelf weer rechtop komen.

Zo heb ik het vanuit de natuurkunde geleerd, men zegt echter dat het fout is, weet iemand de daadwerkelijke formule of benadering van de ideale bocht? Zou het eigenlijk wel willen weten (puur uit interesse, niet dat ik het ga proberen :+ )
 
Is het niet zo dat de 'ideale' manier van bochten nemen het volgende is?

De motor zelf zo recht mogelijk houden (hoe rechter de motor 'staat' op de weg, hoe meer contact tussen band en asfalt, hoe meer grip) zelf 'als een aap' naast je motor hangen (om de centrifugaal kracht te misbruiken zodat je hoger op het gas kunt) en zo de bocht dooraccelereren, bij uitkomen gas open trekken en zelf weer rechtop komen.

Zo heb ik het vanuit de natuurkunde geleerd, men zegt echter dat het fout is, weet iemand de daadwerkelijke formule of benadering van de ideale bocht? Zou het eigenlijk wel willen weten (puur uit interesse, niet dat ik het ga proberen :+ )

Goh, ik ben niet de enige die toe is aan de lente. ;)
 
ik denk dat het afschuinen van de motor niet tot gevolg heeft dat je minder contact heb met de weg..het langs de moto hangen is puur omdat de motor niet platter kan en je toch je zwaartepunt naar de binnenbocht moet leggen om een hogere bochtensnelheid te kunnen halen...

80% van de kneedowns van weggebruikers die ik zie zijn ook vette onzin... pure show zeg maar..
je band is rond onder elke hoek maakt hij als het goed is eveneveel contact met de weg, totdat je op de rand terecht komt van de band... dan pas moet je erlangs gaan hangen, of als je uitlaat eerder aan de grondt zit natuurlijk.. :P
 
Laatst bewerkt:
dat is misschien ook wel de reden dat ze kneedowns maken ;)

Wil jeje er meer in verdiepen, kijk eens naar verder dan je natuurkunde en ga je verdiepen in dynamica, kan je ook meteen mijn tentamen herkansen :+
 
dat is misschien ook wel de reden dat ze kneedowns maken ;)

Wil jeje er meer in verdiepen, kijk eens naar verder dan je natuurkunde en ga je verdiepen in dynamica, kan je ook meteen mijn tentamen herkansen :+
Heb ik al gedaan...

Daaruit kwamen twee uitspraken naar voren (hypotheses, nog niet getest)
Je kunt beter of
zelf recht blijven zitten en de motor van 'je af duwen' in een bocht. (heeft iets te maken met het zwaartepunt wat precies boven de plek waar je de weg raakt blijft liggen ofzo)
of
de motor zo recht mogelijk houden maar zelf zoveel mogelijk in de bocht gaan hangen. (grip, centrifugaal kracht)

Ik heb echter niet zoveel ervaring met motorrijden (2500 km ofzo nu) dus ik vroeg me af of anderen er meer vanaf wisten :]

Lijkt me wel leuk om de ideale hoek te vinden...
 
Wat gebeurd er als je een halfvolle emmer aan zn hengsel rond zwaait? Dan kanteld de emmer en blijft het water aan de bodem 'kleven'.

Beeld je nou eens in als je hetzelfde zou doen, maar dan de emmer rechtop hield.

Appels en peren waarschijnlijk, maar zoiets komt er ff in me op.
 
Heb ik al gedaan...

Daaruit kwamen twee uitspraken naar voren (hypotheses, nog niet getest)
Je kunt beter of
zelf recht blijven zitten en de motor van 'je af duwen' in een bocht. (heeft iets te maken met het zwaartepunt wat precies boven de plek waar je de weg raakt blijft liggen ofzo)
of
de motor zo recht mogelijk houden maar zelf zoveel mogelijk in de bocht gaan hangen. (grip, centrifugaal kracht)

Ik heb echter niet zoveel ervaring met motorrijden (2500 km ofzo nu) dus ik vroeg me af of anderen er meer vanaf wisten :]

Lijkt me wel leuk om de ideale hoek te vinden...


als je ook een idiale snelheid hebt kun je die vinden ja.

het zal nogal eens van de bocht en je snelheid afhangen denk je niet? :]
 
Laatst bewerkt:
als je ook een idiale snelheid hebt kun je die vinden ja.

het zal nogal eens van de bocht en je snelheid afhangen denk je niet? :]
ideale snelheid is er niet, zodra de snelheid verandert, verandert je hoek ook, zachter = schuiner. Harder = rechter (daarom kun je rechtop ook harder door een bocht, er is een brekingspunt, namelijk het punt wanneer je rechtdoor schiet)
 
Probeer je motor maar eens rond te krijgen terwijl je ernaast loopt, en alleen met het stuur sturen. Dat moet je namelijk doen als je de motor niet plat gooit. Als je het van je stuuruitslag moet hebben, kan je beter op een rechte weg rijden.
 
ideale snelheid is er niet, zodra de snelheid verandert, verandert je hoek ook, zachter = schuiner. Harder = rechter (daarom kun je rechtop ook harder door een bocht, er is een brekingspunt, namelijk het punt wanneer je rechtdoor schiet)

Dat zou betekenen dat de heren coureurs allemaal nog veel herder door de bochten kunnen als ze de motor gewoonrechtop houden? :? :X
 
ideale snelheid is er niet, zodra de snelheid verandert, verandert je hoek ook, zachter = schuiner. Harder = rechter (daarom kun je rechtop ook harder door een bocht, er is een brekingspunt, namelijk het punt wanneer je rechtdoor schiet)

ja zeg, ga je nu op mijn sarcasme, in.

je zegt zelf dat het je leuk lijkt om de idiale snelheid te vinden, waarop ik reageer dat die er niet is, en nu ga je een beetje (verkeerd)antwoord geven op je eigen vragen, zeg als je nog eens wat weet :X

het gaat helemaal niet om de hoek van de motor t.o.v. de weg, het gaat over de hoek van het zwaartepunt t.o.v. de plaats waar de banden de weg raken, DAT is wat telt..

HOE sneller de motor door de bocht hoe platter die denkbeeldige lijn ligt...
DAT zijn natuurwetten, ewat jij omschrijft is pure kolder...

kneedown door de bocht is bijna nooit noodzakelijk, todat je snelheid te hoog wordt en je niet meer platter KAN, dan ga je langs de motor hangen.. punt einde discussie...

verders veel stuurplezier gewenst, ennuh als je wil gaan expirimenteren doe dat dan niet in de omgeving van Eindhoven, geen zin om iemand uit de berm te plukken ;)
 
Laatst bewerkt:
ja zeg, ga je nu op mijn sarcasme, in.

je zegt zelf dat het je leuk lijkt om de idiale snelheid te vinden, waarop ik reageer dat die er niet is, en nu ga je een beetje (verkeerd)antwoord geven op je eigen vragen, zeg als je nog eens wat weet :X
Heb het alleen over de ideale manier van een bocht nemen gehad m8, niet over snelheid (dat heeft er uiteraard wel wat mee te maken)

verders veel stuurplezier gewenst, ennuh als je wil gaan expirimenteren doe dat dan niet in de omgeving van Eindhoven, geen zin om iemand uit de berm te plukken ;)
Nee ik ga niet experimenteren op de openbare weg! Veels te gevaarlijk... })
 
Al over mijn post nagedacht?
  • Wat gebeurd er als je een halfvolle emmer aan zn hengsel rond zwaait? Dan kanteld de emmer en blijft het water aan de bodem 'kleven'.
  • Beeld je nou eens in als je hetzelfde zou doen, maar dan de emmer rechtop hield.
  • Appels en peren waarschijnlijk, maar zoiets komt er ff in me op.

Ik vat hem niet echt :Y Een emmer rechtdoor naar iemand toe gooien met water erin? Dan gaat het richting de rand ofzo en kiept die om?
 
Laatst bewerkt:
Heb het alleen over de ideale manier van een bocht nemen gehad m8, niet over snelheid (dat heeft er uiteraard wel wat mee te maken)Nee ik ga niet experimenteren op de openbare weg! Veels te gevaarlijk... })


dat heeft er wel wat meer mee te maken als "wel wat" |(
neem een bocht met 100km/u of neem hem stapvoets... wereld van verschil qua stuurtechniek...

weetje, als motorrijders met een vers papiertje dit soort dingen uitkramen schieten mijn gedachten meteen naar zwartomrande kopjes in de bijlage van de krant...
 
Maaaaarrrr, ik ga Jensen kijken (ja, is hersendodend, maar altijd fun!) ik kijk morgen nog even, wellicht kunnen jullie vanacht dit raadsel oplossen zodat dat ook weer uit de wereld is geholpen :P bedankt voor de reacties in ieder geval! Werkse morgen allen~
 
dat heeft er wel wat meer mee te maken als "wel wat" |(
neem een bocht met 100km/u of neem hem stapvoets... wereld van verschil qua stuurtechniek...

weetje, als motorrijders met een vers papiertje dit soort dingen uitkramen schieten mijn gedachten meteen naar zwartomrande kopjes in de bijlage van de krant...
Dat je het weet: ik ga als een ezel de bocht in en kom er als een held uit (ben supervoorzichtig)
 
Terug
Bovenaan Onderaan