Rdw doet moeilijk met bloknummer.

Snellekale

MF'er
27 feb 2023
60
34
Hallootjes allemaal.

Mijn yamaha motor is vorig jaar gestolen in Mei na 60 uur in bezit gehad te hebben, Ik had de verzekerings polis verkeerd gelezen etc. De motor stond op naam van m’n neef en die had geen motorrijbewijs waardoor ze hem niet wouden uitkeren. Eigen schuld dikke bult achteraf.

De motor is gelukkig afgelopen september teruggevonden, omgekat, andere VIN nummer, Andere motorblok nummer, met een kenteken van een yamaha uit 2006. Dat was ook de reden dat ze zijn aangehouden, Het model kwam niet overeen met het model op kenteken. Begin februari heb ik hem mogen ophalen bij domeinen. Motor verkeerde in slechte staat, Alles laten repareren op eigen kosten en de bon doorgestuurd naar het OM om een schadevergoeding te eisen bij de dieven/helers.

Nu had ik vandaag een afspraak bij de RDW voor het vaststellen van het VIN nummer en het opnieuw laten inslaan van het originele VIN nummer. Nu wou de RDW het VIN nummer niet opnieuw inslaan i.v.m het motorblok nummer, Die hoort dus niet bij het originele VIN nummer. Ik heb vandaag contact gehad met Yamaha, Hun hebben in het systeem gezocht en het nieuwe motorblok nummer bestaat niet eens. Het is overduidelijk dat het nogsteeds hetzelfde motorblok is, ze hebben enkel een niet bestaand motorblok nummer erin geslagen. RDW eiste van mij dat ik een nieuw motorblok aanschaf en die onder de motor laat plaatsen. Ook daarbij moet ik bewijs kunnen tonen dat ik een eerlijk motorblok heb gekocht d.m.v een bon. Ik ging dus kijken op marktplaats en motorblokkies kosten rond de €2000-€3500, Belachelijk!! Hoe scheef is het nou dat omdat de dieven m’n oude bloknummer hebben weggeslepen en een nep nummer erin hebben gezet dat het hele motorblok niet meer deugt?

Is er misschien een manier om dit tegen te gaan en te verhelpen? Ik vind het absurd dat ik duizenden euro’s moet uitgeven aan een nieuw motorblok terwijl die er nu onder zit gewoon het originele is en nog in zeer goede staat is.

Iemand tips/ervaring met zoiets?

Groetjes

Hein.
 
Laatst bewerkt:
Totaal omgekat (wat bedoel je daarmee, alleen nummers of ook kappen?), ander VIN, bloknummer en kenteken, hoe weet je dan dat het jouw motor is?
Waarom weet je overduidelijk dat het hetzelfde (jouw oude) motorblok is?

Weet je jouw oude motorbloknummer?
Dan zou ik huidige nummer lekker wegslijpen en je oude bloknummer erin laten stampen, veel dealers hebben wel een slagletterset liggen.
En daarna nogmaals naar de RDW gaan.
 
Het eerste wat m'n simpele hersentjes bedenken , is zorgen dat het goede nummer weer in het blok komt te staan,
en daarmee naar de RDW gaan.
Eventueel met behulp van Yahama, want zij weten welk nummer er in dat blok hoort te zitten.

Een iets langere weg zou zijn ( indien mogelijk ) , wél gaan voor de nieuwe motor ( gewoon.. uit krat.. ) en de rekening neerleggen
bij de dieven.
( als daar wat te plukken is , wat me sterk lijkt )
 
Totaal omgekat (wat bedoel je daarmee, alleen nummers of ook kappen?), ander VIN, bloknummer en kenteken, hoe weet je dan dat het jouw motor is?
Waarom weet je overduidelijk dat het hetzelfde (jouw oude) motorblok is?

Weet je jouw oude motorbloknummer?
Dan zou ik huidige nummer lekker wegslijpen en je oude bloknummer erin laten stampen, veel dealers hebben wel een slagletterset liggen.
En daarna nogmaals naar de RDW gaan.

