R1150GSA Overland Gespann

PROTON1

Die hard MF'er
16 dec 2012
878
0
Merchtem
Begin hier een draad over de bouw van een R1150GSA Overland Zijspan.
Laatste winter een EML-BMW gerestoreerd naar glorie van weleer. Is een mooi en leuk ding geworden. Maak sinds vele jaren een jaarlijkse reis met R100GS (bestemmingen buiten EU)...zijspanrijden bevalt...wil niet meer omvallen...Eerste idee was een Reisgespann te bouwen op basis van mijn goeie ouwe trouwe R100GS maar deze motor is te zwak als basis voor een potent span. Bij BMW blijven betekent onherroepelijk kijken naar een R1100GS of R1150GS. Sinds een tijdje volg ik de blog www.wherethehellismurph.com en dat Span van Irish Murph spreekt tot de verbeelding. Dat span is peperduur, maar het geluk loert soms om de hoek...Kon een R1150GSA uit 2005 tegen een prikje kopen (vorkschade)...en heb toegehapt. Deze draad zal gaan over de bouw van een Overland Zijspan op basis van de R1150GSA naar voorbeeld van het "wereldreis zijspan" van Irish Murph, echter met volgend onderscheid:
- Geen MOBEC Duodrive
- 17 inch GSA wielen rondom, Autobanden achter, rondprofiel voor.
Verder redelijk analoog met het Irish Murph Span, dus met de ROX bijwagen maar wel lichtelijk meer bodemruimte.
De R1150GSA is de sterkste, zwaarste (en meest lompe) reisenduro ooit gemaakt. Prima tuig voor de baan, te zwaar en topzwaar voor terrein. Echter uitgerust met een knoert van een balhoofd is dit naar alle waarschijnlijkheid het beste trekpaard voor een reisgespann. Torenhoog koppel, zeer grote Tank (zelf mogelijkheid voor de 42 liter Touratech Tank) en zeer zuinige Motor. Beresterke en zeer bedrijfzekere Motor. Echter voor spangebruik moeten idealerwijze een beter type koppelingsplaat worden gemonteerd. De volgende 3-4 maanden wordt de trekker onder handen genomen, naar einde zomer toe moeten de plannen voor het span vaste vorm hebben.
full
 
Mooi plan!

Maar mijn eerste vraag is er al:
Waarom plaats je zo'n bak die in eerste instantie bedoeld is voor personenvervoer?
Waarom laat je niet een echte laadbak maken met vlakke vloer en indeling zoals jij hem wilt?
 
Mooi plan!

Maar mijn eerste vraag is er al:
Waarom plaats je zo'n bak die in eerste instantie bedoeld is voor personenvervoer?
Waarom laat je niet een echte laadbak maken met vlakke vloer en indeling zoals jij hem wilt?

De ROX heeft veel plaats, grote koffer en redelijke binnenruimte, redelijk voldoende om de spullen nodig voor een 3-4 weken reis in op te bergen. En de spullen blijven droog. Verder is de bak gestroomlijnd dus ideaal om 1200-1300 km trajecten per dag af te leggen. Met een vlakke vloer, zeg maar enduro-outfit kan je alleen Alu-Bakken stapelen, en is aerodynamisch onding. Dit is een reisgespann geen enduro outfit. Of het uiteindelijk de Rox wordt is maar de vraag, er zijn er vele die erop lijken. Ben allessinds zinnens de Rox eens goed te bekijken...ik vraag me af of die lang genoeg is bij nood in foetushouding erin te slapen (matrasje erin). De stoel moet sowieso niet mee voor de lange reizen.
 
Ik sta klaar om me er tegenaan te bemoeien *O*

Heb je het bouwverhaal van Murph ook al gelezen? daar kan je een hoop afkijken. Of gewoon zelf naar Ad Donkers gaan en het subframe door hem laten maken.
Als ik de munten voor een R1150 had zou ik trouwens ook de Vitara wielen gebruiken. De onderdelen zijn best betaalbaar, je moet dan alleen een eenarmige voorvork (laten) maken. Niet veel meer werk, en goedkoper als BMW wielen.
Dan kun je ook nog beslissen om voor een motorband te gebruiken.
 
