Nieuwe (motor)scooter-speciaalzaak in Vlaanderen?

Zou jij een scooter in een scooter-speciaalzaak kopen?

  • Natuurlijk

    Stemmen: 2 16,7%
  • Waarschijnlijk

    Stemmen: 8 66,7%
  • Waarschijnlijk niet

    Stemmen: 1 8,3%
  • Nooit

    Stemmen: 0 0,0%
  • Liever bij één-merk-dealer

    Stemmen: 1 8,3%

  • Totaal aantal stemmers
    12

denbettes

Die hard MF'er
12 dec 2007
317
1
Oost-Vlaanderen
Beste scooteristen,

het zit me in het bloed: als het kriebelt denk ik aan zaken doen.
Ik denk er aan om een grote (motor)scooterzaak te openen in Vlaanderen.

Wat te koop?
Nieuwe scooters en motorscooters
2de hands scooters en motorscooters van overnames
eventueel 2de hands motoren van overnames

sterke verkoopspunten:

- gespecialiseerd in scooters
- testscooters beschikbaar
- goede technische service aan correcte prijs met vervangscooter indien nodig

Merken:

Honda
Suzuki
Yamaha
Aprilia
Gilera
Piaggio
Peugot
Sym
...?

Gamma:

50 cc
125-125 cc
250-300 cc
400 cc
500cc +


De vraag is natuurlijk of deze merken allemaal bereid zijn om in één showroom te staan.

Gezocht:

de ideale locatie
veel klanten :]

Hoe groot moet ik de markt inschatten voor motorscooters?
Ik zou liever de kleine scooters weglaten, maar vrees dat dat geen optie is om voldoende klanten binnen te halen.

Een alternatief is ook nog enkel 2dehandse motorscooters kopen, verkopen en servicen.
 
Laatst bewerkt:
een bedenking;ik denk dat als je bepaalde merken zou onderbrengen onder 1 dak, die merken zo elks hun voorwaarden hebben op welke manier hun modellen tentoongesteld moeten worden
zoals voor auto's het geval is .voor de toebehoren kan dit een goed idee zijn. deze week nog naar het schijnt in het nieuws geweest dat de markt voor de (moto-)scooters in 5 jaar verdrievoudigd is. kleinere speciaalzaken bestaan al, dus vermoed ik dat de meeste scooters verkocht worden bij gewone motohandelaars, net zoals ik zelf heb gedaan. maar eerlijk gezegd, dat zijn mensen die liever op schakelfietsen rijden dan op scooters (wat hun volste recht is) en daardoor misschien wat minder geintresseerd zijn in scooters maar ze er toch bijnemen om de cijfers te stimuleren of omdat ze moeten van hun merken
hoe dan ook ; als het kriebelt.....
 
ik heb met mijn vriendin hetzelfd overwogen in nederland.
wij zijn toen ook naar de ondernemings beurs geweest en hebben daar ook onze ideen gedeelt.
helaas waren ze niet zo enhousiast al was en ben ik ervan overtuigt dat de de eerste die een motorscooter zaak op zet dus echt wel binnen is.
wat we inderdaad te horen kregen tja als je alle merken in een pand wilt onderbrengen dan kom je in andermans vaar water terecht, want elke merk heeft al contracten met de dealers in de omgeving en zou er geen vraag naar zijn naar zo een zaak.
nu zie hier de harde cijfers dat het verkoop van motors grotendeels stijgt dankzij het verkoop van motorscooters.
tja het einde is nog lang niet in zicht. wie weet doe ik het toch ooit nog wel in iedergeval als er iemand mij voor is en zo een zaak in nederland opend dan ga ik waarschijnlijk nooit meer naar een reguliere dealer als ik een scoot wil kopen verkoepen repareren etc.
 
Denbettes , ben je nou aan 't sparen voor één motor[scooter] of voor een motorzaak, dus gelijk maar een stuk of 15 :? })
 
sossa en denbettes,

ik heb een ondernemingsplan geschreven, omdat ik met hetzelfde idee zat. Wat je tegenkomt is idd. merkdealers, die je tegen gaan werken. En als je van ieder gangbaar model merkdealer wilt worden, dan het je al een startkapitaal nodig van meer dan 35000 euro, dan nog in de hoop dat je de juiste keuze maakt.

Wat wel een optie zou zijn is dat je bij een grote keten aanklopt en daar je eigen bv onder brengt. Je maakt dan gebruik van hun dealerschap, en als een van die ketens zich motorscooter speciaalzaak mag noemen, dan kom je al een kleinere stap vooruit.

Maar, al in al heb ik gemerkt dat NL er nog niet klaar voor is, de motorscooters zijn (nog) een verstoten kindje. Kijk maar naar de zaken hoe onvakkundig de meesten zijn op het gebied van Motorscooters, omdat ze simpelweg de kennis nog niet in huis hebben. En als ze dan veel kunststof kappen zien, rekenen ze gelijk al 30 % extra tijd in omdat ze vaak niet eens weten hoe deze eraf gaan.

Maar Denbettes, misschien ligt dat in Belgie wel anders, omdat jullie de 125cc regeling hebben, waardoor je met een gewoon autorijbewijs kunt rijden.
 
Laatst bewerkt:
des ter meer reden om er een te beginnen juist omdat de andere dealers zo klunzig zijn is er een behoefte aan en goede zaak met de juiste kennis van de scoot.
maar inderdaad al die tegenwerking van de reguliere dealers maar ook van de impoteurs. personlijk denk ik wel dat nederland er klaar voor is maar dat de huidige macht er nog niet klaar voor is en of erg sceptis zijn.
bv zou inderdaad een optie zijn dank voor je reactie.
 
Is het niet zo dat de fabrikant tegenwoordig (van Neelie Smit Kroes) aan iedereen moet leveren?
Het is helaas niet zo eenvoudig! Enerzijds heb je gelijk dat de invoerder niet meer met exclusieve dealers kan werken maar anderzijds kunnen ze wel een lastenboek voorleggen waaraan je moet beantwoorden alvorens je hun merk "officieel" kunt verkopen en daar wringt hem net het schoentje, dat lastenboek stellen ze zo veeleisend op dat er hoge investeringen aan te pas komen.
 
jou kant of mij kant van de grenz? haha het scheelt nogal he belgiche of het laberint regels van nederland die het zo makelijk voor starters in ned moet maken he.
het idee is wel 8-)
 
Als je bijvoorbeeld 150 km moet rijden voor een beurt, en je weet zeker dat je op een fatsoenlijke manier wordt geholpen, dan ben ik klant !
 
dat is hem juist. je zou landelijk moeten kunnen opereren, en dat valt tegen. als ik zie dat er bij mij in de regio eindhoven alleen al 24 motorzaken zijn, inclusief de zaken die naast brommers ook motoren verkopen, lijkt het mij economisch gezien niet verstandig om een speciaalzaak te openen.

en ga je naar den bosch of regio utrecht, kom je hetzelfde probleem nodig.

Een mobile scooter shop lijkt mij wel iets, reparatie en onderhoud ter plaatse...
 
Die mobile scooter shop is misschien nog een idee om uit te werken
Enne Wimper, mss kunnen we wel samenwerken...

Zo'n mobile scootershop gaat m.i. niet aanslaan. Het zou natuurlijk een nieuw concept zijn maar heb er sterk mijn twijfels over.

Uit ondervinding weet ik dat mensen er nogal sceptisch tegenoverstaan als ze weten dat er bijv aan zo'n camionette geen winkel bijhoord waar ze alsnog naartoe kunnen als ze onderweg zijn.

Het is een goed idee als je bijv iemand moet gaan depanneren maar verkopen van motoren (scooters) op de baan heeft geen bestaansrecht. Je zal natuurlijk wel wat klanten hebben maar zeker niet voldoende om te overleven en uit de kosten te komen.

De mens is een gewoontedier en om deze gewoontes te doorbreken moet je er veel geld tegenaan gooien om campagne en reclame te maken en het liefste van al moet je nog een bekende naam met je mee hebben als je begrijpt wat ik bedoel.

Mijn schoonvader had vroeger een ingerichte lichte vrachtwagen waar hij mee rondreed om zeiljachten te herstellen. Hij heeft dit moeten opgeven omdat het niet rendeerde.

Oke mss slecht voorbeeld, mijn neef doet nu hetzelfde maar hoofdzakelijk houdt hij zich bezig met het runnen van een zielclub en herstelt op de club de boten.

Ik denk er al jaren aan om iets te doen met motoren maar het is een sector die veel startkapitaal nodig heeft en ondanks dat je je eigen baas bent ben je dat eigenlijk niet en hang je af van de importeurs en de merken zelf.

Veel motorzaken heb ik de laatste jaren noodgedwongen moeten zien uitbreiden omdat ze anders hun licentie zouden kwijtgeraken.

Ik denk er al jaren aan om motoren in te voeren vanuit de USA met name goldwings. Ten eerste zijn ze daar veel goedkoper. De dollar staat nu heel laag en het invoeren en transporteren kost je minder dan het prijsverschil met hetgeen je hier zou moeten betalen MAAR er is nog zoiets als BTW.

Je blijft wel goedkoper maar hoeveel goedkoper ben je dan een bekende verdeler die je sowieso al een goede korting kan geven EN een goede naservice kan bieden.

In ieder geval, er zijn zoveel factoren om het niet te doen.

Het is zoals in mijn vorige sector (diamant). Mensen denken dat ze een goede zaak kunnen doen door een lot stenen te kopen en dan door te verkopen.

Wel, als het allemaal zo simpel was dan deden we het toch allemaal en zaten we nu in de jacuzzi op ons super luxejacht met een Caipirinha in de hand.

Kapitaal kan altijd gezocht worden en daar bestaan snellere oplossingen voor maar het belangrijkste is kennis/ervaring en de juiste mensen kennen die je het aangenamer voor je kunnen maken door bijv je diensten te verlenen die van toepassing zijn op je te starten zaak.

EN

Keihard werken. Ben gisteren nog twee van mijn beste vrienden gaan helpen in hun zaak als afwasser. Ze hebben sinds enkele maanden een grote zaak opengedaan die ontzettend goed draait maar ze werken al sinds hun 16de in de horeca. Ze werken 6/7, de vrije dag wordt ook nog opgeofferd aan de zaak of het is een "lig strike in mijn bed" dag. Elke dag van 9u smorgens tot 10u s'avonds.
En de eerste 15jaar is het eigenlijk tegen een leefloon dat ze werken. (Afbetalingen enz)

MAAR

De zaak is wel van hun en elke centiem die binnenkomt is voor hun (tja of voor de klote staat)
 
Scooterland heeft wel een belangrijke voorwaarde: ''let op: Deze service is alleen van toepassing voor scooters die aan u geleverd zijn door Scooterland BV.''
Dus dat schiet niet op; een aan-huis service juist voor occasions [lees oudere scooters] lijkt mij best levensvatbaar.
Zo moet ik bijv. helemaal naar Nijmegen als ik iets gedaan wil hebben dus ik doe het zelf óf niet [zo doet mijn elekrische starter het nog steeds niet].
Een aan-huisservice: ik zou ze direct bellen ;) !


PS: er zijn hier genoeg goede motorzaken in de buurt maar die ''doen alleen japans''.
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan