Ratel in motor Suzuki GS500 2006

ChielChiel

Rookie
1 jun 2022
8
0
Goedendag allen,

Er zit een ratel in mijn motorblok. Een constant geluid en ik kan het niet helemaal thuisbrengen., wellicht dat jullie het wel kunnen of in ieder geval het geluid herkennen...

Staat 33.000km op de teller.
 

Bijlagen

  • petal_20220601_112123.mp4
    23 MB
Laatst bewerkt:
Vind de motor niet onaardig klinken hoor . Ietwat zoemend geluid op de achtergrond . Misschien het spannertje ?
Lokaliseer ongeveer waar dat zoemen vandaan komt ?
Het is allemaal mechanisch en dat maakt geluid.
 
Vind de motor niet onaardig klinken hoor . Ietwat zoemend geluid op de achtergrond . Misschien het spannertje ?
Lokaliseer ongeveer waar dat zoemen vandaan komt ?
Het is allemaal mechanisch en dat maakt geluid.
Hij loopt verder ook wel mooi strak, hoor. Alleen zit er wel echt een ratel in., deze hoor je ook als je tijdens het rijden het gas los laat., zowel in de versnelling en met koppeling in.
 
Ja/nee. Bouwjaar vooral. En dan nog steeds is het praktisch hetzeflde.
Haha, oké.
Ik heb ook al even contact gehad met een motorzaak hier in de buurt, waar ik ook enkel deze video heb kunnen laten zien.
Het viel mij wel op dat zij hier ''opgelucht'' waren, dat het over een GS500 uit 2006 ging. Schijnt nog wat degelijker te zijn.

Moet wel eerlijk zeggen dat ik een beetje twijfel wat ik moet doen met de motor., zijn ze (doorgaans) betrouwbaar genoeg om 'm te laten repareren, of doe ik er beter aan een andere te kopen?
 
Zojuist ben ik even bij de motorzaak hier in het dorp geweest. Zij zeggen hier niet zo nerveus van te worden, aangezien hij al 33000 miles heeft gereden., geen km dus! Oeps..
Zo'n 52dkm..
Wel hebben we geconstateerd dat dit geluid zich pas hoorbaar maakt, naarmate de motor wat warmer is. Daarnaast was de olie, in warme toestand, erg dik.. Het kan volgens hem zo zijn dat de olie zo dik is, dat het de ketting niet/niet goed kan bereiken, waardoor die wat hoorbaar kan worden.
Lijkt mij niet zo onlogisch, maar we beginnen van 't weekend eerst met nieuwe olie + filter.

Hoe klinkt dit voor jullie?
 
Het viel mij wel op dat zij hier ''opgelucht'' waren, dat het over een GS500 uit 2006 ging. Schijnt nog wat degelijker te zijn.
Maakt geen moer uit. Blokken zijn op wat kleine details na hetzelfde. Te weinig olie is bigend lager of balansas die er mee op houdt.
Moet wel eerlijk zeggen dat ik een beetje twijfel wat ik moet doen met de motor., zijn ze (doorgaans) betrouwbaar genoeg om 'm te laten repareren, of doe ik er beter aan een andere te kopen?
Lekker doorrijden. Een GS500 maakt gewoon veel bijgeluidjes. Je gs500 in de video klinkt zoals hij hoort.

Als je wilt wil ik nog best live meeluisteren, maar weet niet waar je van weg komt.
 
Maakt geen moer uit. Blokken zijn op wat kleine details na hetzelfde. Te weinig olie is bigend lager of balansas die er mee op houdt.

Lekker doorrijden. Een GS500 maakt gewoon veel bijgeluidjes. Je gs500 in de video klinkt zoals hij hoort.

Als je wilt wil ik nog best live meeluisteren, maar weet niet waar je van weg komt.
Live meeluisteren mag altijd, maar dan moet je helemaal naar het hoge noorden.. :p
 
Denk dat die van mij meer bijgeluiden maakt... (60.000km) zou mij er geen zorgen over maken.

Zo klinkt die van mij.
Dit is met koude motor. Met warme motor komt er nog meer bijgeluiden uit.

 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan