Piaggio 500 X9 2003 loopt alleen stationair maar zodra ik gas open begint ie te stotteren of slaat uit ?

Tijn68

Rookie
10 dec 2023
10
1
Wie kan mij een antwoord geven op de vraag in het onderwerp ? Ik heb een electronische injectie maar loopt alleen stationair en start. De Piaggio heeft wel lange tijd stilgestaan…
 
Ik zou eens de opbrengst vd brandstofpomp controleren.

Die italianen hebben in de tank soms een slang gebruikt die niet echt bestendig is tegen langdurig contact met benzine.

Ik heb in diverse storingzoekacties bij mijn 2008 atlantic sprint 500 de slang ook gewisseld.

db
 
De slang kan bij sommige modellen zacht worden. Hierdoor ontstaat er een lekkage voordat de brandstof de tank uit gaat.

Ik weet echter niet welke modellen het daadwerkelijk betreft.

De brandstofpomp moet hiervoor in ieder geval in de tank zitten.

db
 
Installacion de alimentacion Piaggio X9 500 Evolution (ABS) 1998-2005

Als je de slangen naar de injectie los neemt is 1 van beide de toevoer en de ander retour.

De toevoer moet enigszins druk opbouwen terwijl je de slang dicht houdt. Voor mijn raceplee moet de pomp 6 bar kunnen geven en wordt dit in de afvoer afgeregeld naar 3 bar.

Vrije opbrengst voor de 2008 atlantic sprint 500 moet rond de 300 ml/10 seconde zijn.

Op die tekening kun je ook de slangen zien op de pomp die in de benzine hangen.

Mocht je inderdaad oude benzine willen vervangen dan kun je meteen een tuinslang op de toevoer zetten naar een jerrycan tot leeg en dan opvullen met verse super.

Houdt er rekening mee dat je de slangen niet losneemt op moeders nieuwe vloer of met een peuk in de bakkes of naast een brandend kaarsje.

db
 
zoals Dirtbag al zij : als de oude brandstof gaat vervangen(wat mijn inziens een must is), kijk dan ook even naar je carb (vlotter en vlotterkamer) op residu en kijk naar je vlotter of deze "vrij" drijft.
 
Vandaag ga ik brandstofpomp eruit halen. Ik ben benieuwd wat ik aantref. Ik heb de injector al schoon geblazen.
Ik moet zeggen dat je overal slecht bij kunt komen..? Niet sleutel vriendelijk..Ik heb geen drukmeter en dat is ook niet handig!
Ik krijg benzine als ik contact aanzet en ik hoor de pomp ook. Geen verschil dus... met de begin situatie..? Hij start gewoon maar daar blijft het bij.
Als ik gas open draai gaat het mis..? Ik heb de scooter in mijn woonkamer geinstaleerd en mezelf al wat keertjes getrakteerd op een benzinedamp (over)dosis haha...Pfff
 
Installacion de alimentacion Piaggio X9 500 Evolution (ABS) 1998-2005

Als je de slangen naar de injectie los neemt is 1 van beide de toevoer en de ander retour.

De toevoer moet enigszins druk opbouwen terwijl je de slang dicht houdt. Voor mijn raceplee moet de pomp 6 bar kunnen geven en wordt dit in de afvoer afgeregeld naar 3 bar.

Vrije opbrengst voor de 2008 atlantic sprint 500 moet rond de 300 ml/10 seconde zijn.

Op die tekening kun je ook de slangen zien op de pomp die in de benzine hangen.

Mocht je inderdaad oude benzine willen vervangen dan kun je meteen een tuinslang op de toevoer zetten naar een jerrycan tot leeg en dan opvullen met verse super.

Houdt er rekening mee dat je de slangen niet losneemt op moeders nieuwe vloer of met een peuk in de bakkes of naast een brandend kaarsje.

db
Als ik aan de toevoer een jerrycan hang en ik zet m op contact dan geeft ie een eenmalige puls benzine. Ik moet m dus de hele tijd uit/aan zetten ?
 
Ik heb heel lang geleden een X9 500 gehad. Het Master 500 blok is vrij probleemloos afgezien van de kunststof tandwielen van de oliepomp. Ik heb de meeste problemen gehad met het digidash. Dat is namelijk niet goed afgedicht af fabriek en vocht kan rare dingen doen. Ook de dikke connector onderaan het dashboard wil wel eens los gaan. Ik vermoed dat je problemen hier niets mee te maken hebben maar even een blik werpen in de Italiaanse elektronica kan geen kwaad. Dat stomme digidash is namelijk ook het motormanagement.
 
Ik snap het niet meer !!! Er is het e.a gewijzigd in de bekabeling van de electronica ... De automatische standaard is afgekoppeld en er liggen kabels bloot..Pfff
Ik krijg sterk de indruk dat er niets klopt van de electra...? Hij start wel ? alle lichten werken maar ben bang dat het motor managesysteem ontregeld is en ik heb geen idee waar ik moet gaan zoeken ?
 
Digidash (=dashboard) al open gehad? Let op vocht, corrosie en losse stekker. Het digidash is ook je motormanagement en is berucht. Ik zal eens kijken of het X9 owners forum nog bestaat. Daar werd destijds nogal wat kennis uitgewisseld maar de X9 is inmiddels aardig op leeftijd. Geen idee of het nog in de lucht is.
 
Terug
Bovenaan Onderaan