Ik sta klaar om me er tegenaan te bemoeien *O*

Heb je het bouwverhaal van Murph ook al gelezen? daar kan je een hoop afkijken. Of gewoon zelf naar Ad Donkers gaan en het subframe door hem laten maken.
Als ik de munten voor een R1150 had zou ik trouwens ook de Vitara wielen gebruiken. De onderdelen zijn best betaalbaar, je moet dan alleen een eenarmige voorvork (laten) maken. Niet veel meer werk, en goedkoper als BMW wielen.
Dan kun je ook nog beslissen om voor een motorband te gebruiken.
Halflive potverdorie jij doet ne mens twijfelen ! Jawel ik heb dat zeer in detail gelezen en ben zelfs al weken met Murph in contact. Moest hij nog herbeginnen hij zou op basis van GSA1150 actervelgen rondom werken. Maar een vraag terug dan aan jou waar vindt je 4 vitara wielen ? Ik weet dat die van Murph nieuw besteld werden en uit Japan geleverd werden. Dus makkelijk om te vinden is het beslist niet. Munten voor een R1150GSA? Dat is best meegevallen heb een fiets met vorkschade en voorwielschade kunnen kopen, dus voor 1/3 van de normale marktwaarde kunnen kopen...ik wil hier geen bedragen noemen maar reken het maar uit...vol met de catalogus Touratech, Xenon lichten, Alu koffers niet bij...men kan niet alles hebben. Bij Murph zit geen eenarmige voorvork, is tweearmig met het wiel erin geplaatst met steekas.
 
Ik zou voor de bak eens gaan shoppen bij Stern, Ad Donkers, EZS en Squire. Die leveren allemaal dezelfde soort bakken welke allemaal een door ontwinkeling zijn van de Squire/Ezs RX4. Ad is dealer van Stern. Stern is dealer van Ezs en Ezs heeft vroeger bakken gehad van Squire. En ze praten ook allemaal met elkaar........... (denk ik)
 
Krik en vier houten blokken mee, vitara zoeken, 10 min sleutelen en klaar :+

Mooie plannen, ik ga je volgen!

Ralfie stel dat er morgen ergens een Vitara op blokken staat dan wijzen de neuzen naar hier ... heb nog steeds een "bewijs van goed gedrag en zeden" dat is een papiertje dat jullie niet kennen hé ?
 
Mooi plan!

Maar mijn eerste vraag is er al:
Waarom plaats je zo'n bak die in eerste instantie bedoeld is voor personenvervoer?
Waarom laat je niet een echte laadbak maken met vlakke vloer en indeling zoals jij hem wilt?

Slijptol, die Irish Murph keek eens naar deze draad en had iets opgepikt en scheen iets begrepen te hebben, dit was zijn commentaar:
Irish Murph
Great Danny, I took a look already.
I noticed a guy asked you why you don't build a "box" with flat floor, more for overland. My answer would be "because they're ugly" compared to a Rox".
 
Als je even zoekt op marktplaats, de verkoopsite, vind je in Zeeland en in Nederlands Limburg twee slopers die de Murph wielen bij bosjes aanbieden. 4 stuks voor 100 euro. De standaard wielen zijn niet zo geliefd in Vitaraland.
Ik denk er zelf ook nog steeds over om ze onder mijn tweeklepper te zetten. Nitromax heeft een vriend die in die rommel prachtauto's handelt, dan koop ik er gelijk een naaf en rem bij. maar ik moet iets te dromen hebben.
 
Als je even zoekt op marktplaats, de verkoopsite, vind je in Zeeland en in Nederlands Limburg twee slopers die de Murph wielen bij bosjes aanbieden. 4 stuks voor 100 euro. De standaard wielen zijn niet zo geliefd in Vitaraland.
Ik denk er zelf ook nog steeds over om ze onder mijn tweeklepper te zetten. Nitromax heeft een vriend die in die rommel prachtauto's handelt, dan koop ik er gelijk een naaf en rem bij. maar ik moet iets te dromen hebben.
Halflive die wielen van Murph zien er wel anders uit, en duurder ook. Maar je hebt gelijk heb even op MP gekeken. Wat ik niet direct begrijp waarom moeten dat nu persé Vitara wielen zijn ? Heb op Fora verschillende R1100/R1150GS spannen bekeken, ik zie er met het 3 bouten patroon, dus SMART. Het valt me op dat er heel mooie gespaakte Smart Alu velgen bestaan ook in 16 en 17 inch.
Tja waarom moeten dat persé Vitara wielen zijn ? Weet iemand wat te zeggen ?
 
Laatst bewerkt:
Tja waarom moeten dat persé Vitara wielen zijn ? Weet iemand wat te zeggen ?

Omdat ze van een SUZUKI Vitara komen. Dan zit er in ieder geval nog iets betrouwbaars op dat BMW hok.
:+

Mij lijkt het trouwens ook dat er veel meer typen autowielen bruikbaar zijn dan speciaal deze Vitara wielen.
Maar wat is de reden dat Murph rondom BWM achterwielen zou gebruiken als hij de combi nog eens zou (laten) bouwen?
 
De Vitara wielen hebben net als de Smart wielen een hele kleine ET waarde. Bovendien zijn de Vitara wielen in vrij smalle grote diameters te krijgen zijn.
Kever wielen zijn ook smal, en 15", maar hebben enorme ET waarde.
 
Laatst bewerkt:
Omdat ze van een SUZUKI Vitara komen. Dan zit er in ieder geval nog iets betrouwbaars op dat BMW hok.
:+

Mij lijkt het trouwens ook dat er veel meer typen autowielen bruikbaar zijn dan speciaal deze Vitara wielen.
Maar wat is de reden dat Murph rondom BWM achterwielen zou gebruiken als hij de combi nog eens zou (laten) bouwen?

Dat zei hij niet maar wat ik vermoed is dat hij eigenlijk wat meer grondspeling wou en wellicht ook minder onafgeveerd gewicht.
 
De Vitara wielen hebben net als de Smart wielen een hele kleine J waarde. Bovendien zijn de Vitara wielen in vrij smalle grote diameters te krijgen zijn.
Kever wielen zijn ook smal, en 15", maar hebben enorme J waarde.

Halflevend verdorie nu spreek je Latijn, ikke domme Belg nu ;( , wat is een Jwaarde maat ?
 
Halflevend verdorie nu spreek je Latijn, ikke domme Belg nu ;( , wat is een Jwaarde maat ?

ff gegoogled: got it now
De J-waarde:
De J waarde is de breedte van de velg gemeten van de binnenkant van de velgranden.
Precies de plek waar de band tussen past.
De J-waarde wordt gemeten in inches.
 
ff gegoogled: got it now
De J-waarde:
De J waarde is de breedte van de velg gemeten van de binnenkant van de velgranden.
Precies de plek waar de band tussen past.
De J-waarde wordt gemeten in inches.
Ik denk dat ik begrippen door elkaar gehaald heb, Wat ik bedoel is wat ze in dit plaatje de offset noemen.

bmw-wheel-dimensions.jpg


Ik zal toch niet dement worden?
Nog even gegoogeled, ik wordt inderdaad dement |( In het Nederlands heet die waarde de ET waarde, van het oud Nederlandse woord einpresstiefe.
Ik heb mijn vorige post ook even gecorrigeerd, nu lijkt jouw reactie nog onnozeler _O-
 
Laatst bewerkt:
De Vitara wielen hebben net als de Smart wielen een hele kleine ET waarde. Bovendien zijn de Vitara wielen in vrij smalle grote diameters te krijgen zijn.
Kever wielen zijn ook smal, en 15", maar hebben enorme ET waarde.

zou een eend velg ook bruikbaar kunnen zijn?
volgens mij ook vrij kleine ET
 
Ga het span (grotendeels) laten bouwen door LBS Zijspantechniek.
Voor wat betreft wielen zal ik waarschijnlijk bij eerste idee blijven de 3 wielen op R1150GSA 17inch achtervelg. Alles zoveel mogelijk BMW onderdelen.
De fiets ga ik zelf onder handen nemen.
Paar maandjes aan werken dan verhuis naar LBS.
Ik heb wat werk gezien van LBS en dat spreekt mij ten zeerste aan.
Ik wou dat ik zelf kon lassen, plooien, etc, helaas ben electronicus.
Er zijn genoeg facetten van het span waar ik me zelf mee kan bezighouden. Ik wil een bulletproof long-distance span, dat laat ik over aan specialist LBS Zijspantechniek.
 
Terug
Bovenaan Onderaan