RAU RK500, (RAU KAWASAKI Z500)

CB750F1Dennis

Die hard MF'er
10 jun 2009
259
0
Een nieuw project van mijn vader en mij, een RAU KAWASAKI 500!

Het is zoals te zien is een echt project, maar de belangrijkste basis is er. Een RAU frame, gemaakt voor een Z500 blok van KAWASAKI. Een RAU achterbrug voor een monoschokbreker (ook te gebruiken voor dubbele schokbrekers), Een Marzocchi 38mm voorvork. Wielen van PVM; achtervelg 3.5'' X 16inch, voorvelg 3'' X 16inch. En dubbele remschijven voor, en enkele remschijf achter. Transmissiedemper zit ook nog netjes op het achterwiel met tandwiel.

Het is een raceframe gemaakt door Manfred Rau, waarschijnlijk uit 1983. Er zit een plaatje op het frame waar gegevens op staan maar is beschadigd.. Hiernaast staat het serienummer en ''RAU'' ook op het balhoofd ingeslagen.

Het frame is volgens mij gemaakt van chroommolybdeen, maar zeker weten doe ik het niet. Het is iniedergeval erg licht, de voorvork weegt minstens het driedubbele!

''Manfred Rau from Germany either ripped off the Egli backbone design or made a good design even better, depending on your point of view (i.e. whether you own a Rau or an Egli). He built his first chassis (for the CB 500 motor) in 1972, several years after Egli. On the other hand, many framebuilders of that era used a similar design, and Egli had adopted the backbone design from Vincent. As a side note, Rau had also built two or three framework frames with Laverda engines.

The production of Rau frames changed hands from Manfred Rau himself in Grossbettlingen (near Stuttgart in the South West of Germany) to PS-Schuppen (PSS), run by Rainer Weidlich. PS-Schuppen had acted a Rau dealership before, and when Manfred Rau sold his operations in 1985 to PSS took over. Manfred Rau himself died unexpectedly in 1991, age 48.'' (Info van Satanic Mechanic - Rau)
 
Laatst bewerkt:
Dit is de mooie basis die nu even op mijn kamer geparkeerd staat!
full

full

full
 
Laatst bewerkt:
En dit zijn de beste plaatjes die ik heb kunnen vinden, wat het kan worden..
full

full

full


Meer plaatjes, informatie over dit model, tips en hulp is allemaal welkom!! :Y
 
Mooi past ook goed bij de bank alleen de frame die moet echt blank.
 
Laatst bewerkt:
dit wordt een leuk project!
wat ga je voor blok er in hangen? even de blokophanging aanpassen is overigens niet zo heel eenvoudig met deze frames, het is niet gelast , maar met koper gesoldeerd.
dus als je aanpassingen wil maken moet je iemand vinden die dat solderen beheerst.

ik heb ook nog zo'n frame op zolder liggen.... ooit gekocht om een norton commando blok in te lepelen.
maar eigenlijk al jaren aan het twijfelen, zo'n frame kan best wat meer verdagen als die 40 pk die uit een norton blok komt...
 
Ik ben er zelf ook heel erg blij mee!

Ik wil hem opbouwen met een Z500 blok, omdat RAU hem daar ook voor gemaakt heeft. De blokophanging ga ik dus ook niks aan aanpassen..omdat dat met een Z500 blok niet hoeft..

Ik ben een 'Honda fanaat' maar zo'n origineel frame (voor zover je RAU origineel kan noemen) vind ik zonde om er een ander blok in te hangen.

Gaaf dat jij ook zo'n frame hebt, is jou frame speciaal voor een Norton gemaakt?
 
Laatst bewerkt:
Ik ben een 'Honda fanaat' maar zo'n origineel frame (voor zover je RAU origineel kan noemen) vind ik zonde om er een ander blok in te hangen.

Gaaf dat jij ook zo'n frame hebt, is jou frame speciaal voor een Norton gemaakt?


Ik denk dat mijn rau frame voor een honda gemaakt is.
ik heb geen idee welk type honda blok, maar het framenummer begint met RH....

Ik heb zelf niet zo veel met viercylinders, dus als ik het ga gebruiken moet toch de ijzerzaag er in.

