R1100S Blok vast ?

sj44k

Rookie
14 nov 2022
13
14
Hallo allemaal,
Als nieuweling val ik maar meteen met de deur in huis want ik heb geen idee meer hoe nu verder.
Mijn R1100S stond een tijdje stil omdat ik er tegenop zag om de accu te vervangen. Motor startte best aardig (sloeg lekker snel aan) maar ik had het gevoel dat de accu wel op zijn eind was.
Dit ondanks feit dat de eigenaar waar ik hem iets meer dan een jaar geleden van kocht zei "er zit een nieuwe accu in" .
Lang verhaal kort de oude accu weken aan de mijn druppellaar gehad (die meldde dat hij vol zat) maar nog kreeg de startmotor het blok niet meer rond.

Uiteindelijk toch maar een keer de kappen eraf gehaald, tank los et voilla daar kwam het euvel .. er zat een scooter accu in van maar liefst 6Ah, nota bene vastgeklemd met een stuk hout omdat hij anders rond ging dansen tijdens het rijden.
Sois dat leek mij klip en klaar, andere accu gekocht zuur erin opgeladen .. en starten maar .. maar helaas pindakaas ook deze accu kreeg het blok niet in beweging.
En hij zit toch echt vol.

Startmotor eraf .. nahja die loopt dus gewoon doet wat hij moet doen.
Dus toen maar met veel lood in de schoenen getracht hem aan te duwen om te kijken of het blok nog uberhaupt beweegt. Na flink aan de motor getrokken te hebben en hem op de dijk geduwd te hebben (don't ask) volle vaart naar beneden, contact aan in zijn 2 en koppelling los ..
Nahja aan de titel van het topic snapt u het al blokkerende achterband en niets in beweging.
Wat nu ? Hij is lopend neergezet en ongeveer 3 a 4 maanden stilgestaan.
Ik heb geen idee meer wat ik nog kan proberen om beweging erin te krijgen ?
Wie o wie heeft voor mij de gouden tip ?
 
Even kijken .. hoop tips weer en meer gezegd.
Ja brandstofpomp hoor ik, al zou dat ook de ABS pomp kunnen zijn maar ik hoor wat op druk komen.
Al zie ik niet in waarom ik mijn blok niet zou draaien als mijn brandstof pomp niet aan staat, ik snap dat hij dan niet start maar nu als ik nu start slaat botweg de startmotor vast op het vliegwiel

In hogere versnelling via achterwiel ronddraaien is tot op heden niet gelukt .. en ik snap nou waarom ik die vervelende bougiedoppen er niet af krijg .. de juiste tool heb ik daarvoor niet (toolset zit niet meer onder het zadel helaas).

Onbelast een startmotor testen is niet de beste test dat ben ik eens, maar tis iig een bevestiging dattie "iets" doet.
Feit dat ik mijn blok uberhaupt niet rondkrijg (met de hand) doet mij vermoeden (maar ik sluit het zeker nog niet uit) dat de startmotor niet het probleem is.

Hopelijk a.s. zondag weer even tijd om de bougies eruit te draaien en kijken of het dan wel lukt.

Mmm lees net dat de ontstekingspoel ook in de bougiecap zit, kortom toch maar voorzichtig te werk gaan ipv lomp aan te gaan lopen trekken. Of kijken of ik juiste gereedschap kan vinden.
Zucht zal ook eens een keer makkelijk gaan ..
Welke regio staat de R1100? Misschien kan even iemand meekijken?
 
Even kijken .. hoop tips weer en meer gezegd.
Ja brandstofpomp hoor ik, al zou dat ook de ABS pomp kunnen zijn maar ik hoor wat op druk komen.
Al zie ik niet in waarom ik mijn blok niet zou draaien als mijn brandstof pomp niet aan staat, ik snap dat hij dan niet start maar nu als ik nu start slaat botweg de startmotor vast op het vliegwiel

In hogere versnelling via achterwiel ronddraaien is tot op heden niet gelukt .. en ik snap nou waarom ik die vervelende bougiedoppen er niet af krijg .. de juiste tool heb ik daarvoor niet (toolset zit niet meer onder het zadel helaas).

