paar vraagjes m.b.t. Aprilia Pegaso

kees230

Die hard MF'er
4 apr 2013
366
86
De Kwakel
Beste heren/dames,

Ik heb 2 technische vragen over een Aprilia pegaso uit 1999....

Ten eerste wil ik binnenkort de kleppen stellen, ik weet dat hiervoor de tank en diverse kappen verwijdert moeten worden, maar kan ik erbij zonder de radiator weg te moeten halen en/of het blok naar voren te kantelen??
En vraag 2; ik moet m'n startkoppeling vervangen, en daarvoor moet m'n vliegwiel eraf, maar die zit muurvast met 'n 30mm. moer, en voordat ik 'm alleen maar vaster mep; draait íe linksom of rechtsom los(dus normale of tegenovergestelde draairichting)??

In de papieren die ik tot nu toe verzameld heb over de Pegaso vindt ik het niet, en als jullie het niet weten ga ik de monteurs bij de plaatselijke dealert wel lastig vallen 8-) ......
 
vliegwiel (de moer) zit altijd tegengesteld vast tov de draairichting, anders zou deze zichzelf losdraaien,
motor in versnelling zetten, blok hout tussen de spaken van het achterwiel, (niet het voorwiel) en je hele transmissie is geblokkeerd, zo kan je de moer losdraaien,

suk6 of 7.. :t

en:Laat je Aprilia Pegaso ff zien
 
Laatst bewerkt:
Ik weet dat je normaliter geen bak in de versnelling mag zetten om er vervolgens aan te gaan hangen; bij auto's in ieder geval.

Hoe zit dat bij motoren en motorscooters dan?

Hoe dan ook, een slagmoersleutel doet altijd wonderen.
 
Dank voor de reacties,ik had m'n probleempjes al bij de Pegasorijders gelegen, maar daar wordt weinig gesleuteld (logisch bij een goede fiets), en het meeste onderhoud wordt uitbesteedt.

Ik was even gaan twijfelen door 'n klusje waarbij ik ook verwacht had dat het met tegengesteld draad vast zat (wat dus niet zo was), maar deze was extra geborgd, nu ik het me goed herinner....maar inderdaad, een vliegwiel moet wel tegengesteld t.o.v. de draairichting vast zitten.

Ik heb 'n compressor en 'n luchtsleutel kan ik wel lenen, dus die fucking moer gaat loskomen!

Nu de vraag over het kleppen stellen nog?

Nogmaals thanx!!!!
 
Je moet die moer warm stoken, hij zit met locktite vast. En je moet een trekker hebben voor het vliegwiel, M38xfijn inwendige draad. Er zit niets aan het vliegwiel om een gewone trekker op te zetten.
 
Er is geen goed werkplaatsboek voor de Pegaso, ik heb er een v/d fabriek, maar die is erg vaag, en dan staat er heel weinig in over het motorblok, daarvoor heb ik nog apart via internet 'n werkje gescoort dat dan weer alleen maar over het motorblok gaat...er zit ook door de bouwjaren heen toch wel aardig wat verschil in de diverse onderdelen :o

En die trekker heb ik vorige week inderdaad besteld en gekregen 8-)
 
Terug
Bovenaan Onderaan