Ik heb jaren met een norton commando rondgereden, en dat ding stuurde ronduit belabberd.
Vandaar de aankoop van een rau frame... kan nooit slechter zijn als het originele norton frame dacht ik toen.
echter ondertussen ben ik overgestapt op guzzi's en ducati's , en het frame ligt al een paar jaar op zolder.
 
Hallo,

Prachtig zo'n frameset. Heel goed dat je zo'n buitenkans niet hebt laten lopen.

Ik herinner mij een artikel uit Motorrad van de jaren zeventig waarin Rau als startende zelfbouwer de titel koning zelfbouw won met een van zijn eerste creaties. Die was overigens niet zoals deze met een dikke centrale bovenbuis zoals de Egli frames maar leek meer op de Bimota frames uit die tijd. Ik heb de tijdschriften uit die tijd jammer genoeg enkele jaren geleden opgeruimd.

Veel succes met de opbouw.

Frans
 
Schitterend dat jij ook nog zo'n frame hebt liggen, heb jij er ook zo'n zelfde achterbrug bijzitten? Of alleen een kaal frame? Is die van jou vernikkeld of gecoat? Als het framenummer met RH begint moet het er een voor een Honda zijn inderdaad!

Aangezien bij jou toch de slijptol erin gaat om een Norton blok in te hangen, en ik een echte Honda liefhebber ben, behoort ruilen misschien tot een mogelijkheid?

Ik ben samen met mijn vader al wezen zoeken naar informatie en plaatjes van RAU (om er mede achter te komen 'wat' we nou precies gekocht hebben)!. Dat valt nog flink tegen, ze zijn ook best zeldsaam, achter het geproduceerde aantal ben ik nog niet exact. Maar meer dan 2500 wereldwijd verkocht zullen het er niet zijn..

Toch eens kijken of er niet meer informatie of plaatjes zijn van de RK500, bij PSS. Wie weet hebben die nog e.e.a. liggen.

Verder niemand hier op het forum of kennis die een RAU in zijn bezit heeft?
 
Hallo,

Prachtig zo'n frameset. Heel goed dat je zo'n buitenkans niet hebt laten lopen.

Ik herinner mij een artikel uit Motorrad van de jaren zeventig waarin Rau als startende zelfbouwer de titel koning zelfbouw won met een van zijn eerste creaties. Die was overigens niet zoals deze met een dikke centrale bovenbuis zoals de Egli frames maar leek meer op de Bimota frames uit die tijd. Ik heb de tijdschriften uit die tijd jammer genoeg enkele jaren geleden opgeruimd.

Veel succes met de opbouw.

Frans

Ja, ik vind hem ook echt schitterend! Thanks! Jammer dat je die Motorrad niet meer hebt.. ik kan er zo weinig over vinden.. Alle info en mooie plaatjes is dan ook welkom!
 
Laatst bewerkt:
Een RAU Kawasaki die ik op internet gevonden heb, volgens mij met een Z900/ Z1000 blok?
full

En wat mij opvalt, is dat RAU en EGLI dezelfde tanks en zitjes gebruikten..deze tank valt over de accu heen.
full
 
een passende tank vinden is voor een rau nog een hele puzzel , door de dikke bovenbuis past er zo'n beetje geen enkele andere tank op.
ik heb ooit in een enthousiaste bui een egli ( enfield) bullet gebouwd, en heb toen een tank op maat laten maken .
een kant en klare tank die er nog een beetje uitziet kon ik toen niet vinden.

d51lb.jpg

Shot with Canon PowerShot G5 at 2005-10-05
 
Laatst bewerkt:
sommige tanks van een motomartin moeten ook passen, want die hadden ook van die poutrebalk frames (hun eerste frame's)
 
Laatst bewerkt:
Het frame is inderdaad flink, net even gemeten en is 100mm/ 10cm! Ik heb je een mailtje gestuurd Ed betreft de tank.

Erg mooi zo'n vernikkeld frame Huub, heeft een enfield bullet een dry sump systeem (aparte olietank)? Bij jou Honda frame zal een olietankdop aan de bovenkant van de framebuis zitten neem ik aan? Of moet hier een 2 delige tank op (Waarin er een aparte olietank in de benzinetank verwerkt zit).
 
Laatst bewerkt:
Om de beschrijving van de olietank te visualiseren (van een Egli Honda CB750):
full
 
Laatst bewerkt:
dat frame is niet vernikkeld hoor , ik heb het van RVS gemaakt , dat scheelt me weer een hoop schilderwerk.
voor het mooie moet ik het nog een keer polijsten




een enfield heeft een dry sump blok, met de olietank in het carter.
dus ik heb geen moeite moeten doen voor olietanks of zo.
ik ben even naar de zolder geklommen, ook het rau frame dat ik op zolder heb liggen is voor een wet sump blok, geen idee waar dat ooit voor bedoeld is.

de tank voor de bullet heb ik bij ruig laten maken , even een leuke tank uitzoeken , en hij kan de onderkant pas maken op jouw frame
prijs viel me toen 100% mee.
 
Laatst bewerkt:
Gaaf zeg, je hebt het frame dus ook zelf gemaakt? Dat moet getuigen van vakmanschap.
Rijd je races met de Enfield trouwens (ik neem aan dat je hem niet gekeurd hebt)?

Om nog even terug te komen op jou Rau Honda frame, zou het bespreekbaar zijn om hem eventueel te ruilen voor mijn Rau Kawasaki frame?
 
Laatst bewerkt:
Gaaf zeg, je hebt het frame dus ook zelf gemaakt? Dat moet getuigen van vakmanschap.
Rijd je races met de Enfield trouwens (ik neem aan dat je hem niet gekeurd hebt)?

Om nog even terug te komen op jou Rau Honda frame, zou het bespreekbaar zijn om hem eventueel te ruilen voor mijn Rau Kawasaki frame?

Ik race niet met de enfield hoor, daar is zo'n ding véél te traag voor!
ik heb hem ooit op 160 km/uur gehad , maar dan moet je achter de teller gaan liggen, en dan nog heb je een een paar kilometer nodig om hem op die snelheid te krijgen...... |(

Ik ben niet bijzonder aan het rau frame gehecht, ( zeker nu blijkt dat zo'n ding goed zelf te bouwen is) dus wat mij betreft is alles bespreekbaar.
maar zoals ik al zei , ik heb geen idee waar het ooit voor bedoeld is geweest.
wellicht zouden we dat eerst moeten bekijken.
lijkt me heel lullig als je het ene kawa frame inruilt voor het andere kawa frame.
:X
 
Ik kwam op het forum nog een gestrand topic tegen, zie link.
Bakker frame? -> EGLI dus

Wel een beetje tussen het gekeutel tegen elkaar doorlezen, maar mischien staat er nog nuttige info.
Ik kwam wel dit tegen, en dat vooral het onderstreepte gedeelte.

ergens van het forum:
leuk project , lekker doen waar je zelf zin in hebt zou ik zeggen.
ik heb even wat zitten speuren , het frame is geen egli frame ( die zijn herkenbaar aan een enorme toren als olievulopening op de bovenbuis)

het zou een Rau frame kunnen zijn (het lijkt verdacht veel op wat ik heb staan, dan beginnen de framenummers met RH. ), maar ook hier in nederland zijn een hoop egli kopieen gemaakt ( janton), dus wie weet wat het is.

een andere tank vinden wordt overigens niet eenvoudig , door de enorme bovenbuis past er geen enkele standaard tank op.
dat wordt een frame op maat laten maken, ik heb dat ooit bij ruigs polyester laten doen.

als je hem ombouwt zou ik de voor en achterkant zorgvuldig bewaren , zeker de voorkant met de lockheed remmen is slecht aan te komen , en als je de fiets ooit weg doet brengt hij vele malen meer op met de originele spullen er bij

succes met je project
.

Succes met het project, deze gan we ook weer volgen

Edit:
Wat betreft de tank, je zou het bij dhr van der kruijs kunnen proberen. ik denk wel bekent hier.
Zet er harrie voor en .nl achter dan kom je op z'n site. wel alles aan elkaar.
ik mag hier niet teveel reclame maken wat er is al wat eerder gedonder mee geweest hier op het forum.
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan