Post hier je Dynojet-uitdraai

Begin die opmerkingen over x aantal pks beetje lachwekkend te worden :Z Voor een fiets uit 2000 is dat netjes. En ik vind het pas hilarisch als je dan door een brommertje met de helft aan vermogen naar huis gereden wordt. Laten we ff serieus blijven he :?
Ik kies bewust geen fiets (nu CBR600rr met maar 110 pk) met 150+ pk omdat ik het net leuk vind het gas tegen de stuit te trekken bij het uitaccelereren van een bocht. Doe dat op een 1000 en je zit in het decor |( |(
Al eens met een R1 met maar 140pk met dit koud nat weer door een bocht gescheurd ? Wel met een 'stomme' 600 moet je dan al vies uitkijken.
En qua adrenaline gehalte kan dat tellen aan veel lagere snelheid :} :} :}
Ik zie nu maar weinig 130pk+ brakers met dit weer scheuren.

Als je nog 2 jaar wacht kan je die R1 waarschijnlijk ook naar de analen verwijzen met zijn std 150+ paarden.

Awel ik suggereer om er direct een turbo en lachgas op te monteren. Kwestie van altijd genoeg vermogen te hebben :] :] :] :]
 
Als je nog 2 jaar wacht kan je die R1 waarschijnlijk ook naar de analen verwijzen met zijn std 150+ paarden.

Zou dan een 1000cc ss ook 200pk/liter hebben en de 2000 R1 als een geschikte fiets voor beginners worden beschouwd? :)
 
is dat nou alles. de nieuwe 2004 heeft standaard al een hoop meer. :r

pk heeft ie meer, maar koppel volgens de specs. niet.....

Motor
Type DOHC vloeistof gekoelde
4-cylinder 4-takt parallel.
vooroverhellend (40gr.).
5 kleppen per cyl.,
Exup systeem
Cylinderinhoud (cc) 998
BoringxSlag (mm) 77x53,6
Compressieverhouding 12,3:1
Carburatie Electronisch geregelde
injectie
Olievoorraad (l) 3,8
Vermogen (KW/PK) 126,4/172 @12500
132/180 @12500 RAM AIR
Koppel (NM) 103,9 @ 10500
106,9 @ 10500 RAM AIR

En wat betreft een V-max, kom er bijna dagelijks een tegen, bler pijp erop, special paint, ziet er wel heel gaaf uit overigens, probeerde in het begin met een gangetje van 120/130, mij eruit te trekken, hahaha, als ik hem nu tegenkom, hoor ik zijn blerpijp ineens een stuk minder geluid produceren. :9
 
pk heeft ie meer, maar koppel volgens de specs. niet.....

Motor
Type DOHC vloeistof gekoelde
4-cylinder 4-takt parallel.
vooroverhellend (40gr.).
5 kleppen per cyl.,
Exup systeem
Cylinderinhoud (cc) 998
BoringxSlag (mm) 77x53,6
Compressieverhouding 12,3:1
Carburatie Electronisch geregelde
injectie
Olievoorraad (l) 3,8
Vermogen (KW/PK) 126,4/172 @12500
132/180 @12500 RAM AIR
Koppel (NM) 103,9 @ 10500
106,9 @ 10500 RAM AIR

En wat betreft een V-max, kom er bijna dagelijks een tegen, bler pijp erop, special paint, ziet er wel heel gaaf uit overigens, probeerde in het begin met een gangetje van 120/130, mij eruit te trekken, hahaha, als ik hem nu tegenkom, hoor ik zijn blerpijp ineens een stuk minder geluid produceren. :9
zo'n d&d jankt als een 2tact ik heb er zaterdag avond er een konstand achter me gehad alleen in tunnels kwam die voorbij en ging er daarna weer achter me rijden , uit respect voor een cat denk ik O-) :Z
 
Ivan' s jet kit op Fazer 1000 geplaatst :

We zijn enkele zaken teweet gekomen... men claimt +- 9 PK in het middengebied als je een Ivan's kit plaatst + open uitlaat. De 9 pk die je wint komen helaas niet alleen van de kit maar er komt +- 3 a 4 pk van de uitlaat bij (en +- 4 a 5 pk van de kit...) Het is dan wel gemakkelijk te zeggen dat je 9 pk wint door de kit.
Wat we ook gedaan hebben is de AIS (Air induction system) verwijdert. Dit is "afval" dat zogezegd voor een meer propere buitenlucht zorgt ... niets is minder waar, men voegt ter hoogte van de uitlaatstukken gewoon wat verse lucht bij. Als je dan met een meettoestelletje aan de uitlaat zou testen dan heb je inderdaad de indruk dat de uitlaatgassen minder schadelijk zijn. Dit is een indruk meer niet.

