Nog een vaag (LED) knipperlicht probleem..

Roy "R"acing

MF huisraad
Donateur
10 aug 2003
84.618
36.157
Doetinchem (om en nabij)
Facebook
Instagram
Goed...

Motor: KTM LC4 640 van 2002

Heeft 1 verklikkerlicht in "dashbord".
Origineel gewoon gloeilamp knipperlicht, maar achter zat al LED op zonder relais aanpassing dus knipper frequentie klopte niet.
Heb 4 nieuwe LED knippers gekocht en een 2 polig relais 1-100w.

LED kan je maar op 1 manier aansluiten? Knippert of knippert niet?
Relais kan je maar op 1 manier aansluiten? Knippert of knippert niet?

1 knipper voor aangesloten, werkt gewoon en op juiste frequentie en felheid.
2e knipper voor aangesloten, of ik nu naar links of rechts wil knipperen beide gaan zwak branden.
Alle 4 eraan zelfde verhaal, alles gaat zwak branden.


Suggesties? Kom er maar in!
 
Laatst bewerkt:
Als hij niet knippert is je relais niet geschikt voor de raw's
Dat rechts en links gelijkertijd brand is op te lossen met 2 diodes en een massadraad./
 
Je bent met 2 verschillende problemen tegelijk bezig maar die staan los van elkaar. Het constant blijven branden ipv knipperen ligt aan het relais. Dat de andere kant (zwak) mee brand ligt aan de afwezigheid van de diodes.
Waarschijnlijk is het voor jezelf wat duidelijker als je het per probleem aanpakt. Als je het verklikkerlampje er eerst even uit laat kun je zorgen dat je de boel met het relais werkend krijgt. Dan kun je als het werkt altijd de diodes er nog tussen zetten.

Wat voor relais heb je nu?
 
Laatst bewerkt:
Je bent met 2 verschillende problemen tegelijk bezig maar die staan los van elkaar. Het constant blijven branden ipv knipperen ligt aan het relais. Dat de andere kant (zwak) mee brand ligt aan de afwezigheid van de diodes.
Waarschijnlijk is het voor jezelf wat duidelijker als je het per probleem aanpakt. Als je het verklikkerlampje er eerst even uit laat kun je zorgen dat je de boel met het relais werkend krijgt. Dan kun je als het werkt altijd de diodes er nog tussen zetten.

Wat voor relais heb je nu?

Dat had ik inmiddels mee gekregen, ik ga nu ook de diodes er tussen plaatsen en ondertussen hou ik mijn ogen open voor een fatsoenlijk (iig ander) relais.

Met vorige relais knipperden ze wel, maar zwak dus liet niet genoeg spanning door volgens VDV.
Met huidige relais knipperen ze niet, maar branden constant fel dus relais niet geschikt voor LED.

Dus, diodes plaatsen en ander relais.
 
Met vorige relais knipperden ze wel, maar zwak dus liet niet genoeg spanning door volgens VDV.
Met huidige relais knipperen ze niet, maar branden constant fel dus relais niet geschikt voor LED.

Klopt. Met het relais wat je eerst had moet het normaal gesproken werken, waarschijnlijk had je zoals vdv al zei een slecht relais. Je zou eventueel het spanningsverlies nog even kunnen meten, spanning op de accupool meten en spanning op de plus van het relais meten (belast). Je mag hiertussen niet teveel volts kwijt zijn.
 
Klopt. Met het relais wat je eerst had moet het normaal gesproken werken, waarschijnlijk had je zoals vdv al zei een slecht relais. Je zou eventueel het spanningsverlies nog even kunnen meten, spanning op de accupool meten en spanning op de plus van het relais meten (belast). Je mag hiertussen niet teveel volts kwijt zijn.

Met verklikkerlampje eruit, motor uit, RAW links/rechts aan: 8.00-8.66V andere pen relais 12.6V
Met verklikkerlampje erin, motor uit, RAW links/rechts aan: 7.95-8.20V andere pen relais 13V

Dat was met eerste relais maar niet de accu zelf gemeten.
 
Met verklikkerlampje eruit, motor uit, RAW links/rechts aan: 8.00-8.66V andere pen relais 12.6V
Met verklikkerlampje erin, motor uit, RAW links/rechts aan: 7.95-8.20V andere pen relais 13V

Dat was met eerste relais maar niet de accu zelf gemeten.

Je moet ook op de accu meten, anders weet je nog het spanningsverlies niet. Je meet nu alleen het verlies over het relais en die meting is ivm de pieken niet betrouwbaar.
 
Ja, was ook meer even om aan te geven wat ik al wel wist ;)

Ga nu eerst RS125 blok er weer onder gooien. Als die klaar is mag de KTM de schuur weer in. (Woonkamer is weer opgeruimd ;) )
full
 
Laatst bewerkt:
Hey, Roy, knutselaar...
Kom je er uit?
Ik heb hier ook wel diode's liggen. Had je me moeten vragen met O&N.
Ik heb ook wel krimpkous, soldeerspullen, enz.

Maar het kan niet heel ingewikkeld zijn allemaal.

Wat al gezegd word...
Beste is om zo te meten.
Motor op contact, hele rim bim, en meet je accu.
Zou meer dan 12,4V iig moeten zijn, zo niet, ander probleem.
Heb je dat?
Verder, heel eerst dat indicatorl;ampje er maar uit, dat verstoort nu toch alleem maar e.e.a. zonder diode's.
Zit de knipers aan (maakt niet uit welke richting).
Meet OP DE DRADEN VAN DE KNIPPER het voltage met en multimeter.
Polariteit boeit niet, komt hoogstends een - in beeld.
Hoeveel is dit? Zou (zeker gezien de belasting wat ZEER gering is bij LED niet ver in mogen zakken) minimaal 12V moeten zijn.
Zit die daar onder, dan verlies je wat.
Is die echt onder de 11V ofzo, dan zet je 1 pin van je multimeter op de - van je accu (niet het framepunt(massapunt), meer echt de - van je accu, wand zoals ZOT ook al zegt, ook daar zit verlies tussen, al verwacht ik wederop bij deze belasting niet dat dat veel invloed zal hebben, maar toch), en de ander op het knipperrelais. Je moet even het pootje vinden waar de spanning "knipperend" uit komt. Dit is overigens naar alle waarschijnlijkheid ook het pootje met het laagste voltage. Is daar de spanning beduidend hoger dan wat je rechtseteekt op de knipper meette, dan zit er in de bedrading naar je knipper/massa iets mis, om met mogelijk nog een schakeling wat er tussen zit. Is de spanning op het pootje (uitgaande kant) ook zo laag, meer dan het ingaande pootje van het knipperrelais (nog steeds t.o.v. de - van de accu. Is daar de spanning beduidend hoger, dan gaat er iets in dat knipperrelais niet helemaal lekker, wat kan komen door A, een creapy relais, B, goed relais, maar verkeerde toepassing (meer belasting nodig), of C, je meter meet toch op de uitgaande kant niet snel genoeg, al vermoed ik dat niet.

Ik he hier nog een fatsoenlijke Fluke multimeter liggen die je mag lenen als je wil.
Diode's kan je ook krijgen, en kan ook e.e.a. voorbereiden.


EDIT:

Hoe start jij die BRAAAAAAAP machine eigenlijk?
Met een homo knopje elektrische start?
Zo ja, en werkt dan, dan onderstaand niet lezen.
Zo nee, na het meten van het voltage over je accu, meetpennen op de accu laten, knipperlicht aan zetten, en kijken wat er met de spanning over je accu gebeurd.
Mag niet meer dan 2/10e zakken.
(Dit is HEEEEEEEEEeL onwaarschijnlijk, maar just in case...).
 
Laatst bewerkt:
Hey, Roy, knutselaar...
Kom je er uit?
Ik heb hier ook wel diode's liggen. Had je me moeten vragen met O&N.
Ik heb ook wel krimpkous, soldeerspullen, enz.

Maar het kan niet heel ingewikkeld zijn allemaal.

Wat al gezegd word...
Beste is om zo te meten.
Motor op contact, hele rim bim, en meet je accu.
Zou meer dan 12,4V iig moeten zijn, zo niet, ander probleem.
Heb je dat? Motor op contact met licht is 12.4V, zonder licht 12.8V
Verder, heel eerst dat indicatorlampje er maar uit, dat verstoort nu toch alleen maar e.e.a. zonder diode's. Lampje eruit
Zit de knipers aan (maakt niet uit welke richting).
Meet OP DE DRADEN VAN DE KNIPPER het voltage met en multimeter.
Polariteit boeit niet, komt hoogstends een - in beeld.
Hoeveel is dit? Zou (zeker gezien de belasting wat ZEER gering is bij LED niet ver in mogen zakken) minimaal 12V moeten zijn. Is 10.86V
Zit die daar onder, dan verlies je wat.
Is die echt onder de 11V ofzo, dan zet je 1 pin van je multimeter op de - van je accu (niet het framepunt(massapunt), meer echt de - van je accu, wand zoals ZOT ook al zegt, ook daar zit verlies tussen, al verwacht ik wederop bij deze belasting niet dat dat veel invloed zal hebben, maar toch), en de ander op het knipperrelais. Je moet even het pootje vinden waar de spanning "knipperend" uit komt. Dit is overigens naar alle waarschijnlijkheid ook het pootje met het laagste voltage. Is daar de spanning beduidend hoger dan wat je rechtseteekt op de knipper meette, dan zit er in de bedrading naar je knipper/massa iets mis, om met mogelijk nog een schakeling wat er tussen zit. Is de spanning op het pootje (uitgaande kant) ook zo laag, meer dan het ingaande pootje van het knipperrelais (nog steeds t.o.v. de - van de accu. Is daar de spanning beduidend hoger, dan gaat er iets in dat knipperrelais niet helemaal lekker, wat kan komen door A, een creapy relais, B, goed relais, maar verkeerde toepassing (meer belasting nodig), of C, je meter meet toch op de uitgaande kant niet snel genoeg, al vermoed ik dat niet.
Beide gemeten met min op accu min pool:
Ene poot relais constant: 10.86V
Andere poot relais constant: 12.57V
Draai ik de stekkers om wisselt alleen de spanning van de pootjes om.
En knipperlicht blijft constant branden.

Met het andere relais wat ik heb:
8.00-8.64V schommelt
12.58V constant
En zwak knipperende RAW

En als laatste het originele relais:
12.5V constant
11.8V constant
constand brandende RAW


Ik he hier nog een fatsoenlijke Fluke multimeter liggen die je mag lenen als je wil.
Diode's kan je ook krijgen, en kan ook e.e.a. voorbereiden.


EDIT:

Hoe start jij die BRAAAAAAAP machine eigenlijk?
Met een homo knopje elektrische start?
Zo ja, en werkt dan, dan onderstaand niet lezen.
Homoknopje en ja werkt.
Zo nee, na het meten van het voltage over je accu, meetpennen op de accu laten, knipperlicht aan zetten, en kijken wat er met de spanning over je accu gebeurd.
Mag niet meer dan 2/10e zakken.
(Dit is HEEEEEEEEEeL onwaarschijnlijk, maar just in case...).

Zie vet gedrukt bovenstaand...

En nogmaals, voorheen met 2x LED, 2x gloeilamp en std relais werkte het wel gewoon.
 
Laatst bewerkt:
Er zit verschil in de relais.
De ene geeft meer spanning naar de raw dan de andere.
Er zit verschil in de raw's
De ene heeft meer spanning nodig dan de andere.
Stel dat je relais maar 10 volt geeft aan je raw3 die 11 volt nodig heeft om te werken, dan doet deze zo goed als niks.
Heb je een relais dat 12 volt geeft dan is er in combinatie met je raw geen probleem.
Heb je een raw die genoegen neemt met 9/5 volt en je hebt een relais dat maar 10 volt geeft dan is er ook geen probleem.
Jij hebt waarschijnlijk de verkeerde combinatie.
Een gloeilamp brand op een lagere spanning zwakker, een led doet op een te lage spanning niks.
Koop die dingen bij iemand die verstand heeft van deze materie, dat kan je veel problemen voorkomen.
 
Er zit verschil in de relais.
De ene geeft meer spanning naar de raw dan de andere.
Er zit verschil in de raw's
De ene heeft meer spanning nodig dan de andere.
Stel dat je relais maar 10 volt geeft aan je raw3 die 11 volt nodig heeft om te werken, dan doet deze zo goed als niks.
Heb je een relais dat 12 volt geeft dan is er in combinatie met je raw geen probleem.
Heb je een raw die genoegen neemt met 9/5 volt en je hebt een relais dat maar 10 volt geeft dan is er ook geen probleem.
Jij hebt waarschijnlijk de verkeerde combinatie.
Een gloeilamp brand op een lagere spanning zwakker, een led doet op een te lage spanning niks.
Koop die dingen bij iemand die verstand heeft van deze materie, dat kan je veel problemen voorkomen.

Ik snap wat je zegt, maar daar ben ik niet mee geholpen :P vertel mij eens wie er wél verstand van heeft die mij dus de juiste relais kan verkopen...
 
Dit klopt zover iig toch? Alleen de massa nog aansluiten, die kan ik gewoon op een knipperlicht/koplamp aansluiten?
(Let niet op mijn prut soldeerwerk :P)
[afbeelding]
Als paars en zwart je raw aansluitingen zijn klopt het niet.
De diodes moeten beide met de cathode (kant van het ringetje)aan je lampje zitten.
Een anode aan de raw links en de andere anode aan raw rechts.
K#t, ik heb niet goed gekeken, het zit wel goed
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Als het draadje onder naar het verklikkerlampje gaat zit 't goed, alleen had ik 't iets anders gedaan:
eerst de twee diodes aan de draadjes naar boven, twee krimpkousjes om de afzonderlijke diodes/draadjes + iets wijdere krimpkous om beide (eerst wegschuiven en na het solderen op hun plaats doen) en dan de diodes parallel aan elkaar aan het onderste draadje solderen. Nu zitten ze haaks op het draadje, waardoor het kwetsbaarder is en erg lastig om goed te isoleren.
 
Roy, die spanningen uit het relais, meer je die belast (met knippers er aan dus), of onbelast?
Wanneer belast met die waarden, dan gok ik dat dat relais gewoon niet heel fijn is voor die knippers. Je moet een goed relais hebben, of er iets voor maken... Dan.
 
Terug
Bovenaan Onderaan