Omscholing tot motorfietstechnicus

Niborbo

Rookie
7 sep 2023
6
8
Goedendag allen,

Ik ben Robin, 26 jaar en momenteel al 7 jaar werkzaam bij defensie.
Nu lijkt het mij al geruime tijd fantastisch om een carrière switch te maken en te gaan focussen op het beroep van motorfietstechnicus. Helaas geen technische vooropleidingen, dus begin helemaal op nul. Ooit een informatie dag op het ROC bijgewoond, maar konden geen passende maat werk opleiding verzorgen.
Ik woon in m’n eentje op mn zelf dus er moet wel geld in t laatje komen om alles te kunnen betalen.

Dit idee zit al ruim 1.5 jaar in mn hoofd om te gaan doen, wat een grote stap is, maar kan het gewoon niet loslaten.
Zijn er mensen op dit forum die ook ooit deze stap gemaakt hebben (of vergelijkbaar) en mij hier wat meer over kunnen vertellen, hoe ze dit aangepakt hebben?
 
Wel bij defensie gezeten, maar heb de (sleutel) hobby gewoon de hobby gelaten. Te weinig carrière kansen, potentieel moeilijk om een baan te vinden, en salaris wat ook niet alles is. Daarnaast zag ik het niet zitten om dag in dag uit ander mans olie te gaan wisselen.

Even iets anders, hoe lang zit je al bij defensie? Er is namelijk een persoonlijk opleiding budget waarmee je dit soort opleidingen kan bekostigen. Ik ken ex collega's bijvoorbeeld las opleidingen hebben gedaan, puur omdat het kon.
 
Kun je vanuit hobby ofzo wel een beetje sleutelen? M.a.w. Als ik mijn motor bij je neerzet en ik vraag je om olie, bougies, filters te doen. Koppelingsplaten vervangen en remklauwen te reviseren, red je je daar dan zelfstandig mee nu, heb je die handigheid in de vingers? Of moet je echt alles gaan leren?

Handigheid moet je hebben, een trucje kun je leren.

Als je 27 bent en je bent compleet nieuw met alles, kan ik me voorstellen dat bedrijven liever iemand van 19 jaar hebben ofzo.
 
Kun je vanuit hobby ofzo wel een beetje sleutelen? M.a.w. Als ik mijn motor bij je neerzet en ik vraag je om olie, bougies, filters te doen. Koppelingsplaten vervangen en remklauwen te reviseren, red je je daar dan zelfstandig mee nu, heb je die handigheid in de vingers? Of moet je echt alles gaan leren?

Handigheid moet je hebben, een trucje kun je leren.

Als je 27 bent en je bent compleet nieuw met alles, kan ik me voorstellen dat bedrijven liever iemand van 19 jaar hebben ofzo.
Nou de werk opvatting van de gemiddelde 19 jarige is ook geen feest ( of juist te veel feest)
 
Nou ja ik zou dan het mezelf leren door forum en videos en dergelijk je eigen stijl ontwikkelen in probleem oplossing, je werk behouden en je hobby blijven uitwerken en uitbreiden door middel van de kennis die je hebt en van kennissen. Dan heb je een mooi eindbedragje iedere maand en zo ga je naar je droom toe. Maby motor zaakje ofzo das een hobby ;)
 
Het stuk over slecht betalen maakt niet uit. Hij zit nu bij defensie dus dat is hij wel gewend.

Mijn vriendin wilde hetzelfde als de TS, kwam er op neer dat een stage plek erg lastig was, want het is BBL en BBL'ers moet je betalen.
Wel schreeuwen om personeel, maar niemand willen opleiden, tsja...

Als je graag met de handen bezig wilt en tijdens de opleiding betaald wilt worden kun je ook een Vapro B overwegen en dan later Vapro C. Dan heb je ook nog geld om er eigen motoren en een garage te kopen :9
 
Wel bij defensie gezeten, maar heb de (sleutel) hobby gewoon de hobby gelaten. Te weinig carrière kansen, potentieel moeilijk om een baan te vinden, en salaris wat ook niet alles is. Daarnaast zag ik het niet zitten om dag in dag uit ander mans olie te gaan wisselen.

Even iets anders, hoe lang zit je al bij defensie? Er is namelijk een persoonlijk opleiding budget waarmee je dit soort opleidingen kan bekostigen. Ik ken ex collega's bijvoorbeeld las opleidingen hebben gedaan, puur omdat het kon.

7 jaar nu en heb inderdaad een opleidings budget, maar ik krijg vanuit mn werk nier bepaald de kans mijzelf te oriënteren over wat ik zou willen doen en wat mogelijk is. Ze zijn heel erg werk gericht, omdat we gewoon een personeels tekort hebben.
 
Kun je vanuit hobby ofzo wel een beetje sleutelen? M.a.w. Als ik mijn motor bij je neerzet en ik vraag je om olie, bougies, filters te doen. Koppelingsplaten vervangen en remklauwen te reviseren, red je je daar dan zelfstandig mee nu, heb je die handigheid in de vingers? Of moet je echt alles gaan leren?

Handigheid moet je hebben, een trucje kun je leren.

Als je 27 bent en je bent compleet nieuw met alles, kan ik me voorstellen dat bedrijven liever iemand van 19 jaar hebben ofzo.
Ik sleutel zelf veel, alleen ontbreekt bij mij bij sommige dingen gewoon de kennis en ervaring. Werk graag met mn handen en leer snel op technisch gebied. Heb deze zomer nog het motorblok van mn xj650 vervangen met bijbehorende poes pas. Draai mn hand er ook niet voor om om dingen aan te pakken en mezelf in te lezen hoe dingen te doen.
 
Het stuk over slecht betalen maakt niet uit. Hij zit nu bij defensie dus dat is hij wel gewend.

Mijn vriendin wilde hetzelfde als de TS, kwam er op neer dat een stage plek erg lastig was, want het is BBL en BBL'ers moet je betalen.
Wel schreeuwen om personeel, maar niemand willen opleiden, tsja...

Als je graag met de handen bezig wilt en tijdens de opleiding betaald wilt worden kun je ook een Vapro B overwegen en dan later Vapro C. Dan heb je ook nog geld om er eigen motoren en een garage te kopen :9
Uhhmm ik krijg gewoon goed betaald bij defensie, Ga er zelfs best wat op achteruit als ik ander werk zou zoeken..
 
Mijn collega's die bij defensie weg komen lachen hun voormalig officieren nu vol in het gezicht uit als het over loon gaat.
Een beetje proces operator zit op het niveau van de hogere legerleiding. Onder commandant/kolonel kun je niet verdienen wat een MBO 4 fabrieksarbeider bij ons heeft.
Moet je alleen wel tegen 34 uur per week ploegendienst draaien kunnen.

Hou je mooi tijd en geld over voor motor projecten en ben je technisch bezig.
 
Mijn collega's die bij defensie weg komen lachen hun voormalig officieren nu vol in het gezicht uit als het over loon gaat.
Een beetje proces operator zit op het niveau van de hogere legerleiding. Onder commandant/kolonel kun je niet verdienen wat een MBO 4 fabrieksarbeider bij ons heeft.
Moet je alleen wel tegen 34 uur per week ploegendienst draaien kunnen.

Hou je mooi tijd en geld over voor motor projecten en ben je technisch bezig.
Ik zelf zit bij de marine en heb soms werkweken van 70 uur als ik vaar, met bijbehorende toelages kan dat ook leuk oplopen, meer dan bijv bij de landmacht. geen idee of ik gelukkig word van process operator. Geld is leuk, maar plezier in je werk vind ik net iets belangrijker.
 
100% baangarantie tegenwoordig in dit vak.
Bel het Koning Willem I College in Den Bosch eens op. ;)
Andere scholen met de opleiding motorfietstechniek zijn er in Amsterdam, Assen en Zwolle.
Ze kunnen natuurlijk ook adviseren voor de betaalde stageplek.
Met je leeftijd en eigen thuis lijkt mij dat ook wat lastiger. :Y
 
7 jaar nu en heb inderdaad een opleidings budget, maar ik krijg vanuit mn werk nier bepaald de kans mijzelf te oriënteren over wat ik zou willen doen en wat mogelijk is. Ze zijn heel erg werk gericht, omdat we gewoon een personeels tekort hebben.
Dan moet je eens met de loopbaanbegeleider gaan praten. Ik weet dat het vooral mode-items zijn, maar als je een idee hebt dat je echt verder wil in de techniek moeten ze je daarmee wel kunnen helpen. En weet ook dat als je echt concrete plannen hebt om de dienst uit te gaan er meer budget is. Afhankelijk van welke contractfase je hebt is er ook budget als je de burgermaatschappij weer in wil, dat staat los van je opleidingsbudget. Maar als je die stap zet dan ga je ook wel echt de dienst uit. Dat er personeelstekort is dat is niet jou probleem, dat budget heb je gewoon recht op. Je kan bij de loopbaanbegeleider ook beroepskeuzetesten doen en een pop op laten maken. Nadeel van de meeste technische opleidingen is dat het bijna altijd werkend leren is, en dat is vaak lastig te combineren met je huidige werk. Toen dat budget een paar jaar geleden werd geïntroduceerd kon bijna alles, maar inmiddels moet je echt wel een plan hebben.
 
Mijn collega's die bij defensie weg komen lachen hun voormalig officieren nu vol in het gezicht uit als het over loon gaat.
Een beetje proces operator zit op het niveau van de hogere legerleiding. Onder commandant/kolonel kun je niet verdienen wat een MBO 4 fabrieksarbeider bij ons heeft.
Moet je alleen wel tegen 34 uur per week ploegendienst draaien kunnen.

Hou je mooi tijd en geld over voor motor projecten en ben je technisch bezig.
De afgelopen jaren, en zeker de laatste 2 jaar is het aardig opgekrikt, met name in de jongere leeftijdscategorieën en lagere rangen. Met name de categorie onder de 30 jaar is er afgelopen jaar een paar honderd euro per maand op vooruit gegaan.

Ik ben al een tijdje aan het oriënteren, maar bij een hoop banen in het taakveld waar ik in zoek ga ik er gewoon op achteruit. In sommige gevallen ligt het bruto salaris weliswaar hoger, maar trek daar nog even 150/200 euro per maand zorgverzekering en de nodige toelagen vanaf en onder de streep kom je gewoon lager uit. En je moet ook nog een paar jaar extra werken, en dan ook echt werken. Want eerlijk is eerlijk, in de meeste functies bij defensie wordt je niet echt moe van het harde werken. Ik heb genoeg collega's zien vertrekken die dachten dat het gras bij de buren groener was, maar daar toch aardig van terug kwamen, en soms zelfs letterlijk terug kwamen. Klagen kunnen we bij Defensie heel goed, maar zo slecht is het allemaal niet.

Officieren zijn gewoon anders, die kunnen in de meeste gelijkwaardige functies in het bedrijfsleven veel meer verdienen, maar die leven gewoon voor de baas 😂
 
Ik zelf zit bij de marine en heb soms werkweken van 70 uur als ik vaar, met bijbehorende toelages kan dat ook leuk oplopen, meer dan bijv bij de landmacht. geen idee of ik gelukkig word van process operator. Geld is leuk, maar plezier in je werk vind ik net iets belangrijker.
Wat gek. Ik (en mijn vrouw) zaten ook bij de marine en voor opleidingen was alle ruimte.
Ik heb er overigens geen spijt van dat ik burger ben geworden. Salaris is verdubbelt. Niet varen is ook beter voor je relatie. 😂
Maargoed, mis die goalkeeper soms wel 🤡
 
Misschien kijken naar een baan als monteur bij de luchtmacht? Bij ons zijn er zat vacatures, en er zijn genoeg jongens binnen gekomen zonder papieren die op kosten van de baas en onder werktijd hun papieren gehaald hebben of aan het halen zijn.
Of als je bij de marine wil blijven misschien informeren bij de NH90, ook daar voldoende vacatures.
 
Ohja, ik heb bij OS&O op de nieuwe haven wel eens een cursus motorfiets monteur geleend. Is wel 12 jaar terug, maar wellicht hebben ze die nog. Waren 2 dikke mappen, en een hoop nuttige info om beginnen.
 
Ik sleutel zelf veel, alleen ontbreekt bij mij bij sommige dingen gewoon de kennis en ervaring. Werk graag met mn handen en leer snel op technisch gebied. Heb deze zomer nog het motorblok van mn xj650 vervangen met bijbehorende poes pas. Draai mn hand er ook niet voor om om dingen aan te pakken en mezelf in te lezen hoe dingen te doen.

Als je met zon verhaal opzoek gaat naar een werk/leer plek moet dat vast goedkomen. Ze zitten overal te schreeuwen om personeel.
Natuurlijk zul je er qua loon op achteruit gaan, maar dat hoort bij de keuze die je gaat maken. Als je dat niet wil, of het kan niet, dan is het BBL traject gewoon niet iets wat in jou straatje past op dit moment.
 
Je kan ook nog overwegen:
- Overplaatsing aanvragen naar een technische functie binnen defensie, zodat je daar meer ervaring opdoet -> daarmee is straks de stap naar motortechnicus weer kleiner (geen idee of dat kan/mag bij defensie)
- Een betrouwbare zaak zoeken en vragen om een werk-leer traject. Je hoeft namelijk niet persee geschoold motortechnicus te zijn om als monteur aan de slag te gaan. Zelf heb ik zoiets in een fietsenwinkel gedaan; ik kon niet veel, maar heb alles daar terplekke geleerd. Nooit een dag een collegezaal gezien van die fietsmonteur-opleiding.
 
- Een betrouwbare zaak zoeken en vragen om een werk-leer traject. Je hoeft namelijk niet persee geschoold motortechnicus te zijn om als monteur aan de slag te gaan. Zelf heb ik zoiets in een fietsenwinkel gedaan; ik kon niet veel, maar heb alles daar terplekke geleerd. Nooit een dag een collegezaal gezien van die fietsmonteur-opleiding.
Dat is mij ook al eens aangeboden door een goeie kennis die chef monteur in een motorzaak is. Diploma's zijn geen vereiste, hij zegt ook, ik heb liever iemand zonder diploma's waarvan ik een beetje weet wat hij/zij kan dan iemand met waarvan ik nog maar moet afwachten hoe het loopt.
 
En toch zou ik als ik die baan zo aangeboden kreeg alsnog dat papiertje halen via bv een avondstudie.
Nu hartstikke leuk, maar en financiële crisis ala 2008-2015 en je bent de eerste die kunt gaan en de laatste die wordt aangenomen. Vooral in markten die leven van luxe goederen voor particulieren.

Persoonlijk zou ik deze constructie kiezen OF eerst via defensie een technische opleiding danwel baan doen zodat je aantoonbaar wat op papier hebt. Dan is men sneller genegen het voordeel van de twijfel te geven.
 
Zelf ben ik al bijna 30 jaar werkzaam in de motorbranche, eerst in loondienst en nu als zelfstandige.

Het is een branche die voor het personeel lastig is. De loonstrookjes worden gedrukt op uienpapier, als je de envelop open maak en je kijkt naar het salarisstrookje springen de tranen in jouw ogen....... en als het het seizoen is om van de motor te genieten kom je er zelf niet aan toe, want dan moet je je 9 slagen in de rondte werken. Dan moet het geld namelijk verdiend worden.

Ik heb bij concullega's al heel wat mensen af zien haken omdat ze het niet trokken.

Ik heb er geen spijt van dat ik ooit in de motorbranche ben gaan werken, maar leef/eet/slaap dan ook motorfietsen bij wijze van spreken. Maar in jouw eentje ronkomen van het salaris van een (leerling)monteur is wel heel erg lastig.

En inderdaad, de branche zit te springen om goede monteurs...... dus werk vinden zal geen probleem zijn. Maar de hobby is er wel snel af.
 
Terug
Bovenaan Onderaan