Wat ik opgemerkt heb is het volgende :

Voordelen :

- de motor klimt sneller in toeren. Voelt sterker aan.
- de motor start beter en draait veel beter op stationar toerental.
- er werden kleinere sproeiers 122.5 ipv 130 en 132.5 (voor de middenste carbs) geleverd met de kit en de vlotterhoogte werd van 12 mm naar 13.5 mm verhoogt waardoor het verbruik zou afnemen !
- Er is meer topvermogen bij en meer koppel +- 5 pk van de kit.
- wanneer je het gas toe draait en onmiddellijk opendraait reageert de motor minder schokkerig, hij is "smooter" geworden.
- de curve heeft vanaf +- 4 a 5000 rpm over de ganse lijn een toename van de kracht...
- We spreken van +- 131.6 achterwiel pk Din corrected.

Nadelen :

- als je de kit niet zelf plaatst is dit een dure grap en kan je de vraag stellen is het nodig ?
- Het is zever van te zeggen dat je door de kit 9 pk wint -> onzin want je wint reeds enkele PK's door de open uitlaat die je moet aanschaffen
- Er kan vanalles mislopen want de ingreep is niet zonder risico als je niet over de nodige technische kwaliteiten beschikt.
- reken ook nog de kosten van de testbank want je wil toch weten welk resultaat je hebt...

Voila nu kan je je eigen bedenking maken...

Een kurve volgt nog... heeft iemand een kurve van een volledig standaard fazer 1000 ?

mvg

Stef
 
Brikkige foto van een brikuitdraai *D Katana uit '81 met 90.500 km op de teller.

full


Topvermogen = 87.6 achterwiel pk's, de motor had toen nog te kleine hoofdsproeiers, 107.5 ipv 112.5 en bouwde daardoor te snel af. Verder helemaal origineel, ook de uitlaat & filter.

En néé Niels ik heb het piekje niet meegeteld :+
 
Ivan' s jet kit op Fazer 1000 geplaatst :

A:

We zijn enkele zaken teweet gekomen... men claimt +- 9 PK in het middengebied als je een Ivan's kit plaatst + open uitlaat. De 9 pk die je wint komen helaas niet alleen van de kit maar er komt +- 3 a 4 pk van de uitlaat bij (en +- 4 a 5 pk van de kit...) Het is dan wel gemakkelijk te zeggen dat je 9 pk wint door de kit.

B:
Wat we ook gedaan hebben is de AIS (Air induction system) verwijdert. Dit is "afval" dat zogezegd voor een meer propere buitenlucht zorgt ... niets is minder waar, men voegt ter hoogte van de uitlaatstukken gewoon wat verse lucht bij. Als je dan met een meettoestelletje aan de uitlaat zou testen dan heb je inderdaad de indruk dat de uitlaatgassen minder schadelijk zijn. Dit is een indruk meer niet.




Wat ik opgemerkt heb is het volgende :

Voordelen :

- de motor klimt sneller in toeren. Voelt sterker aan.
- de motor start beter en draait veel beter op stationar toerental.
- er werden kleinere sproeiers 122.5 ipv 130 en 132.5 (voor de middenste carbs) geleverd met de kit en de vlotterhoogte werd van 12 mm naar 13.5 mm verhoogt waardoor het verbruik zou afnemen !
- Er is meer topvermogen bij en meer koppel +- 5 pk van de kit.
- wanneer je het gas toe draait en onmiddellijk opendraait reageert de motor minder schokkerig, hij is "smooter" geworden.
- de curve heeft vanaf +- 4 a 5000 rpm over de ganse lijn een toename van de kracht...
- We spreken van +- 131.6 achterwiel pk Din corrected.

