Nieuw kenteken opgevraagd - nieuwe datum overschrijven rdw?

Pol-92

MF'er
8 mei 2012
163
6
Heren,

Ik ga binnenkort kijken naar een motor. Opzich is dat goed nieuws natuurlijk.

Nu is het geval dat de motor vorige week nog is overgeschreven. De eigenaar geeft aan dat hij het papieren kenteken kwijt was en daarom een nieuw kenteken heeft aangevraagd en dat daarom de tenaamstelling van de datum van vorige week is.

Kan dit kloppen?

Alvast bedankt!
 
Laatst bewerkt:
Het kan natuurlijk gebeuren, dat als je je motor wil verkopen, dat ineens blijkt dat de papieren kwijt zijn. Hoe jij daar verder mee dealt is natuurlijk aan jou.

Voor mij zou dat al een reden zijn om af te haken. Ook bijv. een fiets die ooit is ge-importeerd wil ik niet. Maar dat is meer een tic van mij........

Soms zie je auto's met een 3tje of een 4-tje in het kenteken. 4x kentekenbewijs of plaat verloren? Als iemand zo met zijn spullen omgaat is er weinig netheid te verwachten en is voertuig een NOGO.

Voor jou zou ik zeggen check,check, double-check!
 
Laatst bewerkt:
Bedankt voor je reactie, helder verhaal.

Echter vind ik het vreemd dat de rdw dan wel een nieuwe tenaamstellingsdatum weergeeft, terwijl de eigenaar feitelijk niet veranderd. Dit zal wel een administratief-dingetje zijn dan.
 
nee klopt niet is een bullshit verhaal. van beide motoren heb ik een nieuw pasje. 1 was ik sinds de verhuizing kwijt en de ander is bij het verlaten USA bestempeld door de douane daar en daar kreeg ik hier opmerkingen over van een agent dus beide nieuw aangevraagd en die staan allebei nog op de originele aankoopdatum.
eerder iemand die hem kortgeleden heeft gekocht en hem verkoopklaar heeft gemaakt en nu probeert door te verkopen voor winst.
 
Laatst bewerkt:
nee klopt niet is een bullshit verhaal. van beide motoren heb ik een nieuw pasje. 1 was ik sinds de verhuizing kwijt en de ander is bij het verlaten USA bestempeld door de douane daar en daar kreeg ik hier opmerkingen over van een agent dus beide nieuw aangevraagd en die staan allebei nog op de originele aankoopdatum.
eerder iemand die hem kortgeleden heeft gekocht en hem verkoopklaar heeft gemaakt en nu probeert door te verkopen voor winst.

Of ontdekt heeft dat 't een gruwelijke miskoop van 'm was. En dat kreng nu wil doorschuiven naar een ander.
De een of andere topicstarter op M-F bijvoorbeeld. })

Datum ten naam stelling = datum ten naam stelling. Daar veranderd tussentijds niets aan!
 
Laatst bewerkt:
Zie rdw.nl

De RDW stuurt een nieuw kentekenbewijs (kentekencard) en een brief met een tenaamstellingscode altijd naar het adres van de geregistreerde eigenaar/houder zoals deze bij de gemeente geregistreerd staat (ook in geval van overlijden of emigratie). Is dit niet de bedoeling of het is langer dan 9 maanden geleden dat de persoon is overleden of geëmigreerd, neem dan contact op met de Klantenservice van de RDW. Informatie over de afhandeling van uw aanvraag
Na ontvangst van het nieuwe kentekenbewijs kunt u de oude papieren kentekendelen die u mogelijk nog in uw bezit heeft, vernietigen. Deze zijn niet meer geldig. Is er voor uw voertuig al een kentekencard afgegeven, dan moet u de ‘oude’ tenaamstellingscode vernietigen. Deze is na afgifte van de nieuwe tenaamstellingscode ook niet meer geldig.
 
Je vindt op het kentekenbewijs 3 data. Ten eerste de datum eerste toelating. Dit is de datum waarop voor het eerst een kenteken is afgegeven. Daarna de datum eerste toelating in NL. Voor een motor die hier nieuw is geleverd, zijn deze twee dus gelijk. Zit er verschil tussen de eerste en tweede datum, is de motor import. De derde datum is de datum tenaamstelling, deze wijzigt pas bij verkoop. Is ook logisch. Stel je voor, ik rijd als een imbeciel met de motor door heel NL heen, de ene prent na de andere, geen flitskast die ik ontzie. Vervolgens vraag ik een nieuw kentekenbewijs aan omdat ik het oude kwijt ben. Na ontvangst stromen de bonnen binnen, maar ik zeg dat ik het niet was, want de tenaamstellingsdatum is immers gisteren. Kortom, lulverhaal. Hij heeft de motor een week en wil er nu al van af. Als hij met zo een verhaal aankomt, zou ik verder ook weinig vertrouwen hebben in de verkoper. Laten staan dat ding.
 
Ik heb ooit een andere motor gekocht terwijl ik de oude nog niet had verkocht.
Om toch gebruik te kunnen maken van de schadevrije jaren van de oude op de nieuwe motor heb ik de motor "verkocht" aan mijn broertje en vervolgens, na terugkopen, elders aangemeld. (dan heb je geen opzegtermijn of problemen dat de verzekeringsmaatschappij niet mee wil werken)

Die motor heeft dus een aantal extra eigenaren gehad op papier, maar niet in het echt.

Maar goed, da's wel een andere situatie dan hier. Ik kon ook gewoon met papieren aantonen dat ik al meerdere jaren in bezit was van de betreffende motorfiets. Je zou kunnen vragen of de verkoper kan aantonen dat hij al langer de eigenaar is. Maar dit lijkt inderdaad onzin.
 
Aan de andere kant, wat is er mis met een motor opkopen, verkoop klaar maken, en er winst op pakken ?

Doe het al vanaf de brommer-tijd , en zolang je het klein houd ( en vooral, niet te vaak per jaar op je eigen naam ) .. niks aan de hand.
 
Aan de andere kant, wat is er mis met een motor opkopen, verkoop klaar maken, en er winst op pakken ?

Doe het al vanaf de brommer-tijd , en zolang je het klein houd ( en vooral, niet te vaak per jaar op je eigen naam ) .. niks aan de hand.
Wat er in dit geval mis aan is?

De verkoper geeft al een lulverhaal over de overschrijving.
Sowieso is het vertrouwen al weg maar en naar mijn idee is deze motor een waardeloos brik waar de verkoper even een snelle munt uit wil slaan.
Zou het kenteken de komende maanden in de gaten houden, let maar op dat als hij hem verkocht heeft het kenteken of gesloopt gaat worden of nogmaals opnieuw verkocht wordt.
 
Iedereen bedankt voor de reacties.

Al met al blijkt de verkoper niet heel goed te zijn in communiceren via de mail.

Motor heeft hij als onderdeel van verkoop van een andere motor gekregen (motor+geld voor een andere motor).
Dit omdat de kopende partij toch van de motor af moest en de verkoper hier wel handel in zag. Met het nieuwe kenteken aangevraagd bedoelde die achteraf dat die een nieuwe kentekencard kreeg.

Oftewel: handel, zolang je het maar eerlijk doet is hier naar mijn inziens niks mis mee.

Mag op slot.
 
Nou, eigenlijk willen we wel weten hoe het afloopt. Heb je hem gekocht of niet?
 
Terug
Bovenaan Onderaan