Onderhoud, hogere wiskunde?

c. rustig uit proberen te vogelen met eventueel de hulp van een forum
Nou, dat vond ik dus tegenvallen toen ik vorig jaar vroeg of iemand mij eens wilde helpen met het vervangen van remblokken. Ik ben redelijk technisch aangelegd. Een fiets haal ik uit elkaar en zet ik in elkaar. Heb vroeger zelfs wel remschoenen van mijn Mini zelf vervangen. Maar bij een motor heb ik dat nog nooit gedaan en als ik iets nog nooit gedaan heb dan heb ik toch graag dat iemand die eerste keer even meekijkt.
De algemeen reactie op het forum. Als je dat niet zelf kunt dan kun je hem beter wegbrengen en laten doen.

maar goed. Volgend jaar toch maar eens zelf de olie vervangen. Zo moeilijk is dat nu ook weer niet. Alleen even zo,n ding aanschaffen om het olierijker los te krijgen. En een luchtfilter in de behuizing stoppen kan natuurlijk ook iedereen zelf wel.
Grote beurt kostte me al genoeg vorig jaar met o.a. Nieuwe remschijven voor
 
Tsja, voor mij is het misschien makkelijk praten; Mijn vader sleutelde altijd al aan oude Engelse auto's en mijn oudere broer aan brommers en later zijn motoren..
Maar wat als je dit van huis uit nooit hebt meegekregen?
Ik kan me voorstellen dat je het dan doodeng vind en bang bent dingen te verprutsen...
 
Als je van jongs af aan al hebt gesleuteld aan fietsen, bromfietsen en daarna motoren, dan kijk je daar anders tegenaan dan iemand die nog nooit een ringsleutel heeft vastgehouden. Maar zoals gezegd, als je voordat je begint je goed inleest dan is bijvoorbeeld een olie wissel prima te doen. Maar je moet er wel lol in hebben en het zien als een deel van de hobby denk ik. Als je van jezelf weet dat je twee linker handen hebt en het alleen zelf wil doen om geld te besparen, dan kon je wel 'ns van een koude kermis thuis komen!


1665840592183.png
 
Laatst bewerkt:
Het gereedschap is het halve werk, dat moet je ook willen aanschaffen. Zelf doe ik dat wel en elk stukje gereedschap zie ik als een aanwinst om trots op te zijn. Sommige mensen hebben genoeg centen en zien zelf sleutelen als een kopzorg dus brengen ze hem weg. ikzelf zit altijd weer iets te bedenken om het beter te maken , sleutelen is bij mij net zo leuk als rijden.

Ik heb precies hetzelfde .
Heb ook een bijna ongezonde verslaving aan gereedschap gekregen .
Niks is vervelender tijdens het sleutelen dat je er geen goed gereedschap voor heb .
Mijn hefbrug is het fijnste stuk gereedschap wat zijn geld meer dan waard was .
 
Nou, dat vond ik dus tegenvallen toen ik vorig jaar vroeg of iemand mij eens wilde helpen met het vervangen van remblokken. Ik ben redelijk technisch aangelegd. Een fiets haal ik uit elkaar en zet ik in elkaar. Heb vroeger zelfs wel remschoenen van mijn Mini zelf vervangen. Maar bij een motor heb ik dat nog nooit gedaan en als ik iets nog nooit gedaan heb dan heb ik toch graag dat iemand die eerste keer even meekijkt.
De algemeen reactie op het forum. Als je dat niet zelf kunt dan kun je hem beter wegbrengen en laten doen.

maar goed. Volgend jaar toch maar eens zelf de olie vervangen. Zo moeilijk is dat nu ook weer niet. Alleen even zo,n ding aanschaffen om het olierijker los te krijgen. En een luchtfilter in de behuizing stoppen kan natuurlijk ook iedereen zelf wel.
Grote beurt kostte me al genoeg vorig jaar met o.a. Nieuwe remschijven voor
We zijn ook geen persoonlijke sleutelhulp natuurlijk. Als je in de buurt woont en het even vraagt via sleutel meet/greet topic had ik je mogelijk wel even uitgenodigd.

Wel is hier veel kennis en als je er niet uit komt ook vaak tekstuele uitleg. Wat wel tegenvalt is als je een vraag stelt waarvoor men heen en weer naar de schuur moet lopen, wat meten oid. Dat gaat doorgaans gewoon niet door _O-
 
Vaak is het ook angst he. En geen gereedschap of plek. Nu heb ik in de loop der jaren genoeg opgebouwd om redelijk wat te kunnen doen. Laatste project was slave cylinder en meteen nieuwe koppelingsleiding + vloeistof. Stond iemand met zijn mond open te kijken 'dat ik dat kon'. Gelukkig heb ik vrienden die heel handig zijn, en dan vraag ik gewoon 'joh als het niet lukt, heb je dan tijd?'. Negen van de tien keer geen hulp nodig gehad trouwens.

Het verbaast me trouwens hoeveel mensen een goed WPH 'duur' vinden. Eerste wat ik bij die oude Duc kocht (en ook de Bandit de we hebben staan) was een WPH. Scheelt je zo veel gedoe. En uiteindelijk ook veel geld trouwens. Ik gun de motorzaak om de hoek echt wel wat, maar sleutelen is ook een leuke hobby :)
 
Werkplaatshandboek zijn ook online te vinden als pdf .
En gratis .

Voordeel is dat ik dan op de fotos een eind kan inzoomen om bepaalde details te zien.
 
Werkplaatshandboek zijn ook online te vinden als pdf .
En gratis .

Voordeel is dat ik dan op de fotos een eind kan inzoomen om bepaalde details te zien.
True, maar staan lang niet zo leuk in de kast.
En noem me ouderwets, maar op papier is net even wat makkelijker lezen vind ik.
Al moet ik zeggen dat die oude tablet met WPH's ook goed werkt.
 
..Ik kan me herinneren eens bij een te koop aangeboden motor te kijken en de eigenaar vertelde trots net nog de ketting te hebben gespannen..
..'gespannen' heul letterlijk... Beetje verkeerde topic..

Er zijn mensen die geen gevoel hebben, of te dom zijn mechanica te snappen?
EDIT/ 'te dom' is beetje lompe woordkeuze van me....
 
Laatst bewerkt:
Tsja, voor mij is het misschien makkelijk praten; Mijn vader sleutelde altijd al aan oude Engelse auto's en mijn oudere broer aan brommers en later zijn motoren..
Maar wat als je dit van huis uit nooit hebt meegekregen?
Ik kan me voorstellen dat je het dan doodeng vind en bang bent dingen te verprutsen...
Als nooit iemand je geleerd heeft hoe je een band plakt als je op de lagere school zit en van daaruit door gaat met fietsen, bromfiets auto en motoren dan ben je daarbij vergeleken al een koning als je een wiel uit een motorfiets kan halen. Laat staan zoiets engs als kleppen stellen.
 
Als nooit iemand je geleerd heeft hoe je een band plakt als je op de lagere school zit en van daaruit door gaat met fietsen, bromfiets auto en motoren dan ben je daarbij vergeleken al een koning als je een wiel uit een motorfiets kan halen. Laat staan zoiets engs als kleppen stellen.
Ik weet nog wel dat we 16 waren. Maatje en ik aan de brommers, ouders daar chronisch mee oneens.

Als we dan een luchtfilter moesten wisselen hadden we het er een week van tevoren al over. Als we dan ook nog de uitlaat er af hadden gehad en doorgespoeld voelden we onszelf al helemaal echte monteurs. Die tijd kunnen we nu hartelijk om lachen wanneer we weer eens een blok uitbouwen, voorvork reviseren oid.

Die tijd heeft me wel laten kiezen voor een technische opleiding waardoor ik nu tijd, geld en "kunde" heb om de schuur vol motoren te hebben.
 
Ik heb heel vroegâh mijn GPz600r eens naar een grote motorzaak gebracht om e.e.a. uit te laten voeren. Nadrukkelijk erbij vermeld dat bougies en luchtfilter niet nodig waren want die had ik kort daarvoor zelf vervangen. Bij het ophalen van de motor kreeg ik een rekening die bijna de dagwaarde van de motor oversteeg. En uiteraard nieuwe bougies en luchtfilter op de rekening.:(
Vanaf dat moment (+/- 25 jaar geleden) besloten om in het vervolg al het onderhoud en reparaties zelf te doen.
Het geeft zo'n voldaan gevoel als je het zelf kunt fixen. Het sleutelen is "part of the hobby" geworden.
Goed inlezen, goed gereedschap verzamelen, en een fatsoenlijke werkplek creëren en gaan met die banaan.
Interesse in techniek is natuurlijk wel een pre.
 
De brommertijd :). Opvoeren mocht niet van Pa. Wat ben je toch aan het doen in de schuur? Och, sproeiertje verstopt.... In werkelijkheid; andere cylinder, zuiger met derde spoelpoort, Bing 19mm, etc. etc. Maar je wordt er wel een beetje handig in. Je kunt het vaak al zien aan de manier hoe iemand een sleutel of bahco vasthoudt, of hij vroeger aan z'n brommertje heeft gesleuteld.
 
  • Leuk
Waarderingen: wj63
De brommertijd :). Opvoeren mocht niet van Pa. Wat ben je toch aan het doen in de schuur? Och, sproeiertje verstopt.... In werkelijkheid; andere cylinder, zuiger met derde spoelpoort, Bing 19mm, etc. etc. Maar je wordt er wel een beetje handig in. Je kunt het vaak al zien aan de manier hoe iemand een sleutel off bahco vasthoudt, of hij vroeger aan z'n brommertje heeft gesleuteld.
Als iemand z'n Bahco te gewennig vast houdt wordt ik juist heel zenuwachtig. Die ligt bij mij in een speciaal net iets lastiger bereikbaar laadje zodat je hem als laatste redmiddel pakt 😅
 
Als iemand z'n Bahco te gewennig vast houdt wordt ik juist heel zenuwachtig. Die ligt bij mij in een speciaal net iets lastiger bereikbaar laadje zodat je hem als laatste redmiddel pakt 😅
Ja, die bahco komt eigenlijk bij de koopvaardij vandaan waar iedere machinist met een 8 duims bahco in z'n overal loopt. Laat ik het dan zo zeggen, aan de manier waarop iemand het gereedschap hanteert......
 
Zo'n ding heet een verstelbare moersleutel.
Bahco is slechts een fabrikant...B|
 
De brommertijd :). Opvoeren mocht niet van Pa. Wat ben je toch aan het doen in de schuur? Och, sproeiertje verstopt.... In werkelijkheid; andere cylinder, zuiger met derde spoelpoort, Bing 19mm, etc. etc. Maar je wordt er wel een beetje handig in. Je kunt het vaak al zien aan de manier hoe iemand een sleutel of bahco vasthoudt, of hij vroeger aan z'n brommertje heeft gesleuteld.
En je pa hoorde het verschil niet? die van mij hoorde alles maar met mijn Sparta reed ik de meeste zundaps zoek ,die van mij reed motor vanaf zij 18 en ik dus ook.
 
Laatst bewerkt:
En ik technisch Ja !! 8-) kan alles doe alles in en om het huis en leer elke dag bij me zoon zeer A technische :?maar helpt me altijd en kijkt verveeld als ik wat doe maar helpt wel band plakken met moeite ach zal nog wel verbeteren .

Me dochter daar in tegen zeer technische :Yleerde voor horloge maker cum laude geslaagd en heeft gewerkt bij schaap en citroen diploma Rolex hoogte graad gehaald .

Maar beviel niet meer is naar een technische bedrijf gegaan inmiddels via het werk een elektrisch cursus gedaan was de beste van de 8 mannen en geslaagd . nu wilt weer wat anders doen . hoezo hoef zelf niet langs te komen om de gordijnen en roede op te hangen alles doet ze zelf . pap mag ik de hamer boor even lenen

de hele familie is technische schoon vader me vrouw dochter alleen me zoon niet die heeft ander capaciteiten maar dan in geld .
en dat gaat goed .

Laats me achterremmen camper bus slecht kosten ruim 800 euro zelf gedaan maar soms laat ik meer door de garage doen ze kunnen het sneller hebben bruggen en ik sta te klooien voor de deur dus regelmatig een afweging zelf doen en zin hebben of laten doen het geld is de doorslag gevende factor het gaat steeds makkelijker en leuk om te doen vooral de sport om alles te kunnen .:t
 
Ik zie hier heel vaak WPH voorbij komen als bron om zelf te sleutelen, terwijl er ook zoveel online te vinden is bijv. via youtube. Daar is altijd wel iemand te vinden die een bepaalde klus al heeft gedaan en er een filmpje van heeft gemaakt. Natuurlijk ben je dan afhankelijk van de kunde van die persoon maar als die bij iedere bout het precieze draaimoment vermeld dan geloof ik het vaak wel. Heeft me al diverse keren goed geholpen :t
 
Ik zie hier heel vaak WPH voorbij komen als bron om zelf te sleutelen, terwijl er ook zoveel online te vinden is bijv. via youtube. Daar is altijd wel iemand te vinden die een bepaalde klus al heeft gedaan en er een filmpje van heeft gemaakt. Natuurlijk ben je dan afhankelijk van de kunde van die persoon maar als die bij iedere bout het precieze draaimoment vermeld dan geloof ik het vaak wel. Heeft me al diverse keren goed geholpen :t
YouTube heeft zeker veel. Is vaak m'n 2e bron als het WPH niet volledig of niet voor handen is.
 
50 jaar geleden haalde ik fietsen uit elkaar, 45 jr geleden brommers, en 42 jr terug mijn suzuki gt 750, nieuwe ruilkrukas ivm lekkende keerringen.
's morgens begonnen in de garage van een vriend zijn vader en om 4 uur 'snachts weer starten en wegrijden, geweldige ervaring!
Die vader vond het toch iets minder, er was een vlek op zijn garage vloer van een meter omdat zijn zoon over de bak met vuile afgetapte olie was gestruikeld🤣🤣🤣
nu doe ik al het onderhoud aan mijn r1. soms zie ik er tegen op, want mijn rug is heel beroerd, maar het scheelt heel veel geld.
En inderdaad, wph en youtube zijn onmisbaar.
 
En je pa hoorde het verschil niet? die van mij hoorde alles maar met mijn Sparta reed ik de meeste zundaps zoek ,die van mij reed motor vanaf zij 18 en ik dus ook.
Denk meer een beetje struisvogelpolitiek :). Had ook weinig affiniteit met tweewielers. Kan 't hem helaas niet meer vragen.
 
Terug
Bovenaan Onderaan