'Ratelend' geluid ma starten YP400. (Nu met audio)

LeendertPeter

Rookie
24 aug 2005
27
0
Haarlem
Forumgenoten,

Ik wil het volgende voorleggen, mogelijk zijn er gelijkssortige ervaringen.
Bij een koude start klinkt er vanuit de aandrijving een zeg maar ratelend geluid. Na 5
tot 10 minuten gebruik wordt dit minder tot het eigenlijk helemaal verdwijnt.
Tijdens aanwezigheid van dit geluid trekt de motor wat schokkend op. Als bijlage een
opname van wat er te horen is vlak na de start.
Mogelijk wat suggesties en/of aanwijzingen. Vast dank voor het meeluisteren!

Leendertpeter
full
 
Hallo mede mug geen audio file?

Komt het geluid uit de cvt, of is er ook een vermoeden dat het misschien wel van het motorblok afkomt?

Als het van het motorblok afkomt kun je o.a. eens proberen te ontdekken of de kettingspanner van de distributieketting nog wel OK is en strak staat.

image.php



Ik zou er zelf niet meer mee rijden voordat ik een aantal zaken onder de loep had genomen.

Succes gewenst
 
Laatst bewerkt:
Dank voor je reactie en suggestie. Kennelijk kunnen er dus slechts afbeeldingen worden bijgevoerd en geen MP3's. Jammer.

Ik zal in ieder geval de kettingspanner van de distributieketting nazien. Ik kan ook het audiobestand aan je mailen als meer prikkels hebt voor de diagnose. Zou me welkom zijn. Hoor het wel.

Groeten Leendert
 
Je kunt natuurlijk ook een externe file uploader gebruiken.

Maar ik zou als je daar toe in staat bent snel o.a. even de kettingspanner controleren en proberen uit te sluiten
Dat is op zich niet zo'n spannend en relatief simpel klusje
Mocht je hem eruit nemen doe dit dan met beleid en probeer de pakking die er onder zit heel te houden.
ik heb een vermoeden dat de veerkracht van jou kettingspanner wat minder is,
en mogelijk pas weer goed werkt als je motor warm is en de boel iets meer is gaan uitzetten.
Het blijft vanaf mijn smartphone zover natuurlijk wel een beetje koffiedik kijken ;)

Mvg. Jan
 
Laatst bewerkt:
Heb het even beluisterd en voor het gemak nog even ge upload

audio file

Ik vindt het wel lastig hoor om er iets uit op te maken.
Het lijkt zelfs alsof ik geklater vanuit de vario waarneem, b.v. een glij-nok die niet meer op zijn plaats zit, en of compleet is weg geslagen??

Maar ja dat strookt volgens mij weer niet met het feit dat jij zegt dat als de scooter warm is het geluid verdwenen is?
Als je er toe in staat bent dan zou ik toch ook zeer zeker de vario deksel lichten
en checken of er speling op de variateur zit, want hoe vaker ik naar de audio file luister des te meer denk ik dat het geluid ook mogelijk tussen de gradenplaat/kruk-as en of de vario vandaan komt.

Succes gewenst
 
Laatst bewerkt:
Heren belangstellenden/betrokenen,

De lagers van de vario zijn gesmeerd de glijrubbers van het rollerhuis bleken 'hard'.
Inmiddels is de ratel zo goed als verdwenen. De verklaring dat het geluid erger is bij koude motor ligt in het feit dat na het uitzetten van het aluminium het allemaal beter 'past'.

Wel was te zien dat er inmiddels 80.000 km. op de teller staat. Maar ja, zolang reparatie binnen de perken blijft rijden we door tot de volgende reparatie. Een 'Like' voor Postma motoren in Haarlem.

Groeten Leendert
 
Heren belangstellenden/betrokenen,

De lagers van de vario zijn gesmeerd de glijrubbers van het rollerhuis bleken 'hard'.
Inmiddels is de ratel zo goed als verdwenen. De verklaring dat het geluid erger is bij koude motor ligt in het feit dat na het uitzetten van het aluminium het allemaal beter 'past'.

Wel was te zien dat er inmiddels 80.000 km. op de teller staat. Maar ja, zolang reparatie binnen de perken blijft rijden we door tot de volgende reparatie. Een 'Like' voor Postma motoren in Haarlem.

Groeten Leendert
geef Ruud een kusje van me :j
 
Bedankt LeendertPeter dat je nog even de moeite hebt genomen om de uitslag hier te vermelden.

Mvg. Jan
 
Terug
Bovenaan Onderaan