Reissnelheid in TomTom

Rob RD

De Blèje Rèswèkâh........ Vaak Ben Je Te Bang
Donateur
25 aug 2002
63.689
113.295
Rèswèk
Vol goede moed geef ik op welke Tomtom dan ook mijn bestemming in en constateer dat ik over de volgende 600 km 5 uur en 11 minuten ga doen..
Een gemiddelde van 116. Vraag ik me af of ze nou debiel zijn bij tomtom of van de pot gerukt, om een gemiddelde te halen van bijna 120 moet je als een bezetene tekeergaan, 140, 150 kruisen omdat er gewoon veel en veel factoren zijn die die absolute tijd niet haalbaar maken. Nooit, ook niet soms. Het verneukeratieve hier is dat je tegen je tegenspeler zegt dat je er volgens Navi over vijf en een kwart uur gaat zijn. De verrassing is dat dat dus gewoon 7,5 uur wordt. Ik ben al aan het aanleren om geen tijd meer te zeggen maar eeen afstand, als ze vragen om een inschatting. Persoonlijk dingetje van mij is dan weer dat ik allergisch ben voor de vraag "wanneer". Zweten, rode vlekken, boeren... Niet doen dus :N Maar hoe vertel ik dat ding dat mijn gemiddelde op 80 kmh ligt, en niet op de snelheid van het licht??????
 
Volgens mij gaan al die dingen uit van de max speed op de weg. Als dat 120 is, of 50, of 80, dan rekent ie daarmee de aankomsttijd uit. Je zou dan bijna per wegtype de snelheid willen opgeven of alles tegen bijv 80%?
 
Google maps is in mijn beleving redelijk accuraat. Die gaat uit van live data.
Dat is wellicht zo, maar dat zou voor mij een tweede telefoon worden omdat mijn beeldscherm altijd ergens anders mee bezig is. 550 rider speelt ook wel in op wegsituaties... maar dat was eigenlijk geen antwoord op mijn vraag
 
Volgens mij gaan al die dingen uit van de max speed op de weg. Als dat 120 is, of 50, of 80, dan rekent ie daarmee de aankomsttijd uit. Je zou dan bijna per wegtype de snelheid willen opgeven of alles tegen bijv 80%?
Dat is precies waar het om draait, wegtype snelheid aanpassen, hij rekent idd met topsnelheden. Zonder fratsen kan dat niet. Duitse Autobahn met onbeperkte snelheid rekent tomtom 130
 
Nee die max haal je zelden, dat is een feit. Maar ik ken geen nav toestel of app die ondersteunt wat je zoekt. Wat ik wel zou verwachten is dat hoe dichter je bij je einddoel bent hij wel steeds nauwkeuriger wordt mbt aankomsttijd, maar ook dit berekent ie dan obv resterende route maal max snelheid per weg.
Zit weinig anders op dan zelf een percentage van de reistijd erbij te plussen? Zo los ik het zelf meestal op :)
 
Als je het over indewegrijders zoals ik ben hebt zit je op Camperforum natuurlijk gebeiteld. Het schijnt dus te kunnen

Screenshot_20230730_231257_Samsung Internet.jpg
 
Ik vond ze in mijn start 40 en rider 550 ook niet
 
1690804170486.png


Dit is de instelling voor snelheden in Garmin Basecamp.
Routes gemaakt met het gekozen profiel en ingestelde snelheden zouden meer realistisch moeten zijn met de werkelijke te rijden tijd
Je zou zo'n soort instelling eigenlijk op elk toestel willen zien.
 
Dat is inderdaag een handige optie in Garmin basecamp. Hou er wel rekening wel rekening mee dat als je een bestaand profiel gaat wijzigen het programma ineens alle routes met dat profiel gaat herberekenen. Dat kan even duren! Vooral als de gebruikte kaarten op je GPS zelf staan en niet op de PC. Oftewel: minder geschikt om mee te gaan experimenteren.
Handiger is het om een nieuw profiel te maken en daarmee te gaan spelen op 1 of 2 routes. Dan gaat het herberekenen een stuk sneller.
 