Nadelen :

- als je de kit niet zelf plaatst is dit een dure grap en kan je de vraag stellen is het nodig ?
- Het is zever van te zeggen dat je door de kit 9 pk wint -> onzin want je wint reeds enkele PK's door de open uitlaat die je moet aanschaffen
- Er kan vanalles mislopen want de ingreep is niet zonder risico als je niet over de nodige technische kwaliteiten beschikt.
- reken ook nog de kosten van de testbank want je wil toch weten welk resultaat je hebt...

Voila nu kan je je eigen bedenking maken...


C:

Een kurve volgt nog... heeft iemand een kurve van een volledig standaard fazer 1000 ?

mvg

Stef

A:
Alléén een open pijp geeft niet altijd zo'n prestatieverhoging (het kan (veel)meer of zelfs ook (veel)minder zijn), dit komt vaak pas tot zijn recht als de juiste afstelling gedaan is.

B:
Even opnieuw in de schoolboeken duiken, dan snap je 't weer :+

C:
Als je geen run gemaakt hebt vóór die wijzigingen,hoe weet je dan wat je gewonnen hebt :? , en hoe weet je dan zo goed te vertellen wat een pijp en een dyno-kit afzonderlijk oplevert :?
 
Paul, ik heb ondertss begrepen dat je een kenner bent. Als mijn uitleg van het AIS systeem te simpel of verkeerd was (Misschien was de term uitlaatstukken niet juist uitgedrukt) voel je vrij om deze beter te verklaren :}
Ik heb wel degelijk verschillende runs allemaal op dezelfde testbank, één op 3500 km met de originele demper en één met de Laser Hotcam, nu in november op 17.000 km met de Laser Hotcam een test met verschillende motortemperaturen (het is ook belangrijk een run te doen met een afgekoelde motor) voor en na het plaatsen van de Yvan's Jet kit dus ik weet heus wel welke verschillen dit geeft => vergelijkende grafieken zijn inderdaad het doel van een testbank.
Ik weet ook dat een een open uitlaat met een dikkere of langere buis verschil kan maken en voor mijn geval was helemaal geen bijkomende afstelling nodig toen de Laser Hotcam geplaatst werd.
Verder zijn er firma's zoals Akrapovic, Arrow etcetera die wel degelijk werk maken van hun uitlaatsystemen en wel degelijk goed testen uitvoeren voor ze een uitlaat op de markt brengen.
Met de run die volgt bedoel ik dat ik de print-out van de runs nog ga plaatsen omdat mijn tuner geen tijd had om die me nog te bezorgen via e-mail op zaterdagavond.

En nog iets, ik ben er van overtuigd dat door eerst te werken aan de luchtoevoer zelfs een éénvoudige truk soms meer kan dan het plaatsen van een kit... ik heb gisteren gezien hoe een tuner een R1 terug een mooie curve deed krijgen die teveel benzine kreeg (Lees : slecht afgesteld) goed kreeg door a) een K&N luchtfilter te plaatsen en b) 2 gaten te boren (boor 12 mm) boven in de luchtfilterkast ... Straf hé en niet duur ...

mvg

Stef :]

PS ik tracht gewoon mijn bescheiden mening te geven zoals een aantal mensen dit
doen op dit forum en u bent toch ook niet alwetend of wel ? :o

 
Laatst bewerkt:
Paul, ik heb ondertss begrepen dat je een kenner bent.

A:
Als mijn uitleg van het AIS systeem te simpel of verkeerd was (Misschien was de term uitlaatstukken niet juist uitgedrukt) voel je vrij om deze beter te verklaren :}

B:
Ik heb wel degelijk verschillende runs allemaal op dezelfde testbank, één op 3500 km met de originele demper en één met de Laser Hotcam, nu in november op 17.000 km met de Laser Hotcam

C:
een test met verschillende motortemperaturen (het is ook belangrijk een run te doen met een afgekoelde motor) voor en na het plaatsen van de Yvan's Jet kit dus ik weet heus wel welke verschillen dit geeft => vergelijkende grafieken zijn inderdaad het doel van een testbank.
Ik weet ook dat een een open uitlaat met een dikkere of langere buis verschil kan maken en voor mijn geval was helemaal geen bijkomende afstelling nodig toen de Laser Hotcam geplaatst werd.
Verder zijn er firma's zoals Akrapovic, Arrow etcetera die wel degelijk werk maken van hun uitlaatsystemen en wel degelijk goed testen uitvoeren voor ze een uitlaat op de markt brengen.
Met de run die volgt bedoel ik dat ik de print-out van de runs nog ga plaatsen omdat mijn tuner geen tijd had om die me nog te bezorgen via e-mail op zaterdagavond.

