AnoukWriter
Rookie
- 11 aug 2014
- 7
- 0
Hallo,
Ik heb een Honda CBR600f2 uit 1994. Momenteel oververhit mijn motorblok tijdens iedere rit; ongeacht hoe warm het weer is. Op de snelweg of andere snellere wegen blijft de thermometer halverwege hangen, maar zodra ik de bebouwde kom in rij, zit ik continue in het rood op de temperatuurmeter (en ik voel veel hitte van het blok afkomen bij mijn benen). Metingen na het rijden geven aan dat het blok in een ritje van 5 minuten in de bebouwde kom tussen de 96 en 100 graden wordt.
De fan springt keurig op tijd aan. Inmiddels heb ik de thermostaat vervangen omdat deze niet op tijd meer open ging, maar daarmee is het probleem niet verholpen. De waterpomp doet het bij mijn weten, aangezien de temperatuurmeter op het dasbord aangesloten zit op de bovenkant van het blok terwijl de fan aangesloten zit met een sensor op de radiateur; de fan springt echter altijd aan zodra de meter op het instrumentpanel een bepaalde waarde geeft (deze lopen dus synchroon en dus is het water overal van dezelfde temperatuur?) Het koelsysteem is geflusht en er zit nieuw koelvloeistof in; de koelvloeistof ziet er normaal uit bij aftappen. Ook kwam er niet veel rotzooi uit het systeem tijdens het flushen. De olie die in het blok zit is vers en er zit genoeg olie in. Ook heb ik de radiateur twee maanden geleden gereviseerd; de steentjes ed. zijn er allemaal uitgepeuterd.
Nou hoorde ik dat oververhitting ook veroorzaakt kan worden door compressieproblemen. Ik vind zelf echter dat er niets mankeert aan de compressie omdat ik net zo snel als altijd op kan trekken en ook in de hogere toeren gewoon power heb. Nou weet ik niet of dit uitsluitend is. De motor loopt wel onrustiger stationair.
Ik zit er aan te denken een compressietest te doen, maar dat is erg veel werk bij mijn motor omdat ik er bijna niet bij kan. En dus vraag ik me af of hier iemand is die bekend is met het probleem. Zijn er nog tips over waar ik naar kan kijken?
Alvast bedankt!
Anouk
Ik heb een Honda CBR600f2 uit 1994. Momenteel oververhit mijn motorblok tijdens iedere rit; ongeacht hoe warm het weer is. Op de snelweg of andere snellere wegen blijft de thermometer halverwege hangen, maar zodra ik de bebouwde kom in rij, zit ik continue in het rood op de temperatuurmeter (en ik voel veel hitte van het blok afkomen bij mijn benen). Metingen na het rijden geven aan dat het blok in een ritje van 5 minuten in de bebouwde kom tussen de 96 en 100 graden wordt.
De fan springt keurig op tijd aan. Inmiddels heb ik de thermostaat vervangen omdat deze niet op tijd meer open ging, maar daarmee is het probleem niet verholpen. De waterpomp doet het bij mijn weten, aangezien de temperatuurmeter op het dasbord aangesloten zit op de bovenkant van het blok terwijl de fan aangesloten zit met een sensor op de radiateur; de fan springt echter altijd aan zodra de meter op het instrumentpanel een bepaalde waarde geeft (deze lopen dus synchroon en dus is het water overal van dezelfde temperatuur?) Het koelsysteem is geflusht en er zit nieuw koelvloeistof in; de koelvloeistof ziet er normaal uit bij aftappen. Ook kwam er niet veel rotzooi uit het systeem tijdens het flushen. De olie die in het blok zit is vers en er zit genoeg olie in. Ook heb ik de radiateur twee maanden geleden gereviseerd; de steentjes ed. zijn er allemaal uitgepeuterd.
Nou hoorde ik dat oververhitting ook veroorzaakt kan worden door compressieproblemen. Ik vind zelf echter dat er niets mankeert aan de compressie omdat ik net zo snel als altijd op kan trekken en ook in de hogere toeren gewoon power heb. Nou weet ik niet of dit uitsluitend is. De motor loopt wel onrustiger stationair.
Ik zit er aan te denken een compressietest te doen, maar dat is erg veel werk bij mijn motor omdat ik er bijna niet bij kan. En dus vraag ik me af of hier iemand is die bekend is met het probleem. Zijn er nog tips over waar ik naar kan kijken?
Alvast bedankt!
Anouk