Ik gebruik al jaren de tomtom app voor op mijn android telefoon.

Maximum snelheid is per eind januari weer in te stellen:
Go maximum met TomTom - Kronkelroutes.nl
dat is er een hele tijd uitgeweest.

Verder heb ik de ervaring dat de berekening van de aankomsttijd prima is, ik rijd er vaak nog een paar minuten af (op een rit van 2 uur).
Tomtom kijkt bij mij naar live info, en die bekijkt de gemiddelde snelheid van andere tomtom gebruikers op een traject om de gemiddelde snelheid te weten en zo te rekenen hoe lang jij er over gaat doen.
Vaak is de tijd langer dan je zou verwachten, maar je hebt geen "file" onderweg, dan is er dus een iets lagere gemiddelde snelheid op een stuk weg dan de max snelheid, en doe je er dus langer over.
 
Verder heb ik de ervaring dat de berekening van de aankomsttijd prima is, ik rijd er vaak nog een paar minuten af (op een rit van 2 uur).
Lees mijn opening nog een goed. Ik doe anderhalf keer de tomtomvoorspelling
 
Daar heb ik dus allemaal niks aan, behalve deze




Als dat dan jan 2023 is is het de bekende dooie mus. Als het jan 2024 wordt, tsja, wachten we nog even...
euh, hoezo.... staat toch duidelijk in dat artikel? Dit gaat over de tomtom go app op android en iphone.
Daar is het sinds januari DIT JAAR (dus 2023) weer terug na jaren afwezig geweest te zijn geweest.
TomTom had eindelijk een beetje geluisterd naar de klanten die hier om vroegen.
werkt bij mij ook prima

Lees mijn opening nog een goed. Ik doe anderhalf keer de tomtomvoorspelling
dat kan best
lees dan mijn tekst nog een keer goed, ik niet, nooit, nog nooit, niet met de auto en niet op de motor
Jij geeft aan wat jouw ervaring is met TomTom, ik geef aan wat mijn ervaring is.

Geen idee of het met losse tomtom devices slechter is, maar met de app gaat het pri-ma.

Er is een paar jaar terug een update voor de app geweest, eerst reed ik standaard op een rit van 1 uur, bijna 10 minuten er af.
En dan hield ik mij netjes aan de vmax.
Na de update reed ik er niets meer af, kwam er hooguit een paar minuten bij.
Dat algoritme is nu weer iets aangepast sinds een tijdje en nu rijd ik er op een rit van 1 uur meestal een paar minuutjes af.
 
Vol goede moed geef ik op welke Tomtom dan ook mijn bestemming in en constateer dat ik over de volgende 600 km 5 uur en 11 minuten ga doen..
Een gemiddelde van 116. Vraag ik me af of ze nou debiel zijn bij tomtom of van de pot gerukt, om een gemiddelde te halen van bijna 120 moet je als een bezetene tekeergaan, 140, 150 kruisen omdat er gewoon veel en veel factoren zijn die die absolute tijd niet haalbaar maken. Nooit, ook niet soms. Het verneukeratieve hier is dat je tegen je tegenspeler zegt dat je er volgens Navi over vijf en een kwart uur gaat zijn. De verrassing is dat dat dus gewoon 7,5 uur wordt. Ik ben al aan het aanleren om geen tijd meer te zeggen maar eeen afstand, als ze vragen om een inschatting. Persoonlijk dingetje van mij is dan weer dat ik allergisch ben voor de vraag "wanneer". Zweten, rode vlekken, boeren... Niet doen dus :N Maar hoe vertel ik dat ding dat mijn gemiddelde op 80 kmh ligt, en niet op de snelheid van het licht??????
Gas er op zou ik zeggen. Zelfs als het alleen snelweg zou zijn dan is het nog knap als je dat haalt. Mijn Garmin doet dat dan wel weer goed.
Geef ik een bestemming op dan krijg ik een afstand van 180 km met een reistijd van 1.55 uur. Dat komt redelijk in de buurt van de tijd die ik er altijd over doe. Is namelijk voornamelijk snelweg, 90-95%. Pak ik dezelfde bestemming maar nu met de Garmin Adventurous Routing op max dan wordt de route 235 km met een reistijd van 4.25 uur. Als ik zie dat hij dan ook overal door steden gaat zou dat zo maar kunnen. Gem. 50 km/uur :P

