oeps....rijbewijs kwijt (... en weer terug)

@Badslipper: interessante stellingname die enigszins riekt naar spelen op de man.
Ik ben dus juist tegen die 130 km/u.
Ik vind het op veel trajecten totaal onzinnig. Zoals op de A4/a29 waar je op een traject van 10 km 130 mag, juist over de bruggen dus. Gaat nergens over. Wat ik wilde zeggen is dat de overheid wonderlijk gedrag vertoond..
 
@Badslipper: interessante stellingname die enigszins riekt naar spelen op de man.
Ik ben dus juist tegen die 130 km/u.
Ik vind het op veel trajecten totaal onzinnig. Zoals op de A4/a29 waar je op een traject van 10 km 130 mag, juist over de bruggen dus. Gaat nergens over. Wat ik wilde zeggen is dat de overheid wonderlijk gedrag vertoond..

Naast veiligheid is uniformiteit ook iets dat mee weegt lijkt me. Om van de overheid te vragen om voor elke snelweg tot op de 1 km/u te bepalen wat het veiligst is, is onmogelijk. Dus wordt er een globale snelheid afgesproken die voor dat type weg grosso modo als veilig kan worden beschouwd. Dat daar door voortschrijdend inzicht soms verandering in is, kan gebeuren toch?

Overigens hebben we in Nederland al heel wat onderverdelingen in snelheden (30, 50, 60, 70, 80, 100, 120 en 130). In Duitsland is dat minder, de meeste buitenwegen zijn daar 100 km/u. Óók als de weg dat eigenlijk niet toe laat (wat veel mensen er niet van weerhoudt om het toch te proberen :] ).
 
Op zich heb je gelijk, maar als opeen traject van 60 km: Rotterdam-> Bergen-op-Zoom tien km 130 mag worden gereden en voor de rest 120, dan mis ik juist die uniformiteit...
En dat dan juist op het minst veilige stuk met een brug en een sluis die open kunnen, meerdere invoegende zijwegen enz. Terwijl op het stuk er voor geen bebouwing zit en maar een enkele invoegstrook, dan ontgaat mij de logica.
 
Laatst bewerkt:
@Badslipper: interessante stellingname die enigszins riekt naar spelen op de man.
Ik ben dus juist tegen die 130 km/u.
Ik vind het op veel trajecten totaal onzinnig. Zoals op de A4/a29 waar je op een traject van 10 km 130 mag, juist over de bruggen dus. Gaat nergens over. Wat ik wilde zeggen is dat de overheid wonderlijk gedrag vertoond..

Nee nee, helemaal niet op de man. Maar op de gedachte: als 130 km/uur minder veilig is dan 120, dan moeten er ook meer ongelukken gebeuren ("bij de vleet"). Ik bedoel, het is maar net welke schade je meet. Ik vind die 130 km/uur ook maar niks, alleen het vervelende is, nu het er eenmaal is, doe ik er toch maar aan mee, soms.

Inderdaad, de overheid is wonderlijk. En, gezien de soort democratie die we hebben, de overheid zijn we zelf :9
 
Ik herinner me van de toenmalige minister dat zij aangaf dat het waarschijnlijk wel iets meer verkeersslachtoffers zou opleveren, maar dat de roep van het volk om 130km/u bleef...
 
Wat een discussie....

Punt 1: De overheid zijn wij zelf
Punt 2: Je mag nooit harder rijden dan de situatie toelaat. Dat heb je zelf in de hand. Daarnaast verplicht niemand jou om 130 te rijden.
 
Laatst bewerkt:
Klopt. Een OVJ is gewoon de advocaat van het openbaar ministerie. Als hij zegt dat een verdachte schuldig is heeft dat net zoveel waarde als de advocaat van de verdachte die stelt dat zijn cliënt onschuldig is.

Niet helemaal.
In verkeerszaken stelt de OVJ dat een ambtenaar die een ambtseed heeft afgelegd gezien heeft dat iemand iets gedaan heeft, is dat voldoende bewijs om iemand veroordeeld te krijgen.

Ook al kan je onschuld aannemelijk maken dan nog ben je schuldig want een ambtenaar met ambtseed liegt niet volgens de wet.....
 
Niet helemaal.
In verkeerszaken WAHV zaken stelt de OVJwetgeving dat een ambtenaar die een ambtseed heeft afgelegd gezien heeft dat iemand iets gedaan heeft dat met name genoemd is in het WAHV, is dat voldoende bewijs om iemand veroordeeld te krijgen. iemand een sanctie op te leggen.

Iets genuanceerder. En er is de mogelijkheid een bezwaarschrift in te dienen.
En daarna is er nog gelegenheid de zaak bij een rechter voor te leggen.
 
Wat een discussie....

Punt 1: De overheid zijn wij zelf
Punt 2: Je mag nooit harder rijden dan de situatie toelaat. Dat heb je zelf in de hand. Daarnaast verplicht niemand jou om 130 te rijden.


1)Nee wij zijn de overheid niet. De overheid bestaat overwegend uit ambtenaren die het beleid bepalen. Daar komt geen kiezer aan te pas. Ministers komen en gaan, de ambtenaar blijft altijd bestaan. En natuurlijk heeft een minister van de VVD geroepen dat het naar 130 km per uur moest, maar ik stem geen VVD, dus nee. Dat ben ik niet. Kijk zelfs als het volk in een referendum tegen iets is, gaat het toch gewoon door. Overigens ben ik ook tegen referenda en vond die wet dom. Nu ben ik wel voor orgaandonatie (ook beroepshalve er bij betrokken) en komt dat waarschijnlijk weer in zo'n referendum terecht en dan...?

2) Je mist het punt, het gaat niet om wat een individu doet, het gaat om het beleid en de consequentheid dan wel de onzin er van.
Waarvan akte.
 
Ik ben t even kwijt....

We klagen over bekeuringen voor 5 km/u te snel, maar zijn eigenlijk tegenstander van een Vmax 130 ipv 120 ?
Ach ja, men wordt wat ouder hè :+
En steeds die cruise control een tikkie geven gaat je ook niet in je kouwe kleren zitten.
 
Laatst bewerkt:
@MBM Lezen, het blijft een dingetje.
Waar ging het over? Er zijn een aantal wegen waar je 100 mocht en nu 130. Voorheen kreeg je dus daar eventueel een bekeuring van enkele honderden €’s omdat je levensgevaarlijk bezig was en nu mag je er 130.
Dus niet 120->130 maar 100->130!
Mijn betoog ging er over dat men stelt dat het om verkeersveiligheid gaat en dat is dus niet zo. Er ligt volgens mij ook geen wetenschappelijk onderzoek aan ten grondslag maar is het willekeur.
En dan zijn er lieden hier die beweren dat het om snelheidsverschil gaat tussen de voertuigen, maar dat slaat ook nergens op. Immers er rijden vrachtwagens, caravan combinaties die 80-90 rijden, dus de snelheidsverschillen zijn sowieso groot.

Maar goed heb je het nu weer of ben je het nog kwijt :+ :+ ?
 
De snelheidsregels zijn nogal eens willekeurig. Soms is het haast niet te volgen. Ik probeer zoveel mogelijk op zicht te rijden, maar door deze gekkigheden (om de km is het anders, ook op de binnenwegen) kijk je vaker op je teller dan je lief is.
 
De snelheidsregels zijn nogal eens willekeurig. Soms is het haast niet te volgen. Ik probeer zoveel mogelijk op zicht te rijden, maar door deze gekkigheden (om de km is het anders, ook op de binnenwegen) kijk je vaker op je teller dan je lief is.

Nou, ik was woensdag jongstleden in België met de motor om te gaan kijken naar de Waalse Pijl. Nu had iemand me erop geattendeerd dat uitgerekend die dag Europese flitsmarathon was dus ik heb getracht me netjes aan de snelheid te houden, 54, 74, 94 kmh. Ik kan je vertellen dat het ronduit inspannend was, dat voortdurend geloer naar je snelheidsmeter, elke keer weer even de ogen van het wegdek halen. Naar mijn mening op een balansvoertuig verre van optimaal. In de regel rijd ik te hard buiten de bebouwde kom, overigens enkel op wegen die zich daartoe eigenen en wanneer het niet te druk is. Maar in mijn ogen rijd ik dan veel veiliger want ik heb veel meer focus dan tijdens die flitsmarathon waar je blik toch voortdurend afdwaalt. Blijft natuurlijk onverlet dat je het op de openbare weg niet heel veel te bont moet maken, zeker in de dorpen houd ik me keurig aan alle snelheden en ben op veel dingen bedacht...
 
Nou, ik was woensdag jongstleden in België met de motor om te gaan kijken naar de Waalse Pijl. Nu had iemand me erop geattendeerd dat uitgerekend die dag Europese flitsmarathon was dus ik heb getracht me netjes aan de snelheid te houden, 54, 74, 94 kmh. Ik kan je vertellen dat het ronduit inspannend was, dat voortdurend geloer naar je snelheidsmeter, elke keer weer even de ogen van het wegdek halen. Naar mijn mening op een balansvoertuig verre van optimaal. In de regel rijd ik te hard buiten de bebouwde kom, overigens enkel op wegen die zich daartoe eigenen en wanneer het niet te druk is. Maar in mijn ogen rijd ik dan veel veiliger want ik heb veel meer focus dan tijdens die flitsmarathon waar je blik toch voortdurend afdwaalt. Blijft natuurlijk onverlet dat je het op de openbare weg niet heel veel te bont moet maken, zeker in de dorpen houd ik me keurig aan alle snelheden en ben op veel dingen bedacht...
Als je dat nou weet, rij dan iets rustiger en het probleem is opgelost :')
 
Als je dat nou weet, rij dan iets rustiger en het probleem is opgelost :')

Ja, zou je denken maar ook dan zit ik dus altijd op die tellers te kijken en dat wil ik niet, en nogmaals, ik haal dus echt niet door als een blinde idioot maar een situatie zoals topicstarter omschrijft kan ik mij heel goed voorstellen eigenlijk...even moment van zwakte, vrij baan, geen bomen of zijwegen...dan ineens...oeps...is het gebeurd...
 
Ja, zou je denken maar ook dan zit ik dus altijd op die tellers te kijken en dat wil ik niet, en nogmaals, ik haal dus echt niet door als een blinde idioot maar een situatie zoals topicstarter omschrijft kan ik mij heel goed voorstellen eigenlijk...even moment van zwakte, vrij baan, geen bomen of zijwegen...dan ineens...oeps...is het gebeurd...
Zolang "het" beperkt blijft tot een prent is er weinig aan de hand. De omstandigheden die je schetst kunnen immers veel erger uitpakken ... '(
 
Iets genuanceerder. En er is de mogelijkheid een bezwaarschrift in te dienen.
En daarna is er nog gelegenheid de zaak bij een rechter voor te leggen.

Zeker nog nooit gedaan? Dat bezwaar maken.

OvJ en Rechter zitten samen geintjes te maken als je binnenkomt in rechtszaal en zijn erg geïrriteerd als er weer iemand een zaak wil voorleggen. Jij mag je onschuld bewijzen want een ambtenaar met een ambtseed een van hogerhand opgelegd target om voldoende boetegeld binnen te halen hoeft niets te bewijzen.

Als je met documenten je gelijk aannemelijk probeert te maken dat wordt je grof beledigd door de OvJ waar de rechter dan vrolijk om gaat zitten lachen. Je blijft dan netjes en geeft aan dat de opmerkingen niet passen op de casus. Rechter kijkt dan met een blik van shit ik moet er zo nog van deze vandaag dus klaar, we gaan naar de volgende.

Ze zeggen dat ze nu geen verplicht target meer hebben voor het binnenhalen van boetegeld. Het probleem blijft wel Opsporingsambtenaar is overheid, OvJ is overheid en de Rechter is overheid, met allemaal hetzelfde belang om de politiek naar de zin te maken.

Ik heb een aantal bekeuringen gehad voor dingen die ik wel gedaan heb en ik heb die ook zonder enig morren betaald. Als het je echter één keer gebeurd dat je doelbewust een bekeuring aangenaaid wordt voor iets wat je niet hebt gedaan dan is je vertrouwen in de rechtsstaat redelijk aangetast.
 
Tja ieder zo zijn ervaring. Ik kreeg een keer een prent voor te hard rijden en voor te weinig afstand houden tijdens een inhaalmanoeuvre. Ik ben staande gehouden, maar rb werd niet ingenomen door de heren. Het was 's avonds om plm 21:00u tussen Eindhoven en Tilburg.

Lange tijd hoorde ik niets, tot ik een uitnodiging kreeg om voor te komen want de OVJ ging ontzegging van de rijbevoegdheid eisen (voor drie maanden). Dat was niet handig voor mij want ik heb het echt nodig. Ja dan moet je niet zo dom doen, maar goed het feit lag er.

Dus vrije dag genomen en vanuit R'dam naar Tilburg gereden en trof een zaal vol met verkeerszondaars... Na een uurtje was ik aan de beurt. Sphyr had zijn carrièrepak aan en legde uit dat ik inderdaad te hard reed (170) maar dat ik niet gekleefd had, alleen tijdens de inhaalmanoeuvre gedurende 9 sec.had ik te weinig afstand gehouden. Officier blah blah voorbeeld stellen enz. Ik nog steeds geen kleven. Rechter grijnst en zegt ik ga het PV nog eens lezen en schors de zitting en hup daar verdween de man met zijn hulpje en kwam na 10 minuten(koffiepauze?) terug en sprak: Mr Sphyr ik ben het met u eens, ik spreek u vrij. Ik neem aan dat u geen bezwaar heeft tegen de boete voor te hard rijden?
Sphyr: nee, dat is goed.

Ik was blij als een kind...
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan