Renovatie blok VF1000F2

Koen1962

MF veteraan
1 jan 2012
2.190
0
Hoorn
Goedenmiddag iedereen,
Foto's volgen vanavond
Het volgende, ik ben bezig om het blok uit elkaar te peuteren en ben begonnen bij de achterste cilinder gedeelte,
Bij het verwijderen van het kleppendeksel zag ik al wat er loos was (denk ik)
De rechter bovenste as is beschadigd ik denk olie tekort.

Nu het volgende, hoe krijg ik de ketting eraf? |( dit blok staat namenlijk vast dus ik kan niets draaien.

Gaarne hulp of advies gewenst.
 
Laatst bewerkt:
de foto's
full
 
Dit is van de achterste cilinder, ziet er voor de rest nog picobello uit alles op 1 na goed in de olie, behalve deze, ik denk toch tekort aan olie? of een verstopte toevoer?
full
 
De achterste cilinders kan ik met de hand bewegen die zijn dus oke, morgen de voorste uit elkaar halen zal mij benieuwen wat ik daar vind aan rotzooi.
full
 
Dit is de kapotte geleider zoals je ziet bijna compleet door gesleten, oorzaak geen olie? of een verstopte leiding, dit was de tik linksboven in het blok.
full
 
Dit is het geval bij de 2 cilinders linksboven en rechtsachter of gewoon te kort olie in het blok dan krijgen de andere 2 geen olie, erg jammer blok heeft nog geen 53.000 km gedraaid |(
 
Dat ziet er inderdaad helemaal gaar uit!!! '( '( Misschien moet je ff contact opnemen met VFAndre, die heeft ook al een stel van die dingen onder handen gehad, misschien heeft hij nog delen liggen!

Suc6 ermee!!

Grtz Eagle.
 
Koen,
ik heb je een privéberichtje teruggestuurd, zonder foto's dacht ik dat je het over de kettingspanner en geleider had.
Het probleem wat je hebt ken ik wel, het is een bekend probleem bij deze blokken.

Ze kennen een te lage oliedruk bij lage toerentallen (tot ongeveer 3500 toeren. Dat is een constructiefout van Honda ( die naar voren kwam bij de eerste VF's, namelijk de 750)), de nokkenassen worden pas achteraan in de lijn gesmeerd en dan ook nog met ongefilterde olie. Er zijn voor de eerste VF nog wel een hoop van die nokkenassen onder garantie vervangen, maar een constructiefout moffel je niet zomaar weg op die manier.

De latere generatie VF1000 blokken hadden ook datzelfde probleem. De eerste serie VF1000's hadden andere nokkenassen dan de 2e generatie VF1000 blokken. Die zouden beter moeten zijn. Het F2 blok dat jij hebt is van die 2e generatie. Maar zoals je ziet heeft ook die serie smeringproblemen. De loopvlakken van de nokkkenassen gaan pitting vertonen, dwz dat het geharde loopvlak "afbrokkelt" .
De tuimelaars hebben hetzelfde probleem dan natuurlijk. Ga je door die slijtlaag heen (en ik heb de ervaring zelf opgedaan tijdens een rit), dan is de tuimelaar met een 100-200 km volledig weggesleten door de nokkenas.

Wat deze blokken ook nog regelmatig hebben is het stuklopen van de bigend lagers van de krukas. Veel blokken op de sloop hebben dat probleem, misschien wel meer dan de nokkenasproblemen.

Verder hebben de blokken ook nog slechte nokkenaskettingspanners. Die zouden automatisch de ketting moeten spannen, maar het spansysteem werkt niet echt goed. De veer die dat moet doen wordt te slap en de spanner wil nog wel eens blijven hangen.
Vervangen hiervan is dan ook meestal nodig.

Met de nokkenas slijtage en de spanner heb ik zelf ook ervaring opgedaan, de krukas van de VF's die ik heb gehad waren allemaal goed.

Als ik zo je blok bekijk is ie rijp voor de sloop, tenzij je er een hoop geld in wil steken. Of heb je misschien een ander blok (moet je er wel een hebben met de grotere koppen, dwz de 2e generatie, anders gaat ie niet passen in je frame.

Heb je nog een goed blok liggen, dan kun je dat in conditie houden (wel relatief dan hé :-) )
door of boven dat toerental te rijden, maar er zijn ook modificatiesets verkrijgbaar met een adapterplaat achter het oliefilter met nieuwe olieleidingen naar de koppen toe. Ook kan je als je handig bent een aftakking maken vanuit het hoofdoliekanaal met ook dan nieuwe olieleidingen naar de koppen.

Zo, heel verhaal, maar ik hoop dat je er wat mee kunt. In het grote VF topic vindt je echt kenners die er veel meer van weten als ik.

In ieder geval succes verder!
 
Andre bedankt voor je reactie,

Ik heb idd nog een rijdende VF1000F uit ''85 dat blok wil ik overzetten naar de F2

Die motor is nog in uitmuntende staat, altijd binnen gestaan.
Wordt nog even knutselen dus.

Groeten Koen. :}
 
Terug
Bovenaan Onderaan