Onbelast een startmotor testen is niet de beste test dat ben ik eens, maar tis iig een bevestiging dattie "iets" doet.
Feit dat ik mijn blok uberhaupt niet rondkrijg (met de hand) doet mij vermoeden (maar ik sluit het zeker nog niet uit) dat de startmotor niet het probleem is.

Hopelijk a.s. zondag weer even tijd om de bougies eruit te draaien en kijken of het dan wel lukt.

Mmm lees net dat de ontstekingspoel ook in de bougiecap zit, kortom toch maar voorzichtig te werk gaan ipv lomp aan te gaan lopen trekken. Of kijken of ik juiste gereedschap kan vinden.
Zucht zal ook eens een keer makkelijk gaan ..
Dat is afhankelijk van het type/bouwjaar... is het een mono of twinspark?
 
Ik heb nog niet gehoord dat er al geprobeerd is om met een goede accu te starten. Of met startkabels. Gewoon rood op de startmotor en zwart op het blok. Benzine in de cilinders? hoe zou dat moeten? Geen spanning en de injectors staan dicht. Het is geen carburateurfiets.
 
Jaja, we praten alleen de tijd vol tot de TS weer terug is
Sorry sorry sorry ..
Teveel dingen te doen te weinig tijd voor leuke dingen .. en geouwehoer om die lullige bougiekabel ervanaf te krijgen maar dat is net gelukt met mijn tang die ik gebruik om veerringen te verwijderen (had een helder moment)
Maar goed val van de ene uitdaging in de andere .. hoe de fuk krijg ik die bougie eruit.
Ik heb mooie pijpsluitels maar die passen dus niet in dat gaatje .. wat een *** design BMW ... man man man.
Ik vermoed sleuteltje 16 maar moet dus nu opzoek naar weer een specifieke dunne pijpsleutel die in de kop past.

Pfff waarom loopt da ding niet gewoon ..
 
Welke regio staat de R1100? Misschien kan even iemand meekijken?
ooh ... in het immer pittoreske Brabo land, regio Den Bosch oost :-)
Dat is afhankelijk van het type/bouwjaar... is het een mono of twinspark?
Euh .. welluks ? (das brabotaal voor wat bedoeld u )
Er zit iig 1 bougie (spark) per cylinder)
Of met startkabels.
Zeker geprobeerd .. maar startmotor slaat gewoon direct vast (dus eerst ff die bougies los en kijken oftie niet vol staat met benzien of olie)
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Geen spanning en de injectors staan dicht. Het is geen carburateurfiets.
Ja top maar dan zou hij toch wel rond moeten gaan als ik hem probeer te starten .. dattie dan niet aanslaat snap ik .. maar ik krijg het blok gewoon niet rond.
Sleutel om en KLAK startmotor vast... kan me niet voorstellen dat dit een issue is die veroorzaakt wordt door de injectors die spanningsloos staan (maar again .. ik ben geen specialist)
 
Je hebt wel bij meerdere motoren een slanke bougiedop nodig, is niet exclusief aan BMW.

voor je R1100S is een 16mm (5/8) nodig.
check .. mooi woord .. slanke bougiedop ..
Niet aanwezig tot op heden in mijn collectie dopendozen ..
Dank voor bevestigen van mijn vermoeden van 16mm 8-)
Suggesties waar ik deze kan aanschaffen (voor weinig want ik veel gebruiken zal ik hem niet) zijn enorm gewaardeerd.


[edit]
Is het een optie op de bovenkant van de cylinder af te nemen zodat ik meer ruimte heb ?
Bij mijn 2cv (eend) is dat de kleppendeksel .. kan ik deze straffeloos demonteren zonder dat het halve blok leegloopt qua olie en ik makkelijker bij de bougie kan ?
 
