Omscholing tot motorfietstechnicus

Goedendag allen,

Ik ben Robin, 26 jaar en momenteel al 7 jaar werkzaam bij defensie.
Nu lijkt het mij al geruime tijd fantastisch om een carrière switch te maken en te gaan focussen op het beroep van motorfietstechnicus. Helaas geen technische vooropleidingen, dus begin helemaal op nul. Ooit een informatie dag op het ROC bijgewoond, maar konden geen passende maat werk opleiding verzorgen.
Ik woon in m’n eentje op mn zelf dus er moet wel geld in t laatje komen om alles te kunnen betalen.

Dit idee zit al ruim 1.5 jaar in mn hoofd om te gaan doen, wat een grote stap is, maar kan het gewoon niet loslaten.
Zijn er mensen op dit forum die ook ooit deze stap gemaakt hebben (of vergelijkbaar) en mij hier wat meer over kunnen vertellen, hoe ze dit aangepakt hebben?
Je bent nooit te oud om te leren maar de basis moet er zeker zijn d.w.z
Tech aangelegd
Motorfietsen is een belangrijk onderdeel ;) van je leven.
Hobby word werk is niet altijd gunstig voor velen.
Handigheid is een pré maar veel kan geleerd worden.
Ben je diagnosestellig aangelegd,,,,,,b.v storingen oplossen op elektrisch vlak(belangrijk gezien de toekomst).
Onderschat niet het sleutelen aan verschillende motorfietsen......vaak pielwerk etc etc en veel verschillen type motoren.
Ik zou zeggen stap een motorzaak bij je in de buurt binnen en vraag hoe of wat.

Oja het is mijn werk;)
 
Ik zelf zit bij de marine en heb soms werkweken van 70 uur als ik vaar, met bijbehorende toelages kan dat ook leuk oplopen, meer dan bijv bij de landmacht. geen idee of ik gelukkig word van process operator. Geld is leuk, maar plezier in je werk vind ik net iets belangrijker.
Heeft de landmacht geen onderhoudswerkplaats voor ordonancemotoren? In mijn tijd werd dat nog op de kazerne in oirschot gedaan.
 
Geheel off topic:
Defensie en personeels tekort?!
Dat hadden ze in '95 ook al.
Toen werd er volop geadverteerd voor personeel.
En vervolgens wordt je afgekeurd doordat je conditie niet op peil is🤔🤷
(Was zelf toen een Dipli)
Terwijl er beroeps rondliepen met het formaatje dat Greenpeace uit zou ruiken om ze terug de zee in te sturen..

On Topic:
Het is idd een goede om er goed over na te denken.
Wat al eerder voorbij gekomen is.
Zodra het mooi weer wordt, rijdt iedereen rond en jij zit in de olie te wroeten.

Maatje heeft ook zijn eigen shop gehad en hij was er op een moment ook helemaal klaar mee.
Zomermaanden stervens druk tot laat overuren maken om zijn klanten te vrede te houden, en zelf geen tijd hebben om te genieten.

Mijn mening:
Petje af voor de monteurs, en diepe respect..
 
Goedendag allen,

Nu lijkt het mij al geruime tijd fantastisch om een carrière switch te maken en te gaan focussen op het beroep van motorfietstechnicus.
Deze reactie heb je wat aan, maak er werk van en wees initiatief :t
Je bent nooit te oud om te leren maar de basis moet er zeker zijn d.w.z
Tech aangelegd
Motorfietsen is een belangrijk onderdeel ;) van je leven.
Hobby word werk is niet altijd gunstig voor velen.
Handigheid is een pré maar veel kan geleerd worden.
Ben je diagnosestellig aangelegd,,,,,,b.v storingen oplossen op elektrisch vlak(belangrijk gezien de toekomst).
Onderschat niet het sleutelen aan verschillende motorfietsen......vaak pielwerk etc etc en veel verschillen type motoren.
Ik zou zeggen stap een motorzaak bij je in de buurt binnen en vraag hoe of wat.

Oja het is mijn werk;)
Goeie reactie waar @Niborbo wat aan heeft en mee verder kan :t
 
Welk beroep je ook doet en of kiest, er komt altijd een bepaalde sleur in, en vooral bij (de nu nog bestaande) motortechniek, zal dat zich veelal beperken tot losschroeven plastic, om bij de bougie's te komen, en servicebeurtjes, banden en remmen , kettingsetjes..ook zal je werkdruk heel anders zijn , je klant betaald je baas , maar als je te langzaam bent , moet je baas meer uren aan de klant declareren, en als dat te veel wordt blijft de klant weg, en een foutje heeft een VEEL grotere impact daar dan bij het leger
Ik denk dat er veel minder gespecialiseerde motorfietsmonteurs zijn b.v. gericht electronica en canbus, en of storing zoeken
Is dat wat je zoekt als motorfiets monteur? Praat eens met monteurs os vraag mensen hier met een eigen zaak wat het eigenlijk inhoudt, want vaak heeft iemand een vertekend of romantisch beeld van iets wat totaal niet overeenkomt met de werkelijkheid..

Ik ben ( gespecialiseerd) procesoperator, pak ruim 4000 netto in de ploegendienst, en met mijn kennis, zet ik bij binnenkomstde machine goed, of neem hem goeddraaiend over, en zit 5 van de 8 uur op internet, 2 uur pauzeren, en 1 uur testjes en controle....

Jaar of 5 geleden was ik in Bologna in de Ducati fabriek, en raakte puur bij toeval in gesprek met een nederlander die daar werkte.
Die had letterlijk alles achter gelaten in NL , en was daar gaan werken, was zijn absolute droom, motoren bouwen waar je zelf helemaal idolaat van bent,,..
Nou na 6 maanden was hij het eigenlijk wel helemaal zat, en werd een motor gewoon een stuk metaal wat hij elke dag weer diverse keren in de hand had..en was er van zijn ideaal beeld niet veel meer over..

Dus mijn advies, informeer je goed of je beeld overeen komt met de werkelijkheid, en dat je meerdere collegea inlevert voor een of twee vaste collegea die je elke dag weer ziet
 
Neem de tijd en eventueel een beroepskeuzetest doen….. :?

Als je het sleutelen aan motoren leuk lijkt, waarom niet…..maar probeer het niet teveel te romantiseren, en kijk naar de lange termijn. Wil je dit echt tot aan je pensioen blijven doen.

Ik heb 40 jaar bij een groot bedrijf gewerkt en mijn laatste functie 20 jaar naar volle tevredenheid beoefend….8-)

Doet defensie niet aan loopbaanontwikkeling….. :?
 
Ik ben motorfietsmonteur geweest en van mij hoeft 't niet meer.

Ik kwam er in door de 2008 crisis: Mijn baan als vliegtuigonderhoudsmonteur viel weg en na een jaartje in de automatische deuren bij een bedrijf wat je een omzettarget mee gaf probeerde ik het als motorfietsmonteur (BBL).

Het werk an sigh is leuk maar het salaris slaat nergens op: Je krijgt gewoon het minimale wat men je kan geven zonder de lange arm van de wet achter zich aan te krijgen. Op de opleiding krijg je al door dat veel mensen daar kind/neef/(bevriende) familie van een eigenaar is en dat bepaald de salarissen heel erg.

Het enige goede van die opleiding is dat ik mij ben gaan focussen op hoe elektra nou werkt en daar ik kon groeien.

Ik werk nu als servicemonteur buitendienst: Je krijgt een auto van de zaak en reist van klant naar klant om hun vaatwasser, koffiezetapparaat, airco, automatische deur, lift, verwarming, etc. etc.

Technisch minder diep maar wel héél afwisselend. Ook bouw je direct een band op met eindgebruikers en kun je met jouw advies inspelen op hun wensen en behoeften.
 
Ik ben zelf inmiddels al meer dan 15 jaar automonteur, en voor het salaris hoef je het absoluut niet te doen.
Denk er daarnaast om dat je, in mijn geval als apk keurmeester iig, constant aan het bijleren bent, iedere 2 jaar een her-examen om te laten zien dat je alle kennis nog hebt.
Ook zul je de rest van je carrière moeten blijven door leren, met de steeds veranderende technieken. Zal bij motorfietsen niet veel anders zijn, die lopen alleen een aantal jaar achter op de auto's wat betreft techniek, dus je kan je toekomst misschien een beetje aan zien komen.
 