Ja, Totaal omgekat.. Laten we zeggen ze hadden een paar stickertjes eraf gehaald wat herkenningspunten waren dus stickers van de dealer. En ze hadden een paar onzin stickertjes erop geplakt. Kappenset was totaal hetzelfde nog, ook m’n lage carbon windscherm en akrapovic systeem zat er nog op. Ze hebben alleen het framenummer geslepen en opnieuw ingeslagen op professionele wijze, zelfde lettertype & sterretjes blabla. Zeer mooi gedaan. Lang verhaal kort het was gewoon nog exact dezelfde motor. Ze hebben er 2340km van kunnen genieten afgelopen zomer.


Ja oude bloknummer is bekend, ik herken m’n blok omdat ik een speciaal kapje had besteld voor de distributie riem om hem te verbergen. Niemand anders daarmee gezien. En je ziet ook dat het nummer was veranderd.

Ik zou wel het nr willen laten wegslijpen en opnieuw inslaan maar ze hebben foto’s ervan gemaakt bij de RDW.. is dat wel verstandig?
 
Laatst bewerkt:
Het eerste wat m'n simpele hersentjes bedenken , is zorgen dat het goede nummer weer in het blok komt te staan,
en daarmee naar de RDW gaan.
Eventueel met behulp van Yahama, want zij weten welk nummer er in dat blok hoort te zitten.

Een iets langere weg zou zijn ( indien mogelijk ) , wél gaan voor de nieuwe motor ( gewoon.. uit krat.. ) en de rekening neerleggen
bij de dieven.
( als daar wat te plukken is , wat me sterk lijkt )
Ja precies.. zal morgen even de yamaha dealer bellen en vragen of hun zoiets kunnen regelen.

De nieuwe motorblok uit krat is heel prijzig.. ik heb nu al een offerte van €8000 euro neergelegd bij de dieven. Dat waren de kosten om hem weer in keurige staat te krijgen. Maarja ze zullen wel weer een zielig verhaaltje opstellen en krijgen ze een taakstraf van 120 uur en hooguit een boete van €500. Zo scheef is ons land. Ik ga het wel even proberen en sowieso eventjes een nieuwe offerte laten maken en opsturen naar het OM. Duimen dat het veelplegers zijn en er niet onderuit komen. Sukkels
 
Ik ben bang dat je gewoon genaaid word waar je bij staat en er gewoon niks te halen is.
( en ik gun dieven alle vormen van armoede en ongemak, daar niet van ;p )

Maar het proberen kan altijd :)


Als de nummers "officieel" worden hersteld door een Yahama dealer , en ze dit willen documenteren,
zou je toch zeggen dat ze bij het RDW daar akkoord mee moeten gaan.

* lijkt mij * .

Hun belang en verantwoording is dat de nummers kloppen, en als Yahama Nederland zegt ... "dit klopt" .
Zijn hun ( hopelijk ) tevreden ?
 
Hun belang en verantwoording is dat de nummers kloppen, en als Yahama Nederland zegt ... "dit klopt" .
Zijn hun ( hopelijk ) tevreden ?
Zou kunnen, maar ik zou het eerst even navragen bij het RDW of ze het daar mee eens zijn en Yamaha of ze dat überhaupt wel doen, voor de zekerheid. Zonde om er tijd en geld in te steken als bij een van de twee partijen het antwoord 'nee' is.
 
Ik ben bang dat je gewoon genaaid word waar je bij staat en er gewoon niks te halen is.
( en ik gun dieven alle vormen van armoede en ongemak, daar niet van ;p )

Maar het proberen kan altijd :)


Als de nummers "officieel" worden hersteld door een Yahama dealer , en ze dit willen documenteren,
zou je toch zeggen dat ze bij het RDW daar akkoord mee moeten gaan.

* lijkt mij * .

Hun belang en verantwoording is dat de nummers kloppen, en als Yahama Nederland zegt ... "dit klopt" .
Zijn hun ( hopelijk ) tevreden ?


YAMAHA
 
Ik ben bang dat je gewoon genaaid word waar je bij staat en er gewoon niks te halen is.
( en ik gun dieven alle vormen van armoede en ongemak, daar niet van ;p )

Maar het proberen kan altijd :)


Als de nummers "officieel" worden hersteld door een Yahama dealer , en ze dit willen documenteren,
zou je toch zeggen dat ze bij het RDW daar akkoord mee moeten gaan.

* lijkt mij * .

Hun belang en verantwoording is dat de nummers kloppen, en als Yahama Nederland zegt ... "dit klopt" .
Zijn hun ( hopelijk ) tevreden ?
Ja genaaid worden zal sowieso wel gebeuren.. tis nederland he, vrij spel bijna.

Het lijkt mij ook zodra Yamaha akkoord gaat en zegt dit is goed dat het ook goed is. De politie en RDW vragen ook de informatie op bij de fabrikant. Dus bij Yamaha.. ben benieuwd. Vind het allemaal maar stom, Wel VIN nummers etsen maar niet het bloknummer. Zal morgen wel even belletjes maken en Yamaha weer lastig vallen en het RDW.
 
Wat heb je aan blok dat in Spanje ligt en waarvan je 0 zekerheid hebt dat het niet van diefstal afkomstig is?

Kans lijkt me minimaal dat het RDW zo’n aanschaf zal accepteren, factuur erbij of niet.
 
Wat heb je aan blok dat in Spanje ligt en waarvan je 0 zekerheid hebt dat het niet van diefstal afkomstig is?

Kans lijkt me minimaal dat het RDW zo’n aanschaf zal accepteren, factuur erbij of niet.
Bloknummers opvragen bij hen, dan laten checken bij Yamaha zelf.. dat is de enigste manier op zekerheid.. maarja dan moet de verkoper wel de bloknr’s willen delen wat weinig kans is
 
Ik ken iemand met een oldtimer. Moest ook voor de keuring maar framenummer klopte niet. Hij heeft het 'juiste' nummer erin gestampt.

Misschien trapt de rdw daar bij jou niet in omdat je al een historie hebt. Weet ook niet of ik dat risico was aangegaan want je pleegt feitelijk fraude.
 
Ik ken iemand met een oldtimer. Moest ook voor de keuring maar framenummer klopte niet. Hij heeft het 'juiste' nummer erin gestampt.

Misschien trapt de rdw daar bij jou niet in omdat je al een historie hebt. Weet ook niet of ik dat risico was aangegaan want je pleegt feitelijk fraude.
Ja.. is nogal een risico. Ze hebben een foto ervan gemaakt vandaag, dus weet niet of dat verstandig is
 
Dat is de mooiste oplossing idd, zal wel is even kijken. Ook al is dit een beetje fout allemaal.. uiteindelijk naaien ze mij.
Kan eigenlijk niet bedenk ik me net want hun checken het na bij de fabriek.. of het klopt. Dan zou er een passen nr in moeten
En nou maar hopen dat er niet iemand van de RDW zit mee te lezen....🤔
Laat ik dit topic maar verwijderen haha
 
Dat is de mooiste oplossing idd, zal wel is even kijken. Ook al is dit een beetje fout allemaal.. uiteindelijk naaien ze mij.
Ik zou persoonlijk eerst echt RDW bellen of Yamaha het originele nummer er terug in mag stampen en daarna Yamaha of ze dat willen doen. Als dat legaal is lijkt me dat de makkelijkste oplossing, en je hoeft er alleen maar wat voor te bellen om het uit te zoeken.
 
ik vind eigenlijk dat ze bij de rdw wat te ver gaan , onder sommige omstandigheden moeten ze van hun heilige regeltjes af kunnen wijken
Zeker waar, Alles is netjes aantoonbaar, Bewijsstukken etc. Motor is gekocht met hard verdiend geld, kijk is een keer de andere kant op.
Ik zou persoonlijk eerst echt RDW bellen of Yamaha het originele nummer er terug in mag stampen en daarna Yamaha of ze dat willen doen. Als dat legaal is lijkt me dat de makkelijkste oplossing, en je hoeft er alleen maar wat voor te bellen om het uit te zoeken.
Yes dit was al me plan voor morgen, maar als ze echt moeilijk doen..
 
Terug
Bovenaan Onderaan