Begin hier een draad over de bouw van een R1150GSA Overland Zijspan.
Laatste winter een EML-BMW gerestoreerd naar glorie van weleer. Is een mooi en leuk ding geworden. Maak sinds vele jaren een jaarlijkse reis met R100GS (bestemmingen buiten EU)...zijspanrijden bevalt...wil niet meer omvallen...Eerste idee was een Reisgespann te bouwen op basis van mijn goeie ouwe trouwe R100GS maar deze motor is te zwak als basis voor een potent span. Bij BMW blijven betekent onherroepelijk kijken naar een R1100GS of R1150GS. Sinds een tijdje volg ik de blog www.wherethehellismurph.com en dat Span van Irish Murph spreekt tot de verbeelding. Dat span is peperduur, maar het geluk loert soms om de hoek...Kon een R1150GSA uit 2005 tegen een prikje kopen (vorkschade)...en heb toegehapt. Deze draad zal gaan over de bouw van een Overland Zijspan op basis van de R1150GSA naar voorbeeld van het "wereldreis zijspan" van Irish Murph, echter met volgend onderscheid:
- Geen MOBEC Duodrive
- 17 inch GSA wielen rondom, Autobanden achter, rondprofiel voor.
Verder redelijk analoog met het Irish Murph Span, dus met de ROX bijwagen maar wel lichtelijk meer bodemruimte.
De R1150GSA is de sterkste, zwaarste (en meest lompe) reisenduro ooit gemaakt. Prima tuig voor de baan, te zwaar en topzwaar voor terrein. Echter uitgerust met een knoert van een balhoofd is dit naar alle waarschijnlijkheid het beste trekpaard voor een reisgespann. Torenhoog koppel, zeer grote Tank (zelf mogelijkheid voor de 42 liter Touratech Tank) en zeer zuinige Motor. Beresterke en zeer bedrijfzekere Motor. Echter voor spangebruik moeten idealerwijze een beter type koppelingsplaat worden gemonteerd. De volgende 3-4 maanden wordt de trekker onder handen genomen, naar einde zomer toe moeten de plannen voor het span vaste vorm hebben.
Laatste winter een EML-BMW gerestoreerd naar glorie van weleer. Is een mooi en leuk ding geworden. Maak sinds vele jaren een jaarlijkse reis met R100GS (bestemmingen buiten EU)...zijspanrijden bevalt...wil niet meer omvallen...Eerste idee was een Reisgespann te bouwen op basis van mijn goeie ouwe trouwe R100GS maar deze motor is te zwak als basis voor een potent span. Bij BMW blijven betekent onherroepelijk kijken naar een R1100GS of R1150GS. Sinds een tijdje volg ik de blog www.wherethehellismurph.com en dat Span van Irish Murph spreekt tot de verbeelding. Dat span is peperduur, maar het geluk loert soms om de hoek...Kon een R1150GSA uit 2005 tegen een prikje kopen (vorkschade)...en heb toegehapt. Deze draad zal gaan over de bouw van een Overland Zijspan op basis van de R1150GSA naar voorbeeld van het "wereldreis zijspan" van Irish Murph, echter met volgend onderscheid:
- Geen MOBEC Duodrive
- 17 inch GSA wielen rondom, Autobanden achter, rondprofiel voor.
Verder redelijk analoog met het Irish Murph Span, dus met de ROX bijwagen maar wel lichtelijk meer bodemruimte.
De R1150GSA is de sterkste, zwaarste (en meest lompe) reisenduro ooit gemaakt. Prima tuig voor de baan, te zwaar en topzwaar voor terrein. Echter uitgerust met een knoert van een balhoofd is dit naar alle waarschijnlijkheid het beste trekpaard voor een reisgespann. Torenhoog koppel, zeer grote Tank (zelf mogelijkheid voor de 42 liter Touratech Tank) en zeer zuinige Motor. Beresterke en zeer bedrijfzekere Motor. Echter voor spangebruik moeten idealerwijze een beter type koppelingsplaat worden gemonteerd. De volgende 3-4 maanden wordt de trekker onder handen genomen, naar einde zomer toe moeten de plannen voor het span vaste vorm hebben.