twostrokepower500
Rookie
Hallo,
Ik wil graag even van jullie expertise gebruik maken, ik heb recent een Yamaha R1 SP (bj. 2011) gekocht.
Loopt als een zonnetje, en de sp heeft standaard Akra slip on dempers, maar voor een beetje extra lawaai heb ik er een kat vervanger onder geschroefd, en loopt nog steeds als een zonnetje, merk praktisch geen verschil.
Door de open uitlaat gaat de motor nog armer lopen dan dat ie al deed, nu heb ik mij een beetje ingelezen en kwam er achter dat de R1 tot 6000 rpm gebruik maakt van een "closed loop" systeem en naar mijn interpretatie kwam dat op het volgend neer; de lambdasonde (O2 sensor) regelt het mengsel, deze staat volgens EU norm waarschijnlijk rond 14.6:1 AFR.
Nu is mijn vraag:
Is mijn lambdasonde (O2 meter) nog in staat het mengsel bij te regelen zonder cat, dus met andere woorden is mijn air fuel ratio nog steeds 14.6 of kan die het niet meer bijbenen en ligt mijn AFR nu nog hoger.
Nu ben ik natuurlijk al aan het kijken naar een eventuele oplossing, en kreeg ik van een "tuner" te horen dat de motor arm loopt in "closed loop" (voor emissies) en in "open loop" (boven 6000 rpm) weer te rijk staat af gesteld (zodat niemand zijn blok opblaast), in "open loop" heeft de lambdasonde niks meer te zeggen maar een ingeprogrammeerde mapping.
Nu kan ik dus een powercommander 5 er tussen zetten en een O2 optimizer en ding op de testbank laten afstellen. Maar aangezien dit nog al een redelijke investering is wil ik ook zeker weten dat dit wel echt noodzakelijk is.
Ik hoef niet meer vermogen en de motor rijdt prima geen dipjes waar ik last van heb in ieder geval, ik snap heel goed dat die met een pcv nog mooier loopt en meer vermogen heeft en nog mooier op pakt. Enige waar het mij om gaat is dat de motor niet kapot loopt op lange termijn doordat ie te arm staat afgesteld.
Maar goed is het echt nodig, of zeggen jullie dat een pcv nodig is.
Wat in mijn logica nog op ging; was er alleen een O2 optimizer tussen te zetten van dynojet die er voor zorgt dat in de "closed loop" mijn AFR 13.6:1 is. Dan loopt die onder de 6000 rpm niet meer te arm en in de "open loop" staat de motor al te rijk afgesteld.
Maar goed zag dit nergens voorbij komen, dus zal mijn logica wel niet op gaan
Bij voorbaat dank
Ik wil graag even van jullie expertise gebruik maken, ik heb recent een Yamaha R1 SP (bj. 2011) gekocht.
Loopt als een zonnetje, en de sp heeft standaard Akra slip on dempers, maar voor een beetje extra lawaai heb ik er een kat vervanger onder geschroefd, en loopt nog steeds als een zonnetje, merk praktisch geen verschil.
Door de open uitlaat gaat de motor nog armer lopen dan dat ie al deed, nu heb ik mij een beetje ingelezen en kwam er achter dat de R1 tot 6000 rpm gebruik maakt van een "closed loop" systeem en naar mijn interpretatie kwam dat op het volgend neer; de lambdasonde (O2 sensor) regelt het mengsel, deze staat volgens EU norm waarschijnlijk rond 14.6:1 AFR.
Nu is mijn vraag:
Is mijn lambdasonde (O2 meter) nog in staat het mengsel bij te regelen zonder cat, dus met andere woorden is mijn air fuel ratio nog steeds 14.6 of kan die het niet meer bijbenen en ligt mijn AFR nu nog hoger.
Nu ben ik natuurlijk al aan het kijken naar een eventuele oplossing, en kreeg ik van een "tuner" te horen dat de motor arm loopt in "closed loop" (voor emissies) en in "open loop" (boven 6000 rpm) weer te rijk staat af gesteld (zodat niemand zijn blok opblaast), in "open loop" heeft de lambdasonde niks meer te zeggen maar een ingeprogrammeerde mapping.
Nu kan ik dus een powercommander 5 er tussen zetten en een O2 optimizer en ding op de testbank laten afstellen. Maar aangezien dit nog al een redelijke investering is wil ik ook zeker weten dat dit wel echt noodzakelijk is.
Ik hoef niet meer vermogen en de motor rijdt prima geen dipjes waar ik last van heb in ieder geval, ik snap heel goed dat die met een pcv nog mooier loopt en meer vermogen heeft en nog mooier op pakt. Enige waar het mij om gaat is dat de motor niet kapot loopt op lange termijn doordat ie te arm staat afgesteld.
Maar goed is het echt nodig, of zeggen jullie dat een pcv nodig is.
Wat in mijn logica nog op ging; was er alleen een O2 optimizer tussen te zetten van dynojet die er voor zorgt dat in de "closed loop" mijn AFR 13.6:1 is. Dan loopt die onder de 6000 rpm niet meer te arm en in de "open loop" staat de motor al te rijk afgesteld.
Maar goed zag dit nergens voorbij komen, dus zal mijn logica wel niet op gaan
Bij voorbaat dank