 
[edit]
Is het een optie op de bovenkant van de cylinder af te nemen zodat ik meer ruimte heb ?
Bij mijn 2cv (eend) is dat de kleppendeksel .. kan ik deze straffeloos demonteren zonder dat het halve blok leegloopt qua olie en ik makkelijker bij de bougie kan ?

Er loopt wel een beetje olie uit, maar niet een hoeveelheid die boeiend is voor het normaal functioneren van de motor

Ik denk alleen niet dat je daardoor opeens wel bij de bougie kan.


Edit: Het klepdeksel kan best wel vastgekleefd zitten. Ik sla er een keer op met een rubber hamer op de koelribben en dan pak je m er zo van af.
 
check .. mooi woord .. slanke bougiedop ..
Niet aanwezig tot op heden in mijn collectie dopendozen ..
Dank voor bevestigen van mijn vermoeden van 16mm 8-)
Suggesties waar ik deze kan aanschaffen (voor weinig want ik veel gebruiken zal ik hem niet) zijn enorm gewaardeerd.


[edit]
Is het een optie op de bovenkant van de cylinder af te nemen zodat ik meer ruimte heb ?
Bij mijn 2cv (eend) is dat de kleppendeksel .. kan ik deze straffeloos demonteren zonder dat het halve blok leegloopt qua olie en ik makkelijker bij de bougie kan ?

Kleppendeksel verwijderen helpt niet om bij je bougie te komen.
Ik heb mijn bougiedop afgedraaid om hem passend te krijgen.
 
Euhm exact die heb ik liggen .. past dus niet.
Hoort de pijpsleutel voor de bougie niet in het gereedschapsetje bij de motor te zitten?
Jazeker .. ook het bougiedop trekkertje ..
Maar zoals al eerder genoemd heb ik de motor 2de hands en zit het gereedschapsetje er niet meer bij.
Ik denk alleen niet dat je daardoor opeens wel bij de bougie kan.
Thanks ga ik daar niet aan beginnen.
Ik heb mijn bougiedop afgedraaid om hem passend te krijgen.
En ondanks dat ik een draaibank heb staan daar gewoon niet aan gedacht. Ben er zelf nog niet zo handig mee dus moet ik even mijn schoonvader vragen om dit even te fixen.
Goed idee .. maar is weer een weekje wachten.
 
@Raphaël-s hahaha ik was al onderweg.

Net deze gehaald, past (slanke dopsleutel hadden ze niet bij toolstation) en andere gereedschap zaak is niet op open op zaterdag .. zucht.
Toch even kleppendeksel losgehaald kon er daardoor wel iets beter bij maar ik moet zoveel kracht gebruiken dat ik deze sleutel aan het ombuigen ben.
Gebed zonder end dit.
Ben er wel even klaar mee voor nu, een " willekeurige" gereedschapzaak" heeft dus geen slanke lange dop 16mm liggen zo is gebleken en ik woon niet in de randstad waar je "ff" ergens langs gaat O-)


Voor 7 euro op Amazon bougiedop besteld .. volgend weekend verder ..
 
Laatst bewerkt:
@Raphaël-s hahaha ik was al onderweg.

Net deze gehaald, past (slanke dopsleutel hadden ze niet bij toolstation) en andere gereedschap zaak is niet op open op zaterdag .. zucht.
Toch even kleppendeksel losgehaald kon er daardoor wel iets beter bij maar ik moet zoveel kracht gebruiken dat ik deze sleutel aan het ombuigen ben.
Gebed zonder end dit.
Ben er wel even klaar mee voor nu, een " willekeurige" gereedschapzaak" heeft dus geen slanke lange dop 16mm liggen zo is gebleken en ik woon niet in de randstad waar je "ff" ergens langs gaat O-)


Voor 7 euro op Amazon bougiedop besteld .. volgend weekend verder ..
Kun je de bougie niet even laten "schrikken" door een klap met een hamer op de bougiesleutel te geven wanneer je die met de hand alvast onder spanning zet?
 
Laatst bewerkt:

Vergelijkbare onderwerpen

Terug
Bovenaan Onderaan