olieverbruik wheelie R1 '99

De Wouter

MF veteraan
4 jan 2007
2.058
1
Groningen
Ik heb m'n R1 nu een week in bezit en in die week ongeveer 1000km gereden. Motor bevalt uitstekend maar ik stuit nu op een behoorlijk olieverbruik.
Ik hoor van mensen die achter me rijden, dat er blauwe rook uit de uitlaat komt als ik wheelies maak B|
Bij omhoog brengen in de 2 met koppeling EN bij landing komt er rook uit. Na landen van lange wheelies (>500m), komt er voor ongeveer 2 seconden (naar horen zeggen) zichtbare rook uit de uitlaat |(

Verder bij stationaire belasting niet tot nauwelijks zichtbare rook en bij vol door trekken ook niets.
Ik schat het olieverbruik ongeveer 1 liter op 2000km. De motor heeft 24.000 km gelopen. Nu moet ik er bij zeggen dat ik redelijk veel wheelies maak. Ik denk dat het olieverbruik nul tot nihil zou zijn als ik geen wheelies zou maken maar het is zo leuk he :+

Ik weet het, een motor is er eigenlijk niet voor gemaakt om wheelies te maken, maar dit lijkt me niet normaal. Vroeg me af of meer mensen zijn die dit probleem hebben of dat mensen weten wat het is of kan zijn en wat ik eraan kan doen :)
 
Bedoelen ze niet de rook van je voorband bij het landen ?

En van wheelies gaat je motor geen extra olie verbruiken hoor.
Als je olieverlies hebt, heeft dat een andere oorzaak.

Ik heb een R1 uit 2000, en rij dr ook wel eens mee op mn achterwiel nl.
Ik heb geen olieverbruik.
 
Ik heb het even nagezocht in een oude Motor (nr. 51/52 van december '98; ik had in één keer de goede uit de stapel gepakt!!!), en ik citeer:

"... langer dan vier seconden op het achterwiel en het lampje van het olieniveau begint te branden. 'Nee, wheelies zijn niet goed voor uw motor', aldus Mang Yuan (van Yamaha Nederland)."
 
:o 450 km/u leer mij dat ook *O*


edit:net te laat -O-
Nou ja, buiten dat het een erg sterk verhaal is en ik er ook geen fuck van geloof, staat er niet dat ie 500 meter in 4 seconden heeft gedaan ;)

Let ook op zijn leeftijd en de tijd van de post. Hij heeft waarschijnlijk zijn rijbewijs nog niet eens zo heel lang, rijdt net pas op een zware motor en nu al wheelies maken.
En hij zal wel uit de kroeg zijn gekomen, met een aantal pilseners op, en daar krijg je sterke verhalen van _O-

:W
 
Laatst bewerkt:
Nou ja, buiten dat het een erg sterk verhaal is en ik er ook geen fuck van geloof, staat er niet dat ie 500 meter in 4 seconden heeft gedaan ;)

Let ook op zijn leeftijd en de tijd van de post. Hij heeft waarschijnlijk zijn rijbewijs nog niet eens zo heel lang, rijdt net pas op een zware motor en nu al wheelies maken.
En hij zal wel uit de kroeg zijn gekomen, met een aantal pilseners op, en daar krijg je sterke verhalen van _O-

:W
Jaloers?
Nee, ik heb nog geen jaar m'n rijbewijs. Ik heb redelijk leren rijden op een ZXR. Kheb nu een week en 3 dagen mijn R1.
En ja, ik maak wheelies van 500m. Geen zin om mezelf te bewijzen en daar is het topic ook helemaal niet voor. Laten we het erop houden dat ik veel heb geoefend.
 
Ik heb het even nagezocht in een oude Motor (nr. 51/52 van december '98; ik had in één keer de goede uit de stapel gepakt!!!), en ik citeer:

"... langer dan vier seconden op het achterwiel en het lampje van het olieniveau begint te branden. 'Nee, wheelies zijn niet goed voor uw motor', aldus Mang Yuan (van Yamaha Nederland)."
Tijdens m'n wheelies gaat het lampje niet branden.
Wel als ik hem net start en met koude motor 1 min heb gereden. Meestal blijft het lampje dan 3 min branden. Mgoed, als ik voldoende heb bijgevuld aan het begin van de rit, brand ie helemaal niet :z


anyway, zoals ik al zei: motoren zijn niet gebouwd voor wheelies, maar zoveel olieverbruik lijkt me niet echt normaal.
 
Bedoelen ze niet de rook van je voorband bij het landen ?

En van wheelies gaat je motor geen extra olie verbruiken hoor.
Als je olieverlies hebt, heeft dat een andere oorzaak.

Ik heb een R1 uit 2000, en rij dr ook wel eens mee op mn achterwiel nl.
Ik heb geen olieverbruik.
Nee, komt duidelijk uit de uitlaat.
Olieverbruik toch voornamelijk bij het landen van wheelies. Waarschijnlijk hoopt de olie zich ergens op in de carter en klotst het naar voren bij de landing. Vraag me alleen af via welke weg het in de cilinders terecht komt, zodat ik weet wat lek/versleten is en dus vervangen zou moeten worden.

Echter, als er veel meer mensen met dit type R1 een dergelijke rookwolk uit de uitlaat hebben bij landen van redelijk lange wheelies, blijf ik gewoon lekker olie bij vullen :)
 
Let ook op zijn leeftijd en de tijd van de post. Hij heeft waarschijnlijk zijn rijbewijs nog niet eens zo heel lang, rijdt net pas op een zware motor en nu al wheelies maken.
En hij zal wel uit de kroeg zijn gekomen, met een aantal pilseners op, en daar krijg je sterke verhalen van _O-

:W
:^

Zo jong en dan R1? Haha, ik geloof het niet.
 
Laatst bewerkt:
MENSEN, mag ik iedereen er aan herrineren dat het niet gaat om hoelang je je rijbewijs hebt, maar om hoeveel km's je al gemaakt hebt.

Persoon A kan bijvoorbeeld 10 jaar ze rijbewijs hebben, maar rijd mss 1000 km per jaar.
terwijl persoon W in 1 jaar tijd 15.000 km rijd.
 
ik denk dat je wheelie's geen moer te maken hebben met je olie verbruik.
als ik jou was zou ik het eerst ff testen hoe het verbruik is als je geen wheelie's maakt. want naar mijn weten is een blauwe pluim geen olie.
 
Ik denk dat de olie zich naar voren plaatst en door de krukas tot luchtige toetje wordt geklopt en daarna flink gaat gebruiken. (eenwieler kopen en bij de circus gaan werken).
 
Vriend van mij heeft dat ook gehad met z'n R1.
Toen is ie overgegaan op Motorex Topspeed en hij verbruikt zo goed als geen drup meer.
Zou je eens kunnen proberen dus. maar blauwe rook betekent meestal niet veel goeds
Groet , Fred.
 
Ik zou alle olie d'r uithalen, dan verbruik je ook niets meer of speciale wheely olie kopen. Dit is iets dikker:
15W(heely) 60 bijvoorbeeld.

Let op: hiermee kun je beter geen stoppies maken, maar dat deed je gelukkig toch al niet.
 
Ik zou alle olie d'r uithalen, dan verbruik je ook niets meer of speciale wheely olie kopen. Dit is iets dikker:
15W(heely) 60 bijvoorbeeld.

Let op: hiermee kun je beter geen stoppies maken, maar dat deed je gelukkig toch al niet.


Vergeet niet, bij het gebruik van 15W(heely) 60, dient men eveneens de voorvorkolie te vervangen door WHolie (wheelie-olie) en de keerringen te vervangen door ijsberenlullenschaamhaar, van de witte Canadese ijsbeer, het vrouwke :Y
 
ik heb ongeveer het zelfde voor met men vfr... komt ook olie uit als ik hem omhoog trek, verbruikt ook vooral olie als ik vaak/lang whielies doe (altijd dus, het is inderdaad zo plezant) gaat toch rap een litertje in na 1500-2000km

maar de mijnen heeft ondertussen wel +100.000km
Heb wel al vaak gehoord dat r1's olie verbruikers zijn...

voor de zagers in het topic: ik heb pas sinds 4 maand men rijbewijs kan totaal niet rijden en ben binnenkort dood.

Echt kud dat ze altijd zo komen melken op een gewone vraag
 
Laatst bewerkt:
ik heb ongeveer het zelfde voor met men vfr... komt ook olie uit als ik hem omhoog trek, verbruikt ook vooral olie als ik vaak/lang whielies doe (altijd dus, het is inderdaad zo plezant) gaat toch rap een litertje in na 1500-2000km

maar de mijnen heeft ondertussen wel +100.000km
Heb wel al vaak gehoord dat r1's olie verbruikers zijn...

voor de zagers in het topic: ik heb pas sinds 4 maand men rijbewijs kan totaal niet rijden en ben binnenkort dood.
Beetje VFR gebruikt nauwelijks wat en ook niet bij 100.000 km. Zal wel goed behandeld zijn :X
 
Terug
Bovenaan Onderaan