nsu prima van 1957 restauratie.......

juweeltje

Die hard MF'er
17 sep 2005
276
7
belgië
hallo iedereen,

ik heb deze topic verplaaatst naar klasiekers, ....

ik ben nieuw op dit forum
Ik heb een oude NSU PRIMA op de kop kunnen tikken, misschien kennen sommige onder jullie dit wel
Het is een 1 cyl van 150cc, een motorscooter uit de glorietijden.

Hij stondt volgens mij al heel wat jaartjes stil...maar de cilinder zat mooi los en er was een goeie comprissie aanwezig. :)
Helaas moet er iemand in der tijd al eens aan begonnen zijn (eerder een prutser) wat alle elec. leidingen zijn weg.Voor de rest is hij redelijk kompleet.

Ik heb al wel heel veel documentatie gevonden via het internet, zoals "wiring-diagram" , manuals,...efein, alles om er een beeld van te maken.....Ook verschillende verkooppunten al gevonden van wisselstukken ern reproductiestuken zijn geen probleem 8-)

de cilinderkop en veren zien er nog deftig uit, de scooter heeft er 43.000km op de teller staan..... :]

mijn vraag :

ik ben nu bezig met alle vuil en vet aan de buitenkant van de motorblok te verwijderen. Ik ben dan van plan om nieuwe dichtingen te kopen voor de cilinderkop en uitlaat.de carburator en brandstoftak heb ik al grondig gekuist en zijn in nieuwstaat.dan leg ik alle minimale elec leidingen om de motor te kunnen starten.

maar.....

zou ik eerst de achteraandrijving voledig uiteenhalen en alle overbrengings onderdelen onvetten (is cardantype) of zou het volstaan om de olie eens 2 maal te ververssen? Want eenmaal ik alles terug open doe, zal ik alle dichtingen ook moeten vernieuwen en de vraag is dat allemaal wel nodig????

eenmaal de motor start begin ik aan de carrosserie, maar zover ben ik nog niet...

groeten,
Juweeltje :)

Bijlage: nsuuuken.bmp
 
een beetje laat maar dan toch. 2 maal verversen is normaliter wel voldoende. Maar als je dan toch bezig bent en toch alles open haalt zou ik toch een stapje verder gaan. Je kan eens horen bij een motor revisie bedrijf oid. of je daar je spullen in de wasmachine zou kunnen leggen. Dan zijn ze helemaal schoon en ben je met 1 keer verversen weer helemaal de koning. Het grote voordeel van dit doen is dat alle evt. oliekanaaltjes ook weer helemaal schoon zijn, dus kan je geen last krijgen van rond zwervend vuil in je systeem. Uiteraard is dit niet alleen voor je cardan, maar zeker ook voor je blok (daar zitten immers veul meer oliekanaaltjes in)
 
je hebt gelijk, maar ja ik ken het blok ook niet, maar even goed koekt er altijd wel ergens wat rommel aan. En door het wassen/ flushen ben je die zooi wel gelijk kwijt zonder dat het gaat zwerven
 
Terug
Bovenaan Onderaan