D:
En nog iets, ik ben er van overtuigd dat door eerst te werken aan de luchtoevoer zelfs een éénvoudige truk soms meer kan dan het plaatsen van een kit... ik heb gisteren gezien hoe een tuner een R1 terug een mooie curve deed krijgen die teveel benzine kreeg (Lees : slecht afgesteld) goed kreeg door a) een K&N luchtfilter te plaatsen en b) 2 gaten te boren (boor 12 mm) boven in de luchtfilterkast ... Straf hé en niet duur ...

mvg

Stef :]

E:
PS ik tracht gewoon mijn bescheiden mening te geven zoals een aantal mensen dit
doen op dit forum en u bent toch ook niet alwetend of wel ? :o

A: Door het inspuiten van lucht nét na de uitlaatklep wordt een naverbranding gercëeerd, waardoor het uitlaatgas minder schadelijk wordt.

B:
Waarom vraag je dan een standaard uitdraai als je die zelf óók al hebt :?

C:
Het vermogen moet gemeten worden op bedrijfstemperatuur, en niet anders!
Dus met een afgekoelde of koude motor een run maken is niet alleen zinloos, maar kan ook nog schade aan je motor toebrengen.

D:
Tja, dit is wel heel erg oud nieuws, ik doe er graag toch nog wel een schepje (liefst kruiwagens) bovenop.

E:
Ook ik probeer dit na te streven, dus wat dat betreft streven wij naar hetzelfde doel.

Paul.
 
Paul,

Dat is em het juist, door de "naverbranding" worden en er minder schadelijke uitlaatgassen aangemaakt maar tenslotte komt het toch maar allemaal samen
in éénzelfde atmosfeer... gaat dit dan echt zoveel uitmaken ?? Je weet dan toch ook als je je AIS verwijderd hebt en je ooit naar de keuring moet het eenvoudig is om je mengsel te laten aanpassen waardoor je binnen de normen valt ?
Ik noem de AIS een zoethoudertje voor de groene politicus ;)

Waarom een uitdraai van de Fazer 1000 => heel simpel om de verschillen tussen tss verschillende standaard Fazers en verschillende testbanken te kunnen bekijken om aan te tonen dat er tussen de verschillende banken en verschillende fazers zowiezo standaard veel verschil kan zijn...dit is een informatieve vraag.
Ik ben namelijk geïnteresseerd in deze materie...
Ik meen in dit Forum een curve pagina 9 van Fazertje (van bij jouw trouwens) van een fazer 1000 gezien te hebben met +- 134.5 BHP op het achterwiel. Ik zie nergens wat er aangepast is maar dat kan jij me misschien wel vertellen daar de run bij jou gedaan werd... => dan kom je +- 148 a 150 krukas HP uitgaande van de 12 % . Ik vind dat eerlijk gezegd veel en heb dan ook mijn bedenkingen dat het resultaat op de bank van mijn tuner hetzelfde zou zijn that's all.

Ik weet dat een run met een koude motor nefast is voor het blok (we gaan tenslotte in de 4 e versnelling tot aan de begrenzer)Ik bedoel dat mijn tuner me gevraagd heeft om de motor een uurtje te laten bekomen na mijn aankomst van een rit van 50 km (dus de motor is niet "koud". Volgens hem kan je waardevolle informatie uit deze run halen...deze is meestal ook minder hoog dan de run op normale bedrijfstemperatuur.

Ik ben van het principe : met gedeelde info kom je ver...

