Niet "gezellie" deze Pirelli

Bullmoose

MF'er
10 okt 2005
60
18
Den Haag
Beste mede motor-forummers,

Even een post vanwege "geestelijke nood" ;)
Ik wissel, voor de eerste keer met eigen hand, een voorband.
Het standaard rubberen ventiel heb ik mooi vervangen door een Ariete-haaks aluminium exemplaar.
IMG_0163.jpg


De vervangende Pirelli Angel GT heb ik met deze föhn lekker handwarm gemaakt. Daarmee wordt het inderdaad een veel beter "meewerkend voorwerp"
IMG_0164.jpg


De eerste bandhiel ging met een klein beetje zeep-water zonder noemenswaardige inspanningen over de velgrand heen.
IMG_0165.jpg


Maar waarom lijk ik met het op de velg lepelen van de tweede bandhiel niet verder te komen dan op onderstaande foto?
Zowel deze, alsook de onderste velghiel liggen beiden in het diepste midden-gedeelte van de velg, en toch buig ik bijna mijn bandenlichters.
Het midden van het gedeelte dat nog over de velgrand moet zit daar ook nog minstens 3cm vandaan.

Wat doe ik niet goed? Hellup!
IMG_0166.jpg
 
Ik betaal gewoon mijn motormechanieker 20 euro en hij legt daarvoor de band op de velg die hij net daarvoor gebalanceerd heeft. Dan weet ik tenminste zeker dat de band er snel en correct op ligt en ook nagebalanceerd is.
En mijn handen blijven schoon!
Voor 20 euro is dat een win-win-win-win situatie. Die vierde win is voor het leuke stukje tuffen...
 
Ik betaal gewoon mijn motormechanieker 20 euro en hij legt daarvoor de band op de velg die hij net daarvoor gebalanceerd heeft. Dan weet ik tenminste zeker dat de band er snel en correct op ligt en ook nagebalanceerd is.
En mijn handen blijven schoon!
Voor 20 euro is dat een win-win-win-win situatie. Die vierde win is voor het leuke stukje tuffen...
Zo had ik een keer een monteur die de nieuwe band voor mijn bedrijfswagen vernietigde. Ze zijn niet allemaal vakkundig. En mijn handen blijven ook schoon want ik gebruik handschoenen.

En @ all: zeep en dus afwasmiddel is basisch en heeft de ongure eigenschap om met lichtmetaal te reageren. Ik heb wel bloemkolen zien groeien tussen band en velgrand.

Bij gebrek aan bandenzeep, wat geen zeep is, gebruik ik vaseline en daar heeft aluminium en rubber geen oorlog mee.
 
Ik betaal gewoon mijn motormechanieker 20 euro en hij legt daarvoor de band op de velg die hij net daarvoor gebalanceerd heeft. Dan weet ik tenminste zeker dat de band er snel en correct op ligt en ook nagebalanceerd is.
En mijn handen blijven schoon!
Voor 20 euro is dat een win-win-win-win situatie. Die vierde win is voor het leuke stukje tuffen...
Wrijf 't er nog eens in, haha! Ik zit inmiddels boven de 20 euro, verre van snel en vuile jatten.
 
Zo had ik een keer een monteur die de nieuwe band voor mijn bedrijfswagen vernietigde. Ze zijn niet allemaal vakkundig. En mijn handen blijven ook schoon want ik gebruik handschoenen.

En @ all: zeep en dus afwasmiddel is basisch en heeft de ongure eigenschap om met lichtmetaal te reageren. Ik heb wel bloemkolen zien groeien tussen band en velgrand.

Bij gebrek aan bandenzeep, wat geen zeep is, gebruik ik vaseline en daar heeft aluminium en rubber geen oorlog mee.
Goeie, bedankt! Heb vaseline overwogen maar niet aangedurfd omdat dit, integenstelling tot water/zeep, niet uiteindelijk verdampt. Maar goed, vandaar het bestaansrecht van bandenzeep/vet/montagepasta zullen we maar zeggen.
 
Ik betaal gewoon mijn motormechanieker 20 euro en hij legt daarvoor de band op de velg die hij net daarvoor gebalanceerd heeft. Dan weet ik tenminste zeker dat de band er snel en correct op ligt en ook nagebalanceerd is.
En mijn handen blijven schoon!
Voor 20 euro is dat een win-win-win-win situatie. Die vierde win is voor het leuke stukje tuffen...
Na 8 weken en geen band (BT45, hoe simpel kan het zijn) kom ik dus nooit meer bij de motorzaak, banden worden dior een specialist gedaan
 
Bandenzeep, geen bandenvet. Ik weet niet of dat nog bestaat, maar een jaar of vijftien geleden werden autobanden nog met vet omgelegd. Als je dat met motorbanden probeert verdraaid je band bij elk stoplicht een kwart slag totdat het spul verdroogd. Dat komt de balans niet ten goede.
 
Bandenzeep, geen bandenvet. Ik weet niet of dat nog bestaat, maar een jaar of vijftien geleden werden autobanden nog met vet omgelegd. Als je dat met motorbanden probeert verdraaid je band bij elk stoplicht een kwart slag totdat het spul verdroogd. Dat komt de balans niet ten goede.
Dan ben ik bij deze gewaarschuwd; na elke vierde stop even controleren of de rode stip op de wang van de band weer in lijn staat met het ventiel 😄👍🏻
 
Dan ben ik bij deze gewaarschuwd; na elke vierde stop even controleren of de rode stip op de wang van de band weer in lijn staat met het ventiel 😄👍🏻
Die rode stip geeft het lichtste punt van de band aan en moet op het zwaarste punt van de velg geplaatst worden. Heeft niks met het ventiel te maken al kan dat natuurlijk het zwaarste punt van de velg zijn.
 
Die rode stip geeft het lichtste punt van de band aan en moet op het zwaarste punt van de velg geplaatst worden. Heeft niks met het ventiel te maken al kan dat natuurlijk het zwaarste punt van de velg zijn.
Ik dacht altijd dat die rode stip betekend: "There videotaping me all the time" 🤣
 
Die rode stip geeft het lichtste punt van de band aan en moet op het zwaarste punt van de velg geplaatst worden. Heeft niks met het ventiel te maken al kan dat natuurlijk het zwaarste punt van de velg zijn.
Inderdaad, heb uit nieuwsgierigheid de kale velg statisch (niet) gebalanceerd, deze draait min of meer het ventiel naar beneden. Hoe dan ook, met de stip bij het ventiel verwacht ik met minimaal lood te kunnen balanceren.
 
Mannen, hij -zit -er -op!!!! Vanmiddag in de zon gelegd, en met royaal water/zeepsop (banden-montagevet nog in bestelling) de tweede bandhiel er grotendeels "opgedanst". Laatste ongeveer 30 cm met één enkele bandenlichter over het randje gewipt.

Alleen schiet bij op druk zetten van één hiel ongeveer een kwart nog niet in het velgbed. Ben ergens tussen 3 en 3,5 bar opgehouden. Iemand daarvoor nog een helder inzicht misschien?

Tot zover bedankt voor al jullie ideeën en gedeelde ervaringen, hélemaal goud!
Voor een volgende keer: remreiniger en een aansteker. Succes gegarandeerd. Wel de ventielkern eruit draaien, anders plopt hij er op en bijna direct weer af.

Als je onvoorzichtig genoeg bent hoef je ook gelijk 3 maanden niet naar de kapper.
 
Voor een volgende keer: remreiniger en een aansteker. Succes gegarandeerd. Wel de ventielkern eruit draaien, anders plopt hij er op en bijna direct weer af.

Als je onvoorzichtig genoeg bent hoef je ook gelijk 3 maanden niet naar de kapper.
😄, oud en wijs, in ieder geval dat eerste, èn streng opgevoed, dus remreiniger alleen om remmen te reinigen etc. Bovendien heb ik 5kg bandenmontagepasta op te gebruiken 👍🏻
 
Terug
Bovenaan Onderaan