Probleem ZRX1200S: last van shimmy

De Maan

MF'er
2 nov 2005
54
0
Zaandam
Dag vakbroeders,

Ik heb een probleem met mijn ZRX1200S en kom er niet goed uit. Wellicht heeft iemand van jullie een oplossing voorhanden.

Ik heb mijn blauwe S in 2004 (5000KM) gekocht bij Horeon (Zwanenburg). Na een paar 1000 KM kwam ik er achter dat een van mijn voorschijven krom (bekend euvel) was. Bij 12000 KM heb ik mijn schijven vervangen door waveschijven en meteen BT014s aangeschaft. Na 5000 KM kwam ik er bij toeval achter dat rond de 80 km/h mijn stuur ontzettend begint te slaan (bij losse handen natuurlijk). Het was zo erg dat ik hoogstens mijn handen 1 cm van het stuur kon afhouden, omdat het anders oncontroleerbaar werd. Dit shimmyen merk je niet als je gewoon je stuur vasthoudt.

Ik heb dit probleem voorgelegd bij Horeon. Daar werd mij verteld dat dit vaker voorkomt en dat dat meestal te maken had met een productiefout in de band (het slaan van het stuur is altijd van 80 tot 70 km/h er boven en eronder is er niks aan de hand).
Je begrijpt dat ik niet kon wachten totdat mijn band versleten was.

Inmiddels staat er 21000 KM op de teller en heb ik nieuwe banden aangeschaft. Omdat de PP 2CT vanwege een productiefout niet leverbaar waren heb ik weer gekozen voor de BT014s (heerlijke plakbanden).

Groot was mijn teleurstelling toen bleek dat het probleem nog steeds niet was opgelost.
Wat heb ik inmiddels al gedaan:

Ik heb de voorvorkolie vervangen (links was de olie mooi roze, rechts zat er prut in de vork).
Tegelijkertijd heb ik RVS-remleidingen gemonteerd (de afgetapte remolie was van de rechterklauw veel smeriger dan van de linker).
Resultaat: het slaan was iets minder.

Daarna heb ik de balhoofdlagers vervangen (wat een K..klus zonder het voorgeschreven gereedschap).
Resultaat: iets beter, maar nog steeds aanwezig.

Ik heb de afstelling van het balhoofd laten controleren door Horeon. Een monteur heeft even proefgereden en concludeerde dat het balhoofd goed was afgesteld maar dat de motor erg veel last had van shimmyen en dat hij in de bochten erg vaag aanvoelde. Zijn advies: vervang de voorwiellagers.

Vandaag zijn de voorwiellagers vervangen (en het voorwiel opnieuw gebalanceerd), maar het stuur trilt nog steeds tussen de 70 en 80 km/h. Het is intussen wel een stuk minder, maar ik durf nog steeds niet mijn stuur los te laten.

In het zoekplaatje is nu de voorvork aan de beurt. Ik heb al wat lopen pielen met de in- en uitgaande demping (helaas zit de onderste afstelschroef van mijn rechter vork muurvast, ook een bekend euvel).

Heeft er iemand nog een tip of heeft ervaring met dit probleem?

De afgelopen jaren heb ik een ZRX1100R en ZRX1200R gehad (allen op BT020s), maar daar heb ik nooit problemen mee gehad.

Zelf denk ik dat de kromme schijf de voorpartij van onder (wiellagers) tot boven (balhoofdlagers) heeft beschadigd. Daartussen zitten nog de vorken. Wie weet kom ik daar nog iets geks tegen.

Het zou natuurlijk ook iets heel anders kunnen zijn, maar wat dan?

Groet, De Maan.
 
ik vind hem perfect sturen heb de achterkant ook omhoog gezet en hierdoor heb ik weer genoeg grondspeling.(center anders om gedraaid hierdoor komt hij achter een stuk omhoog Ook +/- 2cm)
Hierdoor veranderd ook het zwaarte punt.
Dat ligt nu lager waardoor hij veel handelbaarder word.
Hij valt iets meer de bocht in(zeker niet storend) maar, nerveuz kan kan ik niet zeggen want. het is een zware fiets en hierdoor valt het nerveuzen echt wel mee.
Ik heb dit ook met mijn vorige fiets gedaan fazer 1000 en die werd wel nerveuzer ook omdat die de hele tijd met het voorwiel de lucht in wilde.(maar die is ook een heel stuk lichter in gewicht).

Gewoon proberen en als het je niet bevalt zet je hem weer iets omhoog.
Wel niet vergeten de achterkant ook omhoog te zetten.(hier ben ik eerst mee begonnen)
En zo kun je ook langzaam beginnen voor eerst 1 cm laten zakken en steeds iets verder tot jij het prettig vind.

Een andere vriend van mij heeft het ook gedaan en die vind hem ook veel prettiger sturen maar, smaken verschillen.

gr leon

gr leon
 
Maan een goede tip, koop je bandjes in het vervolg in spanje! Ik betaal voor een setje 2ct 240 euri excl verzenden. En de slijtage gaat valt ook nog wel mee als je er woonwerk mee rijd doe ik nl ook! Ze worden alleen een stuk minder 4kant dan de gewone MPP. En het grootste voordeel is vind ik ze warmen snel op en de grip in het natte is goed! De road is ook een optie maar die vind ik minder!
 
Maan :

Gezien je veel woon-werk verkeer rijd en je geen sportband zoekt. Misschien is de Road 2 een goede optie. Ik verwacht namelijk dat je enigzins schrikt van de "relatief" snelle slijtage van de mpp en de vierkante bijkomstigheid :)

Ik heb die op de bandit 1200 van mijn vriendin liggen (rij zelf gsxr1000 ) en heb al diverse bochtige fratsen met de motor uit gehaald en de banden voldoen echt goed. Ook in de regen veel grip en ook met koude banden ( waar michelin een patent op lijkt te hebben ) kun je toch goed door rijden.

Succes met de zrx , leuke motor ! :)
 
bedankt voor de tip.
Ik ben ook bang dat je schrikt hou snel die 2ct versleten zijn.
Ik rij alleen voor de fun en ze zijn net 4000 km mee gegaan en voor +/- 6000.
Ik hen nu voor wel weer een 2ct(kreeg een nieuwe door de terugroep actie) en achter heb ik nu de road 2ct en die bevalt ook prima.
Ik hoop dat die iets langer mee gaat maar, dat duurt nog even voor ik dit weet want, de mijn staat op stal te trappellen tot het weer mooi weer word haha.

gr leon
 
Ik hoop dat die iets langer mee gaat maar, dat duurt nog even voor ik dit weet want, de mijn staat op stal te trappellen tot het weer mooi weer word haha.

Zover hier met de road 2 ct op de bandit 1200

Ong. een 6000km al

Woon-werk verkeer door mij en vriendin waarbij ik er wat harder mee door de bochten ga en wat harder accelereer.

In zuid frankrijk door de bergen met hoge temperaturen.

In zuid frankrijk dame achterop en dan door de bergen en behoorlijkl lopen racen tot randje, laat remmen, hard insturen, etc.


Slijtage ? nihil .....

Vraag me niet hoe het kan maar geweldig voor dit soort dingen... Op mijn gsxr1000 zal ik er niet meer durven te rijden maar op de bandit..super.


Wat misschien wel een aanrader is , iets wat ik regelmatig lees, MPP 2ct voor en een MPR2CT achter... voor met insturen kun je maybe wel wat meer grip gebruiken.
 
Dat voorspeld een goede levens duur.
Ik heb hem ook tot aan het randje gereden en rij er redelijk sportief mee en moet zeggen de grip is prima.(heb vroeger ook altijd racer gereden)
ps op die link van werkplaats handboeken staan ook van andere motoren de boeken erop wellicht ook voor de suzuki.

gr leon
 
Grappig dat men altijd het in de voorkant van de motor zokt.
Natuurlijk moet de voorkant in orde zijn maar shimmy komt meestal van achteren vandaan.
Logisch want een motor is een achterwiel aangedreven voertuig en het eerste lager dat niet horizontaal is is nl het balhoofdlager.

:^

Hoe raar het ook klinkt, een versleten schokdemper merk je ook heel erg aan de voorkant! Is bij TS nvt, maar handig om te weten voor iedereen die meeleest.
 
Terug
Bovenaan Onderaan