Prepareren van remklauwen voor circuit

Ik heb toevallig pas geleden wat advies gevraagd aan een engineer van SBS Friction over het onderhouden van remmen bij circuitmotors en het gebruik van kopervet. Dit is was zijn antwoord:

"Regarding the use of cupper (or other heat resistant) grease is normally used only with roadbike applications from which brake noise might be an issue.

For racing, I do not recommend to use any type of grease at contact points between backing plate and pistons/caliper – just keep it clean and free from dust. Always good to keep pistons slightly lubricated with ie ATE brake grease to keep piston seals in good shape – this require certainly a continuously cleaning of caliper/pistons (water-soap solution / NO brake cleaner inside caliper) since brake grease will catch brake dust, that you do not want to be distributed into the seals."

In een email daarna voegde hij dit eraan toe:

"Regarding lubricate of caliper pistons – when all resampled as you have done now, then pump out the pistons as far as possible without popping out of the caliper-bore and use a small brush to lubricate the pistons with ie ATE brake grease, push the pistons in-out-in-out until pistons are moving easily with very little sticking in the seals. Then your calipers are working OK."

Ik heb ook gevraagd of dat ik iets moet doen met de vlekken die de SBS DC remblokken op de schijven achterlaat als ik andere remblokken wil gebruiken. Daarop antwoorde hij dit:

"Regarding your brake discs, what is on your disc surface is most probably a bit of rust/corrosion from the DC pad material which contains some iron-particles. You could give the discs an easy scratch with Scottsbrite, #150 grit emery paper or a special brake disc diamond sole file. But, be careful so you do not damage the disc surface (making “hill” & valleys”) to give you brake vibrations."

Ik denk dat dit wat vragen van jullie beantwoordt. Iedereen moet zelf weten of dat ze kopervet op hun remblokken doen en hoe ze de klauwen schoonmaken enz, maar ik ga in ieder geval dit advies volgen.
:t :Y Yup, beetje dreft en hand warm water. En verder zo droog mogelijk. En uiteraard zuigertjes met ate monteren, zo doe ik het al jaren na iedere rijden op circuit en regelmatig na rijden op de weg.
 
Ja, ik was erg blij dat een expert de tijd nam om mijn email met vragen te beantwoorden. Vooral omdat je zoveel verschillende dingen hoort over remmen.
Ik vond het persoonlijk vreemd dat hij adviseerde om ATE vet op de zuigers te doen bij een geassembleerde remklauw. Deze stap zie ik ook als optioneel. Ik heb het advies toch opgevolgd en de remzuigertjes bewegen nu met minder wrijving. Ik ben wel heel lang bezig geweest om al het overtollige ATE vet weg te vegen.
Voor mij was het ook nieuw dat je geen remreiniger moest gebruiken om de klauwen schoon te maken.
Zo leer je nog eens wat..
 
Ja, ik was erg blij dat een expert de tijd nam om mijn email met vragen te beantwoorden. Vooral omdat je zoveel verschillende dingen hoort over remmen.
Ik vond het persoonlijk vreemd dat hij adviseerde om ATE vet op de zuigers te doen bij een geassembleerde remklauw. Deze stap zie ik ook als optioneel. Ik heb het advies toch opgevolgd en de remzuigertjes bewegen nu met minder wrijving. Ik ben wel heel lang bezig geweest om al het overtollige ATE vet weg te vegen.
Voor mij was het ook nieuw dat je geen remreiniger moest gebruiken om de klauwen schoon te maken.
Zo leer je nog eens wat..
Dat je geen remreiniger op rubber moet spuiten kun je ook gewoon beredeneren.
Het is een contact reiniger, en bedoelt voor ijzeren delen. Staat meestal ook op de bussen, dat het in poriën van materiaal trekt en dat het sterk ontvet. Niet handig op rubberen delen die je graag soepel wil houden dus. Gelukkig is het erg vluchtig dus als je eens een druppeltje morst of je spuit het toch op het rubber is er niet zo snel iets aan de hand.
Maar dreft en een beetje lauw water ontvet ook, heel goed zelfs, heeft alleen iets meer tijd nodig. Maar het vervliegt ook niet meteen wat het vuil dus doet wegspoelen ipv in poriën te trekken. Dit was het eerste wat ik leerde in de racerij, vriendelijk voor je handen en vriendelijk voor het materiaal, maar toch zeer doeltreffend.

Alleen dat Ate vet bij al gemonteerde zuigers sta ik ook van te kijken, een klein beetje kan ik me voorstellen. Zelfs als je met een doek vet van een oppervlak verwijdert blijft er nog een hele dunne laag achter. Zo'n laagje van Ate vet wil je op je remzuigers achterlaten kan ik me voorstellen.
Tot nu toe reinig ik mijn remmen heel erg vaak, maar ik wil dat best eens onderzoeken. Als er iets te verbeteren valt wat toch goed te verklaren is en logisch klinkt, wil ik dat altijd proberen.
 
Alleen dat Ate vet bij al gemonteerde zuigers sta ik ook van te kijken, een klein beetje kan ik me voorstellen. Zelfs als je met een doek vet van een oppervlak verwijdert blijft er nog een hele dunne laag achter. Zo'n laagje van Ate vet wil je op je remzuigers achterlaten kan ik me voorstellen.
Een beetje een racer weet dat je ATE vet moet gebruiken , gelieve meermaals per jaar invetten.

Echte racers spuiten de cubs vaak ook in met siliconen spray als noodoplossing.;)
 
Het is een contact reiniger, en bedoelt voor ijzeren delen. Staat meestal ook op de bussen, dat het in poriën van materiaal trekt en dat het sterk ontvet. Niet handig op rubberen delen die je graag soepel wil houden dus. Gelukkig is het erg vluchtig dus als je eens een druppeltje morst of je spuit het toch op het rubber is er niet zo snel iets aan de hand.
Ja klinkt opzich logisch. Ik had alleen niet verwacht dat het genoeg invloed zou hebben om echt uit te maken. In ieder geval, gebruik ik tegenwoordig water en sop.
maar ik wil dat best eens onderzoeken. Als er iets te verbeteren valt wat toch goed te verklaren is en logisch klinkt, wil ik dat altijd proberen.
Laat vooral je bevindingen weten. Ik ben wel benieuwd.

Een beetje een racer weet dat je ATE vet moet gebruiken , gelieve meermaals per jaar invetten.
Ik begin echt net met circuit rijden, dus voor mij was dit nieuw. Voor de mail van die engineer was het voor mij echt ondenkbaar dat je na de montage van de zuigers nog iets met ATE vet zou doen.
 
Ik begin echt net met circuit rijden, dus voor mij was dit nieuw. Voor de mail van die engineer was het voor mij echt ondenkbaar dat je na de montage van de zuigers nog iets met ATE vet zou doen.
Je mag het ATE ( dunnetjes) ook tijdens montage van je remcubs gebruiken . Tijdens het seizoen gewoon Motip Remmenreiniger 500m gebruiken deze is niet zo agressief . Daarna weer wat ATE vet aan de rem cubs smeren.
 
Terug
Bovenaan Onderaan