Reparatie versnellingsbak Mz

29 sep 2019
106
21
Den Haag
Ik ben naarstig opzoek naar iemand die voor een redelijk bedrag het blok van mijn Mz ES250/2 kan demonteren, de versnellingsbak repareren (de derde versnelling heeft kuren) en sowieso alles kan vervangen wat er nodig is, en weer deugdelijk in elkaar zetten.

In principe heb ik iemand nodig die het sleutelwerk wildoen, voor de onderdelen kan ik dan zelf wel zorgen.

Er zijn al 2 mannen die het eventueel wel willen, maar zitten krap in de tijd en ik word ongeduldig want er staan heel wat ritten in de planning! 😬

Het blok wordt keurig schoon aangeleverd..
 
Je weet dat de MZ instructiefilmpjes op Youtube staan? Uberhaupt, een ES willen rijden en niet kunnen sleutelen vind ik een gewaagde combinatie, dan blijf je met de meest stomme dingen staan.
Doe het dus lekker zelf, een MZ is een machine die ontworpen is om zelf te kunnen repareren.
 
Je weet dat de MZ instructiefilmpjes op Youtube staan? Uberhaupt, een ES willen rijden en niet kunnen sleutelen vind ik een gewaagde combinatie, dan blijf je met de meest stomme dingen staan.
Doe het dus lekker zelf, een MZ is een machine die ontworpen is om zelf te kunnen repareren.

Jazeker, lekker simpel ding. In principe doe ik alles zelf, maar een blok splitsen laat ik liever over aan iemand met verstand van zaken en het juiste gereedschap. Ik heb er sowieso geen ruimte voor, zou in de woonkamer moeten dan :)
 
Dat is het mooie aan MZ, je hebt geen speciaal gereedschap nodig. Ik weet niet hoe jouw thuis situatie is. Maar ik heb wel eens een BMW versnellingsbak gerepareerd in de huiskamer en een Honda scooterblok gereviseerd op het aanrecht. Voor een ES blok is een workmate voldoende plek. Maar je moet wel een beetje meewerkende partner hebben. Gewoon doen, het is niet zo eng.
 
Dat is het mooie aan MZ, je hebt geen speciaal gereedschap nodig. Ik weet niet hoe jouw thuis situatie is. Maar ik heb wel eens een BMW versnellingsbak gerepareerd in de huiskamer en een Honda scooterblok gereviseerd op het aanrecht. Voor een ES blok is een workmate voldoende plek. Maar je moet wel een beetje meewerkende partner hebben. Gewoon doen, het is niet zo eng.


Ik denk dat mijn kat een motorblok op de eettafel wel zou accepteren ;)

Weet je, als ik een extra motor had gehad, of een extra ES blok, dan zou ik er zo aan beginnen. En mijn verrichtingen laten inspecteren door een ervaren persoon, ik vind een versnellingsbak wel een delicaat onderdeel.

Geen speciaal gereedschap nodig? Dat zou mooi zijn. Bepaalde onderdelen moeten worden verhit voor montage, kan dat gewoon in de oven?
 
Gewoon doen, is best leerzaam.
Koop een goeie wph, zucht een keer diep en start; als je vastloopt kun je altijd besluiten hulp in te schakelen.
Neem van elke stap foto's, zodat je meteen een how-to hebt om het weer in elkaar te zetten.
 
De versnellingsbak van een ES delicaat? De blokdelen kunnen inderdaad gewoon in de oven. Maar zet wel een raampje open. Versnellingsbak olie heeft een nogal typisch luchtje. Ook nadat alles in de vaatwasser geweest is.
 
Laatst bewerkt:
Bij deze, de oogst..


IMG_5465.jpg
IMG_5464.jpg
IMG_5461.jpg







IMG_5471.jpg
IMG_5462.jpg
 
Mooi dat je er toch aan begonnen bent!
Het tandwiel zou ik laten zitten, dat hoekje mis je niet. De vork kan je natuurlijk proberen te richten maar waarschijnlijk zijn het de kosten niet. En je moet toch ook al pakkingen en klein spul bestellen.
 
Vork richten?de halve vork is weggesleten,tandwiel moet gewoon een nieuwe in,als die nok afbreekt of stukken daarvan
tussen de tandwielen terecht komen kan je bak en dus je achterwiel blokkeren.
 
We hebben het hier over een ES2 hoor, geen ZZR. In de DDR kochten ze ook niet alles nieuw. Het tandwiel mankeert niets, alleen een hoekje er af. Daar gaan echt geen nokken afbreken. Die nokken zijn net zo lomp als bij motoren met het drievoudige vermogen. Maar ik zou die vork ook niet richten, teveel moeite, een nieuwe kost 6 tientjes.
 
Een nieuw tandwiel zal ook niet heel de wereld kosten,en ondanks dat het geen ZZR is ,het is wel een 2takt dus
best nog aardig wat vermogen,de nok zal inderdaad niet snel afbreken ,maar er kunnen wel stukjes af breken zoals nu gebeurd is.
 
Terug
Bovenaan Onderaan