R6 ‘99 valt uit bij stationair

Svenn

MF'er
3 jun 2023
34
5
Hallo,

Ik ben nieuw op dit forum. Ik heb afgelopen februari eindelijk mijn eerste motor gekocht. Een Yamaha R6 uit 1999.

Nu heb ik sinds vandaag een probleem en ik hoop dat er iemand is die weet in welke “hoek” ik dit moet zoeken. Namelijk bij stationair toerental valt de motor uit. Twee maal achter elkaar bij de rotonde terug naar z’n 1 met de kopeling ingeknepen. En valt gewoon dood. Zodra ik er wat gas bij gaf bleef de motor wel aan. En ook bij starten met gas en de choke ingeschakeld blijft hij lopen. Echter al laat ik hem met choke een tijdje warm draaien valt hij zodra ik de choke er af haal uit.

Afgelopen week heb ik voor het eerst op de reserve gereden voor een km of 15 en daarna weer volgetankt met 98 van de Shell. Daarna de 20km naar huis nog zonder problemen gereden.

Vandaag voor ik de weg op zou een slipon uitlaat geprobeerd te plaatsen. De linkpijp bleek te ruim en bij starten kwam er geplof uit deze aansluiting. Hierna de originele uitlaat weer teruggeplaatst.

Nu heb ik altijd al wat gas nodig bij een koude start al vanaf dat ik hem heb. En ook bij laag toerental (30 in zn 2 door dorpjes) sputtert hij wel eens wat.

De verkoper heeft er nieuwe bougies in gezet net voor ik m kocht en had net onderhoud gehad. Zelf heb ik er een nieuwe accu in gezet.

Zou ik het moeten zoeken in afstellen van stationair toerental?
Zou ik het moeten zoeken in vervuilde benzine of filter?
Zou ik het moeten zoeken in het uitlaatgedeelte bij het spruitstuk? (Lijkt me sterk maar toevallig ben ik daar net voor vertrek mee bezig geweest)

Ik hoop dat er iemand is die me op weg kan helpen hiermee. Alvast bedankt!
 
Door de scheur komen er gassen in het carter die weer in je luchtfilter komen.
Als je die slang loskoppelt zal hij (misschien) beter lopen.
Maar dat is tijdelijk.
Oke ga ik even proberen dankjewel. Er zou dan in principe gewoon mee te rijden moeten zijn dus? Boven de 2/2,5k toeren merk ik er niets meer van trouwens en voet het naar mijn mening ook niet alsof hij niet presteert ofzo. Dus zo vreemd dat het alleen in lage toeren is.

Als het probleem hiermee “verholpen” is kan ik er dan vanuit gaan dat de cilinderwand gescheurd is? Of kan dat ook nog iets anders zijn? En betekent dat dan wanneer dit geen verschil maakt het probleem ergens anders zit?
 
Laatst bewerkt:
Dacht dat de R6 uit 2000 en 2001 daar last van hadden van die cilinderwand problemen. Het is een carburateur versie en dan neig ik zoals geroepen is stationaire sproeier(s) zo goed als dicht. Niet gelijk het ergste denken.

Ps net ff opgezocht ook deze modellen hadden er last van 🙄.

Na 2004 niet meer
 
Laatst bewerkt:
Druppellader geeft ook spanningswaarde en deze is op de druppellader met de motor uit geeft hij aan 13.8-14V wat volgens mij 12 zou moeten zijn. Ook bij lopende motor bij zowel stationair als 5000 toeren geeft hij daarop dezelfde waarde.
Bij het lezen van de OP dacht ik aan het laadsysteem en dat doe ik nog. Omdat een bepaalde motor een berucht probleem heeft wil niet zeggen dat alles daaraan ligt. Straks wordt een lekke band nog in verband gebracht met een gescheurde cilinderwand :+

how to - accu en laadsysteem controleren
 
Oke ik heb de boel gemeten en vind geen afwijkingen. Nu ben ik met de motor een blokje om gegaan en bij terugkomst in mijn straat naar N loopt het toerental omlaag en valt hij uit. Kreeg hem daarna wel weer gestart maar blijf gas nodig hebben.

Contact gehad met de motorzaak en zegt dat ik moet denken aan gescheurde cylinderwand en waarschijnlijk dus total loss. Dat bekende probleem met de R6 omdat hij warm uit valt bij stationair. Maar wat zijn nu de symptomen van die gescheurde cylinderwand? Ik mocht langskomen als deze symptomen toch niet overeen lijken te komen met een gescheurde cylinderwand. Dus vraag mij af hoe herken je dit probleem? Ik heb amper ervaring in sleutelen en dus vraag mij af of dat mogelijk is te herkennen zonder er daadwerkelijk in te kijken. Ik heb al wat gezocht op internet maar kom hier niet echt concreet tegen wat je zou moeten merken aan de motor. Gaat vooral over sloopblokken en of het te maken is.
Gescheurde cilinderwand zorgt voor een te lage compressie op die cilinder, dat kan de motorzaak controleren met een compressiemeter.
 
Al in de handleiding gekeken? Daar staat namelijk het volgende:
1687277307838.png


Toevoeging: Ik had bij mijn R6 uit 2000 namelijk een soortgelijk probleem, maar bleek dat hij gewoon wat te laag afgesteld stond. Klein stukje gedraaid zodat het stationair toerental wat hoger lager en nu nooit meer problemen mee.
 
Al in de handleiding gekeken? Daar staat namelijk het volgende:
Bekijk bijlage 1893883

Toevoeging: Ik had bij mijn R6 uit 2000 namelijk een soortgelijk probleem, maar bleek dat hij gewoon wat te laag afgesteld stond. Klein stukje gedraaid zodat het stationair toerental wat hoger lager en nu nooit meer problemen mee.
Ja dit heb ik inderdaad geprobeerd maar alsnog zodra de motor een stukje heeft gereden en stationair komt te staan valt hij uit.
 
Bij het lezen van de OP dacht ik aan het laadsysteem en dat doe ik nog. Omdat een bepaalde motor een berucht probleem heeft wil niet zeggen dat alles daaraan ligt. Straks wordt een lekke band nog in verband gebracht met een gescheurde cilinderwand :+

how to - accu en laadsysteem controleren
Dat is wat ik heb gemeten en daar uit dus geen bijzonderheden. Ik hoop echt dat het nog aan de sproeiers zou kunnen liggen.
Een koude motor doet het stationair maar zodra hij een beetje opgewarmd is valt hij uit zonder gas.
 
Heb je al geprobeerd om de motor bij warm tourental stationair af te stellen?
Ja dit heb ik inderdaad geprobeerd maar alsnog zodra de motor een stukje heeft gereden en stationair komt te staan valt hij uit.
Toen je de motor stationair hebt afgesteld, op welk toerental heb je dat gedaan? en heb je toen ook even 1x een beetje gas gegeven om te kijken naar welk tourental de motor terug zakt? Geen idee waar je woont, maar mocht je in regio noord Friesland wonen kunnen we altijd even een compressietest doen als het stationair afstellen niks brengt, maar dan zou de motor ook olie moeten nemen lijkt mij, Ook carbs ultrasoon reinigen hoort tot de mogelijkheden.
 
Koude motor met choke erop of zonder? Als deze zonder choke goed loopt stationair dan ligt het niet aan je sproeier. Als deze verstopt zou zitten valt hij uit. Blijft de motor koud ook lopen als je iets gas geeft stationair of valt de motor abrubt uit.
 
Koude motor met choke erop of zonder? Als deze zonder choke goed loopt stationair dan ligt het niet aan je sproeier. Als deze verstopt zou zitten valt hij uit. Blijft de motor koud ook lopen als je iets gas geeft stationair of valt de motor abrubt uit.
alles kan natuurlijk, maar het is een viercilinder met 4 carburateurs, het zou wel heel toevallig zijn als die allemaal verstopt zouden zitten.
 
carterventilatie losmaken , komen er uitlaatgassen uit =vuilbak
heb daar ooit een filmpje van gezien tentijde van mijn R6 problemen, heb de carterventilatiedarm los gemaakt en gestart ,kwamen uitlaatgassen uit. daarna nog met een endoscoop in de cilinders gekeken om 100pct zeker te zijn maarja was zoals gevreesd
 
Koude motor met choke erop of zonder? Als deze zonder choke goed loopt stationair dan ligt het niet aan je sproeier. Als deze verstopt zou zitten valt hij uit. Blijft de motor koud ook lopen als je iets gas geeft stationair of valt de motor abrubt uit.
Zonder choke start hij prima en blijft de motor gewoon aan. Bij koude motor dus. Als ik gas houdt bij warme motor blijft hij aan, laat ik het gas los, vallen de toeren terug en valt hij uit. Echt wel binnen een paar seconden. Daarna starten met gas er op loopt hij weer. Laat ik het gas los valt hij uit. Laatst kreeg ik hem alleen na uitvallen ook niet meer gestart. Toen dus naar huis moeten lopen. Na even afkoelen (de barre wandeltocht naar huis) startte hij wel weer.
Het lijkt dus met een koude motor prima maar zodra hij warm is problemen. De stelschroef ben ik voordat het zich voor deed nooit aangekomen.
De vorige eigenaar had geen compressieverlies en geen tekenen van het cilinderwand probleem maar wel weinig gereden met de motor. Het probleem doet zich met name voor sinds ik een 15km op reserve heb gereden en hem daarna met 98 v-power aan de snelweg heb afgetankt. Wel ga ik even proberen dat als hij uitvalt om dan dus de stationair stelschroef wat op te draaien.
 
Zonder choke start hij prima en blijft de motor gewoon aan. Bij koude motor dus. Als ik gas houdt bij warme motor blijft hij aan, laat ik het gas los, vallen de toeren terug en valt hij uit. Echt wel binnen een paar seconden. Daarna starten met gas er op loopt hij weer. Laat ik het gas los valt hij uit. Laatst kreeg ik hem alleen na uitvallen ook niet meer gestart. Toen dus naar huis moeten lopen. Na even afkoelen (de barre wandeltocht naar huis) startte hij wel weer.
Het lijkt dus met een koude motor prima maar zodra hij warm is problemen. De stelschroef ben ik voordat het zich voor deed nooit aangekomen.
De vorige eigenaar had geen compressieverlies en geen tekenen van het cilinderwand probleem maar wel weinig gereden met de motor. Het probleem doet zich met name voor sinds ik een 15km op reserve heb gereden en hem daarna met 98 v-power aan de snelweg heb afgetankt. Wel ga ik even proberen dat als hij uitvalt om dan dus de stationair stelschroef wat op te draaien.
Best een kans dat je het bezinksel vanuit onderin de tank hebt aangezogen waardoor de stationair sproeier verstopt is geraakt.
 
Heb je al geprobeerd om de motor bij warm tourental stationair af te stellen?

Toen je de motor stationair hebt afgesteld, op welk toerental heb je dat gedaan? en heb je toen ook even 1x een beetje gas gegeven om te kijken naar welk tourental de motor terug zakt? Geen idee waar je woont, maar mocht je in regio noord Friesland wonen kunnen we altijd even een compressietest doen als het stationair afstellen niks brengt, maar dan zou de motor ook olie moeten nemen lijkt mij, Ook carbs ultrasoon reinigen hoort tot de mogelijkheden.
Ik ga dit even proberen en ook even kijken naar welk toerental hij terugzakt. Stationair heb ik hem op ongeveer 15/1600 gezet, daar onder liep hij wat moeizaam afgaande op het geluid. Niet met gas afgesteld en gekeken waar hij naar terugvalt. Woon in Franeker dus regio noord Friesland is niet ver weg.
 
Ik ga dit even proberen en ook even kijken naar welk toerental hij terugzakt. Stationair heb ik hem op ongeveer 15/1600 gezet, daar onder liep hij wat moeizaam afgaande op het geluid. Niet met gas afgesteld en gekeken waar hij naar terugvalt. Woon in Franeker dus regio noord Friesland is niet ver weg.
Ik woon zelf in Sexbierum en heb mijn werkplaats in Wommels. lukt het afstellen nou niet en je bent nog steeds nieuwsgierig naar het probleem kunnen we altijd even een compressietest doen of met de endoscoop naar binnen gluren (vrijblijvend). Kans dat het iets zo simpel is als een stationair sproeier is, is ook zeker aanwezig als de motor lang stil gestaan heeft en je je tank bijna leeg gereden hebt.
je kan altijd even een priveberichtje sturen als je samen naar de motor wilt kijken, ik woon tenslotte 10 min rijden verderop.
 
Ik snap niet waarom je niet als eerste de stat. sproeiers hebt gecontroleerd..
Is voor mij niet iets wat ik zelf zomaar even aan durf. Bang iets te verergeren of verkloten. En daarom afhankelijk van anderen voor nu. Ik heb niet bepaald een oneindig budget en zou het doodzonde vinden honderden euros neer te tellen voor reinigen van van alles en nog wat als het blok total loss blijkt te zijn.
Ook iets als “even” de carterventilatie los maken is voor iets dat ik nog niet eerder heb gedaan. Dus voor mij persoonlijk heb ik daar voor nu wel wat secondes aan uitzoeken voor nodig.
 
Terug
Bovenaan Onderaan