Stef
 
Paul,
A:
Dat is em het juist, door de "naverbranding" worden en er minder schadelijke uitlaatgassen aangemaakt maar tenslotte komt het toch maar allemaal samen
in éénzelfde atmosfeer... gaat dit dan echt zoveel uitmaken ??
B:
Je weet dan toch ook als je je AIS verwijderd hebt en je ooit naar de keuring moet het eenvoudig is om je mengsel te laten aanpassen waardoor je binnen de normen valt ?
C:
Ik noem de AIS een zoethoudertje voor de groene politicus ;)
D:
Waarom een uitdraai van de Fazer 1000 => heel simpel om de verschillen tussen tss verschillende standaard Fazers en verschillende testbanken te kunnen bekijken om aan te tonen dat er tussen de verschillende banken en verschillende fazers zowiezo standaard veel verschil kan zijn...dit is een informatieve vraag.
Ik ben namelijk geïnteresseerd in deze materie...
E:
Ik meen in dit Forum een curve pagina 9 van Fazertje (van bij jouw trouwens) van een fazer 1000 gezien te hebben met +- 134.5 BHP op het achterwiel. Ik zie nergens wat er aangepast is maar dat kan jij me misschien wel vertellen daar de run bij jou gedaan werd... => dan kom je +- 148 a 150 krukas HP uitgaande van de 12 % . Ik vind dat eerlijk gezegd veel en heb dan ook mijn bedenkingen dat het resultaat op de bank van mijn tuner hetzelfde zou zijn that's all.
F:
Ik weet dat een run met een koude motor nefast is voor het blok (we gaan tenslotte in de 4 e versnelling tot aan de begrenzer)Ik bedoel dat mijn tuner me gevraagd heeft om de motor een uurtje te laten bekomen na mijn aankomst van een rit van 50 km (dus de motor is niet "koud".
G:
Volgens hem kan je waardevolle informatie uit deze run halen...deze is meestal ook minder hoog dan de run op normale bedrijfstemperatuur.
H:
Ik ben van het principe : met gedeelde info kom je ver...

Stef

Laatste uitleg, omdat dit niet in dit topic hoort, hier horen dyno uitdraaien te staan.

A:
Dit is wel errug kort door de bocht, en het maakt toch wel wat uit ja.
B:
Dat wil nog niet zeggen dat het systeem daarom niet werkt!
C:
Gedeeltelijk mee eens, maar als we iets kunnen doen voor onze leefomgeving, waarom zullen we 't dan niet doen :?
D:
Dan gaat dit zó óók niet, dan moet je beide fazers op beide banken gehad hebben.
En inderdaad niet iedere bank geeft exact hetzelfde aan, maar of 't verschil groot is betwijfel ik zeer, ik zelf denk iets van 2% verschil of zo.......
E:
Ik heb nog nooit een sleutel naar die fazer uitgestoken, dus ik weet ook niet wat er eventueel aan veranderd is, dat zou je aan fazertje moeten vragen.
12% verlies is wel een beetje veel voor zo'n nieuwe motor zonder cardan, het lijkt me beter om 10% aan te houden.
F:
Als jij dat ook weet, waarom laat je jouw motor zonder goed onderbouwde uitleg dan afraggen :?
Na 1 uur afkoelen is je motor zo ver afgekoeld dat hij VER beneden de bedrijfstemperatuur ligt, en in mijn visie is hij dan gewoon koud!!
G:
:? :? :? rare werkwijze, laat hem dit maar eens goed onderbouwd uitleggen ;)
H:
Ik ook :+
 
Laatste uitleg, omdat dit niet in dit topic hoort, hier horen dyno uitdraaien te staan.

D:
Dan gaat dit zó óók niet, dan moet je beide fazers op beide banken gehad hebben.
En inderdaad niet iedere bank geeft exact hetzelfde aan, maar of 't verschil groot is betwijfel ik zeer, ik zelf denk iets van 2% verschil of zo.......
F:
Als jij dat ook weet, waarom laat je jouw motor zonder goed onderbouwde uitleg dan afraggen :?
Na 1 uur afkoelen is je motor zo ver afgekoeld dat hij VER beneden de bedrijfstemperatuur ligt, en in mijn visie is hij dan gewoon koud!!
G:
:? :? :? rare werkwijze, laat hem dit maar eens goed onderbouwd uitleggen ;)
H:
Ik ook :+


D; niet mee eens. het verschil tussen de verschillende banken kan absoluut groter zijn dan 2%

F&G , helemaal mee eens, testen met een koud blok kan schadelijk zijn en heeft geen enkel nut. Het enige verschil dat er te zien kan zijn is of de motor naarmate hij warmer wordt beter of slechter gaat presteren en dus te arm of te rijk staat.

hakinnen :)
 
Hakkinen,

je haalt toch wel even het nut aan ... en nog eens een afgekoeld blok is toch geen koud blok dat de bvb de ganse nacht stilgestaan heeft...

Stef
 
Op zondag 23 november 2003 21:26 schreef hakinnen het volgende:D; niet mee eens. het verschil tussen de verschillende banken kan absoluut groter zijn dan 2%
hakinnen :)

Ik heb ook niet gezegd dat het niet kan, ik zeg alleen dat ik niet verw8 dat het veel meer zal zijn!
 
Hakkinen,

je haalt toch wel even het nut aan ... en nog eens een afgekoeld blok is toch geen koud blok dat de bvb de ganse nacht stilgestaan heeft...

Stef

He, Jij bent die eerste die mijn nickname correct schrijft! Hakkinen (Mika) is inderdaad met 2 k's en niet met 2 n's zoals ik het schrijf.(de reden dat ik het fout schrijf is dat destijds de naam Hakkinen bij het aanvragen van mijn Hotmail account uiteraard al bezet was, ik heb er dus Hakinnen van gemaakt en (bijna niemand die het opvalt!)

Het nut dat ik aanhaal kan ook gerealiseerd worden door een blok toch te laten warmdraaien alvorens de 1ste run te doen en daarna nog een 2de of 3de run te doen, het blok is dan heter als bij de 1ste run.

Dadelijk krijgen we nog een discussie over de vraag wanneer een blok nu wel of niet afgekoelt is. Hhahaha :+


Gegroet maar weer,

Hakinnen ;)
 
Ut is weer zover :z Als je gaat meten dan moet je dat op eenzelfde bank doen om dezelfde referentie te hebben en om fouten van de bank te vermijden. Of eenzelfde motorfiets op verschillende banken zetten om het verschil te bepalen.

Maar wij willen grafiekjes!!!
 
He, Jij bent die eerste die mijn nickname correct schrijft! Hakkinen (Mika) is inderdaad met 2 k's en niet met 2 n's zoals ik het schrijf.(de reden dat ik het fout schrijf is dat destijds de naam Hakkinen bij het aanvragen van mijn Hotmail account uiteraard al bezet was, ik heb er dus Hakinnen van gemaakt en (bijna niemand die het opvalt!)

Het nut dat ik aanhaal kan ook gerealiseerd worden door een blok toch te laten warmdraaien alvorens de 1ste run te doen en daarna nog een 2de of 3de run te doen, het blok is dan heter als bij de 1ste run.

Dadelijk krijgen we nog een discussie over de vraag wanneer een blok nu wel of niet afgekoelt is. Hhahaha :+


Gegroet maar weer,

Hakinnen ;)

Hak(k)innen

Inderdaad zo een discussie zou ook tot niets leiden...

Laten we dus maar grafiekjes plaatsen en niet nadenken over wat er op die grafiekjes staat of wat er mee te maken heeft...

mvg

Stef
 
Is dit netjes Belgisch voor: "Bekijk het allemaal maar, ik heb genoeg gezegd, ik maak er geen woorden meer aan vuil !" ???

;) :P :9

Tja misschien wel... eigenlijk is het belangrijkste wat je zelf ervaart na de wijzigingen (Zie boven bij voordelen en nadelen na installatie van de kit) Daarentegen zijn de vergelijkende runs met dezelfde testbank voor en na de ingrepen zeer interessant. Dan kun je zien wat een verschil een open uitlaat of een kompleet uitlaatsysteem of ... geeft

mvg

Stef
 
Ben net op de testbank geweest met mijn zxr400 resultaat 65pk aan krukas en bijna 60 aan wiel. De motor is helemaal standaart zelfs de demper ;) maar daar word aan gewerkt ik zal hem zo even scannen en posten
 
Terug
Bovenaan Onderaan