Pan European ST1300 kopen in 2022?

Dunewar

Die hard MF'er
2 nov 2008
338
24
Oostende
Ik rij momenteel met een mooie versys 650 uit 2017, maar ben aan het uitkijken naar een toerbeest. Voor de versys reed ik een st1100 uit 1996, de beste motor die ik ooit gehad heb. Ze moest alleen weg wegens grote onkosten.
Voor het werk rij ik meer snelweg naar Duitsland en Nederland (uit België), en de motor die ik altijd al gewild heb, een st1300, komt meer en meer in mijn hoofd. Alleen maken ze die sinds 2012 niet meer.
Ik heb een ruim budget, en zou gerust een bmw r1250rt kunnen betalen (zakelijk), maar de pan blijft in mijn gedachten. Ik zou quasi de versys kunnen inruilen voor een pan, maar hoe goed zijn ze in 2022 nog? Is het nu nog een goeie keuze? Zoals bijvoorbeeld een 2009 model met 47k op de teller. Of kijk ik toch beter naar een nieuwe motor met TC, rij modi, cruise control etc…?
 
47k staat voor een pan gelijk aan "moet nog ingereden worden". Het zijn enorm goede en betrouwbare motoren, op technisch gebied (en zuinigheid) worden ze natuurlijk onderhand ingehaald aan alle kanten.
Het wordt wel steeds moeilijker om een knap exemplaar te vinden.
 
Ik rij momenteel met een mooie versys 650 uit 2017, maar ben aan het uitkijken naar een toerbeest. Voor de versys reed ik een st1100 uit 1996, de beste motor die ik ooit gehad heb. Ze moest alleen weg wegens grote onkosten.
Voor het werk rij ik meer snelweg naar Duitsland en Nederland (uit België), en de motor die ik altijd al gewild heb, een st1300, komt meer en meer in mijn hoofd. Alleen maken ze die sinds 2012 niet meer.
Ik heb een ruim budget, en zou gerust een bmw r1250rt kunnen betalen (zakelijk), maar de pan blijft in mijn gedachten. Ik zou quasi de versys kunnen inruilen voor een pan, maar hoe goed zijn ze in 2022 nog? Is het nu nog een goeie keuze? Zoals bijvoorbeeld een 2009 model met 47k op de teller. Of kijk ik toch beter naar een nieuwe motor met TC, rij modi, cruise control etc…?
Je rijdt nu een motor zonder TC, rij modi, cruise control etc, toch? Ik denk dan dat je (ook) zonder deze zaken van je/een motor kan genieten.
Dan zou ik het wel of niet hebben van die zaken niet dwingend mee laten wegen in de keuze van een volgende motor.

Voor snelweggebruik lijkt me de ST1300 een erg geschikte kandidaat. Een beetje jammer dat de Pan 1300 geen 6e versnelling heeft, maar goed daar staat tegenover dat je minder hoeft te schakelen (je kan maar 5 ipv 6 keuzes maken qua versnelling).

Verder: het is je droommotor, ga er voor, hoe langer je wacht met het waarmaken van die droom, hoe minder goede exemplaren er over blijven om uit te kiezen.
 
Als jij blij wordt van een Pan 1300 dan ga je toch mooi op zoek naar een goede ST 1300? Omdat een motor nieuwer en moderner is wil nog niet per sé zeggen dat je er met een grotere glimlach vanaf stapt.

Alternatief: Triumph Trophy 1200 SE driecilinder
 
Ik snap je wens goed. Er worden alleen nog toermotoren gemaakt in de zeer dure klasse. Voor pakweg een kwart van de prijs van een nieuwe Goldwing of K1600 rijd je een knappe en net zo comfortabele Pan 1300. Ik zou een zo jong mogelijk exemplaar kopen, tot 100.000 maakt de km-stand weinig uit. ABS heeft echt meerwaarde en zit er altijd op, de rest is pure luxe en kan ook allemaal stuk gaan.
Naast een RT is een K1300 of FJR1300 of VFR1200X/F (om bij Honda's V4 te blijven) ook zeer geschikt voor 'jouw werk'.
 
Je rijdt nu een motor zonder TC, rij modi, cruise control etc, toch? Ik denk dan dat je (ook) zonder deze zaken van je/een motor kan genieten.
Dan zou ik het wel of niet hebben van die zaken niet dwingend mee laten wegen in de keuze van een volgende motor.

Voor snelweggebruik lijkt me de ST1300 een erg geschikte kandidaat. Een beetje jammer dat de Pan 1300 geen 6e versnelling heeft, maar goed daar staat tegenover dat je minder hoeft te schakelen (je kan maar 5 ipv 6 keuzes maken qua versnelling).

Verder: het is je droommotor, ga er voor, hoe langer je wacht met het waarmaken van die droom, hoe minder goede exemplaren er over blijven om uit te kiezen.
Dat is een heel goed punt. Mijn versys heeft inderdaad ook niet die zaken.
 
Als je toch een ruim budget heb,de ultieme toermotor ,goed voor tonnen rijplezier.:Y
 
Laatst bewerkt:

Deze ST 1300 is nog heel erg fris, lijkt wel nieuw! Gewoon als voorbeeld dat er zeker nog wel keuze is in zo goed als nieuwe ST 1300`s.
Over de staat van aangeboden ST1300s maak ik me geen zorgen, mijn 1996 ST1100 heeft mij ook tot in 2017 naar Duitsland, Nederland en Frankrijk gebracht zonder problemen, tot de roestduivel er een dure zaak van maakte. Ik vraag me alleen af, als het budget niet meespeelt, is de ST1300 dan nog een goeie keuze? JE hoort dikwijls : je krijgt nog veel motor "voor je geld". Maar krijg je ook nog veel motor, los van geld?
Over de bagger van hierboven : daar ben ik nog te jong voor. Een wing is echt niks voor mij. Om één of andere irrationele reden laat de Pan mij niet los, terwijl ik een FJR of GT14 niet overweeg.
 
Over de staat van aangeboden ST1300s maak ik me geen zorgen, mijn 1996 ST1100 heeft mij ook tot in 2017 naar Duitsland, Nederland en Frankrijk gebracht zonder problemen, tot de roestduivel er een dure zaak van maakte. Ik vraag me alleen af, als het budget niet meespeelt, is de ST1300 dan nog een goeie keuze? JE hoort dikwijls : je krijgt nog veel motor "voor je geld". Maar krijg je ook nog veel motor, los van geld?
Over de bagger van hierboven : daar ben ik nog te jong voor. Een wing is echt niks voor mij. Om één of andere irrationele reden laat de Pan mij niet los, terwijl ik een FJR of GT14 niet overweeg.
Jij hebt een ruim budget, zeg je.
En jij droomt over een ST 1300, zeg je.
En jij kan zonder TC, cruise control, etc.. , zeg je.
En jouw vorige ST1100 is je erg goed bevallen, zeg je.
En jij luistert naar anderen die iets vinden over veel motor en geld, zeg je.

IK zeg je: je bent een gedrag aan het vertonen wat lijkt op het gedrag van een besluiteloze twijfelaar.
Komop zeg... wat wil je nog op dit forum horen wat je al niet zelf weet nu?
 
En niets zo persoonlijk als smaak.
Ik heb de ST1300 gehad. Prima machine, lekker op gereden totdat er een dure reparatie aan kwam. Daarna een Triumph Trophy 1200. Nieuwer, moderner, reed nog lekkerder. Ik vind cruisecontrol wel fijn ;-)
 
Als ik je geschiedenis zo teruglees rijd je je Versys al bijna vijf jaar (want nieuw gekocht).

Mijn ervaring is dat motoren met elke ‘generatie’ weer makkelijker en lichter rijden. Dan heb ik het over betere injectie, betere remmen, lichtere koppeling, noem het maar op. En daar wen je heel snel aan. Met de minimaal vereiste handkracht waarmee ik op mijn huidige fiets dat linkerhendel inknijp, krijg ik die van mijn reeds lang ingeruilde R 1100 GS van twintig jaar eerder net over de dode slag heen.

Kort gezegd: een oudere fiets zou mij vies gaan tegenvallen.

Maak er eens een proefrit mee.
 
Als ik je geschiedenis zo teruglees rijd je je Versys al bijna vijf jaar (want nieuw gekocht).

Mijn ervaring is dat motoren met elke ‘generatie’ weer makkelijker en lichter rijden. Dan heb ik het over betere injectie, betere remmen, lichtere koppeling, noem het maar op. En daar wen je heel snel aan. Met de minimaal vereiste handkracht waarmee ik op mijn huidige fiets dat linkerhendel inknijp, krijg ik die van mijn reeds lang ingeruilde R 1100 GS van twintig jaar eerder net over de dode slag heen.

Kort gezegd: een oudere fiets zou mij vies gaan tegenvallen.

Maak er eens een proefrit mee.
Dat sowieso!
 
Als je een ruim budget hebt zou ik wellicht toch voor een nieuwe(re) r1250rt of K1600gt gaan. Zelfde segment, maar dan luxer, van alle gemakken voorzien en rijdt heerlijk. Minpunt? Vrij duur. Maar als budget ruim is zou dat geen probleem moeten zijn.
 
Dat zou ik dus ook doen, maar helaas is de vraag veel groter dan het aanbod (wegens de bekende leveringsproblemen).
 
Laatst bewerkt:
mij spreekt de NT1100 minder aan. Ketting ipv cardan (ik heb twee motoren met cardan gehad en drie zonder, en het gemak ervan is top), design (beetje grijze muis), relatief kleine koffers... Ik ben absoluut niet merkgebonden, het gaat niet om Honda, het gaat om een toermoto. Wat mij de dag van vandaag stoort is dat er maar 1 echter toermoto (met uitzondering van de NT1100) op de markt is, namelijk de R1250RT.
Wat trekt mij dan aan in de Pan : de V4. Sinds mijn ST1100 ben ik gek van de koppelrijke maar toch vloeiende vermogensafgifte van een V4. Dit is de ideale motorconfiguratie volgens mij. Daarnaast ook het design, maar ook de RT is niet mis van design, en tenslotte de kwaliteit : ik hou wel van een motor waarmee je een paar 100k kilometer kunt rijden, maar ook dat kan de RT. Daarnaast heeft de Pan bij mij altijd in mijn hoofd model gestaan voor de ideale toermoto, terwijl de RT veel meer de politie machine was, een tractor met een scherm. Dat is puur subjectieve beleving.

Maar wat is het probleem dan : de RT is doorontwikkeld, de Pan niet. Een testrit biedt slechts beperkt inzicht in lange termijn kwaliteiten, en ik heb nog nooit tractiecontrole, cruise control e.d. op de motor gehad, dus ik weet niet hoe groot het verschil in dagelijks gebruik zal zijn tussen een oude pan en een nieuwe RT. Zijn dat gamechangers, of leuke hebbedingetjes? Of zijn het eerder electronische prullen die evengoed makkelijk kapot kunnen gaan?
 
tractiecontrole, cruise control
Traction controle is een veiligheidsmiddel. Slipt je wiel weg, corrigeert die dat. Op nat wegdek heeft die bij mij 1x ingegrepen. Verder nog niet nodig gehad. Maar ja, je zal er maar door weg slippen. Dus hebbedingetje, neuh...vind ik niet. Vind het wel een meerwaarde.

Cruise controle is een luxe dingetje. Als je het nooit gewend bent, mis je het ook niet. Is het makkelijk op lange stukken snelweg? Zeer zeker, rijdt wat meer ontspannen.

En ja, alles kan kapot gaan, waardoor er extra kosten aanzitten, die een motor zonder niet heeft.
 
mij spreekt de NT1100 minder aan. Ketting ipv cardan (ik heb twee motoren met cardan gehad en drie zonder,
Ik vind de NT1100 ook een prachtige machine. Alleen net wat je zegt, ik vind ook jammer dat hij ketting heeft. Als cardan voor Honda geen optie was, waarom dan geen tandriem? Dan zou het ook mijn motor kunnen zijn. Ik heb ook altijd met cardan gereden, vanaf mijn 1e Honda CX500C af. Waarom ga je trouwens niet eens proefrijden op een FJR als je de RT een tractor met scherm vind? Terwijl de RT toch ook een schitterende motor is. Ook de FJR heeft net als de RT best wel lekker lomp koppel.
 
Een ST1300 is als een ST1100, alleen (nog) beter.
Mij bevalt m’n good old ST1100 me nog prima, ik heb ook wel een op een BMW Boxer gereden maar de ST is een fijnere motor, naar mijn mening.
Alleen zijn ze nieuw niet meer te koop, een goede met niet te veel kilometers zal nog wel te vinden zijn.
En Honda is Japanse kwaliteit….
 
Laatst bewerkt:
Een ST1300 is als een ST1300, alleen (nog) beter.
Mij bevalt m’n good old ST1100 me nog prima, ik heb ook wel een op een BMW Boxer gereden maar de ST is een fijnere motor, naar mijn mening.
Alleen zijn ze nieuw niet meer te koop, een goede met niet te veel kilometers zal nog wel te vinden zijn.
En Honda is Japanse kwaliteit….
ik mis de mijne nu helemaal hard, qua rijden reed het echt lekker
 
Terug
Bovenaan Onderaan