poetsenpoetsenpoetsen

Ik ga niet meer uitleggen hoe ik motor onderhoud.
Als je al me berichtjes gelezen had wist je het hoe ik het doe.
Denk lekker wat je denken wilt over wel of geen krasjes op het kuip en lakwerk motor.
Als ik het maar weet.
Fijne dag verder.
Sorry heb het echt niet gelezen, zie alleen dat je het op de velg spuit en daarna afneemt. als je dat op je lak ook doet weet ik 100% zeker dat je lak vol zit met swirls. Echte krassen krijg je niet door wassen, tenzij je het met een schuurspons oid doet ;)
Vind het een beetje jammer dat je constant zo gepikeerd reageert maar ik wens jou ook een fijne dag,.
 
Collinite is vrij simpel te herkennen, flesje moet/mag ff in lauw warm water en het spul word dan vloeibaar en heeft een romige kleur.

De vraag is altijd wat is duur ; Collinite voor 20 euro waar je misschien 5 jaar mee doet of een B product van 5 euro waar je 1 jaar mee doet ?
Voor mij is gebruik en standtijd belangrijk bij een wax
 
Sorry heb het echt niet gelezen, zie alleen dat je het op de velg spuit en daarna afneemt. als je dat op je lak ook doet weet ik 100% zeker dat je lak vol zit met swirls. Echte krassen krijg je niet door wassen, tenzij je het met een schuurspons oid doet ;)
Vind het een beetje jammer dat je constant zo gepikeerd reageert maar ik wens jou ook een fijne dag,.
Ik reageer zo omdat leden hier gewoon niet lezen wat iemand schrijft.
Die gaan iets roeptoeteren hier waar niks van klopt en dan denk ik pfff lees eerst even door en dan kan je daarop je opmerkingen plaatsen.
Anders word het zo vermoeiend in herhaling te vallen steeds.
 
Rustig aan mannen, de spanning is om te snijden hier... Dat poetsen lijkt wel een religie 8)7

Goed om te lezen dat @patrickZ weer tevreden is met z'n velgen! Hoe heb je uiteindelijk die laatste plekjes weggekregen?
 
Nog als tip voor @patrickZ ; Nu je de velgen toch los hebt; maak meteen gebruik van de gelegenheid om je velgen mooi glad te polijsten en in de wax te zetten. Daar heb je heel lang profijt van bij het schoonmaken.

Afgelopen jaar heb ik een setje 14 jaar oude autovelgen van binnen en buiten gepolijst en gewaxt. Die laten zich nog steeds super makkelijk schoonmaken :t
DSC_0346.JPG


DSC_0345~2.JPG
 
Heb ook potje collinite..
Tis leuk en het ruikt lekker maar of het nu zo goed is als wordt beweerd??
Spuit de off road ook altijd in de Dasty of tenminste de Turkse variant.
En dat werkt goed.
Muc off ook geprobeerd voor mijn gevoel weinig verschil in al die middeltjes.
Met dasty wel toenertijdbehoorlijk kleurverschil op de geanodiseerde velgen van m.n 1150gsa.
Dus ja met sterke ontvetters en zuren moet je oppassen.
Heb een alu reiniger spuit er de alu achterbrug mee in van de ktm je ziet het bruisen.
Dat moet je dus zeker niet op geanodiseerd alu. Doen.
het zit ook vaak tussen de oortjes.
Hele volksstammen die super 98 exellium kopen €0.50 duurder per ltr en je rijd er 30mtr meer op per ltr.
Dus het werkt ;) :P
 
Heb ook potje collinite..
Tis leuk en het ruikt lekker maar of het nu zo goed is als wordt beweerd??
Spuit de off road ook altijd in de Dasty of tenminste de Turkse variant.
En dat werkt goed.
Muc off ook geprobeerd voor mijn gevoel weinig verschil in al die middeltjes.
Met dasty wel toenertijdbehoorlijk kleurverschil op de geanodiseerde velgen van m.n 1150gsa.
Dus ja met sterke ontvetters en zuren moet je oppassen.
Heb een alu reiniger spuit er de alu achterbrug mee in van de ktm je ziet het bruisen.
Dat moet je dus zeker niet op geanodiseerd alu. Doen.
het zit ook vaak tussen de oortjes.
Hele volksstammen die super 98 exellium kopen €0.50 duurder per ltr en je rijd er 30mtr meer op per ltr.
Dus het werkt ;) :P
Je haalt nu allemaal dingen door elkaar..
Collinite is een wax, wax werkt heel goed zolang je het op de juiste manier aanbrengt.

Dasty of Turkse dasty zijn ontvetter

Muc off is een merk, geen product

Wat benzine er ineens mee te maken heeft is mij een raadsel
 
Ik gebruikte eigenlijk al heel veel middelen van heel goedkoop tot duur. Even oplijsten wat er zoal in de kast staat:
Ontvetten in de garage, hardnekkig vet,vuil, soms velgen, altijd goed naspoelen : Dasty
RVS uitlaatbuizen : zeer agressief, gevaarlijk + excessief naspoelen : RVS pickling pasta (lassers gebruiken het)
polijstmiddelen : 3M perfect-it fast cut plus 50417 en 3M Fine compound 09375 + rotary polisher met diverse pads
wassen en wax: Turtle wax Zipwax , swissvax PH-neutral car bath
spraycoatings : Turtle wax Ceramic spray coating Hybrid solutions ( zeer goed) , Meguiars X-press spray wax D150
matte lak : Poorboy's Matte Detailer & Protectant
carnauba : Swissvax Onyx ( dure pottekes)
kleien : Scholl eraser clay blue
matte lakken, fantastisch spotgoedkoop, veilig schoonmaken : spargo melamine powersponge (Dat was een openbaring op mijn matzwarte triumph)
conserveren ,winterbescherming motor ( ik rij door) : XCP professional rust blocker clear coat
diverse motor en metalen onderdelen : bidon WD40 en bijhorende plantenspuit
 
Laatst bewerkt:
Ik geniet ook van het poetsen van de motor. Het enige waar ik nog geen oplossing voor heb is hoe het zwarte motorblok goed te reinigen en mooi te poetsen. Waar poetsen jullie het blok mee?
 
Poetsen vind ik ook een fijn onderdeel van onze hobby.
Heb een krat vol verschillende reinigingsmiddelen, doeken en borstels.
Maar… hoe DROGEN jullie je motor?

Ik gebruik hiervoor deze:
Metrovac Vac n Blow

Ik verbaas me er over hoeveel water ik uit de radiator blaas.
Maar ook over hoeveel water zich in de ontelbare kiertjes ophoopt.
Daarnaast vind ik het een prettig idee dat ik al het water van de stekkertjes wegblazen kan.
 
Ik zie dat veel mensen hun wielen van de motor afhalen om de velgen schoon te krijgen. Is dat puur voor het gemak qua schoonmaken of anders echt niet te doen? ( hopend in April me eerste motor te kopen)
 
Ik zie dat veel mensen hun wielen van de motor afhalen om de velgen schoon te krijgen. Is dat puur voor het gemak qua schoonmaken of anders echt niet te doen? ( hopend in April me eerste motor te kopen)
Ik heb dat nog nooit iemand zien doen, tenzij de wielen er al uit moesten voor onderhoud o.i.d.


Poetsen vind ik ook een fijn onderdeel van onze hobby.
Heb een krat vol verschillende reinigingsmiddelen, doeken en borstels.
Maar… hoe DROGEN jullie je motor?

Ik gebruik hiervoor deze:
Metrovac Vac n Blow

Ik verbaas me er over hoeveel water ik uit de radiator blaas.
Maar ook over hoeveel water zich in de ontelbare kiertjes ophoopt.
Daarnaast vind ik het een prettig idee dat ik al het water van de stekkertjes wegblazen kan.
Ik gebruik een grote microvezel droogdoek en de compressor voor het blok e.d.
 
ik dacht inderdaad ook dat mensen dan de rest van de motor ook deden qua onderhoud. Ik probeer even rond te snuffelen wat veel mensen zelf doen qua onderhoud en qua poetsenpoetsen :).... Gezien het feit ik heel het jaar door wil rijden :)
 
Het wiel schoon krijgen vind ik wel een van de rotste klusjes, vaak overwogen om 'm eraf te halen maar dat is toch net een stap te ver.
 
Ik geniet ook van het poetsen van de motor. Het enige waar ik nog geen oplossing voor heb is hoe het zwarte motorblok goed te reinigen en mooi te poetsen. Waar poetsen jullie het blok mee?
Eigenlijk gewoon eerst afspoelen met de tuinslang, dan snel de spons en Turtlewax zipwax (of om het even welke autowasprodukt) erover.
In de zomer heb ik de gewoonte als afwerking, met de plantenspuit WD40 ( ik heb een 5l bidon) erover te verstuiven en met een doek wat op te poetsen.
In de winter gaat er sinds deze winter in plaats van WD40 nu XCP professional rust blocker clear coat over , vernevelen uit een spraycan en met doek op poetsen. Een veelgebruikt alternatief voor XCP professional rust blocker clear coat is ACF-50. Daar heb ik zelf geen ervaring mee, omdat uit tests bleek dat de XCP langduriger beschermt tegen pekel in de winter

Beide zorgen voor een mooi, zacht glanzend en beschermd zwart blok. De XCP ( en ook de ACF-50 ) heeft een langduriger bescherming dan WD40, vooral tegen zout en vocht, maar het pikt wel wat meer vuil op.
En geen paniek : het residu van de WD40 op je uitlaatcollector zal er afdampen met redelijk wat rook en een typische WD40 geur, zodra je hem warmdraait, maar dat kan geen kwaad, hij gaat niet in brand vliegen.

Mijn vorige 2010 street triple bij verkoop. Dat blok was dan 12 jaar oud en ik reed de winter door. DIt zal met WD40 geweest zijn
20220814_183522 by gvygvy, on Flickr
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan