Renovatie '74 Enfield Bullet 350

Meer dan 100km/h zit er in d emijne idd niet in, maar goede remmen heb je vooral in de bbk nodig.. eigenlijk kan het niet meer in dit verkeer..
Ik heb een 3TA gehad, heerlijk motortje maar halve naaf voorrem en blikken ankerplaat..kreeg je niet goed.. daarom verkocht.. ironisch genoeg ater een voorwiel van een jawa 638 weggegeven aan iemand die 'm in zijn 3ta bouwde en.. goed remde!
 
Weet iemand waar ik een goed elektrisch schema kan vinden? De kabelboom is echt erbarmelijk :')
Dat dat allemaal ooit gewerkt heeft :')

Het frame staat ondertussen zo goed als bloot. Het frame ga ik volgende week spuiten en dan kan de opbouw terug beginnen. Maar de kabelboom ga ik wel volledig herkrimpkousen.
 
Ik heb eventueel een schema, sterk vereenvoudigd ( zonder knippers etc.)
Ook wel schema's van verschillende bouwjaren die ik op kan sturen.
Als je een hele nieuwe kabelboom zoekt heb in die ook nog liggen.
Komt bij hitchcock vandaan en is nooit gemonteerd geweest.
 
Ik heb eventueel een schema, sterk vereenvoudigd ( zonder knippers etc.)
Ook wel schema's van verschillende bouwjaren die ik op kan sturen.
Als je een hele nieuwe kabelboom zoekt heb in die ook nog liggen.
Komt bij hitchcock vandaan en is nooit gemonteerd geweest.

De kabelboom is op zich nog wel goed, enkel alle aansluitingen ga ik vervangen.
Het elektrisch schema zou wel schitterend zijn! Kan je die doormailen?

Ondertussen weer een update op onze site over wat nu het vervolg moet gaan zijn.
 
Oei, waarover heb ik gelogen? :)
Nou ja liegen..
Eh zo uit m'n hoofd, de type 186 is de 10 pk 418cc chinadiesel. Deze heeft 1mm langere slag dan de originele L100 en de china-klonen er van.
Daarmee ga je geen 100km/h halen, ook niet op de india-teller(denk ik)
Met mijn type 188/13pk haal ik -met een groter voortandwiel exact 97km/h op 3600 rpm. Maar dan moet er geen stevige tegenwind zijn.
Die 1 op 70 werd geclaimd met de originele taurus met het 6,5 pk imi-lombardini-blokje. maar het zijn Indiase cijfers dus het zal eerder in de buurt, of onder de 1 op 60 zitten.

Met het 418cc 10pk blokje kun je ca 1 op 40, 1 op 45 rijden.
Blokje kost ca 400-500 euro of wat meer(ze worden ook veel goedkoper aangeboden maar die wil je niet hebben)
Verder heb je dan nog een subframe nodig, langere versn. bak as en prim. binnendeksel waar een steunend lage in is gebouwd voor de langere taurus versn. bak as. Oh ja en een voortandwiel..
Deze blokjes zijn best goed maar maken wel veel herrie.
Kubota heeft ook kleine watergekoelde twinnetjes die erg mooi lopen. Als ik het nog een keer over zou doen zou ik op zoek gaan naar een dergelijk blokje. Maar kubota is wel veel duurder dan china meuk..
 
10 of 13pk is gewoon net te weinig om een beetje snelheid te halen. Zo rond de 18-20pk kun je goed meekomen in het verkeer.
Dus ja, een kubota 2 cil. Lijkt mij ook een betere oplossing.
 
10 of 13pk is gewoon net te weinig om een beetje snelheid te halen. Zo rond de 18-20pk kun je goed meekomen in het verkeer.
Dus ja, een kubota 2 cil. Lijkt mij ook een betere oplossing.
De kleine kubota heeft ook 'maar' 12 pk maar geloof wel dat die net wat vlotter is, ook omdat hij niet zo'n idioot groot vliegwiel heeft.
Met de 10/13 pk imi yanmar kun je op de B-wegen prima mee(op de ring pak ik ook wel eens de linkerstrook en haal dan gerust ook wel wat in) en met het vrachtverkeer meehobbelen.. net als met een normale enfield zeg maar..
 
Nou ja liegen..
Eh zo uit m'n hoofd, de type 186 is de 10 pk 418cc chinadiesel. Deze heeft 1mm langere slag dan de originele L100 en de china-klonen er van.
Daarmee ga je geen 100km/h halen, ook niet op de india-teller(denk ik)
Met mijn type 188/13pk haal ik -met een groter voortandwiel exact 97km/h op 3600 rpm. Maar dan moet er geen stevige tegenwind zijn.
Die 1 op 70 werd geclaimd met de originele taurus met het 6,5 pk imi-lombardini-blokje. maar het zijn Indiase cijfers dus het zal eerder in de buurt, of onder de 1 op 60 zitten.

Met het 418cc 10pk blokje kun je ca 1 op 40, 1 op 45 rijden.
Blokje kost ca 400-500 euro of wat meer(ze worden ook veel goedkoper aangeboden maar die wil je niet hebben)
Verder heb je dan nog een subframe nodig, langere versn. bak as en prim. binnendeksel waar een steunend lage in is gebouwd voor de langere taurus versn. bak as. Oh ja en een voortandwiel..
Deze blokjes zijn best goed maar maken wel veel herrie.
Kubota heeft ook kleine watergekoelde twinnetjes die erg mooi lopen. Als ik het nog een keer over zou doen zou ik op zoek gaan naar een dergelijk blokje. Maar kubota is wel veel duurder dan china meuk..

Bedoel je deze Sammie?
Die staat op Alibaba voor 1300 dollar nieuw. Inderdaad wel wat prijziger dan de chinese meuk, maar vast ook wel wat meer kwaliteit?

Weet iemand hoe je de vorkpoten uit de kroonplaat krijgt? Alle bouten zijn los, maar die poten zitten muurvast...
 
Laatst bewerkt:
Ja die, er was ook nog een kleinere versie.. Als het op alibaba staat, is het dan imi?
Ehm, wat betreft die vorkpoten.. probeer eens draaien..De binnenpoten zitten met RH draad vast in de nacelle.. ;)
 
..Ik zou zeggen, een 350 blokje netjes opbouwen, verse lagers er in, nette zuiger er in, kopje overhalen indien nodig(uitlaatklep indien origineel vervangen) en een echte carburateur er op(hoe groot zit er op zo'n 500 guzzi?) i.i.g die imi-mikuni er af..
Kijk maar eens op de site van Hitchcocks (is duur, maar hebben zowat alles) wat er mogelijk is.
Het versn. bak setje om het gat tussen de 3 en 4 te dichten kan ik van harte aanraden, net als de 5-plaats koppelings kit. ;)
 
Wat ik me net bedenk, als het goed is heeft dit ding een aparte deco-klep.
Dit mechanisme zit vast met bougie-schroefdraad..
als je deze er uit rost kun je er een 'doppelzünder'van maken... 8-)
Ik ben benieuwd of je't verschil zou merken en of je de vonkerij in tijdstip bij zou moeten stellen..
 
Een voorvorkpoot is er uit, maar de andere daarvan in de inbusdraad volledig aan gort gedraaid. Die is dus niet meer los te krijgen van bovenaf. Iemand een idee hoe ik hem loskrijg niet via de bovenkant?
 
Koplamp uit het huis halen dan zie je de poot zitten dan met een grote waterpomp tang kan je deze net pakken of met een zweedsetang lukt het ook (ik wikkel nog een stuk schuurlinnen om de poot voor de grip)
Voor een goed passende inbus in de poot kan je de as gebruiken waar je voetsteunen aan vast zit daar een ringsleutel 13 op zetten en een baco in jou geval te laat hiervoor
 
Laatst bewerkt:
Koplamp uit het huis halen dan zie je de poot zitten dan met een grote waterpomp tang kan je deze net pakken of met een zweedsetang lukt het ook (ik wikkel nog een stuk schuurlinnen om de poot voor de grip)
Voor een goed passende inbus in de poot kan je de as gebruiken waar je voetsteunen aan vast zit daar een ringsleutel 13 op zetten en een baco in jou geval te laat hiervoor
Da's waar ook! :Y
Ik denk dat je met een zweedse tang een griptang bedoelt?
 
Een zweedse tang is een pijpentang of moordenaar.
l_zweedse%20tang.jpg
 
Een zweedse tang is een pijpentang of moordenaar.
[afbeelding]
Oeh, dawussiknieh.. :N
Nu zelf weer klooien met de voorrem van de enfield.. nu met super nieuw ontworpen wel-werkende remankerplaat, en op straal gedraaide super-remmende voeringen..
Resultaat; eigenlijk geen verschil met de oude set-up. Duur grapje.. -O-
 
Heb je wel een fatsoenlijke remkabel erop? Als hij ook maar iets hakerig aanvoelt bij langzaam rem inknijpen, ben je aar zo 30-40% remvermogen kwijt.
Eigenlijk sowieso vervangen door kabel met teflon binnenhuls à2,50 euro bij cable-shop.nl.
Ook heb mijn remhevel met 10mm verlengd en zachte voering gemonteerd. De rest standaard gehouden en werkt en heb geen klagen meer.
Maar bij een noodstop moet ik nog steeds voor en achterrem tegelijk gebruiken om aan een redelijke remweg te komen.
 
Heb je wel een fatsoenlijke remkabel erop? Als hij ook maar iets hakerig aanvoelt bij langzaam rem inknijpen, ben je aar zo 30-40% remvermogen kwijt.
Eigenlijk sowieso vervangen door kabel met teflon binnenhuls à2,50 euro bij cable-shop.nl.
Ook heb mijn remhevel met 10mm verlengd en zachte voering gemonteerd. De rest standaard gehouden en werkt en heb geen klagen meer.
Maar bij een noodstop moet ik nog steeds voor en achterrem tegelijk gebruiken om aan een redelijke remweg te komen.
Ik heb idd een 'high quality'kabel er op zitten.. Een andere kabel voor de enfield heeft een te klein tonnetje.. ik vind het van die india-zooi wel eens vervelend dat veel dingen niet passen of je nadien nog pas moet maken, zoals de inkeping van de remarm.
Ohja, de originele remkabel trek je ook zo stuk..?
Ik heb kortere remsleutels er in (ca. de helft korter dan de originele) had 'zachte'voeringen geprobeerd(nadat AM4 ook niet wat was)(en daarvoor flink een poot uitgedraaid) maar dat remde nog slechter.. een verhaal met het hoge koolstofgehalte in de trommel wat -sommige- jaren '90 trommels zouden hebben.
Bij de super-nieuwe en verbeterde remankerplaat (is vanaf 2002 anders) meteen nwe schoenen en voeringen op maat gedraaid bij besteld waarvan me werd bezworen dat 't goed zou remmen..

Ik vind het wel vevelend als er zo tegen je gelogen word..nogal een uitspraak maar ik zit er nu wel mee..
Misschien, als er 1 voornbij komt, een totaal ander voorwiel proberen of andere trommel inspaken..
 
Wat is de magie achter korte hevels? Voor mij moet je twee keer zo hard knijpen voor hetzelfde effect.
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan