Ohlins vs the rest

RuudRuud

MF veteraan
13 mei 2007
10.745
3
Tilburg
Hypothetische situatie;

Je bent aan het einde van het stelbereik van je originele shock geraakt en de stapel banden die je verbruikt per dag wordt toch wel erg hoog... What to do?

Vooraleer je gaat bellen met HK/1G/BRS of een andere leverancier met verstand van zaken ga je op internet kijken.

Als je jezelf blind staart op merken en wat het meest geadviseerd wordt ga je voor een Ohlins TTX36. Prima spul natuurlijk, veel gebruikt, veel kennis, veel leveranciers maar er is zoveel meer te krijgen.

Uiteraard in dezelfde prijsklasse maar ook een stapje lager is nog veel te krijgen.

Waarom zou ik als rijder een hydraulische preload verstelling willen hebben? Stel ik dat dermate vaak in dat het de optie waard is? Volgens mij niet.

Waar ik eigenlijk naar op zoek ben;

Redenen waarom ik persee voor een TTX36 zou moeten gaan en niet voor bijvoorbeeld een Wilbers 643 of Nitron Race shock?
 
Kijk eens naar de K-Tech 35DDS Lite. Mist t.o.v. de Pro de hydro voorspanningsversteller en de bypass versteller. Scheelt wel ff iets van 400 euries... Voorspanning doe je toch nix meer mee als die eenmaal goed staat.

Heb ik zelf ook overwogen maar ik kom eigenlijk met de standaard vering nog prima uit de voeten en met zeer mooie bandenslijtage. Vind het voor mezelf het geld (nog) niet waard. Eerst maar eens richting de 1.50 komen :)

Maar waarom persé een andere shock? Je zou ook nog je originele shock kunnen laten aanpassen (evt. andere veer en reshimmen om zo het stelbereik wat op te laten schuiven). Dat is de goedkoopste optie en werkt in veel gevallen ook uitstekend. Geen idee wat je rondetijden zijn maar...
 
ohlins ttx is is wel het neusje van de zalm om het maar zo te zeggen
Of je er wat aan hebt ligt aan je kennis van afstellen, niveau en doel dat je met het rijden op circuit voor ogen hebt.

(Daarom vindt ik het voor mijzelf dus juist niet de moeite om erin te investeren/geld weg te brengen :P )

Er zijn inderdaad veel andere schokbrekers die al meer dan voldoen.
 
Laatst bewerkt:
Is een TTX36 echt beter dan de vergelijkbare modellen van bijvoorbeeld Bitubo of K-Tech?
 
Bitubo, Matris, Nitron, K-tech... .allemaal leuk spul. Het staat en valt uiteindelijk met 'jouw gevoel' en de service die je kunt krijgen. Rooske van Ohlins loopt vaak op de circuits rond. Bitubo is ook erg toeschiettelijk met tips, etc etc.
 
Bitubo, Matris, Nitron, K-tech... .allemaal leuk spul. Het staat en valt uiteindelijk met 'jouw gevoel' en de service die je kunt krijgen. Rooske van Ohlins loopt vaak op de circuits rond. Bitubo is ook erg toeschiettelijk met tips, etc etc.
:^

En voor de rest is het voor de meeste mensen blabla. Er zijn veel rijders die het verschil kunnen voelen tussen een standaard shock en een race exemplaar. Er zijn er maar heel weinig die het verschil tussen goede raceshocks kunnen voelen.
Gewoon een goed merk kopen bij een bedrijf/vent waar je vertrouwen in hebt en die je helpt met afstellen. Ik ben zeer tevreden met SO
 
een hydraulische preload verstelling is toch handig om snel en gemakkelijk wat veervoorspanning eraf te halen voor een ''regen afstelling'' ???
 
een hydraulische preload verstelling is toch handig om snel en gemakkelijk wat veervoorspanning eraf te halen voor een ''regen afstelling'' ???

Daar kan het handig voor zijn ja.. Nu nog zorgen dat regen en ik samen gaan :P
 
Laatst bewerkt:
een hydraulische preload verstelling is toch handig om snel en gemakkelijk wat veervoorspanning eraf te halen voor een ''regen afstelling'' ???

Ik zou niet weten waarom ik in de regen met een lagere voorspanning zou willen rijden dan normaal. Wat wil je daarmee bereiken?
 
Ik zou niet weten waarom ik in de regen met een lagere voorspanning zou willen rijden dan normaal. ?
ik ook niet , heb namelijk niet zo veel kijk op vering
maar dit gaf de veringspecialist aan!
dus was ook meer een vraag van mij hier..
misschien is dat motor/vering afhankelijk?
 
Laatst bewerkt:
Ik zou niet weten waarom ik in de regen met een lagere voorspanning zou willen rijden dan normaal. Wat wil je daarmee bereiken?
net zo een opmerking als de bandenspanning verlagen als het koud is :?
 
Ik zou niet weten waarom ik in de regen met een lagere voorspanning zou willen rijden dan normaal. Wat wil je daarmee bereiken?

Ik kan me iets voorstellen dat je dan iets meer sag wilt hebben zodat je fiets iets beweeglijker wordt en je banden iets meer tijd hebben om grip op te bouwen. Maar dit moet je zeker niet lezen als waarheid, slechts een idee.
 
net zo een opmerking als de bandenspanning verlagen als het koud is :?
tja.. ik ben niet zo eigenwijs en weet niet alles beter!
en ik neem gewoon wat aan van een vering specialist
ik heb eigenlijk ook alleen maar een klein beetje verstand van dat rechter handvat aan het stuur
 
Laatst bewerkt:
Hypothetische situatie;

Je bent aan het einde van het stelbereik van je originele shock geraakt en de stapel banden die je verbruikt per dag wordt toch wel erg hoog... What to do?

Vooraleer je gaat bellen met HK/1G/BRS of een andere leverancier met verstand van zaken ga je op internet kijken.

Als je jezelf blind staart op merken en wat het meest geadviseerd wordt ga je voor een Ohlins TTX36. Prima spul natuurlijk, veel gebruikt, veel kennis, veel leveranciers maar er is zoveel meer te krijgen.

Uiteraard in dezelfde prijsklasse maar ook een stapje lager is nog veel te krijgen.

Waarom zou ik als rijder een hydraulische preload verstelling willen hebben? Stel ik dat dermate vaak in dat het de optie waard is? Volgens mij niet.

Waar ik eigenlijk naar op zoek ben;

Redenen waarom ik persee voor een TTX36 zou moeten gaan en niet voor bijvoorbeeld een Wilbers 643 of Nitron Race shock?

mooh ieder verings merk heeft een specefiek kenmerk of een andere benadering
heb ik inmiddels ondervonden :Y
 
:^

En voor de rest is het voor de meeste mensen blabla. Er zijn veel rijders die het verschil kunnen voelen tussen een standaard shock en een race exemplaar. Er zijn er maar heel weinig die het verschil tussen goede raceshocks kunnen voelen.
Gewoon een goed merk kopen bij een bedrijf/vent waar je vertrouwen in hebt en die je helpt met afstellen.
ik ben het hier mee eens.
 
Terug
Bovenaan Onderaan