Ik ben zelf inmiddels al meer dan 15 jaar automonteur, en voor het salaris hoef je het absoluut niet te doen.
Denk er daarnaast om dat je, in mijn geval als apk keurmeester iig, constant aan het bijleren bent, iedere 2 jaar een her-examen om te laten zien dat je alle kennis nog hebt.
Ook zul je de rest van je carrière moeten blijven door leren, met de steeds veranderende technieken. Zal bij motorfietsen niet veel anders zijn, die lopen alleen een aantal jaar achter op de auto's wat betreft techniek, dus je kan je toekomst misschien een beetje aan zien komen.
En dan krijgt een automonteur gemiddeld nog een paar honderd euro meer dan een motorfietsmonteur per maand.... :X
 
ik weet niet of dit al voorgesteld is: motorcycle maintenance course online - Google Suche
Jij als mechanicus heb er veel ervaring in je vingers. Alleen de specialisatie mis je. Dat is op te lossen door een zelfstudie.
En zelf een zaak beginnen. De klanten komen vanzelf als je goed bent en je prijs is vaak beter dan een dealer. Die hebben dure showrooms. Je moet alleen zeker zijn dat je ervoor wilt gaan en een plek vinden ergens in Nederland waar klaten zijn en je wilt wonen of naartoe wilt reizen.
 
Een gek idee: Maar er zijn mensen in de forum die een werkplaats hebben die best groot is, maar niet atijd professioneel gebruiken.
Misschien rondvragen? Misschien kan je via een werkplaats daar werken. Wie weet. Dan kan een niet professionele plek, omdat er niet elke dag geld gegerereerd wordt veranderen naar een werkplaast dat dagelijks geld in het laadje stopt.... ik denk dat er kans is.
 
Een gek idee: Maar er zijn mensen in de forum die een werkplaats hebben die best groot is, maar niet atijd professioneel gebruiken.
Misschien rondvragen? Misschien kan je via een werkplaats daar werken. Wie weet. Dan kan een niet professionele plek, omdat er niet elke dag geld gegerereerd wordt veranderen naar een werkplaast dat dagelijks geld in het laadje stopt.... ik denk dat er kans is.
vooral niet vergeten dat een motor monteur net als auto monteur steeds meer richting electro/electronica gaat, je dus niet alleen techniek in je vingertjes moet hebben, maar ook een goed analytisch vermogen met hebben en schema's kunnen lezen, canbus en etc begrijpen enz enz
 
Heeft de landmacht geen onderhoudswerkplaats voor ordonancemotoren? In mijn tijd werd dat nog op de kazerne in oirschot gedaan.
De echte motorordonans bestaat niet meer, alleen LMB, KCT en de KMar hebben nog motoren. Dat van de KMar gaat sowieso gewoon naar de dealer. De opleidingsmotoren uit Oirschot ook. LMB heeft net nieuwe crossers, KTM 350, ik weet het niet zeker maar ik verwacht dat die voor het meeste werk ook gewoon naar de dealer gaan.
 
In nl is deze opleiding bij een roc. Tijdens reguliere schooluren. Lokaties zijn al genoemd.

In be kun je terecht bij syntra, ook in deeltijd. Daar heb ik het destijds gedaan.
 
Welk beroep je ook doet en of kiest, er komt altijd een bepaalde sleur in, en vooral bij (de nu nog bestaande) motortechniek, zal dat zich veelal beperken tot losschroeven plastic, om bij de bougie's te komen, en servicebeurtjes, banden en remmen , kettingsetjes..ook zal je werkdruk heel anders zijn , je klant betaald je baas , maar als je te langzaam bent , moet je baas meer uren aan de klant declareren, en als dat te veel wordt blijft de klant weg, en een foutje heeft een VEEL grotere impact daar dan bij het leger
Ik denk dat er veel minder gespecialiseerde motorfietsmonteurs zijn b.v. gericht electronica en canbus, en of storing zoeken
Is dat wat je zoekt als motorfiets monteur? Praat eens met monteurs os vraag mensen hier met een eigen zaak wat het eigenlijk inhoudt, want vaak heeft iemand een vertekend of romantisch beeld van iets wat totaal niet overeenkomt met de werkelijkheid..

Ik ben ( gespecialiseerd) procesoperator, pak ruim 4000 netto in de ploegendienst, en met mijn kennis, zet ik bij binnenkomstde machine goed, of neem hem goeddraaiend over, en zit 5 van de 8 uur op internet, 2 uur pauzeren, en 1 uur testjes en controle....

