Pre-loodvrij tijdperk

CatchDude

MF veteraan
12 apr 2003
6.023
0
Arnhem
Hallo brikkers en klassiekers!

Searchy gebruikt, maar ik kon er zo snel niets over vinden. (Misschien omdat ik ook niet de juiste term weet om op te zoeken.)

Ik heb mogelijk een kans een oud beessie voor weinig tot niets op de kop te tikken. Ik weet nog niet eens wat, collega in kwestie die hem in de stal heeft staan moet weet het ook niet en moet hem eerst nog uitgraven. Hij zei dat het "iets van een 500 uit '75" was. Mijn vraag: Dit is nog uit de tijd dat er hoopjes lood in de benzine zat, toch? (Ver voor mijn tijd iig.)

Hoe kom ik er achter of er loodvervanger in de benzine moet of niet? En zo ja, waar haal je zoiets? Of kan je er ook gewoon euro 95 in gooien en succes er mee? Of is er een loodtoevoeging te krijgen voor moderne benzine ergens? in het kort dus: "Huh?" ;)

Excuses als dit al honderden keren is gepasseerd...
 
full
:] :] :] verkrijgbaar in automaterialenzaken(3 maal woordwaarde)
 
En dat ziet er uit alsof dat genoeg is voor 250 liter euro loodvrij. Kijk, da's handige info!

Maar hoe weet ik nu of een motor een loodvervanger behoeft of dat er gewoon euro 95 puur uit de tap in kan? Vanaf welke bouwjaren is dat, of werkt dat anders?
 
Dat is helemaal afhankelijk van de motor, het merk e.d.

Het zou heel goed kunnen dat de motor waarom het gaat een Honda CB500 Four is. Daarmee kan je gewoon euro 95 loodvrij tanken.

Trouwens, een loodtoevoeging heb je toch niet vaak nodig naar mijn idee, je kan als dat moet gewoon Super Plus tanken, dat is met loodvervanger.
 
Thanks for the info, zodra ik meer weet over de motor post ik het wel.

Ik las ooit iets dat een cylinderkop aangepast kan worden voor loodvrij. (Iets met anders gepositioneerde kleppen of zo? Klok, klepel...) Kan je, als je de kop er af haalt, zien of dit is uitgevoerd?

Er is vast niet iemand met een voor/na fototje? O-)
 
Thanks for the info, zodra ik meer weet over de motor post ik het wel.

Ik las ooit iets dat een cylinderkop aangepast kan worden voor loodvrij. (Iets met anders gepositioneerde kleppen of zo? Klok, klepel...) Kan je, als je de kop er af haalt, zien of dit is uitgevoerd?

Er is vast niet iemand met een voor/na fototje? O-)


hier nog zo'n klok en klepel typje maar ergens gelezen dat hondaatjes vanaf ergens voor 74 al op loodvrij konden. zelf altijd met lood getankt of zelf aangemengd maar sinds kort op euro95 en geen enkel verschil :)
 
Hallo brikkers en klassiekers!

Searchy gebruikt, maar ik kon er zo snel niets over vinden. (Misschien omdat ik ook niet de juiste term weet om op te zoeken.)

Ik heb mogelijk een kans een oud beessie voor weinig tot niets op de kop te tikken. Ik weet nog niet eens wat, collega in kwestie die hem in de stal heeft staan moet weet het ook niet en moet hem eerst nog uitgraven. Hij zei dat het "iets van een 500 uit '75" was. Mijn vraag: Dit is nog uit de tijd dat er hoopjes lood in de benzine zat, toch? (Ver voor mijn tijd iig.)

Hoe kom ik er achter of er loodvervanger in de benzine moet of niet? En zo ja, waar haal je zoiets? Of kan je er ook gewoon euro 95 in gooien en succes er mee? Of is er een loodtoevoeging te krijgen voor moderne benzine ergens? in het kort dus: "Huh?" ;)

Excuses als dit al honderden keren is gepasseerd...

Volgens mij kun je om-en-om tanken, deed ik met een lang vergaan koekblik
een jaar of 8 terug (student=geen knaken).
De ene tankbeurt euro95, de andere super98mlv.
Maareh, ik weet niet of dat ook kan met die motor...

[me]PeerkeMikuni zegt "In het verleden behaalde successen bieden geen garantie voor toekomst"
[/me]


:+
 
Is inderdaad afhankelijk van merk, bouwjaar en type. Honda was er al vroeg bij (vanaf eind jaren zestig kan alles loodvrij), BMW bijvoorbeeld veel later (midden jaren tachtig).

Je kunt eventueel je klepzittingen laten vervangen door geharde exemplaren, dan hoef je geen loodvervanger meer te gebruiken. Probleem is namelijk dat de "smering" die het lood verzorgde bij contact tussen klep en klepzitting verdwijnt als je loodvrij tankt, waardoor de klep in ze sitting "zakt". Daarmee vermindert je klepspeling, met alle gevolgen vandien.
 
Trouwens, een loodtoevoeging heb je toch niet vaak nodig naar mijn idee, je kan als dat moet gewoon Super Plus tanken, dat is met loodvervanger.
Nee, is ook afhankelijk van het merk benzine. Tot een maand of drie geleden had de BP bij mij in de straat nog super met loodvervanger, dit is niet altjd hetzelfde als superplus of super 98.
 
Ik dacht dat 'plus' betekende dat er lvv in zit, maar ik tank de BMW meestal hier in de buurt vol, en dan staat er duidelijk vermeld dat er lvv inzit. Als het niet vermeld wordt, dan vertrouw ik het ook niet.
 
Freak heeft diverse oude Honda's staan en gooit er elk 4e tankje lood bij, kan verder geen kwaad behalve voor het milieu maar daar ben ik jaren werkzaam in geweest en dat geloof ik wel.
 
Kiek es an! Tegen de tijd dat ik weet wat de motor inhoudt denk ik dat hier voldoende kennis aanwezig is om te kijken wat ik met de brandstof aan moet. Thanks people!
 
Terug
Bovenaan Onderaan