Maar op een route van 600 km een verwachte aankomsttijd aan je "tegenspeler" geven heeft mijns inziens ook niet zo veel nut omdat je dat meestal toch niet op een uur nauwkeurig kunt geven. Paar keer tanken, paar keer pissen (afhankelijk van hoe de prostaat opspeelt) wat eten en drinken (hoe snel wordt je bedient) enz. kunnen de reistijd al flink beïnvloeden. Wat ik dan ook meestal doe is aangeven dat ik er (als voorbeeld) tussen 17.00 en 18.00 uur ben en ik stuur ze een live locatie via WhatsApp. Kunnen ze op het laatst zelf wel inschatten of de piepers al op het vuur moeten of dat Leroy toch nog ff vlug langs kan wippen. :+

Dit neemt overigens niet jou frustratie weg aangaande de niet realistische schatting van je TomTom. In de navigatie programma's zelf is vaak wel een gemiddelde snelheid per weg type in te stellen zoals Daffy Duck laat zien. Ben dat bij Garmin nog niet tegengekomen en TomTom ken ik niet voldoende. Hoe zit het met het zelflerend vermogen van de TomTom? Dus zou hij de schattingen na een paar keer rijden ook aanpassen als hij ziet dat de geschatte tijden bij lange niet gehaald worden. Sommige programma's/apparaten passen dat langzaam wel aan.
 
Nee die max haal je zelden, dat is een feit. Maar ik ken geen nav toestel of app die ondersteunt wat je zoekt. Wat ik wel zou verwachten is dat hoe dichter je bij je einddoel bent hij wel steeds nauwkeuriger wordt mbt aankomsttijd, maar ook dit berekent ie dan obv resterende route maal max snelheid per weg.
Zit weinig anders op dan zelf een percentage van de reistijd erbij te plussen? Zo los ik het zelf meestal op :)
Bij tomtom go kun je de max snelheid van je voertuig op geven. Dan past hij de tijd wel enigzins aan.

@Rob RD

IMG_1675.png
 
@BrommerMetWielen ik heb een tomtom 550 Rider en daar kan het niet, de rest heb ik uitgelegd

Ik was eens bij de kiltunnel en daar vroeg ik of ik met DKV of MTC kon betalen, kreeg ik als antwoord: "Nee hier niet, bij de Westerschelde Tunnel kan dat wel". Heb ik gezegd: "Oh, joh, dan ga ik daar wel heen" -O- |(|(|(|(|(
 
@BrommerMetWielen ik heb een tomtom 550 Rider en daar kan het niet, de rest heb ik uitgelegd

Ik was eens bij de kiltunnel en daar vroeg ik of ik met DKV of MTC kon betalen, kreeg ik als antwoord: "Nee hier niet, bij de Westerschelde Tunnel kan dat wel". Heb ik gezegd: "Oh, joh, dan ga ik daar wel heen" -O- |(|(|(|(|(
Je hoeft niet pissig te worden.

Heb zelf ook een rider en in tegenstelling tot jou rijd ik er alleen maar tijd af als ik onderweg ben.

Misschien een idee om de go app te downloaden, met je account in te loggen en dan voertuig profiel in vullen. Misschien dat het dan naar je rider overgeheveld word.
 
Ben niet pissig :(

Als er een oplossing doorkomt die wel aan mijn eisen voldoet is overstappen het overwegen waard, maarja daar koop ik geen TomToms voor... Ik rij in de âhtau met 2 TomToms
 
Terug
Bovenaan Onderaan