Jaar of 5 geleden was ik in Bologna in de Ducati fabriek, en raakte puur bij toeval in gesprek met een nederlander die daar werkte.
Die had letterlijk alles achter gelaten in NL , en was daar gaan werken, was zijn absolute droom, motoren bouwen waar je zelf helemaal idolaat van bent,,..
Nou na 6 maanden was hij het eigenlijk wel helemaal zat, en werd een motor gewoon een stuk metaal wat hij elke dag weer diverse keren in de hand had..en was er van zijn ideaal beeld niet veel meer over..

Dus mijn advies, informeer je goed of je beeld overeen komt met de werkelijkheid, en dat je meerdere collegea inlevert voor een of twee vaste collegea die je elke dag weer ziet
Ben zelf nu ook aan het kijken voor proces operator. Toch er voor gekozen om het sleutelen als hobby te houden en er wel meer in te verdiepen om er eventueel een zak centje mee te verdienen. Volgens mij heb je als proces operator aardig wat vrije tijd en hoor dat het leuk verdient. Kan je daar betaald een opleiding voor volgen? En word het niet heel eentonig op een gegeven moment, of is het per werkgever toch weer verschillend wat je doet?
 
Ben zelf nu ook aan het kijken voor proces operator. Toch er voor gekozen om het sleutelen als hobby te houden en er wel meer in te verdiepen om er eventueel een zak centje mee te verdienen. Volgens mij heb je als proces operator aardig wat vrije tijd en hoor dat het leuk verdient. Kan je daar betaald een opleiding voor volgen? En word het niet heel eentonig op een gegeven moment, of is het per werkgever toch weer verschillend wat je doet?
Natuurlijk is de werkgever, de tak van industrie en de intensiteit en nog veel meer bepalend, en je kunt natuurlijk je specialiseren of in de breedte ontwikkelen, dus 1 plaats heel diep leren of ( in ploegendienst ook wenselijk) je in de breedte ontwikkelen zodat je op meerder plaatsen inzetbaar bent..opleidingen zijn natuurlijk VAPRO a-b-c.. A slelt absoluut niets voor , maar is voor veel bedrijven al voldoende, maar soms niet toereikend voor de wet... zo moet je voor energiecentrales vaak hoger opgeleid zijn om wachtchef te worden..
Maar je kunt ALLE kanten op, en ze schreeuwen om personeel, maar let op dat je de sec arbeidsvoorwaarden van defensie kwijtraakt
 
Goedendag allen,

Ik ben Robin, 26 jaar en momenteel al 7 jaar werkzaam bij defensie.
Nu lijkt het mij al geruime tijd fantastisch om een carrière switch te maken en te gaan focussen op het beroep van motorfietstechnicus. Helaas geen technische vooropleidingen, dus begin helemaal op nul. Ooit een informatie dag op het ROC bijgewoond, maar konden geen passende maat werk opleiding verzorgen.
Ik woon in m’n eentje op mn zelf dus er moet wel geld in t laatje komen om alles te kunnen betalen.

Dit idee zit al ruim 1.5 jaar in mn hoofd om te gaan doen, wat een grote stap is, maar kan het gewoon niet loslaten.
Zijn er mensen op dit forum die ook ooit deze stap gemaakt hebben (of vergelijkbaar) en mij hier wat meer over kunnen vertellen, hoe ze dit aangepakt hebben?
Ik zit nu 20 jaar in dienst. Met MAVO D binnen gekomen, afgelopen juni cum laude HBO afgestudeerd en de baas heeft alles betaald.
Ik heb de studie gecombineerd met “gewoon” 5 dagen werken als OPC bij de Luchtmobiele Brigade (zonder PC, dat deed ik er ook bij) en een gezin met 2 jonge kinderen. Tussendoor ook nog op uitzending en talloze lange oefeningen geweest.

Met discipline, wilskracht en doelgerichtheid is niks onmogelijk.
 
Laatst bewerkt:
Als je ergens binnen bent als operator (dus nog geen proces operator ) Kun je in deeltijd nog een technische opleiding doen en naar de technische dienst doorschuiven. Daar zitten ze ook om mensen te springen.
Ik word regelmatig gevraagd of ik iemand ken voor operator of td werk. Zou leuk zijn als ik eens een keertje ja kan zeggen. Ik kom in de levensmiddelen industrie door het hele land heen.
 
Terug
Bovenaan Onderaan